AnonymBruker Skrevet 18. november 2013 #1 Skrevet 18. november 2013 Vi har ei tulle på 13 mnd og hun setter mye mat i halsen. Brød må deles i smååå biter (holder ikke å dele hver halvskive i 4), kjøttbiter tør jeg ikke gi henne, potet må moses osv.. Tips? Har hatt litt for mange "hjertet i halsen episoder"...Anonymous poster hash: 785dc...d86
ilane Skrevet 18. november 2013 #2 Skrevet 18. november 2013 det er en stor forskjell å sette maten i halsen og så at maten sitter fast i halsen. hoster barnet ditt har det bare svelgt litt feil og ingenting å beskymre deg for. barn setter mat i halsen hele tiden. Å sette mat fast i halsen har barnet store problemer med å puste og man blir blå. Jeg jobber i barnehage og har ett barn som er ca 11 måneder og spiser alt de store barna får. halve skiver og middager. vi deler maten litt opp i små biter, men tror det skal gå fint at barnet ditt får noen biter. noen små i begynnelsen og øker størrelsen med alderen. hvis dere kutter det helt ut vil barnet ha vansker med tygging og annet når de blir eldre. det er nå hun skal lære å spise. går barnet i barnehagen. hvis hun gjør det så spørr de i barnehagen hvordan det går der eller hør med legen. de vet veldig mye ang barnets utvikling
Gjest Magdalene Skrevet 18. november 2013 #3 Skrevet 18. november 2013 Vi har ei tulle på 13 mnd og hun setter mye mat i halsen. Brød må deles i smååå biter (holder ikke å dele hver halvskive i 4), kjøttbiter tør jeg ikke gi henne, potet må moses osv.. Tips? Har hatt litt for mange "hjertet i halsen episoder"...Anonymous poster hash: 785dc...d86 Har du prøvd å gi henne en halv skive, i stedet for å dele den i flere biter? Slik at hun må ta en bit, ikke bare dytte inn hele i munnen? 1
heiduderborte Skrevet 18. november 2013 #4 Skrevet 18. november 2013 Gi hun drikke etter hver bit og ikke kun ha tørr mat. Nå har jeg 0 erfaring med barn da, hehe
Vera Vinge Skrevet 18. november 2013 #5 Skrevet 18. november 2013 Husk at de har brekningsrefleksen lenger fremme enn voksne, så de kan hoste og harke uten at det betyr så mye. Jeg har også lest at det generelt er bedre å gi småbarn større biter som de selv kan styre og bite av. Det gir bedre kontroll og visstnok dermed mindre kvelningsfare, og som andre sier, må de lære dette før eller senere. Men det kan jo være greit å unngå å gi ting som lettere kan sette seg i halsen, som store biter rå gulrot og eple f.eks. 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2013 #6 Skrevet 19. november 2013 Sønnen min på 14 mnd brekker seg av små smuler på tunga. Det hjelper å gi drikke..Da skylles maten ned. Anonymous poster hash: f7e53...9f4
Frisørdama Skrevet 19. november 2013 #7 Skrevet 19. november 2013 Ta en tur til legen hvis det er sånn at hun ikke kan spise noe biter "uten å bli kvalt" Skal jo kunne spise litt mer grovt enn pure når de er året.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2013 #8 Skrevet 19. november 2013 TS, du må gi barnet større biter av maten. For små biter gjør ofte at barnet svelger uten å tygge. Anonymous poster hash: 9cbb9...bab 1
cattleya Skrevet 26. november 2013 #9 Skrevet 26. november 2013 Ikke for å skremme deg, men ta heller en tur til legen enn å høre på "vel-menende råd her inne. Om det er Dysfagi barnet ditt sliter med så bør det utredes. Det er klart at små barn hoster og harker, men om du synes det er for mye, så ta heller den turen til legen enn å søke forklaringen her. På Sundås sykehus for eksempel har de masse erfaring med å utrede barn med svelgvansker, du kan jo høre med fastlegen din hva hun/han tror.
Global eD Skrevet 26. november 2013 #10 Skrevet 26. november 2013 Vi pleide alltid å dele skiven i små små biter. Ellers fikk hun bare grøt og middag på glass som var lett å svelge.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #11 Skrevet 26. november 2013 Sånn var det her også. Det gikk seg til når han nærma seg 2 år, og nå går det helt fint. Men han har hatt noen turer opp ned ja, huff. For oss hjalp ikke større biter eller hel skive nei. Anonymous poster hash: 07018...001
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå