Gå til innhold

Hvor lenge gi bursdags og julegaver til tantebarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes å huske da jeg var barn at jeg fikk presanger av diverse tanter og onkler til jeg var konfirmert.

Hvor lenge gir dere presanger til nieser og nevøer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har nettopp begynt få nieser og nevøer...

Jeg får en liten ting av en onkel som er barnløs hvert år til jul, de andre har sluttet å gi. Som jeg synes er mest deilig. Av en onkel og tante ett år fikk jeg olivenskje... Tror jeg var 17... Til bursdag får jeg noe om jeg lager til familie besøk og inviterer dem.

Gjest Conradine
Skrevet

I vår familie slutter noen ved 15 år og andre ved 18 - så litt vanskelig å vite.

Skrevet

Og hva gjør dere når det er flere søsken, noen eldre og noen yngre? Får bare de yngste gaver?

Fortsetter man å gi til alle helt til de yngste også er i konfirmasjonsalder? Da får jo de eldste flest gaver.

Har en niese som er 16 og har søsken som er yngre. Føler det blir litt rart å bare gi til hennes søsken. Samtidig føler jeg at jeg vil slutte å gi presanger etter konfirmasjons alder.

En annen ting er at det er veldig vanskelig med presanger til disse barna som får og har alt. Det er sjelden vi får et takk fra dem, annet enn et kort takk da de mottar presangen før de har åpnet den. Spør jeg dem senere om de likte det de fikk, er det mange ganger de ikke husker hva de fikk en gang.

• Liker 3
Gjest Conradine
Skrevet

ja, det er vanskelig det der ... har akkurat det samme hjemme hos oss.

Enten må man bare sette en strek ved en alder uansett om det er yngre søsken, eller så kjøper man vanlig gave til yngste og bare pakker inn en pose twist eller et blad til eldste. Jeg har opplevd begge deler hos oss. Noen kutter tvert, mens andre fortsetter med symbolske gaver til de eldste helt til den yngste også når den avtalte alderen.

Skrevet

På morssiden er vi 16 søskenbarn, der fikk vi gaver til og med det året vi ble konfirmert. Jeg er eldst i min søskenflokk, så et par år fikk mine søsken gaver men ikke jeg - og det var helt greit, det er jo sånn det er.

På farssiden er vi fem søskenbarn, der fikk alle gaver fram til de fikk barn selv. Jeg er 35 og barnløs, så jeg får fremdeles julegave av min tante.

Anonymous poster hash: 251b8...a2b

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor slutter man å gi gaver?
Mine tanter og onkler gir meg fortsatt/gaver penger til bursdag og jul. Jeg er 19.
Jeg gir også alle de kusinene og fetterne jeg har kontakt med gaver,

• Liker 1
Gjest Conradine
Skrevet

Hvorfor slutter man å gi gaver?

Mine tanter og onkler gir meg fortsatt/gaver penger til bursdag og jul. Jeg er 19.

Jeg gir også alle de kusinene og fetterne jeg har kontakt med gaver,

Kanskje fordi det etter hvert blir mange. Og når nieser og nevøer får partnere og barn .. man kan ikke fortsette i det uendelige å gi til alle.

Jeg får også fortsatt gave fra en av mine tanter ...

Skrevet

Takk alle sammen for svar. Interessant å høre deres erfaringer.

Tror jeg får snakke litt med foreldrene også og høre deres meninger.

Gjest Møremor
Skrevet

Si til foreldrene til 15-åringene at dere slutter å gi når barna er så store, - det blir så mange, så dere må kutte litt. Så sier foreldrene det til dem. Helt greit.

Skrevet

Har samme problem i min familie, og dette spørsmålet har akkurat vært oppe... I min familie sluttet vi å gi gaver ved konfirmasjon. Dette var praktisk siden det ble mange etter hvert (vi var 19 søskenbarn), dyrt og vanskeligere jo eldre de ble.

Jeg har 6 tantebarn selv og de to eldste er 16. Tok nettopp opp dette med min bror (ikke faren til 16-åringene) for å spørre hva han tenkte, for jeg er redd min søster blir fornærmet om jeg bringer evt gaveslutt på bane siden det er hennes barn (hun kan være litt hårsår): men jeg og min bror ble enige om at vi får bare gi ut dette året, også til jul, også kan vi foreslå til neste år at da er det slutt, altså fom 17 år...

Vanskelig å gi til så store barn som man er usikker på om blir fornøyd, og å gi penger synes jeg egentlig ikke noe om. men det er slik det er blitt i det siste da.

Anonymous poster hash: 7638e...41d
Skrevet

Her er det også fram til konfirmasjonsalder, året etter konfirmasjon fikk de en oppmerksomhet (sjokolade,blad) om det var yngre søsken. De synes selv det var helt greit fordi de visste om dette lenge, ikke at det plutselig sluttet. Viktig å snakke med de om det:)

Skrevet

Ja, tenker og at det er fint å snakke om det :)

Skrevet

Jeg satser på å gi til konfirmasjonen, deretter kun på runde tall. Det er noen år til det blir aktuelt, men håper vi foreldrene kan være enige om dette når tiden kommer.

Skrevet

Her gir vi fortsatt :-) Men i hele min samlede familie er vi bare 7 søskenbarn, og det er kun morsiden som har flere på sin side. Så da blir det kanskje noe annet når vi er en såpass liten familie. Nå gir jeg også gaver tilbake til tantene og onklene mine da. Er 22.

Anonymous poster hash: ee487...27c
Gjest Miranda2011
Skrevet

Synes å huske da jeg var barn at jeg fikk presanger av diverse tanter og onkler til jeg var konfirmert.

Hvor lenge gir dere presanger til nieser og nevøer?

Både jul og bursdagsgaver slutter vi å gi til tantebarn når de blir 18

Skrevet

Jeg er 23 og har alltid fått julegaver av tanter og onkler. Bursdagsgaver er det lenge siden jeg har fått derimot.

Skrevet (endret)

Jeg synes dette er vanskelig. Vi har prøvd å ha denne uskrevne regelen (ikke gaver etter konf) i vår familie også, men det skeier ut. Regelen stemmer ikke alltid med virkeligheten liksom. For hvis man er sammen med noen av disse nevøene på julaften, så blir det litt rart å ikke gi noe, selv om de er 17 og egentlig ikke skulle hatt gave.

Så jeg har i mitt stille sinn innført en ny regel for meg selv, nemlig å gi dem som man er sammen med på selve julaften, uansett alder. Og så har jeg begynt å kutte ned på de som jeg aldri ser ellers i året. Deretter de som er konfirmert. Så hvis de både er perifere og konfirmerte, så får de ikke gave. Gud, noen ganger så hater jeg dette pakkestyret! ;)

Bursdager sender jeg hilsen på sms eller FB, unntatt hvis vi er invitert i selskap.

Endret av hjertesukka
Skrevet

Hva? Slutte med gaver??

Anonymous poster hash: cf095...2a3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...