Gå til innhold

Er det greit å gi felles gave til jevne barn/tvillinger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

TS her.

Ikke lett dette, føler det kan bli feil samme hva vi gjør. Fellesgave kan bli oppfattet som smålig, to like gaver blir helt feil, og to ulike gaver kan jo fort gi misunnelse når vi ikke vet hva de to barna liker.

Foreldrene er slike som lett tolker og legger veldig mye i ting, så jeg føler vi er på tynn is uansett. Ei jul ga vi dem Unicef-gaver, type rent vann, skolebøker, ei geit ol. til fattige barn. Jubelen sto ikke akkurat i taket. :fnise: Kommer til å spørre dem om det er noe de ønsker seg.

Kjenner også litt på den at giveren skal være forsiktig så barn og foreldre blir fornøyde. Jeg føler materialismen og gavetrykket har gått for langt, og prøver å redusere dette litt, med fare for å virke smålig... Egentlig kunne vi tenke oss å gi dem en opplevelse i gave, siden de er på besøk hos oss i jula, men pga flere små barn selv har jeg ikke overskudd til å ta meg av enda flere. Dessuten vet jeg jo ikke hva de liker/ klarer/ vil. Kanskje noen har forslag til aktivitet som barn mellom 1 og 6 år kan ha glede av sammen?

Anonymous poster hash: 937c4...ed1
Skrevet

TS her.

Ikke lett dette, føler det kan bli feil samme hva vi gjør. Fellesgave kan bli oppfattet som smålig, to like gaver blir helt feil, og to ulike gaver kan jo fort gi misunnelse når vi ikke vet hva de to barna liker.

Foreldrene er slike som lett tolker og legger veldig mye i ting, så jeg føler vi er på tynn is uansett. Ei jul ga vi dem Unicef-gaver, type rent vann, skolebøker, ei geit ol. til fattige barn. Jubelen sto ikke akkurat i taket. :fnise: Kommer til å spørre dem om det er noe de ønsker seg.

Kjenner også litt på den at giveren skal være forsiktig så barn og foreldre blir fornøyde. Jeg føler materialismen og gavetrykket har gått for langt, og prøver å redusere dette litt, med fare for å virke smålig... Egentlig kunne vi tenke oss å gi dem en opplevelse i gave, siden de er på besøk hos oss i jula, men pga flere små barn selv har jeg ikke overskudd til å ta meg av enda flere. Dessuten vet jeg jo ikke hva de liker/ klarer/ vil. Kanskje noen har forslag til aktivitet som barn mellom 1 og 6 år kan ha glede av sammen?

Ikke stress så veldig med dette, kjøp dem hver sin genser feks eller noe annet i klær, de får helt sikkert leker nok. Tenk ikke på hva foreldra evt måtte synes, gi det du synes er greit.

Anonymous poster hash: a5140...43c

Skrevet

Det er bare latskap og gnitenhet fra avsender.

Det er jeg uenig i. Det krever gjerne mer hjernetrim å finne en felles gave alle barna liker, samt at man gjerne bruker like mye på en felles gave som tre små.

Jeg synes det vitner mer om miljøbevissthet og bevissthet rundt samfunnet som helhet enn latskap. De fleste klarer nok å røske med seg tre verktøysett fra br-leker.

• Liker 2
Skrevet

Hva med brio togbane med to sett tog? Jeg er for delegaver der hvor det er mulig, men de må være av typen gave som går an å dele uten at den ene må vente på tur.

• Liker 2
Skrevet

Jeg og min tre år yngre søster fikk av og til felles gaver, det var gjerne de beste :)

Nå gir jeg felles gave til mine nevøer som har to år mellom seg. Da kan de få noen litt skikkelig ting. F.eks gravemaskin til sandkassa i år.

Anonymous poster hash: 04658...f5c

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det er forskjell på å gi delegaver til søsken og til tvillinger. Tvillinger er gjerne ekstra opptatt av egen individuell identitet.

• Liker 1
Skrevet

For et rart argument mot fellesgaver at barn liker å ha eieforhold til ting, er opptatt av "ditt" og "mitt" osv.! Skal dette oppmuntres da? Bør de ikke få øve på å dele.

Dessuten ser jeg en holdning her hvor personen som gir gave skal passe seg for å gjøre feil. Man kan ikke stille krav til en som gir gave. Så får den som får gaven like den eller ikke.

Barn må få lære å takle å få en gave de kanskje ikke syntes var helt topp!

Jeg vet ikke hvordan andre tvillingforeldre har det, men her i huset gjør vi knapt annet enn å dele og vente på tur... Derfor synes jeg det at det faktisk kan være fint for ungene å få egne gaver til bursdager og jul, spesielt når det ikke er snakk om å kjøpe noe stort (f.eks. lekekjøkken) eller filmer etc.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke lest alle svarene, men personlig synes jeg det er av stor betydning hvor godt du kjenner dem. Du sier at dere ikke kjenner dem veldig godt, og da synes jeg det er helt kurant med en fellesgave. Det har jeg selv gjort til barn av venner. Kjøpte da ei bok begge barna kunne ha glede av. Prismessig kostet boka like mye som to enkeltgaver ville kostet, så jeg sparte ingenting sånn sett, foruten litt tid, men jeg syntes boka var en fin gave. Til tantebarn etc hadde jeg imidlertid kjøpt hver sin gave. Når det gjelder opplevelsesgaver, kan du jo kjøpe f.eks gavekort på kino, klippekort til et basseng etc. Hvis de er 3 år, er jo begge deler passende, tenker jeg...Da kan foreldrene ta med ungene når de vil.

Skrevet

Fellesgaver kan være greit og andre ganger ikke. Fra den ene tanten min har vi alltid fått familiegaver. dvs, hele familien får brettspill. Har også fått fellesgave med søsteren min flere ganger uten at det har vært noe problem. Hadde alle gavene vært fellesgaver tror jeg derimot ikke ikke hadde vært greit.

Anonymous poster hash: 83d48...7a3
Skrevet

Jeg har ikke lest alle svarene, men personlig synes jeg det er av stor betydning hvor godt du kjenner dem. Du sier at dere ikke kjenner dem veldig godt, og da synes jeg det er helt kurant med en fellesgave. Det har jeg selv gjort til barn av venner. Kjøpte da ei bok begge barna kunne ha glede av. Prismessig kostet boka like mye som to enkeltgaver ville kostet, så jeg sparte ingenting sånn sett, foruten litt tid, men jeg syntes boka var en fin gave. Til tantebarn etc hadde jeg imidlertid kjøpt hver sin gave. Når det gjelder opplevelsesgaver, kan du jo kjøpe f.eks gavekort på kino, klippekort til et basseng etc. Hvis de er 3 år, er jo begge deler passende, tenker jeg...Da kan foreldrene ta med ungene når de vil.

Det er faktisk tanteunger, men de bor langt unna og vi kjenner dem ikke så godt. Hver gang vi se dem er det bare kaos, og jeg føler de bruker tiden kun på logistikk av måltider, klær osv. Har derfor ikke sett noen spesiell interesse hos dem. Foreldrene klager på at de ikke klarer å roe seg med en aktivitet, men jeg tror det ligger i at de ikke har lært å holde på med annet enn å stresse, krangle og herje. Derfor er det fristende å kjøpe spill, tegnesaker osv., men jeg tviler på at det blir brukt.

Men nå har jeg tenkt ut ei fellesgave til hele familien, og en gave til hver av barna. :)

Skrevet

TS over

Skrevet

Nesten litt sjokkert over hvor negative folk er til fellesgaver…
Jeg har selv en søster som er veldig nær meg i alder, og vi fikk ofte ting sammen. Fra besteforeldre, besteforeldre, tanter og onkler, Gjerne lego eller spill, men til og med dokker. Noe av det jeg satte mest pris på i min barndom, er nettopp det at jeg lærte å dele.

Like gave fikk vi også ofte - tenkte ikke en gang på å stusse over det, hvem som åpnet gaven først varierte jo fra år til år.

Som nevnt tidligere - gaver på deling er bra for miljøet, man kan kjøpe litt mer skikkelige ting og ikke minst lærer man å dele!

Skrevet

Til mine nevøer kjøper jeg alltid en fellesgave og en liten gave til hver. F.eks. playstation spill på deling, og ett legosett til hver av dem. Så har de noe de kan ha glede av sammen, og noe de kan leke med selv som er bare deres.

Anonymous poster hash: b344f...335
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har tvillinger.

De har fått mange fellesgaver og blitt flinke til å dele. Men det er alltid gjevt å få sin egen gave. For det kan fort bli glemt dessverre.

Men det spørs jo hva gaven er, et spill er jo fint å dele.

Jeg er egentlig ikke så opptatt av pris, men om man gir en fellesgave, og bare den, så bør den være dyrere enn en enkeltgave. Du skal ikke spare på at de er tvillinger. (Om du skjønte meg nå ;))

Anonymous poster hash: 9e651...853
Skrevet

Jeg kjøper aldri like gaver/gave på deling til mine tvillingjenter. De ville nok ikke likt det noe særlig heller, da de er veldig forskjellige. Jeg skjønner at du gjør det, for at det skal bli rettferdig, men du kunne kanskje i så fall kjøpt samme ting bare i forskjellige farger eller "versjoner". Når sant skal sies så kjenner jeg ikke de tvillinguttene, kanskje de synes det er helt greit å få like gaver.

Annonse
Skrevet

Jeg er selv tvilling og har bursdag svært nærmt jul, så fellesgaver og like gaver har det vært mye av.

Fellesgaver bursdag og jul er ikke noe gøy for barn. Fellsegaver med en tvilling/søsken kommer an på gaven. Ting de kan bruke begge to samtidig er helt ok. Ting de bare kan bruke en om gangen er ikke greit. Angående like gaver så har det stort sett vært greit, men helst forskjellig farge.

Anonymous poster hash: 6170f...583
Skrevet

Vi planlegger julegaver, og lurer på om det er "greit" å gi fellesgaver? Vi skal gi til tvillinggutter på 3 år.

Vi har selv to gutter veldig tett, og jeg tror ikke vi ville blitt skuffet/fornærmet om de fikk f.eks en verktøykasse sammen, men de er for små til at det er aktuelt enda (baby og ettåring).

Vet jo at mange med tvillinger/tette barn er nøye på å behandle dem som to selvstendige personer, og ikke èn.

Er det i såfall forventet at man gir av dobbelt verdi? Om èn gave koster 500,- og de skal dele på den, er det forventet at man kjøper for 1000,-, slik at man ikke sparer på å gi fellesgave? Vil understreke at vi ikke gjør dette for å spare, så om det er mest "fair" kjøper vi for dobbelt verdi.

Gavene vi har tenkt på er verktøykasse, brettspill el., SingSang-kort og lignende. Forstår at man ikke gir ett akebrett på deling.

Hva synes dere?

Jeg syns ikke dette er greit. Det er to selvsendige personer. Hadde de vært større,og det hadde vært snakk om et eks dyrt spill til felles glede,også med familien hadde det blitt noe annet. De er så små enda, og den tiden er det i alle fall viktig å behandle de som to personer. Jeg hadde ikke kjøpt det samme til de heller.

Anonymous poster hash: 52026...7ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...