Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Er på jakt etter en stekeolje, og mener jeg har hørt om en man kjøper på iherb uten mye kalorier osv? Noen som vet hva jeg mener?
Hva er ellers det sunneste fettet man kan bruke til steking?

Takk for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Raps- og solsikkeolje eller smør til høye temperaturer, oliven (ikke virgin) til lave steketemperaturer.

Anonymous poster hash: 6c725...b79

Skrevet

Det er kun klarnet smør som tåler høy temperatur. Om det ikke er klarnet så brenner smøret seg i høy temperatur (det både ser og lukter du..) Olje er ypperlig til steking og tåler høyere temperatur enn vanlig smør/margarin avhengig av type. Vanlig, billig olivenolje tåler mer enn nok til stekepanna for å kunne steke det aller meste uten problem.

Det sunneste er å kjøpe en non-stick panne hvor du trenger ingen til veldig lite olje, matvarer med fett kan steke i sitt eget fett f.eks. Du kan gjerne kjøpe billige panner så lenge de har non-stick om du vil det, og bytte de så snart belegget er ødelagt. Finnes vel noen sprayer også som bare gir deg en mindre mengde, men smurt utover panna også.

Anonymous poster hash: 7a0e2...471
Skrevet

Bruk vanlig smør du. En ss smør til å steke i er ikke usunt.

Anonymous poster hash: 06a62...753

Skrevet

kokosolje eller raps.

Kokosolje får du kjøpt på iherb, del billigere enn i Norge

Skrevet

Steker i smør. Om jeg har fett fra steking av ribbe, bacon eller and så sparer jeg det og bruker til steking.

Gjest 100%naturlig
Skrevet

Heisann!

Er på jakt etter en stekeolje, og mener jeg har hørt om en man kjøper på iherb uten mye kalorier osv? Noen som vet hva jeg mener?

Hva er ellers det sunneste fettet man kan bruke til steking?

Takk for svar :)

Det finnes ikke olje som har lavt kcaloriinnhold! Alle oljer til steking, salater mm, inneholder 900 kcal pr 100 g. Smør har faktisk lavere energiinnhold, ca 780 kcal pr 100 g. Oljer er derimot sunnest med mye flerumettet fettinnhold. Du kan både bruke feks solsikkeolje, også smør til steking, begrens bare mengden olje/smør.
Skrevet

Planteoljer ikke er spesielt sunt, deriblant raps og solsikke. Omega 6-innholdet er for høyt.

Det sunneste å steke i er dyrefett. Ghee, smult, smør ol.

• Liker 3
Skrevet

På meny får du kjøpt noe du steker i som har 1 kalori pr spray.

Anonymous poster hash: 40718...7b2
Skrevet (endret)

Du får kjøpt kokosolje billig på iherb, den tåler høy temperatur og kan brukes til det meste. ellers kan du bruke baconfett/dyrefett. Ved kort og forsiktig steking eller baking på lav temperatur i ovn kan man driste seg til å bruke litt olivenolje også. :-)

Edit: Og om du tåler meieriprodukter kan du såklart bruke smør og ghee.

Og ikke planteoljer, ikke engang raps, den er veldig raffinert og bearbeidet for å få den til å ligne på olivenolje (uten at den kan sammenlignes). Bruk heller ordentlig olivenolje da.

Endret av Zinnia
  • Liker 1
Skrevet

Steker i smør. Om jeg har fett fra steking av ribbe, bacon eller and så sparer jeg det og bruker til steking.

Smør er ikke akkurat bra.

Skrevet

Hva er galt med smør?

• Liker 2
Skrevet

Hva snakker du om? Ekte smør er jo konge! :tommelsmil:

• Liker 1
Skrevet

Hva er galt med smør?

Mange kalorier i stekesmør.

Skrevet

Olivenolje. Extra virgin til salater, en god blandingsolje til steking. Bruker du en non-stick panne, trenger du ikke særlig mye heller, men husk at fett også er med på å fremme smaken, så du får temmelig kjedelig mat hvis du kutter det ut fullstendig.

Skrevet

Mange kalorier i stekesmør.

Og så? Det betyr ikke at en matvare ikke er sunn.

• Liker 2
Skrevet

Og så? Det betyr ikke at en matvare ikke er sunn.

Hvorfor ikke heller bruke olje?

Skrevet

Hvorfor ikke heller bruke olje?

Fordi smør er sunnere enn oljer og ser ut til å tåle høyere temperaturer bedre.

• Liker 1
Skrevet

Smør holder ikke høy temperatur bedre enn oljer med mindre det er klarnet først.

Hva som er sunnest kommer an på hva TS er ute etter, og det var vel stekeolje med lite kalorier.

Anonymous poster hash: 7a0e2...471
Skrevet

Hva som er sunnest henger verken sammen med hva som har minst kalorier eller hva akkurat TS er ute etter...

Anonymous poster hash: e9fae...591
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...