AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #1 Skrevet 16. november 2013 Jeg jobber som lærer og en av mine nærmeste naboer er også min elev. Nå har det dukket opp bekymringer angående dette barnet, og har fått beskjed fra min sjef om at jeg må sende bekymringsmelding til barnevernet. Jeg ser for meg at det blir vanskelig å være nabo med disse foreldrene når de finner ut av dette. Tenk om det ikke er noe i mistanken? Uff synes dette er forferdelig :-(Anonymous poster hash: d2d2c...f46 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #2 Skrevet 16. november 2013 Stakkars deg da, voksne menneske. Enn om det er noe i mistankene? Anonymous poster hash: 569f7...225 5
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #3 Skrevet 16. november 2013 Altså, nå blir jeg provosert!!! Det er et barn det er snakk om, som har det vanskelig. Om du er såpass feig at du ikke klarer ut med dette, så får du be din sjef om å sende meldingen. Makan! Anonymous poster hash: 569f7...225 3
HvittHus Skrevet 16. november 2013 #4 Skrevet 16. november 2013 Jeg jobber som lærer og en av mine nærmeste naboer er også min elev. Nå har det dukket opp bekymringer angående dette barnet, og har fått beskjed fra min sjef om at jeg må sende bekymringsmelding til barnevernet. Jeg ser for meg at det blir vanskelig å være nabo med disse foreldrene når de finner ut av dette. Tenk om det ikke er noe i mistanken? Uff synes dette er forferdelig :-(Anonymous poster hash: d2d2c...f46 Dette skal rektor ta seg av, både fordi han er øverste myndighet på skolen, og fordi han skal ta vare på deg som arbeidstaker i denne situasjonen som vil bli vanskelig pga naboforholdet. 14
Gjest SweetSunshine Skrevet 16. november 2013 #5 Skrevet 16. november 2013 (endret) . Endret 16. november 2013 av SweetSunshine
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #6 Skrevet 16. november 2013 Det er klart jeg sender bekymringen. Er ganske frekt av deg å påstå at jeg ikke er profesjonell i jobben min. Men jeg kjenner disse menneskene godt. Barna mine er lekekamerater med deres. Så sier bare at dette er en kjempe vanskelig situasjon. Altså, nå blir jeg provosert!!! Det er et barn det er snakk om, som har det vanskelig. Om du er såpass feig at du ikke klarer ut med dette, så får du be din sjef om å sende meldingen. Makan! Anonymous poster hash: 569f7...225 Anonymous poster hash: d2d2c...f46
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 16. november 2013 #7 Skrevet 16. november 2013 Hvis din sjef ble klar over dette før deg, så burde jo vedkommende sendt en bekymringsmelding først. Alle som jobber i offentlig sektor har jo plikt til å melde i fra om slikt. Om man er sjef for en bedrift/rektor så kan man ikke bare delegere denne plikten videre.
MyElixir Skrevet 16. november 2013 #8 Skrevet 16. november 2013 Jeg er rimelig sikker på at dette er rektors ansvar. Det kan du enkelt ringe barnevernet der du bor, og spørre om. 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #9 Skrevet 16. november 2013 Hvordan har bekymringen dukket opp? Om det ikke var du som avdekket bekymringen er det ikke ditt ansvar, er det du som oppdaget det er det ditt ansvarnmen mange rektorer gjør det likevel på mange skoler for å skjerme lærer og bevare relasjon mellom lærer og elev/foreldre med elevens beste i tankene.Anonymous poster hash: a8b85...a5c
Gjest Cevita Skrevet 16. november 2013 #10 Skrevet 16. november 2013 (endret) Dette er grunnen til at jeg er lærer i nabokommunen istedenfor i hjemkommunen Når man uansett har valgt å jobbe som lærer i hjemkommunen så må man være forberedt på å komme i slike situasjoner. Nå synes ikke jeg du skal sende en bekymringsmelding om det ikke er noe du er bekymret for. Jeg synes bekymringer skal komme fra de som er bekymret og har en grunn til å være bekymret, slik at det kommer fra "primærkilden". Når det er sagt, dersom det kommer en bekymringsmelding så kommer nok bvt til å ønske at du som lærer skriver en rapport ut i fra punkter de sender ut, som går på alt fra sosial utvikling, faglig utvikling og oppfølging fra hjemmet. I denne rapporten skriver du det akkurat slik det er, uten å tenke på at de er naboer. Dette er som sagt et ansvar du har tatt på deg ved å være lærer, for du har opplysningsplikt. Dersom du har opplevd noe bekymringsverdig rundt barnet, sender du en bekymringsmelding. Tillegg 1: På skolen min er det forresten sånn at når jeg skriver en bekymringsmelding, så er det rektor som undertegner, slik at det er "skolen" og ikke enkeltlærere som sender bekymringen, og videre samarbeider rektor og kontaktlæreren om videre oppfølging (møte med foresatte om barnevernsmeldingen f.eks.). Endret 16. november 2013 av Siennna 2
SummerJoy Skrevet 16. november 2013 #11 Skrevet 16. november 2013 Det du er bekymret for er hvordan DU skal ha det som nabo til de fremover? Hva med det stakkars barnet som muligens lider? Barnet burde være hovedfokus her. 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #12 Skrevet 16. november 2013 Det var jeg som tok opp noe med helsesøster angående barnet, og hun mente da det var grunn til bekymring. Jeg har så klart barnets best i tankene og det kommer først. Men er temmelig sikker på at foreldrene vil ta dette ille opp og at nabo forholdet er over i etterkant. Vanskelig å forklare for barna våre at de ikke er velkommen der lenger osv. Jeg vet min plikt som lærer og følger den, men dette er uansett en forferdelig situasjon.Anonymous poster hash: d2d2c...f46 1
Gjest Cevita Skrevet 16. november 2013 #13 Skrevet 16. november 2013 Det var jeg som tok opp noe med helsesøster angående barnet, og hun mente da det var grunn til bekymring. Jeg har så klart barnets best i tankene og det kommer først. Men er temmelig sikker på at foreldrene vil ta dette ille opp og at nabo forholdet er over i etterkant. Vanskelig å forklare for barna våre at de ikke er velkommen der lenger osv. Jeg vet min plikt som lærer og følger den, men dette er uansett en forferdelig situasjon.Anonymous poster hash: d2d2c...f46 Dersom foreldrene til barnet ikke klarer å se at du som lærer har meldeplikt, og lar dette gå utover sine barn og dine barn, så er det jo nesten bare enda større grunn til bekymring. Men ja, jeg skjønner at det er vanskelig. Det du snakket med helsesøster om, var det noe du oppdaget som lærer eller på privaten? Om du oppdaget det på privaten, så vet jeg ikke om det fortsatt er mulig at du melder anonymt som privatperson? 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #14 Skrevet 16. november 2013 Dersom foreldrene til barnet ikke klarer å se at du som lærer har meldeplikt, og lar dette gå utover sine barn og dine barn, så er det jo nesten bare enda større grunn til bekymring. Men ja, jeg skjønner at det er vanskelig. Det du snakket med helsesøster om, var det noe du oppdaget som lærer eller på privaten? Om du oppdaget det på privaten, så vet jeg ikke om det fortsatt er mulig at du melder anonymt som privatperson? Dette er noe jeg har sett både hjemme og på skolen så ble anbefalt å sende en bekymring som lærer og en privat. Men jeg kjenner jeg er veldig usikker på om de tingene jeg har sett er grunn til bekymringsmelding eller ikke. Men vet jo at ved liten mistanke er det bedre å melde.Er nonok sannsynlig at det ikke ligger noe i mistanken og da er det klart det er svært ubehagelig for foreldrene. Men skulle det være noe i bekymringene så er jeg jo veldig glad for at jeg gjør jobben min og hjelper dette barnet. Anonymous poster hash: d2d2c...f46
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #15 Skrevet 16. november 2013 Dette er noe jeg har sett både hjemme og på skolen så ble anbefalt å sende en bekymring som lærer og en privat. Men jeg kjenner jeg er veldig usikker på om de tingene jeg har sett er grunn til bekymringsmelding eller ikke. Men vet jo at ved liten mistanke er det bedre å melde.Er nonok sannsynlig at det ikke ligger noe i mistanken og da er det klart det er svært ubehagelig for foreldrene. Men skulle det være noe i bekymringene så er jeg jo veldig glad for at jeg gjør jobben min og hjelper dette barnet.Anonymous poster hash: d2d2c...f46 Kan du ikke være anonym da? Anonymous poster hash: cf3b8...0af
Gjest Cevita Skrevet 16. november 2013 #16 Skrevet 16. november 2013 Kan du ikke være anonym da? Anonymous poster hash: cf3b8...0af Det er kun mulig å melde anonymt til barnevern som prvatperson. Med en gang ts melder som lærer (offentlig) så kan ikke dette gjøres anonymt, dessuten skal også informeres til de som blir meldt dersom man melder offentlig, med mindre det er snakk om grov mishandling eller grove overgrep.
Askmeagain89 Skrevet 16. november 2013 #17 Skrevet 16. november 2013 Det er rektors ansvar å melde fra så det å legge ansvaret over på deg er for dumt. Du kan fortelle sjefen din på en høflig måte at dette er hans eller hennes ansvar. Også som de andre nevner: Det er et BARN det er snakk om, er det ikke viktigere at barnet har det bra enn at du er godt likt av naboen? Noen ganger forundrer det meg hvordan voksne mennesker har samvittighet til å tenke mer på sin egen fasade og sitt eget rykte fremfor å beskytte et uskyldig barn. Tenk om du sitter der om fem år og kan se at dette barnet har store problemer, har blitt mishandlet til døde eller blitt utsatt for grove overgrep også er ingenting blitt gjort fordi DU var redd for forholdet til naboene.. 2
Gjest Cevita Skrevet 16. november 2013 #18 Skrevet 16. november 2013 (endret) Det er rektors ansvar å melde fra så det å legge ansvaret over på deg er for dumt. Du kan fortelle sjefen din på en høflig måte at dette er hans eller hennes ansvar. Alle offentlig ansatte har meldeplikt, ikke bare rektor. Endret 16. november 2013 av Siennna 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #19 Skrevet 16. november 2013 Det er rektors ansvar å melde fra så det å legge ansvaret over på deg er for dumt. Du kan fortelle sjefen din på en høflig måte at dette er hans eller hennes ansvar. Også som de andre nevner: Det er et BARN det er snakk om, er det ikke viktigere at barnet har det bra enn at du er godt likt av naboen? Noen ganger forundrer det meg hvordan voksne mennesker har samvittighet til å tenke mer på sin egen fasade og sitt eget rykte fremfor å beskytte et uskyldig barn. Tenk om du sitter der om fem år og kan se at dette barnet har store problemer, har blitt mishandlet til døde eller blitt utsatt for grove overgrep også er ingenting blitt gjort fordi DU var redd for forholdet til naboene.. Som sagt tidligere har det aldri vært noe tema og ikke si ifra. Så ingen grunn til å komme med en moralpreken til meg! Men som sagt så har jeg en dårlig følelse om at det slett ikke er grunn til bekymring, men må så klart ta ansvaret jeg har å melde.Anonymous poster hash: d2d2c...f46
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #20 Skrevet 16. november 2013 Skjønner godt at dette er en vanskelig situasjon. Ikke vanskelig å se i det hele tatt! Men det er faktisk rektor som skal sende bekymringsmelding, ikke du. Du har plikt til å melde fra til rektor om du er bekymret for en elev, men det er dennes ansvar å sende meldingen videre. Om rektor ikke ser din bekymring, skal du selv melde fra. Det er jo ikke tilfellet her. Jeg jobber selv i det offentlige, så dette har jeg vært med på noen ganger. Lykke til! Anonymous poster hash: b1420...7fb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå