Gå til innhold

CROSSFIT?! Hva og hvordan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!!

Jeg leker med tanken om å starte med Crossfit og lurer i den forbindelse på om noen her kan fortelle meg litt om det?

Jeg bor i Oslo så senteret på Nydalen vil evt. være aktuelt.

Hvordan fungerer det i praksis? Er det timer, eller kan man dra dit når som helt å trene? Har de vanlige frivekter også? Er det godt miljø? Er det verdt pengene?

Med andre ord er jeg helt blank, så til dere som har prøv dette så må dere gjerne komme med litt info!

På forhånd tusen takk! :-)

Anonymous poster hash: 65ecb...0e0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er noe varierende praksis fra senter til senter, avhengig av hvem som lager treningsprogrammet.

Det vanlige er at det er ett hovedtreningsprogram som er basisen for timene deres. Denne økten kalles "Workout of the day" eller "WOD".

Hovedtyngden av øktene har høy intensitet, men man trener også styrke og ferdighet. Avhengig av hvilket nivå man er. Selv om ikke alle tror det, så kommer ALLTID teknikk før intensitet. Dessverre er det slik at ved intensitet så mister man noe av finmotorikken og kombinert med utmattelse så svikter teknikken.

Skadepotensialet i crossfit er derfor stort hvis du ikke klarer å la egoet være igjen i døren.

Jeg har trent dette et par år og kombinerer WODs fra senteret med mitt eget ferdighetsprogram. Jeg tror aldri jeg har vært i så god form som jeg er nå.

Og en siste bemerkning. Crossfit gjør deg ikke sterk, rask, mest utholden eller best i noen av de 10 ferdighetene. Crossfit gjør deg bedre på alle punktene. På den måten bygger du kapasitet over hele spekteret - ikke bare i en spesialitet. Slik annen trening gjerne gjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...