Guess What! Skrevet 12. juni 2002 #1 Del Skrevet 12. juni 2002 Jeg vet at dette har vert tatt opp før, men jeg vil høre nye synspunkter av dere andre når det gjelder homofile og barn. Det har jo vert mye debatter om akuratt dette i det siste,og det virker som om at Norge er snart klar til å si et klart "JA" på det. Alikevell er det noen som ikke liker at barn blir vokst opp i et homofilt hjem pga det med at barnet må ha begge kjønns oppdragelse. Få en liten smak av hvordan det er å vere med en mann og hvordan det er å vere med en kvinne. Altså mamma og pappa. Noen som ikke kan ha barnet sitt og vil adoptere det bort, mener at de bør tas i mot av en mann og en kvinne. Nettopp pga dette. Hvordan stiller du deg til dette med at barn har homofile foreldre? Mener du at en liten jente kan ha to fedre? Eller en jente være hos to damer? Eller mener du at de bør være hos en så kalt "normal" familie? Om du tenker ; "et barn BØR ha heterofile foreldre. Fordi det kan lett bli mobba" Blir ikke nok barn mobba uansett? Jo Tror det !!12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rani Skrevet 12. juni 2002 #2 Del Skrevet 12. juni 2002 Hei GW! Jeg mener at det ideelle er at et barn har en mamma og en pappa, men slik er det desverre ikke for alle. En av foreldrene kan falle fra, eller de skiller seg. En enslig mor eller far klarer godt å oppdra et barn alene, men jeg mener at barnet trenger påvirkning fra begge kjønn. For balansens skyld, så å si. Vanligvis er ikke dette noe problem, siden det selvfølgelig har kontakt med andre medlemmer av familien, og venner. Et lesbisk/homofilt par kan veldig godt oppdra barn etter min mening. Hvis du tenker på dette med inflytelse fra begge kjønn, så er ikke dette verre enn om barnet var alene med sin mor, for eksempel. Ang. mobbing. Ja, muligheten er der, særlig i skolealder. Hvor ille det er, se det har jeg ingen formening om. Det er klart at barn kan mobbe hverandre av de undeligste grunner, ikke sant? Er det så vanlig å mobbe noen på grunn av foreldres legning nå? I forhold til før, mener jeg. Er det ikke mer opplyst om dette nå? Alt slikt som legninger er mer åpent oppe i dagen nå, det har i alle fall jeg inntrykk av. En ting er i alle fall sikkert: Et barn i et hjem der foreldrene er homofile blir like høyt elsket som det som bor hos et "normalt" ektepar Jeg vet at noen er redd for at barnet skal utvikle "feil" legning på grunn av påvirkning av homofile. Det tror ikke jeg på. Jeg mener at et menneskes legning er grunnlagt før fødselen. Da jeg nevnte dette med påvirkning fra begge kjønn tenkte jeg mer på adferd ellers. En sønn som er med sin far ute i marka og driver friluftsliv for eksempel, vil høyst sannsynlig være glad i friluftsliv som voksen Eller ei datter, for den saks skyld. _________________ Rani1212[ Dette Innlegg er endret av: Rani den 2002-06-13 01:55 ] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morlock Skrevet 13. juni 2002 #3 Del Skrevet 13. juni 2002 Heisann. jeg er ei jente på 22 år. jeg har vokst opp med kun min mamma. Dette har gått helt fint, og jeg lever i dag i et godt forhold til en mann. Jeg tror ikke det at jeg har levd alene med mamma har hatt noen negativ innvirkning på mitt liv. Min venninde vokste opp med sine to tanter, og har det helt fint i dag. Har også ei venninde som vokste opp med kun sin far. Altså det finnes mange forskjellige varianter når det gjelder familier. Jeg tror at så lenge man har sunne verdier, og og gir barnet kjærlighet, respekt, støtte og ellers det det trenger i livet, så spiller det ikke noen rolle hvem foreldrene velger å leve sammen med. Det at et barn vokser opp med to mødre eller to fedre kan gjøre at barnet blir mer "open minded", tror jeg. Det har mye med oppdragelse og gjøre. Et barn har selfølgelig godt av innflytelse fra begge kjønn i oppveksten, men det er som regel flere i familien og andre bekjente som kan komme med innflytelse på dette området. Det er mulig en familie med mor og far er "best" for barnet, men jeg kan ikke se noen grunn til at ikke homofile skal kunne få oppleve den store gleden det er å ha et barn. Jeg mener de skal ha like stor rett til dette som andre. Vi lever i år 2002, og jeg syntes det er på tide at vi begynner å akseptere at mennesker som har en annen legning skal ha de samme rettighetene som oss andre. Det kalles respekt for medmennesker. Vel, dette var mine meninger om saken. God sommer alle sammen Morlock 1212[ Dette Innlegg er endret av: Morlock den 2002-06-13 08:13 ] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cassandra Skrevet 13. juni 2002 #4 Del Skrevet 13. juni 2002 For ikke å nevne det faktum at homofile par får barn enten andre liker det eller ikke. Så jeg mener at vårt ansvar blir å lære våre barn at det er mange former for familie i dag og at alt er like greit. Vi preger synet til våre barn. Særlig i skole alderen. Et barn som læres hjemmefra at det er greit med to mamma'er eller to pappa'er, at det er greit med en mor eller en far.... samme hva det måtte være, så lærer de å akseptere at ikke alle har det likt. Vi ufarliggjør det for våre barn. Når det gjelder adopsjon så mener jeg at et barn som lever (for eksempel) på gaten i Brasil vil ha det myyyyyyyyyyyye bedre i Norge. Enten det er med to mødre, fedre eller en mor og far. Jeg forteller mine barn at det er helt greit å være homofil. Jeg forteller dem aldri at en gutt ikke kan være kjæreste med en gutt osv... osv. Min sønn på fire år fortalte meg i helgen at han hadde TO kjærester. To gutter. For han hadde jo tross alt vært i bursdagsselskap hos dem, og de ER jo vennene hans.. Eneste jeg sa til ham var at venner og kjærester ikke er det samme, men han sto på sitt. Min deilige sønn... Jeg tenker mye på at en av ungene mine kan være homofil, og jeg vil ikke at de skal huske fra oppveksten sin at det er noe jeg ikke vil godta. Mine barn er mine barn og jeg elsker dem like høyt uansett legning. Bedre føre var, tenker jeg... Unnskyld avsporing her.. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morlock Skrevet 13. juni 2002 #5 Del Skrevet 13. juni 2002 Helt enig med deg Cassandra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
far&far&sønn Skrevet 13. juni 2002 #6 Del Skrevet 13. juni 2002 Hei dere! Jeg er homofil og far. Et barn vil alltid være utstyrt med en mor og en far, rent biologisk. Mange jenter velger å la seg inseminere med sæd fra anonym donor, og en del barn vokser opp med ukjent far. Mange jenter "sjekker opp" en på byen, blir med barn, og holder det skjult. Men, mange gjør altså som jeg. Finner en jente/kvinne som ønsker et eller flere barn og lager barn sammen. I mitt tilfelle er vi to gutter i et sterkt, mangeårig parforhold som har fått barn med to kvinner i et sterkt, mangeårig parforhold. Vi har kjent hverandre i noen år, snakket om dette å få barn, lært å kjenne og respektere hverandre. I vårt tilfelle hadde den ene kvinnen barn fra før, og vi har blitt kjent med deres "hjemmemiljø", resultatet (så langt) av oppdragelse mm. Vi følte oss derfor trygge på våre venninners evner til å være foreldre. Flere venner av oss har gjort det samme og ingen av oss har noengang møtt fordommer eller mobbing av noe slag. Tvert i mot. I vårt tilfelle så har barna en mor (x2) og en far (x2) som er glade i hverandre, som er venner, som ikke krangler, som alle vil barnets beste, som alle engasjerer seg i alt fra barselgruppe, barnehage, skoler og fritid. Barna i skolealder forteller på skolen at mammas kjæreste er gravid og at det finnes alternative forplantningsmetoder enn de som læres bort i skolen. Dette takles forbausende bra av lærere og er helt uproblematisk for barna. Utfordringene ligger for det meste hos barnas foreldre. Her finnes dessverre et rikt utvalg av fordommer. Vi praktiserer et åpent hjem, vi er åpne mot naboer, venner, lærere og barn. Vår gledelige erfaring er at barna legger igjen foreldrenes eventuelle fordommer hjemme da det kan synes som om barna finner dette med homofili og barn helt naturlig. I den grad at det skulle forekomme mobbing så er jeg dessverre overbevist om at dette rammer andre barn med andre "skvanker" enn at foreldrene er homofile. Uansett så skal ikke barn mobbe, og det er vårt ansvar som voksenpersoner å gjøre noe med det. La barna få trygg kjennskap til dine forskjellige holdninger om ulike temaer og "annerledesheter", fra forkost og middagsbord i dagliglivet til fritidsklubb, fotballtrening eller hva det måtte være. Om de voksne involverer seg noe mer, setter seg bedre inn i barnas hverdag, lærer seg deres språk og ikke minst deres venner og deres familie, ja da tror jeg mye er/kan bli gjort! Ha en fin dag alle, og klem fra meg! (homo)pappa til 3 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cassandra Skrevet 13. juni 2002 #7 Del Skrevet 13. juni 2002 Nettopp!! Et flott innlegg skrevet av en flott pappa. (ut i fra det du skriver i alle fall )12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
far&far&sønn Skrevet 13. juni 2002 #8 Del Skrevet 13. juni 2002 Takk Cassandra! Møter fra tid til annen (hetero)foreldre som har sterke meninger om dette. Ofte blir det etter mitt syn vel negativt. Siden jeg tilfeldig kom over denne diskusjonen, leste og likte deres innlegg, så tenkte jeg bare å skrive ned mitt syn. Hyggelig at det ble godt mottatt! Hei igjen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guess What! Skrevet 13. juni 2002 Forfatter #9 Del Skrevet 13. juni 2002 Flott at noen homofile skriver sin mening !! Da får vi høre fra alle sammen..12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ariel Skrevet 13. juni 2002 #10 Del Skrevet 13. juni 2002 Jeg mener at et barn kan ha det bra uansett om foreldrene er homofile eller ikke. Barn blir mobbet for mye den dag i dag, så det at de blir mobbet pga av at foreldrene er av samme skjønn synes jeg er en veldig tynn forklaring. Homofile er sikkert like gode foreldre som heterofile og det skal IKKE gå på hvilken legning du har. Det er ubetydelig! Hvorfor så mye rakking av homofile? De er mennesker de og. Med følelser. Og jeg er 100% sikker på at de kan ta seg av et barn de og. Og homofile er også like mye verdt som alle oss andre og de bør stilles på lik linje som alle oss andre og. Vi lever i år 2002 og noen av oss har ennå ikke kommet over fordommene. JA til homofile foreldre! Det spiller ingen rolle om det er 2 menn eller 2 kvinner, så lenge barnet har det godt og trygt og blir forsørget. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElleVille Skrevet 13. juni 2002 #11 Del Skrevet 13. juni 2002 Jeg er ikke ferdig med å tenke over alt i denne saken, men veldig fine innlegg fra flere her. Det eneste jeg har å si, eller spørre om, er egentlig angående mobbing. Hvem er det som planter disse holdningene hos barna? Det er ihvertfall ikke barna selv.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stein Skrevet 13. juni 2002 #12 Del Skrevet 13. juni 2002 Heisann:) Oj da, Homofile vil sikkert ha barn de også, som oss alle andre. Jeg har ikke opplevd det selv å bli far enda ( men hører det er det største i livet) Dette hørest kanskje dumt ut for mange men, hva slags oppvekst får et barn med homofile foreldre??, mobbing osv.. Hvis barnet eventuelt skulle si: Pappa henter meg og får til svar : Hvem av dem?? og det er snill mobbing hva med verre???. Hvilke forbilder får barnet???, hmmm.. Jeg synest at det er viktig at et barn har både en far og mor og se opp til. Jeg er kanskje gammeldags osv, men jeg er ikke for at homofile skal få barn. Ja de er mennesker de også, det bør ha samme glede som alle andre mennesker, men hva med barnet. Pr i dag er jeg imot, kanskje blir jeg mer liberal om et pr år??... Ikke godt å si... Stein... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
far&far&sønn Skrevet 14. juni 2002 #13 Del Skrevet 14. juni 2002 Hei på Stein! ...... som sagt! Barn av homofile som altså får barn på måten vi valgte (les over), HAR både mor og far. Mor og far er ikke skilt, de krangler ikke, barna fordeles hos mor og far etter "50%-av-tiden-hos-hver-regelen". For det tilfelle at mor har benyttet "ukjent-far-metoden", så er hennes innsats ofte enda større i forhold til skoler, venner, fritidsaktiviteter. Flere alierer seg også med brødre, kamerater etc. Hva med kvinner som er prostituerte eller kriminelle eller psykisk syke eller kvinner som lever i ekteskap med en horekunde(!smitte til hele familien!) eller lever i ekteskap med vold, kvinner og menn som er alkoholikere, har sympatier i retning pedofili. Eller hva med en mor og far som røyker i bilen med barna i baksetet(!!!), foreldre som har dårlig økonomi, som har sittet i fengsel, eller hva med foreldre som ikke vil ha noe barn men som får det som følge av et tilfeldig knull. Hva med de som er tvangsgiftet inn i ulykkelige ekteskap? Skal vi forby noen av disse å få barn?? Hva med alle de vanlige menneskene rundt deg som er single med barn, single med barn fra ekteskap eller fra forhold? Hvor mange av disse hadde nettopp homofili som skillsmissegrunn? Skal de fratas barna? Med ditt fokus på mobbing (Stein), så forstår jeg at du tenker på barnets beste. MEN husk da! Mobbing er en voksengreie som de voksne må løse. Et skolebarn som tilfeldig hadde hørt deg lese ditt innlegg over, ville kanskje kunne blitt en bra mobber etterhvert..?!! Kanskje mer sikker på at han ville kunne blitt en mobber om skolebarnet hadde vært din sønn, eller i familie med deg og hørt deg si dine meninger mange ganger nok..?? Ikke vet jeg Stein..?? Jeg snakker for meg selv og mine egne erfaringer. Inkluderer også erfaringer fra kjente. Ha en god dag Stein! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stein Skrevet 16. juni 2002 #14 Del Skrevet 16. juni 2002 Heisann far far og sønn... Ja du likte ikke inlegget mitt ser jeg. Du sier mye rart, jeg er selv oppvokst hos foreldre med dårli økonomi, Mor blei arbeids ufør etter bilulykke, far er 60% uføre pga av en arbeids ulykke, SÅ DET VEIT JEG ALT OM. Det er ikke sikkert at barnet får det verre selv om det har homofile foreldre. Men pr i dag er det ikke akseptert i samfunnet, etter som jeg ser, hører osv, Og jeg er ikke bedre jeg. Og er det homofile som får barn i dag (adopterer, osv osv) så er det kjempeoppslag i avisa. Alt som har med homofile å gjøre blåses opp i proposjoner, ja de er stolte av å være det osv, what ever. Det er in å være homofil osv jeg vil si at det blir som jødene holder på i dag: Hitler holdt på å utrydde oss,,,, derfor kan vi gjøre HVA VI VIL! og lar det gå utover palestinere bla. Jeg er ENIG i at det Hitler gjorde var forferdelig!!!, men de kan ikke gjøre hva de vil fordi!!! Slik føler jeg det med de homofil: Å stakkars oss, vi blir forfulgt,mobba,trakasert pga legninga vår. Herregud det er da vel for fa*n ingen menneskerett å få barn..... Jeg kjenner mennesker som har prøvd i en årrekke, men kan ikke få egne barn.... Du ramser opp pedofile osv alt mulig rart, hva har det med saken å gjøre, Jeg håper jeg aldri ser eller kommer over en pedofil osv når han prøver å forgripe seg jeg: For da blir jeg morder, så veldig enkelt å greit. Jeg sier det jeg mener som du kanskje ser, og jeg har jobbet masse i skolesammenheng, både sfo og vikar jobber, og jeg VEIT om små ører, men jeg snakker ikke negativt verken om legning, foreldre ja uansett foran små ører... om voksne folk oppfører seg voksent så prater de ikke om slik til små ører. Røyking og barn, alle vet at røyk er skadelig: ALLE, jeg røyker selv men jeg tar hensyn om det skulle være voksne folk også jeg. Jeg kan verra usakelig jeg også, du skriver bra: har du lest bibelen hva skjedde med sodoma og gomorra??? Kan du fortelle det?. JA usakelig jeg veit men fikk de folka barn?. Nei det er ingen mennesekerett å få barn, det er ingen menneskerett å ha bil. Jeg veit at homofile er vanlige mennesker de også, med de samme følelser som jeg selv har, og det har sikkert lyst til å ha barn. Men jeg synest ikke det er riktig. Firkanta, gamledags whatever: Stein. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest far&far&sønn Skrevet 17. juni 2002 #15 Del Skrevet 17. juni 2002 Innlegget var noe utydelig, så jeg ble litt usikker. (Kan ikke bare slutte å snakke med folk selv om man ikke er enig bestandig). Nå er jeg ikke lenger fullt så usikker. Jeg vet at vi to antagelig vil måtte skrive hver sin bok her inne for å kunne bli "helt enig". Jeg føler meg kanskje også sikrere på at du vil prøve å skjerme barneører for evt. fordomsfulle uttalelser. Det gleder meg, men jeg er ikke overbevist. Du vet, det finnes folk i alle farger og varianter. Også blant de homofile. Noen er sterkt fargerike, løper hylende foran i homotog med fotside kjoler og pumps. Andre er gråere, mer anonyme. Ytterpunkter finner vi i alle leire og det er herlig! Ja, det har skjedd mye fælt i verden gjennom årene. Og det skjer mye dritt enda. Man lærer så lenge man lever og forhåpentlig er vi blitt flinkere til å være mot andre som vi vil at andre skal være mot oss. Vi skal ikke nødvendigvis måtte akseptere alt mulig, men vi kan strekke oss langt for å respektere hverandre. Man behøver jo ikke nødvendigvis starte med å tenke globalt. Man kan starte svært lokalt. Som for eksempel hjemme hos seg selv. Deretter kan man jo utvide i det tempo som passer. Jeg er overbevist om at den som forsøker vil bli overrasket over hvor raskt dette kan gi resultater og hvor motiverende det vil være! Ha en fin uke Stein! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cassandra Skrevet 17. juni 2002 #16 Del Skrevet 17. juni 2002 En liten jente jeg kjenner bor i fosterhjem. Hun sier hun har to "morer". Det er slett ikke noe problem for henne å skille hvem som er hvem. Det er en mamma mor og en "Hilde" mor. Hun har også to fedre. Sin biologiske pappa kaller hun pappa, men fosterfar omtaler hun som faren sin. Jeg skulle derfor ikke tro at det stiller seg annerledes for barn av homofile foreldre. En kan kalles pappa og en kan kalles far... eller..... ja, alt etter smak og behag... Hvorfor alltid lete etter problemer?? Har vi ikke nok problemer...??? Det å få barn er et biologisk behov. Et sterkt behov. Og heldigvis (?) for det. Uten barn ville verden som kjent gått under.. Det er ingen menneske rettighet å få barn blir det sagt. Nei, det kan så være. Men er det opp til meg å bestemme hvem som kan få lov og hvem som ikke kan få lov? Det er greit at voksne kan passe munnen sin i nærheten av barn. Flott!! Men vil ikke holdningene våre komme godt til syne likevel? Vi vet jo alle hvorfor det finnes fordommer... Uvitenhet. Redsel for noe vi ikke helt vet hva er. Jeg synes det blir for innsnevert å si at homofile ikke bør få barn på grunn av mobbefaren. Det må da forligge andre grunner hvis en mener at en gruppe mennesker ikke bør få barn. Jeg har også hørt mennesker ytre meninger om adopsjon. "Bør ikke adoptere barn av en annen hudfarge på grunn av mobbefaren". Hva sier det om holdninger til enkelte? JA til a-4 mennesker. Ja til alt som av den store massen mener er akseptabelt. For et trist liv vi får da! Hvor blir da mangfoldet av? Jeg mener at foreldre skal bedømmes utfra hvordan de behandler barna sine, ikke utifra legning. Hva andre gjør på soverommet sitt har vi ikke noe med! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest far&far&sønn Skrevet 17. juni 2002 #17 Del Skrevet 17. juni 2002 :D Cassandra!! Jeg bare liker deg!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cassandra Skrevet 17. juni 2002 #18 Del Skrevet 17. juni 2002 Takk..... tror jeg... :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stein Skrevet 20. juni 2002 #19 Del Skrevet 20. juni 2002 Heisann far far og sønn.... Du har helt riktig vi kunne skrive vær vår bok, men hadde noen giddi og lest den??? Nå ble jeg rett og slett overaska (positivt) jeg hadde egentli forventa meg litt (mye ) pepper, men det finnes faktisk seriøse menn her inne også. Du blei ikke helt overbevist.... Nei hva jeg kan gjøre for å overbevise deg, ja det vet jeg ikke. Men tror ikke det du er ute etter heller. Jeg må si at jeg er oppvokst på bygdenorge, og er oppvokst med fordommer mot innvandrere, pakistanere, negrer ( er det riktig måte å skrive på ???,, mener ikke å provosere noen) alle er svin osv, har bare hørt dritt om dem... Så ble jeg så gammel at jeg forlot mitt hjem og dro ut i verden, hehe (nostalgisk gitt...) og pr i dag er noen av mine bedre venner, både pakistanere og: Ja av annen hudfarge. Jeg har ikke så mange fordommer som mange av mine venner på hjemstedet, jeg er mere liberal. Men ang Homofile og barn, noe hørest ikke riktig ut der for min del... Selvfølgelig er vi alle bare mennesker, og alle har like mange følelser.. Vi er enige i en ting far, far og sønn. Vi er og blir uenige, kanskje jeg skifter mening om en tid, kanskje jeg bare står sterkere pr i dag. Uansett så Håper jeg at barn rundt om kring har det bra. For det er de som er fremtiden :D Mvh Stein.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElleVille Skrevet 20. juni 2002 #20 Del Skrevet 20. juni 2002 Cassandra, du skriver så mye fint. Stein, hvem er grunnen til disse holdningene? Vi vet alle at det er ikke barnehagebarna selv som kommer på at det er "noe rart" med den nye gutten. Det er i hjemmet, hvor de hører spørsmål som "hvor kommer han fra da?" - i stedet for "er han hyggelig?" (kanskje ikke "pedagogisk korrekt" mitt eksempel heller, men jeg antar du fatter poenget.) - i mildeste form. Er det riktig at personer skal hindres i å få barn fordi du "ikke synes det er riktig"? Hvorfor synes du ikke det er riktig? Er det fordi du er vant til at "slik er det ikke"? Jeg kommer fra ei lita bygd, og der er vanlig innstilling at "me kan'kje gjørrå noko me ikkje har gjort før". Det kan være litt morsomt, delvis komisk, men om det faktisk er av gammel vane vi sier nei til at gode mennesker skal få barnet sitt... Vel, da vil jeg så absolutt si at det er vi med disse holdningene, som må få ræva i gir og oppdateres, siden vi, mens vi holder andres liv i hendene, sier "det virker ikke riktig for meg"... For deg, for meg... Det er ikke våre følelser det er snakk om. Slik jeg ser det. Motsi meg gjerne... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå