Gå til innhold

Kan man som voksen finne ut om noen meldte i fra til barnevernet da man var barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vokste opp på 80-tallet. Jeg ble som liten jente utsatt for omsorgsvikt og neglekt, men aldri direkte fysisk mishandling. Men jeg gikk i loppis-klær, klær med hull i, hadde ikke nok klær og jeg fikk aldri frisør. Jeg gikk ustelt på skolen og ble utsatt for grov mobbing i årevis pga dette.

Mobbingen og omosorgssvikten (den var også emosjonell i tillegg til materiell) har fått alvorlige konsekvenser for meg i voksen alder. Veldig alvorlige konsekvenser.

Det jeg undrer meg over, er at ingen voksne grep inn og så dette. For det var ganske så synlig. Jeg kan faktisk ikke fatte og begripe at verken barnehagepersonell, lærere eller amdre foreldre reagerte.

Kan man kontakte barnevernet og be om journal/mappe? Jeg lurer på om noen så dette og meldte i fra. I så fall ligger svikten hos barnevernet, som ikke grep inn, og ikke bare hos foreldrene mine og omgivelsene (som trolig valgte å ikke se). Jeg vet bufetat sletter filer etter ganske få år (er det tre år?). Men kan det ligge i et annet arkiv? Noen som vet noe som dette?

Anonymous poster hash: df005...972

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei.

Anonymous poster hash: e9661...209

Skrevet

Nei.Anonymous poster hash: e9661...209

"Nei"fordi du ikke vet noe om dette, eller "nei" fordi det ikke finnes arkiver der slike opplysninger kan være lagret?

Skrevet

Hvis det finnes en mappe på deg så har du rett til å se den når du blir myndig, såpass vet jeg. Men vet ikke om "bare" en bekymringsmelding blir registrert.

Anonymous poster hash: 1c6e4...7c6

Skrevet

Hvis det finnes en mappe på deg så har du rett til å se den når du blir myndig, såpass vet jeg. Men vet ikke om "bare" en bekymringsmelding blir registrert.Anonymous poster hash: 1c6e4...7c6

Takk for svar. Man kontakter barnevernet direkte? For Bufetat påstår alt om meg er slettet, fordi det har gått mer enn tre år.

Skrevet

De er nok slettet da det er for mange år siden.

Jeg hadde selv papirer i barnevernet, og fikk beskjed om at de måtte jeg be om å få se ganske raskt etter 18 års dagen min. For da ville det ikke ta så mange år etterpå, før de ble slettet.

Dessverre tror jeg det var få som meldte til barnevernet. Min barndom besto av grov seksuelt misbruk, fysisk og psykisk mishandling. Det var nok mange som forsto at ting ikke stemte i mitt hjem, en lærer fortalte jeg det til og. Ingen turte å melde det. Jeg meldte i fra selv da jeg ble tenåring.

Men håper du får den hjelpen du trenger til å komme deg videre, og få et bedre liv.

Anonymous poster hash: 20230...d53
Skrevet

Du tar kontakt med barnevernet i den kommunen du vokste opp i. Dersom det finnes en journal på deg ligger den enten der eller i et sentralt register. Ingenting blir slettet.

Skrevet

De er nok slettet da det er for mange år siden. Jeg hadde selv papirer i barnevernet, og fikk beskjed om at de måtte jeg be om å få se ganske raskt etter 18 års dagen min. For da ville det ikke ta så mange år etterpå, før de ble slettet. Dessverre tror jeg det var få som meldte til barnevernet. Min barndom besto av grov seksuelt misbruk, fysisk og psykisk mishandling. Det var nok mange som forsto at ting ikke stemte i mitt hjem, en lærer fortalte jeg det til og. Ingen turte å melde det. Jeg meldte i fra selv da jeg ble tenåring. Men håper du får den hjelpen du trenger til å komme deg videre, og få et bedre liv. Anonymous poster hash: 20230...d53

Takk for det. Jeg håper du har kommet deg videre i livet eller får god hjelp, også. Det var nok høyere terskel for å melde i fra for 20-30 år siden.

Skrevet

Du tar kontakt med barnevernet i den kommunen du vokste opp i. Dersom det finnes en journal på deg ligger den enten der eller i et sentralt register. Ingenting blir slettet.

Det var det jeg kanskje trodde. Takk! Jeg skal sjekke det ut. Hadde vært interessant, for jeg tror bl.a det var en lærer som egentlig så svikten.

Skrevet

Jeg vokste opp på 80-tallet. Jeg ble som liten jente utsatt for omsorgsvikt og neglekt, men aldri direkte fysisk mishandling. Men jeg gikk i loppis-klær, klær med hull i, hadde ikke nok klær og jeg fikk aldri frisør. Jeg gikk ustelt på skolen og ble utsatt for grov mobbing i årevis pga dette.

Mobbingen og omosorgssvikten (den var også emosjonell i tillegg til materiell) har fått alvorlige konsekvenser for meg i voksen alder. Veldig alvorlige konsekvenser.

Det jeg undrer meg over, er at ingen voksne grep inn og så dette. For det var ganske så synlig. Jeg kan faktisk ikke fatte og begripe at verken barnehagepersonell, lærere eller amdre foreldre reagerte.

Kan man kontakte barnevernet og be om journal/mappe? Jeg lurer på om noen så dette og meldte i fra. I så fall ligger svikten hos barnevernet, som ikke grep inn, og ikke bare hos foreldrene mine og omgivelsene (som trolig valgte å ikke se). Jeg vet bufetat sletter filer etter ganske få år (er det tre år?). Men kan det ligge i et annet arkiv? Noen som vet noe som dette?

Så vondt å lese dette.... jeg håper livet har fart bedre med deg senere. Stakkars lille jenta du var :hug:

Anonymous poster hash: 0f93a...2f3

• Liker 2
Skrevet

Så vondt å lese dette.... jeg håper livet har fart bedre med deg senere. Stakkars lille jenta du var :hug:Anonymous poster hash: 0f93a...2f3

Takk, det varmet! Livet har ikke vært noen dans på roser i ettertid heller, men jeg fant i alle fall kjærligheten :)

• Liker 1
Skrevet

Takk for det. Jeg håper du har kommet deg videre i livet eller får god hjelp, også. Det var nok høyere terskel for å melde i fra for 20-30 år siden.

Tror dette er greit å ha i bakhodet når man ser tilbake, før man fordeler ansvar etter dagens standard. Da vi vokste opp ble slike ting i langt større grad ansett som en privatsak, og noe man ryddet opp i innad i familien, uten å blande inn det offentlige. Det har også vært mye mer fokuse på fellesskapets ansvar for å melde fra de siste par årene.

Anonymous poster hash: f8b9c...fa0

• Liker 2
Skrevet

Takk, det varmet! Livet har ikke vært noen dans på roser i ettertid heller, men jeg fant i alle fall kjærligheten :)

Så fint :) Det fortjener du!

Anonymous poster hash: aeecc...961

• Liker 1
Skrevet

De hentet vel fram barnevernsrapporter fra Breiviks barndom på 80-tallet under rettssaken, så dersom det opprettes sak, virker det hvertfall som det tar mange år før det blir slettet.

• Liker 3
Skrevet

Tror dette er greit å ha i bakhodet når man ser tilbake, før man fordeler ansvar etter dagens standard. Da vi vokste opp ble slike ting i langt større grad ansett som en privatsak, og noe man ryddet opp i innad i familien, uten å blande inn det offentlige. Det har også vært mye mer fokuse på fellesskapets ansvar for å melde fra de siste par årene.

Anonymous poster hash: f8b9c...fa0

I tillegg var det jo dessverre slik at barnevernet var så overarbeidet noen steder at det ikke var noen garanti å få hjelp selv om de visste om deg. Historien om Janne fra Bergen burde alle lese:

http://multimedia.bt.no/janne/

Anonymous poster hash: a9856...ec2

Skrevet

I tillegg var det jo dessverre slik at barnevernet var så overarbeidet noen steder at det ikke var noen garanti å få hjelp selv om de visste om deg. Historien om Janne fra Bergen burde alle lese:http://multimedia.bt.no/janne/ Anonymous poster hash: a9856...ec2

Ja, den historien var hjerteskjærende å lese (leste den da den kom ut), helt grusom. Utrolig at hun ikke fikk hjelp.

Skrevet

Marmot i farta? :)

Etter 3 år kan man faktisk kreve sletting dersom det ikke er en pågående sak. Man har rett til å slippe å stå registrert med journal hos bv. Les om personvern.

Anonymous poster hash: 54a86...7db

Skrevet

Ja, man kan kreve sletting, men det blir ikke slettet med mindre man ber om det. I følge loven må det oppbevares.

TS, det er bare å kontakte barnevernet i kommunen du vokste opp. Om de fikk meldinger på deg, skal det fortsatt være der, og du har rett på å få de.

Skrevet

Ja, man kan kreve sletting, men det blir ikke slettet med mindre man ber om det. I følge loven må det oppbevares.

TS, det er bare å kontakte barnevernet i kommunen du vokste opp. Om de fikk meldinger på deg, skal det fortsatt være der, og du har rett på å få de.

Takk for svar :)

Skrevet

Marmot i farta? :)

Etter 3 år kan man faktisk kreve sletting dersom det ikke er en pågående sak. Man har rett til å slippe å stå registrert med journal hos bv. Les om personvern.

Anonymous poster hash: 54a86...7db

Eh, ja. Men da må noen kreve det slettet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...