Gå til innhold

Begynne å løpe igjen etter sykdom

Anbefalte innlegg

Skrevet

I fjor sommer var jeg i skikkelig god løpeform. Jeg løp flere dager i uken (5-10 km), og elsket det. Jeg hadde enormt med energi og overskudd i hverdagen, og fikk veldig mye ut av å løpe. Plutselig fikk jeg kyssesyken, og var syk veldig lenge. Gikk et år uten å klare å trene noe særlig. Løping var uaktuelt, da jeg ble svimmel og ekstremt kvalm av å anstrenge meg i det hele tatt.

Nå har jeg vært friskmeldt en stund, og har begynt med relativ tung styrketrening. Dette går helt fint, og jeg føler meg frisk og opplagt. Jeg har også begynt å løpe bakkeintervaller i bratte, lange bakker, og det går også helt fint. Da er jeg grisesliten etterpå, men det føles bare bra. Men jeg klarer ikke løpe langdistanser. Det meste jeg har klart er 15 minutt på mølla, uten stigning og med en fart på 8,5 km/t. Da kastet jeg opp etterpå, og var skjelven en god stund etter. Dette har skjedd et par ganger nå, men jeg forstår ikke hvorfor. Når jeg gir meg er jeg ikke særlig sliten, bare litt andpusten og svett, problemet er at jeg blir helt uhorvelig kvalm. Og bakkeintervaller går liksom helt fint? Da får jeg jo roet ned pulsen litt når jeg går ned bakken igjen, men jeg tar meg jo likevel mye mer ut under intervaller enn når jeg løper på mølla...

Er det noen som har peiling på hva dette kan komme av? Og ikke minst hva jeg kan gjøre for å få opp formen igjen? Jeg elsker å løpe, og vil så gjerne, men nå sliter jeg litt.

Anonymous poster hash: cf8c4...89b
Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet

Du må gi det tid. Et år er lenge og det tar tid å bygge opp langdistanse formen. Tipper også at du jogger for for fort. Start roooolig(type 8 km/t). La kroppen venne seg til å jogge over lengre tid. Du vil merke at progresjonen kommer fortere enn du tror :)

Skrevet

Du må gi det tid. Et år er lenge og det tar tid å bygge opp langdistanse formen. Tipper også at du jogger for for fort. Start roooolig(type 8 km/t). La kroppen venne seg til å jogge over lengre tid. Du vil merke at progresjonen kommer fortere enn du tror :)

Kan godt hende jeg har gått for hardt ut, jeg skal prøve å ikke være så utålmodig. Å løpe sakte er jo tross alt bedre enn ingenting, selv om jeg helst bare vil løpe og løpe og løpe akkurat nå. Jeg skal prøve å ta det rolig fremover, og håper det bedrer seg! Takk for råd! :)

Gjest Runforit
Skrevet

Kan godt hende jeg har gått for hardt ut, jeg skal prøve å ikke være så utålmodig. Å løpe sakte er jo tross alt bedre enn ingenting, selv om jeg helst bare vil løpe og løpe og løpe akkurat nå. Jeg skal prøve å ta det rolig fremover, og håper det bedrer seg! Takk for råd! :)Anonymous poster hash: cf8c4...89b

Kombiner gjerne med kortøkter der du gasser på med intervaller, men de dagene målet er langtur så ro ned tempoet. Vet at det er kjipt i starten, spesielt for en som er vant med å jogge raskere :) Psyken og kroppen husker hvordan det var, men fysikken henger litt etter :P Men lover det bedrer seg! Bare etter noen uker vil du merke at klarer lengre og lengre distanser.

Skrevet

Kombiner gjerne med kortøkter der du gasser på med intervaller, men de dagene målet er langtur så ro ned tempoet. Vet at det er kjipt i starten, spesielt for en som er vant med å jogge raskere :) Psyken og kroppen husker hvordan det var, men fysikken henger litt etter :P Men lover det bedrer seg! Bare etter noen uker vil du merke at klarer lengre og lengre distanser.

Dette var veldig godt å høre! Takk for svar og oppmuntring :) Jeg skal prøve så godt jeg kan å roe ned tempoet, så satser jeg på at formen kommer snikende etter hvert!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...