AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #1 Skrevet 16. november 2013 Huff og huff. Å ta bussen blir mer og mer stress merker jeg. Før var man høflige og passet på at folk kom seg både av og på bussen, og bussjåføren passet på at dørene ikke ble lukket før alle var av/på. Men det blir jo bare mer og mer stress på holdeplassene. Ofte så reiser ikke folk seg, om den som sitter innenfor skal av bussen. Jeg har falt oppi fanget på folk og tråkka de på tærne, fordi de ikke gidder å gi deg plass for å komme av. Det er ikke lett å krabbe over fanget til folk, når bussen er i bevegelse. Og siden sjåførene har så dårlig tid ved hver eneste stopp, så må man jo komme seg bort til døra før den stopper opp. Og så, når man endelig har klart å bakse seg bort til døra, og skal gå ut, så står det alltid noen i veien utenfor. Her om dagen, så måtte jeg hoppe ned fra bussen da det ikke var en høy fortauskant. Samtidig kom en fyr stormende mot døra. Noe som endte med at jeg smalt rett i skulderen på denne fyren. Og så ble han sur på meg og sendte meg en hel haug med gloser. Men hallo. Han lot meg jo ikke få plass til å komme forbi jo Er det for mye å be om å ha litt folkeskikk på bussen? PS: trikken er ikke mye bedre den heller, men jeg tar som regel bare buss. Anonymous poster hash: 1b47a...369
Gjest Phoenix Skrevet 16. november 2013 #2 Skrevet 16. november 2013 (endret) Helt enig! Busskulturen i Oslo er ræva. Rushet er et helvete. Jeg pleier å trykke meg nærmest døra for da slipper jeg å klatre over andre, dunke borti, trampe dem på tærne. Noen ganger ønsker jeg meg barnevogn igjen for da kom jeg meg av den helvetes bussen. Edit: Nå kjører jeg mest bane! Takk og lov, men når jeg skal til jobb så må jeg ta busser.. Gruer meg! Endret 16. november 2013 av Poirot
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #3 Skrevet 16. november 2013 Tar buss til og fra jobb. I en annen by, men stor by, enn Oslo. Her reiser folk seg om du sitter innerst og sj9førende venter på at du skal kommedeg av bussen. De fleste hilser blidt når du går inn. Anonymous poster hash: f5ced...f33
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #4 Skrevet 16. november 2013 Velger helst å stå ved døra selv, fordi det er et helvete å komme seg av. Men problemet er jo at det er flere og flere, som velger dette alternativet og det er trangt ved dørene, mens det er ledige seter i bussen. Kanskje bussjåførene kunne brukt et par sekunder lengre på hver holdeplass? Så hadde ikke folk hatt så panikk for å gå av/på? Det er forresten noe dritt å måtte bli med bussen på en holdeplass lengre enn det som var meningen. Og dette har skjedd meg noen ganger allerede Anonymous poster hash: 1b47a...369
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #5 Skrevet 16. november 2013 Befolkningsvekst, privatisering og effektivisering. Hadde det blitt brukt mer penger på buss, så kunne det være flere busser og de kunne vært mindre fulle og tatt det littegrann mer med ro på holdeplassene. At påstigende ikke slipper av folk før de går på er det dog ingen unnskyldning for. Anonymous poster hash: 5ca19...37c 1
Gjest RompeRusk Skrevet 16. november 2013 #6 Skrevet 16. november 2013 Neste gang jeg sitter innerst på buss/trikk, og den som sitter ytterst nekter å flytte seg når jeg skal av, skal jeg hoppe godt på tærne til vedkommende
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #7 Skrevet 16. november 2013 Neste gang jeg sitter innerst på buss/trikk, og den som sitter ytterst nekter å flytte seg når jeg skal av, skal jeg hoppe godt på tærne til vedkommende Skal ærlig innrømme at jeg "mistet kontroll" over treningsbaggen min en gang, slik at den personen som ikke slapp meg forbi, fikk den midt i fleisen Ikke kødd med meg før jeg har fått dagens første kaffekopp - just sayin' Anonymous poster hash: 1b47a...369 2
Gjest RompeRusk Skrevet 16. november 2013 #8 Skrevet 16. november 2013 Skal ærlig innrømme at jeg "mistet kontroll" over treningsbaggen min en gang, slik at den personen som ikke slapp meg forbi, fikk den midt i fleisen Ikke kødd med meg før jeg har fått dagens første kaffekopp - just sayin'Anonymous poster hash: 1b47a...369
Pearl2.0 Skrevet 16. november 2013 #9 Skrevet 16. november 2013 Jeg er så enig! Men jeg lurer på: Når en person kommer løpende og faktisk rekker å banke på lukket dør før bussen kjører, er det greit å la vedkommende stå igjen? Det er så mange bussjåfører som gjør dette i ulike varianter. Her om dagen hadde bussen kjørt (det er plass til mange busser bak hverandre her da det er knutepunkt) og mens han kjørte langs busstoppet stod ei jente lenger bort og rakk ut hånda og fikk komme på selv om det egentlig ikke var riktig plass. Men så lukker han døra i trynet på ei som kom rett etterpå?! Jeg vet at de skal holde ruta osv men det er snakk om en person som oftest. Makan, bruk litt skjønn
Strixvaria Skrevet 16. november 2013 #10 Skrevet 16. november 2013 Det samme gjelder de som okkuperer hele midtgangen så folk ikke kommer ut - og ikke minst de neandertalerne som stiller seg opp midt foran døra når de selv skal inn på banen/bussen/trikken. At andre skal av er liksom ikke så farlig, bare de selv kommer på.. Personlig pleier jeg å sende slike halvaper mitt aller styggeste ovenfra-og-ned-blikk, eventuelt legge på et skikkelig "FLYTT DEG!" - da skvetter de fleste hvertfall litt. Og står de midt i åpningen idét jeg skal av uten å gjøre mine til å flytte på seg, så koster det meg ikke en kalori å gå temmelig hardt i dem med skulderen først.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #11 Skrevet 16. november 2013 Jeg er så enig! Men jeg lurer på: Når en person kommer løpende og faktisk rekker å banke på lukket dør før bussen kjører, er det greit å la vedkommende stå igjen? Det er så mange bussjåfører som gjør dette i ulike varianter. Her om dagen hadde bussen kjørt (det er plass til mange busser bak hverandre her da det er knutepunkt) og mens han kjørte langs busstoppet stod ei jente lenger bort og rakk ut hånda og fikk komme på selv om det egentlig ikke var riktig plass. Men så lukker han døra i trynet på ei som kom rett etterpå?! Jeg vet at de skal holde ruta osv men det er snakk om en person som oftest. Makan, bruk litt skjønn Jeg tror nok bare man må la bussjåførene bruke sitt eget skjønn der. Noen ganger er det kanskje en person på annethvert stopp som kommer løpende, og skal man stoppe for alle, så blir bussen forsinket og alle ombord blir sure. Kanskje er det bare fem minutter til neste buss, og da er det greit at de som er for sene faktisk må vente, er det derimot en time til neste buss, så er det bedre å være snill og slippe på de som egentlig ikke rakk bussen. Er det person nummer 50 den dagen som kommer løpende og bussen allerede er litt sen, så skjønner jeg at de ikke orker å stoppe, samme hvis de kjenner igjen gjengangere som alltid er for sene, pluss sikkert en haug andre faktorer som jeg som ikke-bussjåfør ikke tenker over. Kanskje er det en luke i trafikken de akkurat kan rekke, etc. De fleste bussjåfører er nå flinkere i jobben sin enn jeg ville vært Anonymous poster hash: 5ca19...37c 2
The Princess Skrevet 16. november 2013 #12 Skrevet 16. november 2013 Jeg er litt motsatt jeg Jeg takler ikke de menneskene som absolutt SKAL forbi meg når bussen ikke har stoppet helt, for jeg står ofte i veien med en arm fordi jeg holder meg fast. Om de skal forbi før bussen har stoppet må jeg slippe stangen og jeg har elendig balanse så da faller jeg fort Man klarer jo å komme seg ut selv om man ikke trykker seg inntil bussdøra i det den stopper.
Gjest iGirl Skrevet 16. november 2013 #13 Skrevet 16. november 2013 jeg blir sikkert arrestert for å si dette, men MÅ virkelig småbarnsforeldre med vogn og folk over 90 ut å gjøre ærend AKKURAT i rush-tiden ? ...skjønner ikke helt den. 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #14 Skrevet 16. november 2013 Jeg har opplevd å stå å vente på bussen, som akkurat denne dagen valgte å stoppe et stykke lengre frem enn det som var vanlig. Så jeg går fort bort til bussen for å komme meg på, men da smekka han igjen døra og kjørte - charming Anonymous poster hash: 1b47a...369
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #15 Skrevet 16. november 2013 Jeg er litt motsatt jeg Jeg takler ikke de menneskene som absolutt SKAL forbi meg når bussen ikke har stoppet helt, for jeg står ofte i veien med en arm fordi jeg holder meg fast. Om de skal forbi før bussen har stoppet må jeg slippe stangen og jeg har elendig balanse så da faller jeg fort Man klarer jo å komme seg ut selv om man ikke trykker seg inntil bussdøra i det den stopper. Kan du ikke stå lengre inn da? Det er flere ganger jeg har måtte bli med en stopp senere pga slike som deg. Anonymous poster hash: 1b47a...369
The Princess Skrevet 16. november 2013 #16 Skrevet 16. november 2013 Kan du ikke stå lengre inn da? Det er flere ganger jeg har måtte bli med en stopp senere pga slike som deg. Anonymous poster hash: 1b47a...369 Jeg står så langt inn det er plass til meg og slipper alltid folk ut så snart bussen stopper. Dette pleier ikke å skape problemer (som jeg legger merke til i alle fall).
Brunhilde Skrevet 17. november 2013 #17 Skrevet 17. november 2013 jeg blir sikkert arrestert for å si dette, men MÅ virkelig småbarnsforeldre med vogn og folk over 90 ut å gjøre ærend AKKURAT i rush-tiden ? ...skjønner ikke helt den. Det er jo en del småbarnsforeldre som skal levere og hente i barnehage, tenker du at de skal tilpasse det dine behov? Glad jeg bor et sted der det er påstigning foran og avstigning bak i bussen. I tillegg er de fleste sjåførene hyggelige og folk stort sett veloppdragne så det meste går av seg selv. 1
skyflakes Skrevet 17. november 2013 #18 Skrevet 17. november 2013 Jeg hater når det er delvis fullt på bussen, og man skal på, så flytter ikke de som står fra før seg lengre inn! (Okei det der ble rart forklart....) Det er jævla irriterende når jeg går på bussen, det står syv stk i en klynge foran døra, og man må presse seg gjennom disse for å finne en ståplass. Jeg trekker alltid lengre inn når jeg ser at det begynner å bli fullt slik at det blir lettere for de som kommer seg på. Etter at jeg flyttet, tar jeg nesten bare trikk og bane, men bussen irriterer meg i 8/10 tilfeller
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå