AnonymBruker Skrevet 17. november 2013 #1 Skrevet 17. november 2013 Hei, håper det er noen her som kan hjelpe meg. Jeg er ikke flink når det gjelder lover og hvordan ting fungerer når det kommer til dette. Jeg har en "venn" som har vært på møte hos namsmannen og fått gjeldssanering for ca 2 år siden. Han hadde da en gled på ca 60000. Han fikk slettet alt av gled. Hvor lenge er man "svartelistet" etter noe sånt? Når han han ta opplån eller kjøpe noe på avbetaling? Han har i ettertid fått på arv på 30000. Skulle dette godt til å betale på den gjelden han fikk slettet? Nå har han igjen tatt opp et lån på 60000, har han lov til dette? Etter å ha fått gjeldssanering. Han har også planer om å kjøpe seg en pc på avbetaling. Er dette mulig? Han sier han ikke har noe som er gått til inkasso. Han er uføretrygdet og har vært det hele sitt voksne liv, han er nå 60 år. Han bor alene i kommunal bolig og får bostøtte. Han har ikke bil eller barn. Han burde jo med andre ord ha helt grei økonomi. De fleste pengene hans går til tipping. Han går på sosialkontoret nesten hver måned fordi han er blakk. Han er ikke blakk, men vil bruke de pengene han har igjen på tipping. Han får da rekvisisjon som han bruker på mat. De lånene han har tatt er brukt på unødvendige ting. Burde ikke NAV gripe inn? Anonymous poster hash: 9acc7...8e1 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2013 #2 Skrevet 17. november 2013 For meg høres det helt tragisk ut at han får utnytte systemet slik, men samtidig tenker jeg at stakkaren får nå bare holde på. Anonymous poster hash: 226ef...80e
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2013 #3 Skrevet 17. november 2013 Han får ikke slettet gjeld, han mister kontrollen over personlig økonomi og blir utdelt det som er igjen når kreditorene hans har fått så og så mye % av inntektene hans.
Gjest M.E syke Skrevet 17. november 2013 #4 Skrevet 17. november 2013 Vanligvis er en gjeldsordning eller sanering på 5 år, med 2 års ettertid, når de 5 årene er gått så er all gjeld slettet men hvis ikke man er ferdig med å betale dvs at det står rest igjen, kan kreditor komme å ta de pengene så her har det skjedd en glipp. Det han vil komme til å oppdage er at han ikke får dette flere ganger, slik at han da uansett hvor mye gjeld han skaffer seg , da har brukt opp sjansen. Jeg må ærlig innrømme at jeg stusser litt for du skriver at han hadde 60000 i gjeld, dette er ganske lite syntes jeg for å få gjeldsordning/ sanerring, Noen burde gå inn å ta styring over pengene hans. 1
Gjest M.E syke Skrevet 17. november 2013 #5 Skrevet 17. november 2013 Han får ikke slettet gjeld, han mister kontrollen over personlig økonomi og blir utdelt det som er igjen når kreditorene hans har fått så og så mye % av inntektene hans. Dette er nok litt upresis, for de som inngår gjeldsrodning får beholde lønn/ trygd men de få uttdelt en del konto nr dersom det er flere som man skal betale penger inn på. Hvis ikke dette blir gjort så er det slik at da ryker dennne ordningen
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2013 #6 Skrevet 17. november 2013 Dette er nok litt upresis, for de som inngår gjeldsrodning får beholde lønn/ trygd men de få uttdelt en del konto nr dersom det er flere som man skal betale penger inn på. Hvis ikke dette blir gjort så er det slik at da ryker dennne ordningen Høres rart ut, folk som ikke har betalt før, vil da ikke betale nu heller.
Gjest Cevita Skrevet 17. november 2013 #7 Skrevet 17. november 2013 Dumt spørsmål sikkert, men er gjeldsordning og gjeldssanering det samme?
PurpleRain Skrevet 17. november 2013 #8 Skrevet 17. november 2013 Han har fremdeles kontrolllen over egen økonomi. De har prøvd å umyndiggjøre han, slik at noen andre får ta over økonomien hans. Men han har en talegave som er helt syk og en bror som er advokat. Er som om de på det lokale nav-kontoret er redd han. For når han truer med å ringe øverste sjef i nav eller å ringe advokat broren så føyer de han. Han fikk slettet alt av gjeld. Så han har ikke betalt tilbake en krone. Nå har han tatt opp et nytt lån og kommer jo til å gå på en smell denne gangen også.
PurpleRain Skrevet 17. november 2013 #9 Skrevet 17. november 2013 Men noen som vet om han har lov å ta opp nye lån etter dette og om han har lov å kjøpe ting på avbetaling?
AnonymBruker Skrevet 17. november 2013 #10 Skrevet 17. november 2013 Men noen som vet om han har lov å ta opp nye lån etter dette og om han har lov å kjøpe ting på avbetaling? Så lenge han ikke er umyndiggjort så styrer han vel over egen økonomi på lik linje med alle andre.. Men han kan neppe regne med å få hjelp igjen og kjører seg med dette ut i grøfta.... Anonymous poster hash: 146ff...d35
Gjest M.E syke Skrevet 17. november 2013 #11 Skrevet 17. november 2013 Høres rart ut, folk som ikke har betalt før, vil da ikke betale nu heller. enig der, men tror mange har kjempet og innsett problemene som får denne ordningen. så de fleste betaler inn.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2013 #12 Skrevet 17. november 2013 Han har fremdeles kontrolllen over egen økonomi. De har prøvd å umyndiggjøre han, slik at noen andre får ta over økonomien hans. Men han har en talegave som er helt syk og en bror som er advokat. Er som om de på det lokale nav-kontoret er redd han. For når han truer med å ringe øverste sjef i nav eller å ringe advokat broren så føyer de han. Han fikk slettet alt av gjeld. Så han har ikke betalt tilbake en krone. Nå har han tatt opp et nytt lån og kommer jo til å gå på en smell denne gangen også. Vel, den her fyren og broren høres ut som at de trenger og bli beskyttet mot seg selv.
Tøytigern Skrevet 17. november 2013 #13 Skrevet 17. november 2013 La han drite på draget. Han får ikke en slik sanering en gang til.
PurpleRain Skrevet 17. november 2013 #14 Skrevet 17. november 2013 Men er det ingen som vet hvordan loven er? Kan man gå å ta et nytt lån dagen etter man har fått slettet all gjeld? Hvor mange ganger kan man gå på sosialen å få ekstra penger til mat? Uten at det er noen som stiller spørsmål ved pengebruken til vedkommende?
AnonymBruker Skrevet 17. november 2013 #15 Skrevet 17. november 2013 Jo noen her burde jo vite det. Men jeg tror det er slik at etter en sanering så er man nullstilt og kan ta opp lån og sånt igjen. Anonymous poster hash: 226ef...80e
PurpleRain Skrevet 17. november 2013 #16 Skrevet 17. november 2013 (endret) Okei, takk Får vell ikke gjort noe med det uansett. Han trenger jo tydelig hjelp med økonomien, men han hører ikke etter når man snakker til han. "Jeg har jo regninger jeg må betale. Jeg må jo ha mat." Så løper han på nav-kontoret å får mere penger. Saken er jo at han roter bort alle pengene sine på tipping.*irritasjonsmoment* Endret 17. november 2013 av PurpleRain
AnonymBruker Skrevet 17. november 2013 #17 Skrevet 17. november 2013 Okei, takk Får vell ikke gjort noe med det uansett. Han trenger jo tydelig hjelp med økonomien, men han hører ikke etter når man snakker til han. "Jeg har jo regninger jeg må betale. Jeg må jo ha mat." Så løper han på nav-kontoret å får mere penger. Saken er jo at han roter bort alle pengene sine på tipping.*irritasjonsmoment* Ja det skjønner jeg. Hva med å snakke med broren hans? Må du ha kontakt med denne mannen i det hele tat? Anonymous poster hash: 226ef...80e 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2013 #18 Skrevet 17. november 2013 Her er det alt for lite info til at vi kan vite hva som er greia, men han har nok ikke hatt gjeldsordning, da beløpene du skisserer er alt for små. Mest sannsynlig har han hatt individuelle gjeldsforhandlinger direkte med kreditor, og da står man fritt til å ta opp nye lån osv med en gang anmerkningene er borte. Anonymous poster hash: 1faac...616
PurpleRain Skrevet 18. november 2013 #19 Skrevet 18. november 2013 Kjenner ikke broren hans. Kjenner ikke han så godt heller, han er en venn av mannen min. Det bare irriterer meg måten han utnytter systemet på. Så lurer på om han har "lov" til det han driver med. Og hvorfor nav ikke setter en stopper for at han får ha kontroll med egen økonomi. Han har vært i møte med namsmannen og fikk slettet all gjeld. Lånene var tatt opp i banken.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2013 #20 Skrevet 19. november 2013 Det som i hvert fall er sikkert er at om kreditorer fortsetter å låne ham penger, så er det de som ikke har gjort researchen de skal. Det finnes jo ingen klar lov mot å ikke ta opp kredittkortgjeld. Vil man låne penger, så får man som regel låne penger.. Smart er det ikke, men ulovlig er det heller ikke. Anonymous poster hash: 38de3...aaf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå