Gå til innhold

Er kattungen i ferd med å bli overvektig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann.

Jeg har ei nydelig sibirkattjente som nå er 7,5 mnd. Hun ble sterelisert for 1,5 mnd siden. I det siste har nesten alle som har vært på besøk kommentert at de synes hun er begynt å bli litt tjukk. Jeg har IKKE lagt merke til dette selv, men begynner nå å undres om det er noe i det siden så mange kommenterer det. Sibirkatter er jo laget ganske "kompakte", så jeg er veldig usikker på hva som er normalt / ikke normalt.

Hun er en glad, aktiv og leken kattunge. Hun spiser ikke særlig mye, slik jeg ser det, da en skål med tørrfor gjerne holder i flere dager. Men jeg gir henne ofte en porsjon våtfor om dagen, kanskje dette er for mye? Tørrforet er beregnet på kattunger, men siden hun nå er kastrert så burde hun kanskje få noe annet?

Hvordan finner jeg ut om hun faktisk veier for mye eller ikke? Og hvis hun veier for mye, hva kan jeg i såfall gjøre annerledes for å unngå at hun blir enda mer overvektig? Hun er jo fortsatt en kattunge i vekst, så jeg er veldig usikker på hvordan man går fram.

Legger med et bilde av henne, så kan dere jo se.

Anonymous poster hash: bae31...a75

Anonymous poster hash: f5a56...e06

Videoannonse
Annonse
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Nå veier jo disse sibirksattene mye mer enn en vanlig huskatt, så tror ikke du skal bekymre deg så mye. De er jo som du sier kompakte, og de har en tyngre benstamme. Kjenner du ribbena når du stryker henne langs siden? Om du må lete etter ribbena, så er hun overvektig.

Skrevet

Sibir er jo en stor katterase naturlig, men du kan spørre dyrlegen om du kan gå over til mat for sterilisert katt. Men ville hørt først, husker ikke selv hvor lenge man skal holde seg til kattungemat. Pen pus forresten! :-)

Skrevet

Sibirkatter blir store, det er ikke unormalt for dem å veie sju-åtte kilo som fullvoksne.

Som kattunger vokser de voldsomt både i lengde og bredde, men siden din bare er 7,5mnd, så har hun ikke "vokst inn i seg selv" enda.

Minsten vår er vanlig huskatt, nesten åtte måneder, men vi mistenker at faren hans var en stor blanding, for potene hans er allerede større enn gamlepus sine og hun er ti år. Han har ikke vokst inn i potene sine enda, og beina er fortsatt litt rart proporsjonert, så han har enda en stund igjen før han er ferdig utvokst. Størrelsesmessig er han relativt normal, og han spiser godt.

Du kan fint gå over til voksenmat på kattunger over syv måneder, særlig hvis pus har relativ normal vekstkurve for sin rase spiller det igrunnen ingen rolle om det er kattunge eller voksenfór i den alderen.

Tørrfór for steriliserte katter er et must når katten er sterilisert, for å unngå urinveisproblemer og for høy vektøkning.

Det er vanskelig å se utifra det bildet om katten følger normal vekstkurve eller ikke, har du et der du ser henne ovenfra eller fra siden?

Veterinær kan veie henne og kontrollere at hun er innenfor riktig vektklasse i forhold til rase og alder.

Skrevet

Bruker denne metoden på dyr, for å få en pekepinn på om vekten er ok. Stryker finertuppene lett på skrå nedover ribbena. Det samme gjør jeg over ryggen på midten. Da skal man kjenne ribben og ryggsøyle, men de skal ikke kjennes spisse ut. Med andre ord, man skal kjenne litt fett mellom hud og ben. Dette har til nå stemt greit på mine dyr iallefall. Kjenner fort foskjell når jeg har gjort det mange nok ganger, og kan da eventuelt justere matrasjon/mosjon. Jeg har dyr med lang tykk pels, så det er ikke alltid lett å se det på dem. :) (Hunder og katter.)

Anonymous poster hash: f53f8...a58
Skrevet

Kan ikke bare være pelsen som gjør det da?

Har en kattunge på snart 7 mnd selv, og hun ser fort litt småfeit ut. Hun har bare fått en veldig lang og kompakt pels den siste mnd, her om dagen spurte en veninne om hun var gravid :fnise:

Anonymous poster hash: 4d26e...09a
  • Liker 1
Skrevet

For en utrolig nydelig frøken. :lillesky: Ta henne med til veterinær, da blir hun veid og du får et raskt svar. Koster sikkert ikke stort.

• Liker 2
Skrevet

Litt usikker på hvor ribbeina er jeg? Men når jeg stryker henne "øverst" på kroppen så kjenner jeg iallfall noen bein. Men hun er ganske "myk" på undersiden, men tror det er typisk for Sibirkatt. Ser på bilder av (http://www.sibirkattensvenner.no) at de er ganske store iallfall, og hun er ikke så stor som de kattene der..

Synes dere det er for mye å gi 1 porsj våtfor om dagen da?

-TS

Skrevet

Hei ! :-)

Vet du vekten på katten din ? Jeg var også bekymret for at ragdollen min var overvektig .

Jeg vet de blir mellom 4-6 kilo . Det er en hunn, så hun blir jo mindre enn hannen . Men folk kommenterte det, og jeg gjorde som deg . Ga våtfor 1 gang om dagen, og lot tørrforen stå .

Litt vanskeligere å kontrollere nå som jeg har to . Men dro til veterinæren å veiden henne . Hun veide akkurat litt under 6 kilo . Så veterinæren ba meg om å kutte ut våtforen å heller gi det en gang iblant . Hun er kastrert . Så beste måten er å gå å veie henne på legekontoret . Jeg gikk til konsultasjon også, men var visst bare å gå å veie henne når jeg ville . Gratis . Men veterinæren sa hun var akkurat på "ideal" vekt å måtte ikke gå opp mer . Var på grensen . Så nå som jeg har kuttet ut våtfor til 1 gang i uken, og byttet for, så har hun blitt litt mindre, og regner med hun er rundt 5.6 - 5.7 . Så gått ned rundt 3-400 gram å det er perfekt for henne . Hun skal jo være stor . Skal for sikkerhetsskyld stikke innom å veie henne, men er små justeringer, og hun er utrolig vakker !

Så igjen gå til veterinæren absolutt det beste .

Anonymous poster hash: d728a...932

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...