Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg er ute og spiser med kjæresten min, forventer han alltid at vi skal dele regningen. Det samme gjelder dersom vi er ute og handler mat. Han jobber og jeg studerer. Dette irriterer meg, da jeg ofte tilbyr meg å betale, mens han alltid vil dele.

Hva synes dere? Overreagerer jeg?
Hvordan løser dere det?

Anonymous poster hash: 83987...0a3
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg er ute og spiser med kjæresten min, forventer han alltid at vi skal dele regningen. Det samme gjelder dersom vi er ute og handler mat. Han jobber og jeg studerer. Dette irriterer meg, da jeg ofte tilbyr meg å betale, mens han alltid vil dele.

Hva synes dere? Overreagerer jeg?

Hvordan løser dere det?

Forventer du at han skal betale alt bestandig?

Skrevet

Nei, jeg forventer en 50/50 (kanskje 60/40 ettersom han tjener mye mer enn meg). Men at man tar hele regningen annenhver gang. Sånn at man ikke må sitte å dele på restaurant eller i butikken (kjedelig avslutning på et målti).

• Liker 3
Skrevet

Du tilbyr deg å betale, men blir sur når han sier dere deler regningene? hm, rart. Uansett er det rett at dere deler, du mener vel ikke han skal sponse utdanningen din...eller?Er det ting han vil som du ikke har råd til, så sier du det, vil han da spandere så sier du jatakk.

Anonymous poster hash: 29a16...3ee
Skrevet

Nei, jeg forventer en 50/50 (kanskje 60/40 ettersom han tjener mye mer enn meg). Men at man tar hele regningen annenhver gang. Sånn at man ikke må sitte å dele på restaurant eller i butikken (kjedelig avslutning på et målti).

Men er det ikke sånn det er nu da siden han så gjerne vil dele regningen?

Skrevet

Forventer du at han skal betale alt bestandig?

"Dette irriterer meg, da jeg ofte tilbyr meg å betale, mens han alltid vil dele."

Anonymous poster hash: 2ee05...806

• Liker 2
Skrevet

Synes deling 50/50 er en grei ordning. Kan like godt være annenhver gang eller slik at det går opp i opp, men å dele der og da er jo den "tryggeste" løsningen for å unngå krangel og konflikter senere. Kanskje han har brent seg på dette tidligere eller er et skikkelig ordensmenneske når det kommer til økonomi.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kommer her med en helt vill løsning på problemet ditt TS: Snakk med han om det.

• Liker 6
Skrevet

TS her:

Kanskje jeg var uklar? Mener så klart IKKE at han skal legge ut for utdanning, eller spandere nye dyrt. MEN at JEG ofte tilbyr meg å betale ALT når vi er ute og spiser, mens han ALLTID sier at vi skal dele. Dette er frustrerende, da jeg skulle ønske han tok alt annenhver gang. Mye hyggeligere.

Skrevet

For å svare på det du faktisk lurer på.

Nei, du overreagerer ikke. Det burde være mulig for et par å kunne dele jevnt på betalingen uten at en må frem med kalkulatoren ved slutten av hvert restaurantbesøk.

Du kan jo foreslå at dere betaler hver sin gang, men at dere holder styr på differansene. (Type, denne måneden har jeg lagt ut 200 mer enn deg osv.) så kan dere ta et oppgjør hjemme på kjøkkenet en gang i måneden eller noe.

Skrevet

Nei, du overreagerer ikke. Det burde være mulig for et par å kunne dele jevnt på betalingen uten at en må frem med kalkulatoren ved slutten av hvert restaurantbesøk.

Du kan jo foreslå at dere betaler hver sin gang, men at dere holder styr på differansene. (Type, denne måneden har jeg lagt ut 200 mer enn deg osv.) så kan dere ta et oppgjør hjemme på kjøkkenet en gang i måneden eller noe.

TS:

Takk for bra svar. Enig.

Skrevet

Jeg er student og samboeren min jobber. Vi har siden dag en gjort det slik at pengene er våres og ikke dine/mine. Har aldri hatt en eneste uenighet/diskusjon/krangel om dette. Dette handler ikke om at han sponser utdanningen min eller noe, men at vi velger å leve sammen, og ser ikke poenget med mitt og ditt.

Skrevet

Jeg er student og samboeren min jobber. Vi har siden dag en gjort det slik at pengene er våres og ikke dine/mine. Har aldri hatt en eneste uenighet/diskusjon/krangel om dette. Dette handler ikke om at han sponser utdanningen min eller noe, men at vi velger å leve sammen, og ser ikke poenget med mitt og ditt.

Det der fungerer greit så lenge han ikke føler seg utnyttet.

Skrevet

TS her:

Kanskje jeg var uklar? Mener så klart IKKE at han skal legge ut for utdanning, eller spandere nye dyrt. MEN at JEG ofte tilbyr meg å betale ALT når vi er ute og spiser, mens han ALLTID sier at vi skal dele. Dette er frustrerende, da jeg skulle ønske han tok alt annenhver gang. Mye hyggeligere.

HI var litt uklart ja, men skjønner nå. Før dere går ut og spiser neste gang så snakk med han, si dere betaler hver deres gang, at det ikke er så hyggelig å sitte på en restaurant å dele regningen.

Anonymous poster hash: 29a16...3ee

Skrevet

Hehe, han gjør ikke det. Var nå han som foreslo det!

Han betaler vel billån, husleie, strøm og egentlig alle regninger. "Mine" penger blir oftest brukt til mat, hygge, klær og det vi ellers måtte trenge. Jeg sa også at jeg fint kunne skaffe meg en ekstrajobb slik at jeg kunne bidra litt mer med penger. Det ønsket han ikke da jobbingen ville gå utover fritiden vi har sammen, så han har jo valgt det selv. Og det er som sagt en ordning som fungerer veldig bra for oss. Nettopp fordi vi satt oss ned og pratet om dette før vi flyttet sammen. Nå er jeg jo gravid også, og han har jo nettopp fridd til meg, så tror han setter pris på at vi bor sammen, og ikke føler seg utnyttet!

Skrevet

Hehe, han gjør ikke det. Var nå han som foreslo det!

Han betaler vel billån, husleie, strøm og egentlig alle regninger. "Mine" penger blir oftest brukt til mat, hygge, klær og det vi ellers måtte trenge. Jeg sa også at jeg fint kunne skaffe meg en ekstrajobb slik at jeg kunne bidra litt mer med penger. Det ønsket han ikke da jobbingen ville gå utover fritiden vi har sammen, så han har jo valgt det selv. Og det er som sagt en ordning som fungerer veldig bra for oss. Nettopp fordi vi satt oss ned og pratet om dette før vi flyttet sammen. Nå er jeg jo gravid også, og han har jo nettopp fridd til meg, så tror han setter pris på at vi bor sammen, og ikke føler seg utnyttet!

Vel, det kan komme en dag...

Skrevet

I alle dager. Prøv å vær litt mer positiv da! Har lest mange av kommentarene dine, og du gir utrykk for å være en ufattelig negativ person.. Nei vettu hva. Poenget mitt TS var at dere burde ta dere en ordentlig samtale og finne ut av hvordan dere vil gjøre det, så slipper man å bekymre seg noe mer over det!

• Liker 1
Skrevet

Dette hadde jeg ikke giddet.klart man skal dele.men det er som ts sier.

At man kan betale annen hver gang.

Aldri i verden om jeg hadde klart å vært sammen med en grådig type (igjen).

Jeg er ikke grådig jeg hell.vi deler likt egentlig.jeg betaler av og til å han betaler av å til.

Min familie var på hytta å handlet mat.det ble en differanse på 7, 50 .å da er det snakk om 7 kr og 50 øre .som min tante gav min mormor.dette er flaut!!

Aldri om jeg hadde tatt kjæresten min alvorlig vist han krevde 200 kr av meg i slutten av måneden for at ting skulle vært likt.

Jeg mener også at har den ene mer enn den andre må han også bidrag mer/betale mer.på hvilken måte blir egentlig opp til enhver å bestemme.

Når jeg og x'en eide hus sammens tjente hsn mer enn meg.da betalte han huslånet og jeg maten.det var ikke slik at jeg tok korte hans å dro og handlet klær til meg selv.

Grådige mennesker har jeg ALDRI klart.

Skrevet

I alle dager. Prøv å vær litt mer positiv da! Har lest mange av kommentarene dine, og du gir utrykk for å være en ufattelig negativ person.. Nei vettu hva. Poenget mitt TS var at dere burde ta dere en ordentlig samtale og finne ut av hvordan dere vil gjøre det, så slipper man å bekymre seg noe mer over det!

Men det at du tolker meg sånn har ingenting med hva vi diskuterer her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...