AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #1 Del Skrevet 16. november 2013 Vi planlegger julegaver, og lurer på om det er "greit" å gi fellesgaver? Vi skal gi til tvillinggutter på 3 år. Vi har selv to gutter veldig tett, og jeg tror ikke vi ville blitt skuffet/fornærmet om de fikk f.eks en verktøykasse sammen, men de er for små til at det er aktuelt enda (baby og ettåring). Vet jo at mange med tvillinger/tette barn er nøye på å behandle dem som to selvstendige personer, og ikke èn. Er det i såfall forventet at man gir av dobbelt verdi? Om èn gave koster 500,- og de skal dele på den, er det forventet at man kjøper for 1000,-, slik at man ikke sparer på å gi fellesgave? Vil understreke at vi ikke gjør dette for å spare, så om det er mest "fair" kjøper vi for dobbelt verdi. Gavene vi har tenkt på er verktøykasse, brettspill el., SingSang-kort og lignende. Forstår at man ikke gir ett akebrett på deling. Hva synes dere? Anonymous poster hash: 937c4...ed1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Herr Heftig Skrevet 16. november 2013 #2 Del Skrevet 16. november 2013 At to tette får felles gave er helt greit, så lenge det er noe begge ha glede av. Jeg og lillebror fikk Playstation 2 på deling. Ingen sure miner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #3 Del Skrevet 16. november 2013 Jeg er tvilling selv, og jeg blei faktisk veldig skuffa de gangene jeg og søstra mi fikk samme gave. Men så klart er det tanken som teller, og alle gavene jeg fikk blei jeg jo glad for. Men jeg setter mer pris på å få egen gave. Blir jo det samme som om to søsken skulle fått samme gave. Vi er jo forskjellige personer, selv om vi er tvillinger. Synes et er kjipt når vi blir behandlet som én av og til. Men samtidig så spørs det litt på hva gave det er. Men nå er jo de ungene ganske små, så tror felles gave går kjempebra. Anonymous poster hash: 1254f...fe3 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 16. november 2013 #4 Del Skrevet 16. november 2013 Det er helt i orden å gjøre! Spesielt siden du har tenkt over det at de bør behandles som selvstendige individer, noe jeg ser voksne ikke alltid gjør med tvillinger.. Fikk flere felles gaver med søsknene mine hver jul da jeg vokste opp. Det er helt greit å gjøre 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skjoldmøy Skrevet 16. november 2013 #5 Del Skrevet 16. november 2013 Alle barn skal behandles som individer, enten de er tvillinger, tette eller om det er ti år mellom dem. Derfor ville jeg unngått å gi fellesgaver med mindre det er gaver som må/skal brukes av flere sammen. Brettspill på deling er helt i orden, tenker jeg. Jeg synes ikke pris er det viktigste når man gir gaver. Det er viktigere at gaven er gjennomtenkt og passer for mottaker(ne). Husk bare at særlig tvillinger, men også andre tette søsken oftere får fellesgaver enn andre søsken gjør. på samme måte som barn som er født tett inn i jula ofte får kombinert jul-og busdagsgave. Her er det mye å spare for den økonomisk bevisste gavegiver! Og lett for mottaker å oppleve at de er mindre verdt enn andre barn. Gi gjerne fellesgaver, og slå gjerne sammen julegave og bursdagsgave også dersom det betyr at du kan slå på stortromma, men gi dem også en liten ting til å pakke opp hver seg. Det å pakke opp gaver er nemlig vel så viktig som hva som er inni pakken når du er liten. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuddlegirl Skrevet 16. november 2013 #6 Del Skrevet 16. november 2013 Så lenge de ikke bare får fellesgaver, så er det nok greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #7 Del Skrevet 16. november 2013 Kanskje to fellesgaver er beste løsning? Det som gjør at jeg synes fellesgave er aktuelt er at vi ikke kjenner dem kjempegodt, og vet dermed ikke hva som passer til den enkelte. Det blir rart å gi den ene trommesett og den andre verktøykasse, når vi ikke aner hva de setter pris på, om dere skjønner. Et brettspill og ei verktøykasse på deling føles liksom mer "safe". Jeg tenker nok på dette nettopp fordi de er tvillinger og "ikke skal behandles likt", så jeg føler at jeg går rett i fella. Hadde det vært andre søsken hadde jeg ikke tenkt så mye over det. TS Anonymous poster hash: 937c4...ed1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuddlegirl Skrevet 16. november 2013 #8 Del Skrevet 16. november 2013 Kanskje to fellesgaver er beste løsning? Det som gjør at jeg synes fellesgave er aktuelt er at vi ikke kjenner dem kjempegodt, og vet dermed ikke hva som passer til den enkelte. Det blir rart å gi den ene trommesett og den andre verktøykasse, når vi ikke aner hva de setter pris på, om dere skjønner. Et brettspill og ei verktøykasse på deling føles liksom mer "safe". Jeg tenker nok på dette nettopp fordi de er tvillinger og "ikke skal behandles likt", så jeg føler at jeg går rett i fella. Hadde det vært andre søsken hadde jeg ikke tenkt så mye over det. TS Anonymous poster hash: 937c4...ed1 Du kan ikke høre med foreldene om hva guttene liker da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #9 Del Skrevet 16. november 2013 Du kan ikke høre med foreldene om hva guttene liker da? Jo egentlig, men synes det er vanskelig å få skikkelige svar. Men det er jo klart det beste. Anonymous poster hash: 937c4...ed1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuddlegirl Skrevet 16. november 2013 #10 Del Skrevet 16. november 2013 Jo egentlig, men synes det er vanskelig å få skikkelige svar. Men det er jo klart det beste. Anonymous poster hash: 937c4...ed1 Jeg hadde bare sendt en melding og sagt at du lurer på trommesett og verktøykasse, og om de tror det hadde falt i smak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 16. november 2013 #11 Del Skrevet 16. november 2013 Nei. Generelt sett er fellesgaver til tvillinger en uting. Med mindre det er snakk om ting man trenger kun en av, som f.eks en playstation. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pearl2.0 Skrevet 16. november 2013 #12 Del Skrevet 16. november 2013 Si fra til foreldrene før du gir trommesett hvertfall!! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sissan1 Skrevet 16. november 2013 #13 Del Skrevet 16. november 2013 Syns det er en uting. Har selv bursdag rett før jul og husker jeg ble kjempeskuffa da jeg fikk gaver som var både til jul og bursdag da jeg var liten. Skjønte ikke hvorfor jeg skulle få det når søsteren min født på sommeren fikk to gaver. Ettersom jeg ble ungdom skjønte jeg jo også at gavene som ble gitt til begge anledninger heller slett ikke hadde dobbel verdi. Som voksen skjønner jeg jo greia lettere, det er mye utgifter til gaver før jul, og å kjøpe to gaver til samme barn/ungdom og sende i samme slengen virket sikkert tungvint og unødvendig. Men jeg følte at bursdagen min ikke var like mye verdt som andre bursdager. Som tvilling/jevne søsken er nok også eierskap til egne ting viktig, og kanskje spesielt i 3-6 års alder. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sissan1 Skrevet 16. november 2013 #14 Del Skrevet 16. november 2013 ALDRI gi trommesett til noen om ikke foreldrene ber om det (eller om du er en "morsom" barnløs onkel til barnet...) 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #15 Del Skrevet 16. november 2013 Jeg synes ikke noe om felles gaver til tvillinger. Noe annet hvis det er en litt dyrere gave som playstation og sånne ting, som man trenger bare en av uansett hvor mange barn det er i huset. Da kan det være greit med felles gave. Verktøykasse kan de jo få hver sin tenker jeg.. Samme med trommesett. Så nei jeg synes ikke du skal gi fellesgave.. Anonymous poster hash: 8a56c...dd2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #16 Del Skrevet 16. november 2013 Syns det er en uting. Har selv bursdag rett før jul og husker jeg ble kjempeskuffa da jeg fikk gaver som var både til jul og bursdag da jeg var liten. Skjønte ikke hvorfor jeg skulle få det når søsteren min født på sommeren fikk to gaver. Ettersom jeg ble ungdom skjønte jeg jo også at gavene som ble gitt til begge anledninger heller slett ikke hadde dobbel verdi. Som voksen skjønner jeg jo greia lettere, det er mye utgifter til gaver før jul, og å kjøpe to gaver til samme barn/ungdom og sende i samme slengen virket sikkert tungvint og unødvendig. Men jeg følte at bursdagen min ikke var like mye verdt som andre bursdager. Som tvilling/jevne søsken er nok også eierskap til egne ting viktig, og kanskje spesielt i 3-6 års alder. Jeg har selv ei datter som er født rett oppi jula, og jeg og min familie har vært nøye på at bursdag er bursdag og jul er jul. Så hun har fått bursdagsgaver 3 dager før jul, og så julegaver. De andre søsknene får jo gaver 2 ganger i året, og det må jo selvsagt hun få også. Anonymous poster hash: 8a56c...dd2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #17 Del Skrevet 16. november 2013 Trommesettet og verktøykassa var bare eksempler. Men SingSang-kort, brettspill ol. må vel være greit å gi felles da vel, i tillegg til enkeltgaver? TS Anonymous poster hash: 937c4...ed1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sissan1 Skrevet 16. november 2013 #18 Del Skrevet 16. november 2013 Problemet med fellesgaver er at barn den alderen gjerne har en viss eiertrang. Da r det bedre å gi fellesgavene som gaver til foreldrene, så kan de låne dem ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erazor Skrevet 17. november 2013 #19 Del Skrevet 17. november 2013 Personlig synes det blir litt mye fokus på hva som blir satt pris på og hva som er akseptabelt av gaver. Man kan jo rent bli redd for å gi gaver av frykt for å gjøre noe feil og bli uglesett fordi man ikke gir gode nok gaver eller ikke har riktig tanke med gaven. Dersom foreldrene ikke kan hjelpe deg med gaveønsker, så synes jeg at du med god samvittighet kan kjøpe noe som du selv hadde blitt glad for å få til dine barn og som du derfor er glad for å kunne gi. Byttekort gjør at foreldrene eventuelt kan bytte gaven hvis ungene får dobbelt opp eller vil ha noe helt annet. Og hvis de da blir sure for en «feil» gave, så er det faktisk deres problem, og ikke ditt. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2013 #20 Del Skrevet 17. november 2013 Jeg er tvilling. Likte best å få egne gaver. Når man er tvilling er man ofte opptatt av å bli sett på som to selvstendige personer, noe ikke alle forstår (gjelder sikkert ikke deg ts, men av egne erfaringer). Også er det jo noe med det å kunne pakke opp egne gaver, og ikke måtte åpne felles/den ene åpner. Likte heller ikke kommentarer vi fikk da vi feks. fikk to ulike bøker: "en dere kan jo bytte eller dele hvis dere vil". Helt ok - vi kan dele. Men barn er ofte opptatt av "ditt" og "mitt". Synes også at begge skal få gaver til lik pris som du kjøper til andre barn. Feks. 200kr til hver og ikke 200kr felles. Ikke det at barn bryr seg, men synes det er litt "dårlig" å spare inn på den måten, selv om du ts har sagt du godt kan betale dobbelte Så at du nevnte brettspill. Vi fikk brettspill noen ganger som felles gave. Men fremdeles synes jeg det beste er å gi to gaver. Hva med 2 brettspill? Et til hver? Så kan de jo spille sammen. Behøver ikke å være dyre spill. Må bare nevne at det verste som er og var, er å få klær på deling. Noe jeg egentlig tror de fleste forstår. Feks. et skjerf eller en genser. Nå ble det litt mye her, men vil gjerne komme med et tips Hvis du vurderer å kjøpe klær, så kjøp ulik farge/ulik stil. Det er ikke alltid like gøy å ha de samme klærne, med mindre du vet at de liker å gå likt kledd Anonymous poster hash: 40c19...7f5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå