Gå til innhold

Dersom en oppgave ikke skal være lenger enn 6000 ord, hvor lang bør den ideelt sett være da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter alltid med å få oppgavene lange nok. Men jeg tenker at maksimalt er 6000 ord, og så vil minimalt være enn viss mengde ord, og ideelt ligge i mellom der. Hvor langt tenker dere at ideelt er da? Med hvor mange ord kan jeg si meg fornøyd?

Anonymous poster hash: 64788...cee
Videoannonse
Annonse
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Tror den som skal vurder oppgaven ville satt pris på ca. 4500-5000. Det er kvalitet og ikke lengde som teller.

Skrevet

Ok, da sier jeg meg fornøyd med 4500 ord. Det er sykt mye syns jeg.

Skrevet

Hva er for lite forresten? Er redd jeg ikke skal klare mer enn rundt 2000 ord.

Skrevet (endret)

Hva står det i beskrivelsen? Maks 6000 ord, eller 6000 ord?
Vi har fått beskjed om at høgskolen operere med en 10%-regel. Står det 6000 ord kan vi ha 10% pluss/minus.

Hvis jeg var deg ville jeg tilstrebet minst 5000-5500 ord dersom det er spesifisert maks 6000.

Endret av orkan
Gjest Grapefrukt
Skrevet (endret)

5000 - 5500 høres ut som en god oppgave. Men det har mye å si hvor spesifikt og konkret du klarer å skrive. Hvis du klarer skrive rett til poenget uten å skrive for ordrikt og "rundt grøten" med god oppbygning trenger man ikke en lang oppgave for et godt resultat. Hvis du er en person som bruker lite fagord og skriver veldig ordrikt er oppimot 6000 ord greit (som kan føre til dårlig resultat) Så antall ord, så lenge du får med ALT det som er relevant, er ikke viktig.

En ordrik oppgave er ikke alltid så positivt.

EDIT: Er kilder med i antall ord? Hvis det er det så må du regne med en lang literatturliste hvis du skriver rundt 4000-5500 ord + kildehenvisning i teksten hvis du bruker APA.

Endret av Grapefrukt
Skrevet

Det står maks.

Skrevet

Litteraturlista skal ikke være en del av ordrammen.

• Liker 2
Skrevet

Vi hadde alltid maks (også et tall, eks 6000). Da skulle det ikke være ett ord over. Men det kunne godt være en del mindre, det var ikke noe grense på det. Men om du klarer å få en god oppgave på 4500 ord så er det greit. Jeg tenkte alltid at jeg burde ligge maks 1000 ord under, helst ikke mer enn 500 ord under.

Anonymous poster hash: a1edc...490
Skrevet

Noen ganger har får vi beskjed om antall ord og da skriver jeg det +/-10%. Hvis det står maks skriver jeg ofte litt mindre. Vi hadde "maks fire sider, men gjerne mindre" en gang. Da skrev jeg litt over to sider og fikk høre at det var helt fin lengde. Jeg svarte kort og presist på oppgaven.

• 8 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.11.2013 den 21.12):

Det er for lite. Under 5400 ord kan trekke karakteren ned.

Anonymkode: 354d9...38b

• Liker 2
Skrevet

Det er i hvert fall for lite. Her snakker vi om stryk.

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er i hvert fall for lite. Her snakker vi om stryk.

Det kan være VGS, og det har noe å si at det står "maks". Men ellers enig, +/- 10% pleier å være regelen om det står et antall ord.

Anonymkode: 94ad8...273

Skrevet

10 % over eller under er innafor. 

5400 vil jeg derfor si er det man minimum bør levere her. 

Anonymkode: 4b29f...c7e

• Liker 1
Skrevet

Det er stryk.

4500 ord er da ingenting.

Skrevet

Når du får maksgrense på 6000 ord så står du i utgangspunktet fritt til å skrive så mange ord du vil, enten det er 1000, 2000, eller 3000 ord.

Når det er sagt, så tror jeg sensor vil rynke litt på nesen om du skriver noe særlig mindre enn 4000 ord. I såfall skal oppgaven være konsis, velformulert og overbevisende. Det er ikke vanskelig å skrive 4000 ord, men det er vanskelig å skrive 4000 gode ord. 

Hvis du sliter med å skrive 2000 ord er det egentlig et tegn på at det ikke blir 4500 gode ord.

Anonymkode: d76b3...bd0

Skrevet

Jeg tror oppgaven er ferdig skrevet nå...

• Liker 3
Skrevet

Det kommer helt an på hvor flink du er til å presentere stoffet. Mange pakker inn det de skal si med mange ord og beveger seg bort fra tema og problemstilling. Om du klarer å uttrykke det du skal ved hjelp av få ord, så er det bare bra.  🙂

Anonymkode: c2f8f...878

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...