Gå til innhold

Gi meg en god grunn til å ikke spise brødskiver med peanøttsmør og jordbærsyltetøy til frokost!

Anbefalte innlegg

Skrevet

:)

Er litt avhengig kan du si, og føler det ikke er det sunneste ;)

Anonymous poster hash: 19175...cc1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mye sukker, fett, kalorier og karbohydrater = Du legger på deg!

Man kan unne seg i ny og ne, men det går ikke ann å spise det til vanlig :)

Anonymous poster hash: 5ddb9...e42
Skrevet

dersom brødet er grovt og syltetøyet er tilnærmet sukkerfritt så sier jeg barre: SPIS :)

dersom brødet er mindre grovt og syltetøyet er proppa av sukker så vil du som den over meg sier få i deg mye raske karbohydrater. ERGO: du blir raskt sulten og slapp igjen og må spise flere kalorier enn du hadde trengt hvis frokostoen metta mer !

Anonymous poster hash: 8a6d2...44e
  • Liker 3
Skrevet

Det er hjemmebakt grovbrød og syltetøy uten tilsatt sukker iallefall...

Skrevet

Kan ikke gi deg noen grunner til at ikke du bør spise det, for folk spiser jo gjerne slik de selv ønsker. Men jeg kan si hvorfor jeg ikke spiser det, annet enn til helgekos en sjelden gang i blant:

Brødskiver: Inneholder korn, som hindrer kroppen din i å ta opp enkelte næringsstoffer (både næringsstoffene fra brødet selv, og annet du spiser sammen med det), og som generelt er uheldig for tarmsystemet. Om det er hjemmelaget brød, regner jeg med at det ikke inneholder sukker, men det er uansett ikke egnet som hverdagskost for folk flest, nettopp fordi det er basert på korn.

Syltetøy: Om det ikke er tilsatt sukker og kun består av bær er det greit i moderate mengder, men det er fremdeles rikt på fruktose, og påvirker som alle karbohydrater selvsagt også blodsukker (og dermed også horomonbalansen generelt) og er noe man bør spise sammen med en god dose fett og proteiner for å dempe det verste insulinsjokket.

Peanøttsmør: Peanøtter er belgfrukter, som i likhet med korn ikke er menneskemat. De inneholder stoffer som saboterer fordøyelsen vår og som hindrer opptak av blant annet visse mineraler. Videre inneholder peanøtter mye omega 6 i forhold til omega 3, noe som kan være et problem om du har et "vanlig norsk" kosthold generelt, siden balansen mellom de to da allerede er ugunstig til fordel for førstnevnte. For mye omega 6 er forbundet med betennelsesreaksjoner, noe som er spesielt farlig i forbindelse med hjerte- og karsystemet. Både korn og belgfrukter kan dessuten forårsake/trigge autoimmmune plager som MS.

Anonymous poster hash: 39589...053
  • Liker 3
Skrevet

Jeg ville ikke spist den maten fordi jeg mener at verken korn eller belgfrukter er å anse for god menneskemat. Ville tatt bærene, men ikke i form av syltetøy (verken med kunstig eller "ekte" søtning)

• Liker 3
Skrevet

Nå anser ikke jeg hverken peanøttsmør eller syltetøy som supersunt, men begrunnelsene her er jo ekstreme og hysteriske.

Argumentet må jo være at man kan spise et annet og langt sunnere alternativ - så man går jo slik sett glipp av viktige næringsstoffer.

Jeg spiser det ikke til vanlig, men har sett gjennom fingrene nå som jeg trenger gå opp i vekt.

Anonymous poster hash: f1e4b...eea
  • Liker 3
Skrevet

Hva spiser du resten av dagen da? :)

Anonymous poster hash: bdc6d...68e
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger

Sophie-Ann, mod

Skrevet

Så lenge du letter på rumpen i løpet av dagen er det ikke noe problem. Ville kanskje droppa peanøttsmøret, men syltetøy uten sukker er helt greit til den grove frokostskiva.

Anonymous poster hash: 91b6a...b10
Skrevet

Kom gjerne med tips til god, sunn og rask frokost som holder meg mett lenge :)

Til vanig spiser jeg:

Frokost: You know ;)

Lunsj: To hardkokte egg på 2 knekkebrød/speltlomper med litt majones og grønnsaker

Middag: Veldi varierende, men mye laks, kylling, kyllingkjøttdeig osv med grov pasta/ris/potet og grønnsaker

Kvelds: 2 skiver med ost med lett bringebærsyltetøy og en med go og mager salami.

Jogger 5 km ca 4 ganger i uka :)

TS

Skrevet

Fordi du kan spise brødskive med margarin og fleskepølse istedet?

Skrevet

Det økologiske peanøttsmøret, Green peace eller noe, inneholder jo 99 % peanøtter. Den er da ganske sunn? I mindre mengder så klart, en liten teskje liksom?

Anonymous poster hash: fd18a...81c

Skrevet

Kom gjerne med tips til god, sunn og rask frokost som holder meg mett lenge :)

Til vanig spiser jeg:

Frokost: You know ;)

Lunsj: To hardkokte egg på 2 knekkebrød/speltlomper med litt majones og grønnsaker

Middag: Veldi varierende, men mye laks, kylling, kyllingkjøttdeig osv med grov pasta/ris/potet og grønnsaker

Kvelds: 2 skiver med ost med lett bringebærsyltetøy og en med go og mager salami.

Jogger 5 km ca 4 ganger i uka :)

TS

Bortsett fra at du burde spise mer, så ser jo det helt fint ut og har ingen negativ innvirkning på helsa.

Selvsagt hadde det vært bedre om du bytta ut peanøttsmør med makrell i tomat eller avocado, men altså......enormt stor rolle spiller det faktisk ikke.

Syltetøy på osten er jo heller ikke genialt, saltpølse er heller ikke optimalt sånn hver dag, men det går mer på tannhelse og at man velger det bort til fordel for noe annet. Selv er jeg liberal med syltetøy og er veldig slank selv uten å bevege meg.

Jeg vil jo si at mager leverpostei(pga jern, den magre har mindre fett), makrell i tomat og et par andre påleggstyper er både sunnere og mer næringsrikt.

Dog kan du jo bytte ut selve peanøttsmøret med mandelsmør og andre typer nøttesmør, er andre typer med mer næringsinnhold enn peanøtter(valnøtter eksempelvis).

Eneste du må huske på er at paranøtter har så store mengder selen at 2 om dagen holder :)

Skrevet

Glemte å legge til frokosttips:

Havregryn med nøtter, banan og rosiner :) (eller frosne bær som du legger i varm havregrøt)

Holder deg mett lenge, og havregryn er genialt i næringssammenheng(forebygger også tarmkreft).

Skrevet

Havregrøt kokt på vann med kanel er en velsignelse før trening her i hus ivertfall, kan holde det gående i timesvis da, blir mett og god. Eller havrepannekaker laget av 1 egg, litt melk og havregryn som sveller litt, og stekes i ei lita stekepanne, med sukkerfritt syltetøy på. Namnam!

Anonymous poster hash: 91b6a...b10
Skrevet

Funker det for deg? Fortsett! Funker det ikke? Finn på noe annet!

• Liker 2
Skrevet

Peanøttsmør er strålende fint så lenge du spiser den typen som er 99-100% peanøtter. Velger du en med 30% sukker sier det seg vel selv at det ikke er særlig sunt i lengden.

Anonymous poster hash: 36999...462
Skrevet

Takk for tips :)

Hvor mye havregryn er greit for frokost da?

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...