AnonymBruker Skrevet 18. november 2013 #1 Skrevet 18. november 2013 hei lurer på om noen har benyttet fri rettshjelp? har vært inne på flere sider (nav.no, fylkesmannen.no osv..) og lest om dette, og jeg kommer til å kunne få innvilget fri rettshjelp iflg kravene. men det jeg ikke finner er: hva må til for å få fri rettshjelp? dette gjelder en trygdesak hos nav. jeg vet at jeg må søke fylkesmannen om fri rettshjelp, men er noe mer jeg må gjøre? jeg tenker på saken min hos nav. saken er jo avsluttet, men jeg er blitt urettferdig behandlet, og har klagd til dem,uten nytte. skulle jeg ha anket eller gjort noe mer før jeg tyr til fri rettshjelp? Anonymous poster hash: 54136...bb9
AnonymBruker Skrevet 18. november 2013 #2 Skrevet 18. november 2013 Ja, du skulle ha anket til Trygderetten. Når det gjelder fri rettshjelp så søker advokaten din om det for deg hvis vedkommende mener du har krav på det. I tillegg til å vurdere saken din. Så bestill time hos advokat. Noe må du uansett betale selv. Anonymous poster hash: e1c11...a69 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2013 #3 Skrevet 18. november 2013 Når du får avslag så er det en viss frist for og anke, går du over det tror jeg ikke du kommer noen vei. Anonymous poster hash: b1413...9b8 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2013 #4 Skrevet 18. november 2013 skal jeg da anke til trygderetten FØR jeg går til advokaten? dette har ikke nav fortalt meg, de har bare bedt meg søke og søke og søke, og gir avslag etter avslag. deretter ba de meg om å klage og klage men igjen avslag. jeg visste ikke at man skulle klage til trygderetten.. Anonymous poster hash: 54136...bb9
AnonymBruker Skrevet 18. november 2013 #5 Skrevet 18. november 2013 Du må ringe advokat i dag. Og, med avslag sender NAV ut standardbrev. Der står det om anke. Anonymous poster hash: e1c11...a69 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2013 #6 Skrevet 18. november 2013 du må lese alt så NAV sender deg, står godt forklart i avslagene. Der står også tidsfrist for ny anke og evnt Trygderett. De må jo hatt god grunn for avslag siden det er kun det du får uansett. Har nettopp gått gjennom dette selv så skjønner gangen hos nav med dette. Anonymous poster hash: b1413...9b8
AnonymBruker Skrevet 18. november 2013 #7 Skrevet 18. november 2013 skal jeg da anke til trygderetten FØR jeg går til advokaten? dette har ikke nav fortalt meg, de har bare bedt meg søke og søke og søke, og gir avslag etter avslag. deretter ba de meg om å klage og klage men igjen avslag. jeg visste ikke at man skulle klage til trygderetten.. Anonymous poster hash: 54136...bb9 Når klagenemda hos Nav har gått gjennom saken et viss antall ganger så går det til Trygderetten. Du må da skaffe advokat. En slik sak kan ta opp til et år før den kommer opp. Taper du der så kan du og måtte betale nav sine saksomkostninger. Og det kan bli for noen tusen. Selv om du mener du har rett er det ikke alltid sånn at du vinner selv om advokaten tar saken for deg. I avslagene står det vel og hvorfor du ikke får stønad. Anonymous poster hash: b1413...9b8
AnonymBruker Skrevet 18. november 2013 #8 Skrevet 18. november 2013 Når klagenemda hos Nav har gått gjennom saken et viss antall ganger så går det til Trygderetten. Du må da skaffe advokat. En slik sak kan ta opp til et år før den kommer opp. Taper du der så kan du og måtte betale nav sine saksomkostninger. Og det kan bli for noen tusen. Selv om du mener du har rett er det ikke alltid sånn at du vinner selv om advokaten tar saken for deg. I avslagene står det vel og hvorfor du ikke får stønad. Anonymous poster hash: b1413...9b8 Må bare kommentere denne, såvidt jeg har skjønt går ikke saken automatisk til Trygderetten, man må selv gi beskjed om at man ønsker å anke sånn at nav kan oversende saken til Trygderetten. Gir man ikke beskjed ansees saken som avsluttet... Dette skal stå i vedtaket om avslag du får... Anonymous poster hash: 6009b...4cf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå