AnonymBruker Skrevet 17. november 2013 #1 Skrevet 17. november 2013 Jeg har en hund jeg er glad i, og vil gjerne kose og klappe ham. Men når jeg gjør det, blir han gal... Begynner å hoppe frem og tilbake og bite på hånda mi (ypping,lek?) og stressjokke. Så jeg tør ikke å gjøre det lenger Hvorfor er han sånn? Anonymous poster hash: ca8c6...bd8
Gjest ghej75 Skrevet 17. november 2013 #2 Skrevet 17. november 2013 Hvor gammel er hunden? Har det begynt plutselig? Om det er en valp/unghund høres det ut som han har kommet i puberteten. Da tenker jeg du bare skal fortsette med vanlig oppdragelse, ikke stresse for mye med det og anta at det går over. Det er ellers viktig at hunden får leke med andre hunder og brukt kropp og hode ute hver eneste dag, ellers kan du ikke kreve at han bare skal sitte inne og kose med deg om han har masse energi som må ut. Om en hund som vanligvis har oppført seg normalt brått skifter adferd uten noen naturlig forklaring ville jeg tatt en sjekk hos dyrlegen, just in case.
Anne73 Skrevet 17. november 2013 #3 Skrevet 17. november 2013 Som Milli sier, alder har stor betydning, det er helt normalt, at de kan bli litt overivrige, og lekne som unge. Men hva sier ellers hundens kroppstegn? Logrer den? Da er det mest lek. Knurrer den og viser aggressivt utrykk? Det blir noe annet. Om dette er en eldre hund, har noe endret seg drastisk hos deg, som den kan reagere på? Kan være den har fått en lidelse. Forhør deg med dyrlege.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2013 #4 Skrevet 17. november 2013 Han er over to år, så ikke puberteten. Nei, han har vært sånn i lange tider. Har av den grunn vært litt tilbakeholden. Husker ikke hvor lenge, kanskje ett år. Min hund har ingen hundevenner, de fleste som bor her har store, aggressive hunder som knuser osv. Han hadde en hundevenner, men vi er uvenn med eieren men kan sørge for mer aktivisering. Hr fått baby, så har blitt mye rolig her, men som sagt var han sånn lenge før jeg engang var gravid. Han har ikke særlig med hale, men kan prøve og se om han logrer. Han virker litt aggressiv, men samtidig ikke, han biter, men ikke hardt, bare såvidt borti, uten særlig med tenner. Han knuter ikke, men kan småboffe imens han hopper frem og tilbake og er hyperaktiv. Jeg tror jeg skal bruke denne tråden til å fortelle om tipsene har virket/ikke virker, for dette er jeg lei av og vil ha en slutt på det. Anonymous poster hash: ca8c6...bd8
AnonymBruker Skrevet 17. november 2013 #5 Skrevet 17. november 2013 Som knuser = som knurrer. Autokorrekt. Anonymous poster hash: ca8c6...bd8
AnonymBruker Skrevet 17. november 2013 #6 Skrevet 17. november 2013 Høres ut som den vil leke. Finn noen biteleker, ha litt forsiktig drakamp om den ser ut til og like det. Kaste ball, herje litt med den. Ikke overdriv, hunden kan bli stresset. Men noen små økter i uken bør være bra. Ellers er jeg av den oppfatning av at hunder i blant bør få treffe "sine egne." Kanskje det finnes en hundegruppe i nærheten? Eventuelt kan du jo annonsere på facebook, om noen har greie hunder som dere kan gå tur/leke litt med. Anonymous poster hash: 53209...2bb
AnonymBruker Skrevet 17. november 2013 #7 Skrevet 17. november 2013 Så de må eke altså? prøvde å leke ute istad, ikke stas.. Vil bare leke inne. Men kan prøve å leke mer og se om det hjelper.Anonymous poster hash: ca8c6...bd8
AnonymBruker Skrevet 17. november 2013 #8 Skrevet 17. november 2013 Idag har jeg løpt med hunden litt, og latt den søke etter godbiter en stund. Og har også trent litt annet og gått tur. Kan prøve å leke etterpå, og så kose i kveld, så får vi se. - TSAnonymous poster hash: ca8c6...bd8
AnonymBruker Skrevet 17. november 2013 #9 Skrevet 17. november 2013 Må ikke leke, men hvis du har en hund som liker det så synes jeg iallefall det er bra. Selv bruker jeg lek som belønning etter innkalling f.eks. Kjempestas synes han. En god måte å få ut litt energi av og til. Anonymous poster hash: 53209...2bb
AnonymBruker Skrevet 17. november 2013 #10 Skrevet 17. november 2013 Så bra, da får du jo se om hunden er roilgere inne senere i kveld. Anonymous poster hash: 53209...2bb
xalo Skrevet 17. november 2013 #11 Skrevet 17. november 2013 (endret) Han er over to år, så ikke puberteten. Nei, han har vært sånn i lange tider. Har av den grunn vært litt tilbakeholden. Husker ikke hvor lenge, kanskje ett år.Anonymous poster hash: ca8c6...bd8 Hunder gjennomgår sin andre pubertet i circa to års alder, mental modning, det er ikke uten grunn at det finnes flust av f eks border collier på 2,5 år til omplassering. Hunden kan føles helt riv ruskende gal til tider, men bare vær konsekvent med hva den får lov til å gjøre og ikke mist tålmodigheten med den. Endret 17. november 2013 av xalo
Lea2 Skrevet 17. november 2013 #12 Skrevet 17. november 2013 Ikke alle hunder liker å kose... og noen koser kun på sine egne premisser. Min er sånn. Han vil gjerne ligge tett innpå meg eller oppå meg eller ha hodet på beinet eller armen min, men han blir sint om jeg koser for aktivt med ham. Jeg kan klø ham på hodet uten problemer, men han liker ikke å bli strøket over ryggen eller på brystet. Han blir også krakilsk om jeg holder ham fast på en eller annen måte. Min er adoptert/omplassert og jeg aner ikke hva som har skjedd men ham før jeg fikk ham (selv om han var valp da jeg fikk ham). Så trikset her er å lese ham og ikke presse meg på ham når han ikke vil. Akkurat som mennesker ikke alltid liker å bli omfavnet og kost med, så kan hunder ha trøbbel med det også.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2013 #13 Skrevet 18. november 2013 Det er ikke det, noen ganger godtar han det helt. Aner ikke hva det er med ham. Har ikke fått inntrykk av om noe har forandret seg. Anonymous poster hash: ca8c6...bd8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå