AnonymBruker Skrevet 17. november 2013 #1 Skrevet 17. november 2013 Er det bare meg, eller er det noe galt med alle de små rasene? Ikke bare sånn at det er noe galt med noen innen hver av de små rasene, men sånn at mer eller mindre alle hunder innen små raser er det noe galt med? Synes det er patella luxasjon, øyeproblemer, pusteproblemer, kolaps i hals/pusteorgan/indre organer osv osv på hvert eneste individ av små hunder? Mister litt troa på at jeg kan finne meg en frisk hund, siden jeg ønsker meg en liten hund. Og det virker jo ikke som det er tryggere nødvendigvis å kjøpe fra oppdretter, enn å kjøpe gjennom feks finn.no Utrolig mye rart innen oppdrettshunder og! Er det bare jeg som fanger opp de negative tingene som skjer, eller er dette realiteten med småhunder? Småhund=syk hund?Anonymous poster hash: 1838e...9bc
AnonymBruker Skrevet 17. november 2013 #2 Skrevet 17. november 2013 Nei ikke nødvendigvis, gjør litt research, krev røntgen og helsesjekk før kjøp Anonymous poster hash: 4ada7...67d 1
Portvinpiken Skrevet 17. november 2013 #3 Skrevet 17. november 2013 Neida ikke alle. Det er litt rasebetinget. Italiensk mynde for eksempel, er en ganske "frisk rase". 1
Gjest ghej75 Skrevet 17. november 2013 #4 Skrevet 17. november 2013 Absolutt alle raser har genetiske sykdommer som forekommer på akkurat denne rasen. Det er på populasjonsnivå. Noen sykdommer er vanlige for mange raser (øyesykdommer forekommer på de fleste mellomstore til små raser jeg kjenner til, i større eller mindre grad. HD på mellomstore til store hunder.) På individnivå kan du få en hund som er helt frisk, som får én sykdom, eller i verste fall flere. Dette er et rent lotteri (genlotteri i første omgang), men det er forholdsregler du kan ta for å minske risikoen for å kjøpe en valp som utvikler genetisk betinget sykdom: -aldri kjøp "renraset hund som tilfeldigvis ikke har stamtavle" fra finn.no eller andre steder -kontakt Norsk Kennel Klub, eller bruk deres nettsider for å finne den offisielle raseklubben for rasen (obs, på en del raser finnes det "raseklubber" som ikke er offisielle og under NKK) -forhør deg med denne raseklubben og undersøk hvilke type tester de krever for hunder som brukes i avl (det har nå kommet gentester for en del øyesykdommer, f.eks. Ellers er øyelysning av foreldrene et minimumskrav) -benytt kun oppdrettere som avlsveileder i raseklubben kan gå god for -når du kontakter oppdretter, spør hvilke tester som er gjort på foreldre før parring. Spør også om sykdom i hundens familie. Det er ikke nødvendigvis et dårlig tegn at oppdretter kan fortelle om f.eks. søsken av foreldre som har sykdommer, avlshundene kan fortsatt være ikke-bærere. Det kan faktisk være et godt tegn om oppdretter er ærlig på dette. Erfarne oppdrettere som ALDRI har vært borti syke hunder ville jeg vært skeptisk til om snakket sant. -vær tålmodig, seriøse oppdrettere har kanskje ikke valper som er leveringsklare om en måned. Vær innstilt på å stå på venteliste. Når raser får voldsomt økt popularitet på kort tid florerer useriøse oppdrettere som ikke sjekker hundene sine for sykdommer før parring, sånn sett kan noen raser fremstå som mer "usunne" enn andre. Hver enkelt kjøper må ta sin del av ansvaret for dette ved å ikke støtte opp under slikt oppdrett (obs, useriøse oppdrettere kan godt ha snille og friske hunder og fremstå som så hyggelige som bare det, problemet er om de ikke tar selve avlsarbeidet seriøst og ikke aner hva slags gencocktail de har laget ved å blande venninnens chihuahua og sin egen chihuahua).
AnonymBruker Skrevet 17. november 2013 #5 Skrevet 17. november 2013 Jeg vet ikke helt. Jeg har en renraset Chihuahua med stamtavle, hvor min hund er den eneste i både eget og neste kull med samme foreldre, som har måttet operere begge øynene, kastreres (pga en testikkel i lysken), og patellaluksasjon-operasjon. Jeg har nok vært max uheldig. Anonymous poster hash: 9bbd4...057
Gjest Badebuksa Skrevet 17. november 2013 #6 Skrevet 17. november 2013 (endret) Ja, og alle de store hundene er friske? Schæferen, boxeren osv. Om du får/har en frisk hund (uavhengig av vekt og størrelse på hunden) kommer an på noen faktorer: 1: har oppdretteren avlet på friske hunder, som er nøye undersøkt og ikke bærer på genetiske defekter som er til plage for hunden (ikke glem mental helse som er vel så viktig som fysisk)? 2: har oppdretteren et hygienisk miljø som valpen har vokst opp i? 3: bærer hunden på noen bagasje etter mishandling? 4: får den riktig fôr? Lista kan nok være lengre. Lykke til med å finne en liten, frisk hund. Ps, japansk spisshund er ganske friske tror jeg (og veldig søte og små i mine øyne). Endret 17. november 2013 av Badebuksa
curiousss Skrevet 18. november 2013 #7 Skrevet 18. november 2013 Det skal sant sies at hvis du skaffer deg en mini blandingshund så kan du være litt heldigere ;-) Blandingshunder har det med å ha både bedre helse og kropp, med mindre du er veldig uheldig selvfølgelig. De er rett og slett litt ekstra slitesterke! Men krev fortsatt veterinærattest, viktig viktig!!
AnonymBruker Skrevet 18. november 2013 #8 Skrevet 18. november 2013 Handle miniatyrhund - sørg for norske papirer (det er dessverre mye smugling av de "populære" rasene fra utlandet - noe som gir dårlig forhold for dyrene og øker sjansen for endel sykdommer som vi vanligvis ikke har i Norge.) (Ikke overta hunden på en parkeringsplass eller bensinstasjon - dra hjem til oppdretter og se valpen i hjemmemiljøet.) Noen raser er avlet litt mer funksjonelt enn andre (kort snute/luftveier, utstående øyne - øyeproblemer). Se feks her: http://www.nrk.no/norge/_-hunder-lider-for-utseendet-1.11306844 Generelt: blandingshunder kan ha samme sykdommer og problemer som renrasete hunder, med renraset er det større sjanse for at oppdretter har gjort et arbeid i forhold til øyelysning, sjekk for patellaluksasjon osv. for å hindre å avle videre på sykdommer - noe som igjen kan føre til friskere hunder. Alle hunder (dyr og mennesker) kan få sykdommer, sørg uansett for at du er forbredt på veterinærregninger (kan også oppstå akutte skader og sykdommer) og gjerne forsikre hunden. Anonymous poster hash: 16c4a...548
AnonymBruker Skrevet 18. november 2013 #9 Skrevet 18. november 2013 Neida ikke alle. Det er litt rasebetinget. Italiensk mynde for eksempel, er en ganske "frisk rase". Ja, men denne er jo ikke spesielt eget i Norge, vinterstid. Anonymous poster hash: 4edd5...218
Stueloff Skrevet 18. november 2013 #10 Skrevet 18. november 2013 Neida ikke alle. Det er litt rasebetinget. Italiensk mynde for eksempel, er en ganske "frisk rase". Jeg valgte italiensk mynde nettopp fordi det er en så frisk rase
Miss Lucky Skrevet 18. november 2013 #11 Skrevet 18. november 2013 Jeg vet ikke helt. Jeg har en renraset Chihuahua med stamtavle, hvor min hund er den eneste i både eget og neste kull med samme foreldre, som har måttet operere begge øynene, kastreres (pga en testikkel i lysken), og patellaluksasjon-operasjon. Jeg har nok vært max uheldig.Anonymous poster hash: 9bbd4...057 Da høres det ut som om du har kjøpt hund fra en useriøs oppdretter. 2 kull med samme foreldre skal helst unngås, med mindre det ble en eksepsjonelt resultat med helt fantastiske valper. Noe det ikke høres ut som det ble i og med at valpene fikk både PL, testikkelfeil og øyesykdom. 1
Guybrush Skrevet 18. november 2013 #12 Skrevet 18. november 2013 Kjøper man rasehund som har veldig bestemte trekk er det dessverre slik at de internasjonale store organisasjonene som premierer og setter "standarden" opererer etter den samme "forskning" som nazistene gjorde. Noe som kalles eugenetikk. Dette er hovedårsaken til at iallefall inntyl nylig de fleste av premierte schaefere hadde hofteleddsdysplasi og slet stort med dette. Fransk puddel og flere "veskehunder" sliter med at hodet er for lite til hjernen og har enorme smerter samt får epelepsi mm. Om du finner seriøse oppdrettere som er mer opptatt av helse og gemytt, samt at du selv ikke er opptatt av at hunden skal se mest mulig ut som disse rasekravene - da vil du i langt større grad styre klar.
Nephthys Skrevet 18. november 2013 #13 Skrevet 18. november 2013 Dessverre er det slik at mange raser avles i en retning som påfører dem lidelser og flere sykdommer. Om man ser på den rasen jeg har virker det som om dette er en rase med enormt mye sykdom om man googler den. Vi har hatt fem og ingen av dem har hatt noen sykdommer. Grunnen til at mange tror dette er en rase med mye sykdom er nok fordi det er enormt stort fokus på alle de ulike lidelsene som kan komme på rasen både fra de som kjøper dem og oppdrettere. Det jobbes med å finne de rette individene å avle på, samt at alle hunder som kjøpes og avles på skal gjennom en del testing for disse sykdommene. På de seriøse oppdretternes sider vil det derfor ofte stå at hunden er fri for PRA, PL, KCS osv. Dette fører ofte til at mange tror at det er veldig mye av disse sykdommene på rasen, men det stemmer ikke. Fokus på mulige sykdommer er en positiv ting, men det kan jo som skrevet føre til at folk tror dette forekommer i større grad enn det egentlig gjør.. Lykke til med å finne rase!
AnonymBruker Skrevet 18. november 2013 #14 Skrevet 18. november 2013 Dessverre er det slik at mange raser avles i en retning som påfører dem lidelser og flere sykdommer. Om man ser på den rasen jeg har virker det som om dette er en rase med enormt mye sykdom om man googler den. Vi har hatt fem og ingen av dem har hatt noen sykdommer. Grunnen til at mange tror dette er en rase med mye sykdom er nok fordi det er enormt stort fokus på alle de ulike lidelsene som kan komme på rasen både fra de som kjøper dem og oppdrettere. Det jobbes med å finne de rette individene å avle på, samt at alle hunder som kjøpes og avles på skal gjennom en del testing for disse sykdommene. På de seriøse oppdretternes sider vil det derfor ofte stå at hunden er fri for PRA, PL, KCS osv. Dette fører ofte til at mange tror at det er veldig mye av disse sykdommene på rasen, men det stemmer ikke. Fokus på mulige sykdommer er en positiv ting, men det kan jo som skrevet føre til at folk tror dette forekommer i større grad enn det egentlig gjør.. Lykke til med å finne rase! Hvilken rase har du? Takk for innspill alle sammen.:-) Anonymous poster hash: 1838e...9bc
AnonymBruker Skrevet 18. november 2013 #15 Skrevet 18. november 2013 Det skal sant sies at hvis du skaffer deg en mini blandingshund så kan du være litt heldigere ;-) Blandingshunder har det med å ha både bedre helse og kropp, med mindre du er veldig uheldig selvfølgelig. De er rett og slett litt ekstra slitesterke! Men krev fortsatt veterinærattest, viktig viktig!! Haha. Helt feil. Anonymous poster hash: 17ada...36b 4
Omnivore Skrevet 18. november 2013 #16 Skrevet 18. november 2013 Lurer på hva fransk puddel er jeg? Er ikke en puddel en puddel? Dessuten er det Cavalier King Charles Spaniel som har kjente problemer med at skallen er for liten til hjernen. Og man trenger ikke ha kjøpt fra en dårlig oppdretter for å bli uheldig. Oppdretter til min mors hunder er den eldste og en av de mest anerkjente oppdretteren i DK på rasen og har avlet over 50 CH hunder og utallige familiehunder samt at hun prøver å dra inn mye nytt blod for å fremme genpoolen i skandinavia. Hun tester alle hundene sine i hue og ræva og var først ute når DNA testen for PRA3 ble tilgjengelig. (man kan ikke påvise PRA3 før hunden er syk ved vanlig øyelysning og heller ikke identifisere bærere, men det kan man med dna test). Hun har laget PRA tilfeller, hun har fått valper med ganespalte, det dukket opp cherry eye på mammas hund, hun har fått døve og blinde valper osv. Men dette er da snakk om 5% av oppdrettet og rett og slett uheldig. Vi mennesker avler jo også syke barn? Skal ingen ta saken i hendene og teste seg i hue og ræva før de får avle? Barn født med defekter er kun et resultat av dårlig avl og vi mennesker burde vite bedre en å avle på defekte foreldre som bærer uønskede gener. You see? (dette er satt på spissen og ikke noe jeg mener, men en sammenligning) det er ikke bare svart hvitt. Og nei. Ikke alle miniatyrhunder er syke. Liten hund betyr ikke syk. Liten populær hund betyr "oi! jeg har en slik en.. naboen har en slik en. Hvis vi lager valper kommer vi til å tjene 15000 x antall valper i kullet! masse penger!" uten å teste foreldredyrene eller i det hele tatt sjekke om de er i familie. Dette er ikke snakk om oppdrettere, dette er snakk om privatpersoner som ønsker å tjene penger. Det er også disse som etter hvert finner ut at hvis de får seg et kennelnavn og lager en fancy fasade så kan de ploppe masse valper og folk tror de er seriøse. Dette er det som ødelegger avlen. Pluss det at folk vil ha den populære hunden som skal være så super, men ser etter det billigste alternativet som gjerne er valper uten papirer. Så gjør grundig research, spør oppdrettere, dra på besøk og møt hundene de har hjemme, spør etter papirer, tester og spør etter vanlige sykdommer på rasen. Noen prøver å shine det opp "nei, denne rasen har ingen problemer!" et rask google søk kan bekrefte eller avkrefte det oppdretter sier. 1
Ruby_Tuesday Skrevet 18. november 2013 #17 Skrevet 18. november 2013 Små hunder er ikke mer utsatt for sykdom enn store hunder. Dessuten har de generelt lengre forventet levetid enn større hunder. Eksempel: forventet levealder for golden retriever er 11 år, mens forventet levealder på en chihuahua er 15 til 18 år. Jeg har to små hunder (to forskjellige raser), og de er friske og fine begge to! 1
Gjest Hyssingen Skrevet 18. november 2013 #18 Skrevet 18. november 2013 Miniatyr her også. Frisk som en fisk både den, alle søsknene og bakover i slekten. Sjekket herifra til helsike etter alt av kjente sykdommer. Så nei, miniatyr er ikke automatisk syk. Bruk tid på å lete og sjekke og ikke la deg blende av hvor søøøte valpene er, eller om du klikker med en valp. Helse er viktigere enn søt. 1
Nephthys Skrevet 18. november 2013 #19 Skrevet 18. november 2013 Hvilken rase har du? Takk for innspill alle sammen.:-)Anonymous poster hash: 1838e...9bc Vi har chinese crested
AnonymBruker Skrevet 18. november 2013 #20 Skrevet 18. november 2013 Vi har chinese crested Anonymous poster hash: 1838e...9bc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå