mee mee Skrevet 18. november 2013 #1 Skrevet 18. november 2013 i forrige uke fikk jeg vite av gyn at jeg har pcos. Skjønte ikke så mye av samtalen egentlig. Men jeg fikk vite at jeg skal ta pergotime 3 runder. Hun fortalte også at hun skulle sette oss opp på venteliste på sykehuset. Hva skjer egentlig der? Føler meg litt grønn på dette
Ninakanin Skrevet 18. november 2013 #2 Skrevet 18. november 2013 Hvordan finner de egentlig ut det..? Må man ta prøver, eller "ser" legen det på ultralyd? Bra dere får hjelp nå da
mee mee Skrevet 18. november 2013 Forfatter #3 Skrevet 18. november 2013 Jeg tok UL, samt blodprøve. UL så bra ut sa legen, men blodprøven viste at jeg hadde det.
Ninakanin Skrevet 18. november 2013 #4 Skrevet 18. november 2013 Jeg tok UL, samt blodprøve. UL så bra ut sa legen, men blodprøven viste at jeg hadde det. Ok.. Så kjipt å først få "det ser fint ut"-beskjed, for så å få kjedelige prøvesvar etterpå :/ Jeg har hele mitt voksne liv vært livredd for at jeg ikke kan få barn. Allerede da jeg var 18-19 år spurte jeg gynekologen om alt så ok ut. Etter å ha hatt klamydia da jeg var ca 24 har noia for å være steril/ha noe galt med livmor/eggstokker blitt enda verre. Spør gynekologen hver gang jeg er på rutine-kontroll, tar alt av kjønnssykdomstester.. Og like vel så sliter jeg av og til med noia over å ikke kunne få barn. Ble gravid i april men det var blighted ovum og utskrapning i mai. Ikke vært gravid etter det... ...nå er selvsagt noia tilbake på om det kan være noe galt likevel. Derfor jeg spurte Takk for svar, og LYKKE til!
Lillemora Skrevet 22. november 2013 #5 Skrevet 22. november 2013 Jeg trodde man måtte fylle så-så mange kriterier av en "liste" for å få diagnosen PCOS? Var det jeg fikk beskjed om. Legen min på kvinneklinikken trodde jeg hadde PCOS grunnet cyster på eggstokkene, men det var visst noe alle hadde mer eller mindre av, og jeg hadde ikke nok "tegn" til at jeg kunne få diagnosen...?
mee mee Skrevet 22. november 2013 Forfatter #6 Skrevet 22. november 2013 Derfor jeg stusset også. Har mange andre symtomer, men ikke cystene. Vi fikk i dag henvisning til sykehuset i posten. Der er det satt opp samtale med partner, samt sædprøve av han.
Lillemora Skrevet 22. november 2013 #7 Skrevet 22. november 2013 Så merkelig. Trodde at cystene var et av hovedsymptomene til PCOS... Men hvem vet:-) pleier å si at den dag idag må man nesten vite hva som feiler seg før man oppsøker lege
AnonymBruker Skrevet 22. november 2013 #8 Skrevet 22. november 2013 Når jeg fikk diagnosen PCOS så hadde jeg litt cyster, men mange av de andre symptomene. Nå noen år etter så har jeg fortsatt mange symptomer, men ingen cyster. Lykke til! Anonymous poster hash: 9065b...065
KAchili Skrevet 22. november 2013 #9 Skrevet 22. november 2013 (endret) Hei bare for å fortelle hva gyn min sa Har man PCO har man mange cyster (husker ikke helt kriteriet til antallet) - dette er hva jeg har fått påvist PCOS (S står for syndrom) har litt strengere kriterier hvor man gjerne fyller flere av symptonene, men man trenger ikke ha cyster, vanligste påvisningen er gjerne hormonprøver (sammen med andre kriterier på listen). Disse to "diagnosene" gjerne brukt om hverandre ettersom de fremdeles ikke er veldig utforsket (i forhold til andre fruktbarhets sykdommer) Endret 22. november 2013 av KAchili 1
mee mee Skrevet 25. november 2013 Forfatter #10 Skrevet 25. november 2013 Hei bare for å fortelle hva gyn min sa Har man PCO har man mange cyster (husker ikke helt kriteriet til antallet) - dette er hva jeg har fått påvist PCOS (S står for syndrom) har litt strengere kriterier hvor man gjerne fyller flere av symptonene, men man trenger ikke ha cyster, vanligste påvisningen er gjerne hormonprøver (sammen med andre kriterier på listen). Disse to "diagnosene" gjerne brukt om hverandre ettersom de fremdeles ikke er veldig utforsket (i forhold til andre fruktbarhets sykdommer) Takk for forklaringen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå