Gå til innhold

Ekstremt kresen unge... Næring???

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Har prøvd meg før, men svarene varierer veldig og jeg føler heller ikke at så mye nytter...

Min sønn er snart 4 år. Han er en "lett" unge på absolutt alle andre områder; soving, oppdragelse ellers, oppførsel osv - men på området mat begynner jeg å bli skikkelig bekymret. Han spiste alt han fikk frem til han var 1,5 til 2 år. Et eller annet sted på veien der gikk det helt skeis, uten at jeg kan se noen særlig hendelse knyttet direkte til det. Han liker ikke middag.

Da han var baby prøvde vi å gi ham brød m leverpostei, da brakk han seg så vi droppet det. Men bortsett fra det spiste han alt mulig, broccoli, han elsket fisk, laks med erter og i det hele tatt...

Nå spiser han følgende: Grandiosa. Spaghetti uten noe på. Pannekaker. Og kyllingnuggets på McDonalds.

Av mat ellers er det brød eller knekkebrød med enten syltetøy, brunost, prim eller honning.

Han liker rosiner. Og yoghurt. Så han spiser en go'morgen yoghurt til frokost, da får han iallfall i seg litt havregryn etc.

Av frukt og grønt liker han - slangeagurk...

Det er det. Jeg har nå ramset opp alt han spiser.

Og jeg vet ikke om det er en trøst eller hva, men han er akkurat like kresen når det gjelder godterier, det er ikke slik at han spiser hva som helst av godt. Han liker ren sjokolade, og enkelte andre godteting, men langt fra alt. Han kan gjerne sitte og se på andre unger spise godterier, hvis han ikke liker det selv er det helt uinteressant.

Og verken grandiosa eller nuggets er noe vi har hatt mye av - det er ikke slik at vi lever på junk food. Men det er selvsgat fristende å la ham få det oftere da, fordi det er jo NOE proteiner iallfall.

Han får Sanasol og tran (som han elsker!!??) hver dag.

Han har rett og slett bare bestemt seg for at han ikke liker annen mat, og det er helt uinteressant å prøve. Om jeg sier nei til annen mat, det nytter ikke, han lar seg ikke true, friste, bestikke eller noen ting...

Jeg vet mange unger har sånne perioder. Men nå er han snart fire. Jeg tenker på næring han skal ha i seg osv.

Hva gjør jeg med dette?? Han kan jo ikke bare spise brød med prim og Grandiosa resten av livet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, jeg har ikke noen gode råd å gi. Men jeg har en venninne som pr i dag (hun er 26) ikke spiser særlig mye mer enn gutten din. Hun har nå overlevd, hun også... Får håpe at det går over - et voksent menneske som spiser så lite er VANSKELIG å invitere på middag, f.eks...

Amarone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da! Trøst deg med at dette er en fase som går over, selv om det kanskje er en fattig trøst når man står midt oppe i det. Min sønn soiste alt - inkludert sursild - fram til han var ca tre. Så var det full stopp på det meste av mat i et par år med mye pirking og "LIker ikke". Jeg lagde ikke noe spesiell mat til ham i denne perioden, han spiste litt av det jeg serverte og ellers frukt. Etter ca to år løsnet det igjen, og etter det har han spist alt.

Han sulter ikke i hjel, men det er klart det er vondt for en mamma når ungen ikke soiser. Sørg for å ha frukt og grønt stående framme så han kan få i seg litt av det. Min gutt er nå 13 og altetende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det letteste å svare er "han spiser det han får servert bare han blir sulten nok", men det er ikke bare bare. Så lenge han er frisk og rask og utvikler seg som han skal er det egentlig ikke så farlig hva han spiser. 2 åringen min spiser veldig lite han også, men så lenge han fungerer så bra som han gjør er vi ikke så veldig urolige. Bare vær ops hvis han blir fortere sliten osv. da kan det være at han ikke får i seg nok næringsstoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Har en kresen sønn jeg og. Ikke ville han ha pupp. Ikke ville han ha fast føde. Etter hvert så var det en type middag og en type grøt. Og masse yoghurt. Av frukt var (er) det kun banan. Da han gikk over til brødskive så var det kun kaviar i to år. Da han reagerte på det ble det nugatti. Jeg hadde både barnelege og helsesøster på meg og var rimelig stresset. Vektkurven hans stoppet opp for så å bevege seg igjen. Til slutt ble vi henvist til ernæringsfysiolog. Jeg med rimelig dårlig samvittighet for at det ble mye nugatti. Husker fortsatt hva hun sa. At det var masse sunne fettstoffer i nugatti :-) og at det ikke var stort mer jeg kunne gjøre. Han fulgte sin egen vektkurve.

For to-tre år siden så spurte han meg hva kjøtt smakte :-? Han ville ikke ha noe som han virkelig måtte tygge. Nå er han tenåring og er fortsatt kresen, men jeg ser at han stadig utvider mat reportoaret sitt. Heldigvis. Og kjøtt spiser han :wink: Jeg må bare askeptere at sånn er han. Og jeg ser heldigvis vilje til å smake på nye ting. Noen ganger iallfall.

Bare for å ha sagt en ting. Han får ikke spesialtilpasset middag. Han må sitte ved middagsbordet i sammen med oss andre. Er han sulten etter middag så er det alltids nugatti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det samme problemet selv. Jeg har fått til svar at unger spiser det de trenger. Jeg har stresset med min datter som snart er 4,5 år når det gjelder hennes appetitt.

Hun spiser:

*Brødskiver med bare sjokoladepålegg og kjøttpålegg.

*Pølser

*Pizza og annen junkfood

*Pannekaker/Vafler

*Eple, banan, jordbær, appelsin

*Rosiner

*Yoghurt

*Poteter, potetmos

*Maxiboller, joikaboller

*Litt pasta

*Litt knekkebrød innimellom

*Kjeks

*Saft, vann, melk

*Kjøttkaker

*Taco

*Lasagne

Ja....nå ser jeg at hun spiser en del da, men det er lite variert og hun spiser lite i løpet av en dag. F eks 1 brødskive til frokost eller ingenting i det hele tatt, 1 brødskive til lunsj eller ingenting i det hele tatt, 1 brødskive eller en banan som mellommåltid hvis det er lenge til middag, en porsjon middag som hun spiser ca 30-40% av og det er ikke mye og kanskje 1 hel skive til kvelds.

Vi lager middager basert på hva barna liker ( pizza og sånt bare på lørdagen ), for da vet vi ihvertfall at de spiser.

Det hjelper ikke med utsagnet at " de spiser bare de er sulten nok". Det gjør ikke hun. Hun nekter å spise det hvis hun ikke vil ha det.

Så derfor gir jeg henne det hun liker av middag og pålegg på skiven osv.

Det fordi det er faktisk bedre enn ingenting.

Så gir jeg henne mulitvitaminer utenom.

Enkelte personer er bare sånn, så jeg har lært meg å "leve" med det. Så lenge hun vokser og ligger på seg som hun skal, ser jeg ingen fare ved at hun spiser lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Danielle 73

Har to kresne barn her. En gutt på 5 år og jente på 10 år.

Gutten spiser av pålegg: brunost,fårepålse,nugatti av og til hvitost.

Tidligere spiste han både kaviar, annen type pølser, gomme, leverpostei og sylte tøy. Noe han nekter å spise i dag.

Min datter spiser av pålegg: salami,nugatti, leverpostei og jordbær syltetøy. Hun spiser ikke hvitost,brunost,fårepølse og er ellers så skeptisk til annen mat. Hun har vel og merke adhd da, og noe av forklaringen ligger her. Det merker jeg på meg selv også som har diagnosen.

Veldig kresen alle tre her når det gjelder pålegg.

Men middag derimot spiser vi det meste. Gudsjelov. Ikke lett dette her, men så lenge du ser at ungen vokser og trivdes, er det ingen grunn til bekymring. Gi ungen tran, så er du sikker på at han får dekket ihvertfall noe av behovet for omega 3 fettsyre.

Ellers vet jeg at man bør spise fisk 2-3 ganger i uken. Ikke så flink vi heller.

I de fleste tilfeller er dette en periode man må gjennom. Jeg har vært gjennom flere slike perioder. Ikke alltid like lett å vite hva ungene liker til slutt, for liker de noe den ene dagen, er det ikke sikkert de liker de neste dag. som minste man sierd. Mamma, nå har jeg sluttet å like.......

Man får ta tiden til hjelp.

Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vær kreativ!

Jeg blir temmelig matt når jeg leser her...

Dette er faktisk helt opp til foreldrene: det er DERE som styrer dette ikke barna. Dere fremstiller dere selv som ofre for barna, akkurat som om DE er skyld i dette..

Selv lager jeg grove brød av speltmel, har kun sunt pålegg i kjøleskapet, og lager alltid gode, sunne middager: kylling, laks, ris, poteter, spaghetti, karbonadedeig og fiskekaker. I tillegg får de servert til dette hver dag broccolli og grønne salater med tomater osv.

Til lunch på skolen (Norge serverer jo dessverre ikke varmluch på skolen), lager jeg eller faren grove baguetter med sunt og spennende pålegg til dem: eggerøre, omelett, agurkskiver, tomat, eple, salat, kylling, pesto-pasta i lunch-boks med medbragt gaffel (norsk eskoler er jo ikke utstyrt med kantiner og utstyr som de fleste andre lands skoler er).

1 dag i uken (fredag ELLER lørdag) får barna godterier i rimelige mengder.

Brus: de får kun lett-brus fremfor brus med sukker: og de må alltid drikke med sugerør fra flasken, slik at ikke tennene syreskades.

Da barna ikke ville spise noe, da de var mindre, var det jo bare å si at "dessverre, da bli det ikke noe da". Kunsten å være konsekvent nok: hvor er det blitt av den da foreldre?

Lag spennende og sunne matretter til dine barn og de vil garantert ha! Be creative! Put some energy into it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faktisk helt opp til foreldrene: det er DERE som styrer dette ikke barna. Dere fremstiller dere selv som ofre for barna, akkurat som om DE er skyld i dette..

Selv lager jeg grove brød av speltmel, har kun sunt pålegg i kjøleskapet, og lager alltid gode, sunne middager: kylling, laks, ris, poteter, spaghetti, karbonadedeig og fiskekaker. I tillegg får de servert til dette hver dag broccolli og grønne salater med tomater osv.  

Til lunch på skolen (Norge serverer jo dessverre ikke varmluch på skolen), lager jeg eller faren grove baguetter med sunt og spennende pålegg til dem: eggerøre, omelett, agurkskiver, tomat, eple, salat, kylling, pesto-pasta i lunch-boks med medbragt gaffel (norsk eskoler er jo ikke utstyrt med kantiner og utstyr som de fleste andre lands skoler er).  

1 dag i uken (fredag ELLER lørdag) får barna godterier i rimelige mengder.  

Brus: de får kun lett-brus fremfor brus med sukker: og de må alltid drikke med sugerør fra flasken, slik at ikke tennene syreskades.  

Da barna ikke ville spise noe, da de var mindre, var det jo bare å si at "dessverre, da bli det ikke noe da". Kunsten å være konsekvent nok: hvor er det blitt av den da foreldre?  

Lag spennende og sunne matretter til dine barn og de vil garantert ha! Be creative! Put some energy into it!

Har prøvd spennende matretter. Vil ikke ha. Jeg har ikke tenkt å la ungene mine gå sultne bare fordi de ikke vil ha laks og poteter.

Dessuten så prøver jeg å lage så sunne middager som mulig ut ifra hva personene jeg bor sammen med liker.

Er ikke lett når verken jeg eller pappaen ikke liker fisk, pappaen ikke liker kjøtt og ikke er så begeistret for den og den maten. Det blir litt vanskelig da, skjønner du.

Så jeg lager ikke ris til egen bak for å si det sånn. Barna mine er helt normale i både vekt og høyde og de har sunn helse.

Aktiv dagen lang og.

En ting er sikkert: Jeg styrer ikke hva barna mine liker av mat. De spiser hos andre og. Jeg fremstiller ikke meg selv som et offer heller, for som jeg skrev, så er faktisk dette helt normalt og jeg har fått vite at jeg skal gi det barna liker. Så kompenserer jeg med multivitaminer.

Og ja, dette sa helsestasjonen.

Bare tenkt på oss voksne. Spiser vi noe vi ikke liker? Nei. Jeg blir kvalm av å spise kokt fisk. Det er nummeret like før den kommer i retur.

Så jeg antar det er det samme med barna også.

Og barna er forskjellige. Det dine liker, liker kanskje ikke andre barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Danielle 73

til vær kreativ

Jeg har ikke tro på at det er foreldrene som ikke er kreative. Ihvertfall ikke i mitt tilfelle. Om ungene mine ikke spiser kokte grønnsaker, så er de glad i rå grønnsaker og frukt. Jeg vil også si det så sterkt at om du så skulle tvinge dette i barna, vil jeg kalle det så sterkt som mishandling.

Jeg sier ikke at det er mishandling å inngå kompromisser eller forhandle med ungen, så lenge ungen går med på det.

Men her snakker jeg faktisk utfra at barnet nekter å spise. Og makt skal man heller ikke bruke. Så vist ungen ikke vil gå med på kompromisser og ikke skal man bruke makt, ja hvordan skal man da få i ungen annen mat?

Det ligger faktisk i naturen at barn flest er kresne. I vårt tilfelle har det mye å si på bakgrunn av diagnosen også. Jeg beundrer det at dine barn er så flinke til å spise det meste, men barn er forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Barn tar etter foreldrene. Hvis foreldrene selv er "vanskelige" og ikke spiser hverken kjøtt eller fisk...da er det ikke mye håp for barna..

Dersom foreldrene utviser sunn og god matglede, både ved å spise den og å lage den..smitter dette over på barna.

Bare tull at barn ikke spiser ordentlig mat. Det er foreldrenes oppgave å få dette til. Barna er gjerne speilbilder av foreldrene.

Skurrer det hos barna, er det gjerne pga. for dårlige tiltak fra foreldrenes side.

Matvaner. Matkultur. Tilberedningsfasen. Nysgjerrighet. Trivselen rundt mat. Stress og dårlig tid er et fy-ord i forbindelse med måltider. Jeg tror mange av dere synder her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg blir ganske matt av folk som er eksperter på alle barn i verden fordi deres egne spiser det meste.....

Noen barn er faktisk mer kresne ,stae og sære enn andre barn når det gjelder mat.

Jeg har tre barn selv, to av dem har det aldri vært særlig store problemer med i matvegen, de spiser stort sett det som settes på bordet. Tredjemann er ekstremt kresen og har vært det siden han var liten. Vi har aldri praktisert egen spesialmat for han. Spiste han ikke det som var fikk han gå sulten til neste måltid. Eller måltidet etter der.... Og min mann og jeg spiser og liker faktisk det meste av mat. Og liker variert mat.

Nå har han ADHD og det har etterhvert kommet frem i forskning at barn med ADHD er mer kresne på mat enn vanlig uten at man har funnet ut hvorfor.(jeg mistenker at de bare er staere)

Han kan gå uten mat i dagesvis om han ikke får noe han liker. Ikke har han stor sultfølelse heller. Han er 14 år nå og kan fortsatt glemme å spise om han er opptatt av andre ting. Han er liten og tynn. Han har fått vitamintilskudd oppigjennom årene og det har også vært tatt blodprøver av han underveis for å sjekke næringsbalansen i kroppen. Han er småspist og jeg har tenkt at det lille han spiser skal i allefall være sunt/næringsrikt. Skulle jeg presset han til å spise noe han ikke liker måtte jeg sittet på ham og stappet maten med makt i munnen hans helt fra han var liten. Isteden har jeg alltid prøvd å oppmuntre ham til å smake, det kunne jo hende han likte det. Hvor mange ganger han har kastet opp fordi "noe" smakte fælt, vet jeg ikke.

På siste legekontroll fikk jeg beskjed om å glemme å tenke sunt, istedet skulle jeg tenke kalorier !! Det var fritt frem for kaker,vafler,pannekaker, junk-food etc etc. Og endelig begynner han å øke vekten ! Målet var 40 kg til han ble 14 år, og vi klarte det nesten...Hadde jeg latt ham spise like usunt tidligere hadde han kanskje ikke vært så liten og tynn i dag.

Barn skal absolutt oppfordres til å smake på ulik mat, men de vokser opp selv om de ikke liker alt også.

Og,nei, jeg betrakter meg ikke som et offer !! Sønnen min er ekstremt sær og kresen i matvegen , men det er faktisk utallige barn som vokser opp sunne og friske fordi om de er kresne. Og folk som hevder at det er feil hos foreldrene som er årsak til kresne barn får jo bare mene det, men jeg blåser av den slags holdninger og påstår at dere faktisk ikke vet hva dere egentlig snakker om !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er sikkert ikke noen trøst, men min 14 åring hadde liknende tendenser. Kostholdet var lite variert...

Nå er det i ferd med å snu, h*n spiser mye forskjellig og, ikke minst, smaker på nye ting. Jeg tror det er fordi jeg ikke styrte med å true, men tok ting som de var. Det skadet jo ikke meg!

Er du redd ungen din er underernært så snakk med legen. Hvis ikke syns jeg du skal la det bero noen år til!

Og til deg, du kreative; så fint at din metode fungerte for deg. Jeg har aldri vært noen tilhenger av kadaverdisiplin, så jeg ville nok velge å ikke prøve den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som en tidligere kresen unge, føler jeg med foreldre med kresne barn. jeg var ikke så kresen som en del av de som er beskrevet her, men enkelte ting spiste jeg bare ikke. som poteter, ulike grønnsakstyper, fisk etc.

foreldrene mine prøvde seg på "kadaverdisiplin", de la på mat på tallerkenen min, og jeg fikk ikke gå fra bordet før alt var spist opp. jeg (forferdelige barnet jeg må ha vært) satt fint og stille ved bordet i 2-3timer, til maten jeg ikke ville spise hadde størknet og blitt kald og generelt var blitt uspiselig. men spise den, det gjorde jeg ikke.

barn kan ikke tvinges til å spise det de ikke vil. de vokser opp uansett, det skal litt til før de sulter ihjel... og de fleste vokser det verste av seg (som meg).

lykke til til foreldrene med kresne barn, det ordner seg nok! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kultur og tid

Dersom foreldrene ikke vet så mye om hva matkultur og det å ta seg tid og skape ro rundt måltidene helt fra barna er 1 år og hele veien oppover, får de barna de fortjener.

Det er aldri barnas feil at de bli så kresne. Barn er i seg selv kresne på mat som en del av det å vokse opp- etterhvert utvikler mat-smaken deres seg og blir mer variert etterhvert.

Men de er foreldrenes ansvar å formidle ekte matkultur med innkjøp, kostsirkel, næringskunnskap og behovspyramiden til barna sine i tidlig alder.

De med hyperaktive barn som blir anbefalt junk-food av legen hører absolutt til unntakene. Jeghar lest i et medisinsk tidsskrift av hyperaktive barn er blitt det pga. morens dårlige kosthold og røyking under svangerskapet. Men det er jo ikke sikkert det er helt riktig..hvem vet.

Uansett, dere foreldre kan gjøre en mye større innsats enn dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syns vel det er en smule frekt å bare henvise til at "man får de barna man fortjener" og "er de hyperaktive så er det din egen skyld, du røyket sikkert og spiste bare sukker gjennom svangerskapet".

Foreldre er forskjellige, barn er forskjellige, hva som funker er forskjellig.

At dine barn spiser variert, og er lykkelige med det, så flott for dere! Men ikke alle har det sånn, og det er ikke alltid foreldrenes feil. Barn har egen personlighet også, og formes ikke kun av hvordan foreldrene oppdrar dem. Da hadde nok verden sett ganske så anderledes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

barn kan ikke tvinges til å spise det de ikke vil. de vokser opp uansett, det skal litt til før de sulter ihjel... og de fleste vokser det verste av seg (som meg).

lykke til til foreldrene med kresne barn, det ordner seg nok! :)

Helt riktig! Uansett hvor mye jeg forklarer når det gjelder min kresne datter, så får jeg vite at barn spiser bare de er sultne nok osv.

Men det gjør ikke min datter.

Hun spiser lite variert og sånn er det bare. Jeg har prøvd flere ganger å få i henne mer variert mat, men det hjelper ikke noe særlig når hun nekter å spise det.

Og det foreldrene spiser og hvilke matvaner de har, er ikke hele årsaken.

Bare fordi meg og pappaen ikke liker fisk og han ikke liker kjøtt, så betyr ikke det at vi ikke har introdusert barna for dette.

Vi gjør så godt vi kan som foreldre. Ingen bør dømme oss da pga kresne barn. Det blir for teit.

Så lenge kresne barn ligger på seg og vokser som de skal, så trenger ikke vi foreldre å bekymre seg så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var kresen da jeg var liten, noe som var basert på stahet tror jeg. Et lite barn som prøver å presse igjennom noe kontroll i sin verden. Det jeg ikke likte da, og fortsatt ikke liker, er stort sett ting jeg aldri har smakt. Jeg har bare fått for meg at jeg ikke liker dem. Idag driver jeg selv å utvider kosten min, jeg er lei av å være kresen. Men jeg skulle ønske foreldrene mine hadde fokusert mer på positiv oppmuntring til å utvide hva jeg spiste. Jeg tror at det ville hjulpet for mange barn (ikke alle). Mye mat er også "aquired taste", noe som man må lære seg å like og så liker det veldig godt. Sånn som kaffe, det må de fleste lære seg å like, også rødvin. Mye mat er også slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreativ? Kultur? Holdninger? Masse velformulerte begreper for å skjule ren uvitenhet og total mangel på innsikt. Lyset på, men ingen hjemme, tenker jeg da.

Til å ikke vite en DØYT om hvordan jeg lever selv, har du jaggu mange meninger om hvordan sønnen min er blitt kresen... du er så til de grader fjernt fra virkeligheten at det er innlysende at du lever i en egen nisje. Jeg kjenner mange, mange mødre, og vi er alle ulike i oppdragelsen av barn, meninger, levesett osv, og jeg har ikke sett NOE som tyder på at det du sier er riktig. Stakkars dine, som lærer seg en jeg-alene-vite holdning fra de er små, som lærer å betrakte andres svakheter som mangel på karakter og ren udugelighet. Mennesker som deg har jeg heldigvis ikke truffet mange av.

Jeg lever et sunt, godt og aktivt liv og spiser selv bare kylling og fisk med sunt tilbehør. Godterier er det lite av, og kun på lørdager, det hender vi glemmer det til og med. Ikke av fanatisme, men bare fordi det ikke er en stor greie hos oss. Det er tilfeldig, men sånn sett en bra tilfeldighet. Aldri brus, vi drikker faktisk bare utvannet jus, vann, melk og tynn saft, for jeg tror generelt man får i seg mer enn nok sukker. Lett-brus? Til å liksom skulle kunne så mye om kosthold er du bra på jordet når det gjelder hva som er bra og ikke... Men putt nå for all del i ungene dine trangsynthet og syntetiske stoffer, mye bedre det.

Til dere andre; godt å se at vi er mange gode, omsorgsfulle mødre med sunn fornuft. Tusen takk for mange gode svar.

Sønnen min er flink med tall og bokstaver allerede, trygg sosialt og kjærlig og snill mot andre barn, sterk fysisk og faktisk på sine snart 4 år ikke vært syk EN dag (tro det eller ei) så jeg tror faktisk jeg skal si meg fornøyd og stole på at tiden hjelper, som for mange av dere andre.

Tusen takk!! Ha en fin dag :)

Hilsen 2ne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...