Gå til innhold

leilighetsvalg og fellesgjeld


momo

Anbefalte innlegg

Vi ser nå på rekkehusleiligheter, siden vi ønsker og komme nermere sentrum.

Det jeg lurer på er om det er dumt og kjøpe leilighet med mye fellesgjeld. Vi har finni to ganske identiske leiligheter, med tanke på beliggenhet og størrelse. Den ene skal bygges nå, der skal det være veldig høy standar, flislagte bad, parkett, vannbåren varme osv, men denne vil det være 900 000 i fellesgjeld på. Den andre koster 150 000 mer enn den andre, men har vesentlig lavere standar, men der er det fellesgjeld på bare 250 000. Husleia er ca det samme på begge to.

Det jeg lurer på er hvilken ville du valgt? Og når fellesgjelden er nedbetalt, blir det lavere husleie da.

Synes det er veldig vanskelig, vil jo helst ha den nye fine leiligheten. Men tenker litt på om renta skulle stige veldig mye så vil sikkert husleia øke ganske drastisk.

:-) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

når det er lav fellesgjeld så er det sikkert noe nytt som snart skal pusses opp og så øker gjelden så jeg vet sannelig ikke hva som er lurest..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi har sett på leilighet (ikke til oss selv), så har vi lagt sammen summen i fellesgjeld og takstpris for å få den reelle prisen på leiligheten.

At det er lav husleie betyr ikke at den vil øke. Da vi bodde i leilighet betalte vi det samme i årevis, takket være fornuftig styre.

Var det forståelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 3llie

Når det er fellesgjeld på en bolig så blir jo husleien høy, men om det ikke hadde vært fellesgjeld så hadde prisen på boligen vært høyere og dere måtte kanskje ha lånt penger i banken. Når det er fellesgjeld så er det som regel en fast rente, noe som jo er en fordel. Det er hvertfall min oppfatning av det.

Hadde tatt den med fellesgjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når banken finner ut hvor mye en kan låne legger de jo sammen prisen på leiligheten pluss fellesgjelda. Det er jo et lån det også, bare at det er en andel av et felles lån.

Jeg hadde helt klart tatt den med mindre fellesgjeld, 900' i fellesgjeld høres helt vanvittig mye ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe sammenheng må det være mellom pris/takst og fellesgjeld i alle fall. For er det høy fellesgjeld, så reduseres prisen/taksten.

Bare se her (obosleilighet, oslo sør):

Prisant. 490.000,-

Verditakst 490.000,-

Låneverdi 415.000,-

Fellesgjeld 829.000,-

Husleie/ felleskost. mnd. 3.783,-

Soverom 1

Boligareal 50 m²

Husleien inkluderer der renter på fellesgjelda (så husleien vil nok øke når man skal begynne å betale på selve fellesgjelda).

490k for en leilighet på 50m2 i Oslo, nybygg er vanvittig billig (takket være fellesgjelden)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Xavia
når det er lav fellesgjeld så er det sikkert noe nytt som snart skal pusses opp og så øker gjelden så jeg vet sannelig ikke hva som er lurest..

:Nikke: Nemlig!! Sånn er det alltid. Er fellesgjelden lav, betyr ofte det at snart er det på tide med ett eller annet som må gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det alltid. Er fellesgjelden lav' date=' betyr ofte det at snart er det på tide med ett eller annet som må gjøres.[/quote']

Eller som vi hadde: et fornuftig styre som holdt litt penger på bok og derfor en jevn husleie selv om større oppussingsbehov meldte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare se her (obosleilighet, oslo sør):  

Prisant. 490.000,-  

Verditakst 490.000,-  

Låneverdi 415.000,-  

Fellesgjeld 829.000,-  

Husleie/ felleskost. mnd. 3.783,-  

Soverom 1  

Boligareal 50 m²  

Og hva er så poenget så lenge man ikke betaler ned på fellesgjelda -> ergo verditaksten på leiligheten vil være det samme om noen år. Er nok endel avdragsfrie år siden det er så lite. Da er det vel bedre å betale til seg selv :-?

Når man likevel må ha et finansieringsbevis på 1,3 mill for å kjøpe den leiligheten du her nevnte?

Med 1,3 mill i lån betaler man nå ca 6500 kr mnd. Her betaler man 3800 + 2500 på lån -> ca det samme, mens man altså i andre leilighet betaler ned på sitt eget lån, mens man her betaler ned på et stort felleslån. Da får man iallefall håpe at de som styrer i sameier vet hva de driver med, det er jo en risiko-faktor her i dette tilfellet.

Nei jeg skjønner ikke helt hva som er så bra med dette jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg skjønner ikke helt hva som er så bra med dette jeg.

Ikke jeg heller, så jeg håper ikke at du har forstått det dithen. Om prisen på leiligheten er høyere og fellesgjelda lav eller prisen på leiligheten lav og fellesgjelda høy mener jeg går ut på det samme. Med enkelte unntak om kommende nødvendige oppussingbehov og økt fellesgjeld/husleie - om styret ikke har gjort en skikkelig god økonomisk jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...