Gå til innhold

Tibetansk spaniel eller Papillon

Isiselin

Anbefalte innlegg

Noen av dere som har en av disse rasene? Synes de er så utrolig vakre og lurer på hvilke egenskaper de har og hvilket gemytt de har. Både negative og positive...

Vil ha voffe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mamma har tibetansk spaniel.

- heilt sprø liten bissevovv!

Er veldig søt og snill!

- Men er også kjempesta og krever ein heil del oppmerksomhet!

Hunden har blitt som ein baby i huset hos mamma etter at me, ungane, har vorte store og flytta.

- kanskje ein bakdel med å ha liten hund viss du er ung... For hunden skjønar ikkje at ikkje han er midtpuntet lenger viss du får barn eingong.. (men det gjeld vel kanskje dei fleste dyr)

Tibetanske spanielar er faktisk så sta at det ikkje nyttar å lære dei dressur.

Dei er liksom dei fødde utstillingshundane for dei elskar oppmerksomheten dei får under slike tilstelningar.

Men eg vil ynskja deg lykke til med valet, og ta gjerne ein titt innom her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde veldig lyst på hund,så vi passet en tibetansk spaniel en uke.Det var meningen at vi skulle beholde den men jeg orket ikke.For han var utrolig selskap syk.Det er jo bare koselig det,men gubben jobber tre skift så han sover jo på dagen hver 3 uke.Å den ene dagen vi hadde han så dro jeg en tur til byen å da hadde han bjeffet og pepet siden jeg dro.Så gubben måtte stå opp.Da er det ikke like kost lengere.Det er ikke over alt man kan ta med seg en hund.Men hvis man får en valp så kan det jo hende man kan lære den opp.Men det er nok en hund som blir som et lite barn.Så her i gårn blir det ikke noe dyr med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tibbene er ganske sære hunder som kanskje ikke egner seg så bra hvis du har lyst på en hund du kan lære klassisk dressur eller hvis du forventer full hengivenhet på 'hundevis'. En tibbe vil kanskje minne deg mer om en katt i lynne, og den vil ikke adlyde deg hvis det ikke gagner den selv direkte, eller den morer seg. Det er ikke mangel på intelligens (de er smarte som fy - jeg lærte min tibbe tegnspråk f.eks), men den har ganske enkelt ikke vært avlet som noen familiehund/brukshund på den måten. Tibben er tradisjonelt en kombinert vakthund/varmehund som munkene i Tibet hadde i sine klostre før, og de vandret gjerne rundt i flokk og patruljerte utsiktspunkter for å varsle om noen kom samt at de sov sammen med munkene om natten for å varme dem. De er vant til å jobbe selvstendig, og har ikke samme behov for å glede eieren som f.eks gjeterhunder. En tibbe er også mistenksom (vakthund) omtrent til det motsatte er bevist, og de kommer skjelden eller aldri rett bort til eieren engang hvis hun roper, men pauser og ser an om det er 'trygt' før den kommer helt bort. Dette er visst ganske rasetypisk. Den har også god hukommelse og glemmer ikke så lett en urett. Min tibbe husket folk han kom skjevt ut med i hvalpetiden helt til han døde 15 år gammel! Den er dog ikke så lenge 'fornærmet' på familien sin, men etter et bad tok det gjerne en uke før vi var på nett igjen totalt..En fremmed vil ofte store problemer med å lokke en tibbe med f.eks mat, de er ganske enkelt ikke av den typen som lar seg 'kjøpe' hvis de ikke vil det selv. Sånn sett er de ikke typiske hunder som gjør hva som helst for en godbit.

Tibben er ganske hardfør, og jeg har hatt en tibbe med på ukeslange fjellturer i tøft terreng, og den står ikke tilbake for større hunder der med unntak av at den ikke har så bra pels (ikke tett underull) til å takle regnvær og sludd. Løsningen var ulldekken med regntrekk for de dagene med uvær. Kjempepraktisk med en hund som passer nedi soveposen og kan varme deg direkte! Min kom en gang tilbake fra en liten avstikker på fjellet, og da hadde han med seg en liten reinflokk som han skulle glede 'mor' med! Tibben er lite gneldrete i forhold til andre små raser, selv om den gjerne varsler besøk så forsetter den ikke med det i det vide og det brede, og den bjeffer ikke i hytt og pine bare den hører en lyd utenfor.

Vår bjeffet kun litt om den så en annen hund gikk forbi mens han satt ute på altanen, men på den litt øde hytta varslet den alt som gikk og kjørte forbi av mennesker og hunder...

Den har også en dypere røst enn mange andre små raser, noe jeg finner mindre irriterende.

Min tibbe ble trent til å være hjemme alene gradvis, så det var ingen problemer med bjeffing og slikt, selv om den gjerne var alene hjemme 6 timer om dagen tilslutt. Det er alt etter hva du lærer hunden og hva den er vant til. Den er såpass selvstendig at den takler det fint hvis man ikke forvenner den. Til gjengjeld 'forlangte' den å sove i senga om natta, men jeg merket den knapt i fotenden så det gikk helt fint. Ulempen totalt sett med en så liten hund var for meg at jeg var livredd for at reven skulle ta ham på hytta.

Papillon regnes blandt de 5 mest intelligente hunderaser (lurer på om den ikke var ranket like etter Boardercollien), og det er en meget allsidig hund med unntak av at de er så skjøre i kroppen. Jeg har sett en Papillon fungere som sauegjeter, så her er det bare fantasien som setter grenser. En ypperlig rase hvis du skal trene agility, lydighet osv. fordi den er lett i kroppen og smart som bare juling. I tillegg vil den gjerne glede eieren sin, og den elsker morro. En Papillon jeg kjente kunne godt over 100 triks og kommandoer, så her er det et stort potensiale når det gjelder å imponere naboer og venner! Aberet med Papillon er at den gjerne gneldrer mye, men jeg tror mange er direkte understimulerte som kosedyr i forhold til hvor smarte og aktive de egentlig er, noe som gir utslag i gneldring og utidig skjødehundoppførsel. En hund som er meget hengiven ovenfor sin familie, og som elsker å få oppgaver. Er nok mer avhengig av oppmerksomhet enn en tibbe (mer opptatt av hva eieren gjør), ettersom den er en mer typisk selskapshund, men det er også mye hva man venner hunden til.

Krever litt mer pelsstell enn en tibbe, og er endel skjørere i kroppen.

Ingen av rasene (og særlig ikke Papillon) anbefales for familier med små barn p.g.a størrelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Du verden! Tusen takk for info! Har ønsket meg tibbe eller papillon siden jeg var lita og skal ha det en gang. Tror begge sortene kan passe meg egentlig.- Elsker katter (har to) så om tibben er som en katt i lynne gjør meg ingenting! Ganske sjarmerende med slike små egenrådige dyrm synes jeg! :ler2:

Tusne takk for all info i allefall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis du går til anskaffelse av en tibbe så husk at dette er en ganske stor og poulær rase i Norge (jeg tror folk bare ser det søte ansiktet og ikke vet helt hva de begir seg inn på?), og det kan være mye rart på markedet.

Vær nøye med kennel hvis du vil ha en sykdomsfri tibbe med godt gemytt og gode sosiale egenskaper. Tibben er en sunn rase, men de kan ha problemer med øynene, noe som ofte er arvelig. Hvalpen skal ha vært til øyelysing før du kjøper!

Ellers er det mye stoff å finne rundt på nettet hvis du ser på Canis sine sider (bl.a kenneloversikt).

Hannhunden er faktisk generelt enklere å håndtere enn hunnen, så kjønnskarakteristika er noe man absolutt bør tenke på med denne rasen.

Flott at du fikk noe ut av forrige innlegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...