AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #1 Skrevet 16. november 2013 Hva mener du at det vil si? Har mennesker fra de fattige kår klasse, eller er det noe bare de fra øvre middelklasse og oppover kan skryte på seg at de har? Er det pengene? Statusen? Jeg mener at klasse eller stil om en skal bruke det ordet, kommer innenfra. Det gjenspeiler mennesket du er. Hvem er du, hva står du for. Hva velger du. Mennesker som sprader med logoer og brands, på klær, biler, vesker eller hva det måtte være har egentlig ingen stil. De har ikke klasse. De er mer en slags gratis fotomodell for merket de sprader rundt med. Hva mener du? Har naboen klasse fordi han sprader rundt med Versace bukser med logo på? Eller har din andre nabo mer klasse fordi han har klær som er solide men uten synlig merke? Forøvrig har jeg vurdert å kjøpe meg en genser med et typisk brand på brystet og pille av hele stasjen bare for å se om naboene mine klarer å se hvilket plagg jeg bruker. Anonymous poster hash: e4b55...6a3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #2 Skrevet 16. november 2013 Nobody? Anonymous poster hash: e4b55...6a3
Marie90 Skrevet 16. november 2013 #3 Skrevet 16. november 2013 (endret) Det du sier er vel ganske "obvious". Ingen som synes logo er elegant, og det er en grunn til at det er de som prøver litt for hardt som gjerne går slik. Nei "klasse" er ikke forbeholdt de med mye penger, men det er klart at jo bedre stilt du er, jo mer valgmuligheter har du. Spesielt for dameklær så er det et langt bedre utvalg av kvalitetsklær med godt snitt hos Net-a-Porter og merkene de fører enn i billigbutikker. Jevnt over har billigbutikker i Norge forferderlig kvalitet for dameklær. Man må også velge klær etter en god kroppsfasong, hudtone, personlige stil og alder. Dette krever en viss finesse - som man selvsagt kan tilegne seg. Men jo mer "komfortabel" man er, jo mer energi og tid kan man vie til slikt. Når man har det bra økonomisk og har en god livsstil er det også sjelden man har behov for å understreke det hele tiden - hvilket er hvor den desperate stilen kommer fra. Man påvirkes også av de man har rundt seg og hvordan man er oppdratt. En elegant stil er for meg stilen til Olivia Palermo, Charlize Theron, Natalie Portman og den typen profilerte kvinner. Hvordan man ter seg er selvsagt også en stor del av det. Kvinnene jeg nevnte over er ikke kjent for å komme ramlende ut av nattklubber. Endret 16. november 2013 av Marie90 2
PaperFlower Skrevet 16. november 2013 #4 Skrevet 16. november 2013 Jeg synes at det å ha klasse/stil har litt om hvordan man oppfører seg, og hvordan man kler seg. - Man må være høflig og hyggelig, og generelt et trivelig menneske å omgås - Man må kle seg etter alderen sin og kroppen sin, sånn at man ser nogenlunde bra ut til enhver tid. Oppfyller man disse kravene synes jeg man har klasse/stil, enten om man bruker klær fra Kapp Ahl eller dyre merkeklær verdt mer enn bilen.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #5 Skrevet 16. november 2013 Jeg liker stilen til Jackie Onassis, altså den mer tidløse stilen. Catharine Hepburn. Yoko Ono. Klassisk, tidløs, og enkel. Det beste er at samtlige også har sprada rundt i slitte jeans på privaten. Anonymous poster hash: e4b55...6a3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #6 Skrevet 16. november 2013 Å ha klasse syntes jeg i seg selv har lite med klesstil å gjøre. Men jeg skjønner jo allikevel hva du mener med det. Allikevel mener jeg det å ha klasse / være classy har mer med væremåte og kroppsspråk å gjøre enn bare klær, feks å ha god holdning men også alltid å være presentabel. Du kommer allikevel ikke unna at det å gå i dress hjelper på. George Clooney, han har definitivt klasse. http://25.media.tumblr.com/tumblr_lm4yiycSNr1qkq63ro1_500.jpg Samme med Matt Boomer (i White Collar) http://24.media.tumblr.com/tumblr_makemynm2L1rand00o1_500.jpg Det er også greit å merke seg at han matcher detaljer, som klokkereim mot belte og sko. Og at det fint går an å være classy i andre klær enn bare dress. Ett kjennemerke på classy er vel kanskje at man konstant er pent kledd men også kler seg etter vær og vind. Så feks turtlenecks, ullgensere, frakk og skjerf er gode tips. http://www.inonit.in/wp-content/uploads/2012/11/Mens-Winter-Fashion.jpg http://3.bp.blogspot.com/-n_t6K5mQjGE/TtPmEMMwlmI/AAAAAAAAAVU/g05rqvLjLE0/s1600/Day2_CompleteLook.jpg http://i291.photobucket.com/albums/ll298/SaphireDeeDee/001.jpg http://www.theurbangent.com/wp-content/uploads/2011/07/matt-bomer-style-white-collar-1.jpg Og et par skinnhansker som matcher feks sko skader aldri. Anonymous poster hash: 8a51d...083
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #7 Skrevet 16. november 2013 Ja, men har en person klasse pga personligheten eller pga smaken? Eller pga noe annet? Anonymous poster hash: e4b55...6a3
PaperFlower Skrevet 16. november 2013 #8 Skrevet 16. november 2013 Ja, men har en person klasse pga personligheten eller pga smaken? Eller pga noe annet? Anonymous poster hash: e4b55...6a3 Begge. 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #10 Skrevet 16. november 2013 Hvorvidt man har klasse eller ei, går i mine øyne mer på personlighet enn på inntekt og klesstil. Å ha klasse vil for meg si å være et godt menneske, spesielt med tanke på høflighet og empati, med en god dose verdighet på toppen, som stopper en i å baksnakke andre, drikke seg skamløst driting og ri rundt på sjefen sin på julebordet, kle seg vulgært, og gjøre andre upassende/u-classy ting. Gentleman/lady, rett og slett! Anonymous poster hash: 6db82...ffa 2
Gjest Linn35 Skrevet 16. november 2013 #11 Skrevet 16. november 2013 (endret) Jeg sier som noen andre her, at å ha klasse handler mer om personlighet enn klesstil. Jeg har en venninne som er en skikkelig wannabe-kaks, og bruker kun klær med store logoer (som big pony fra RL) for å "vise seg frem". Utrolig slitsomt syns jeg. Hun, derimot, mener hun har klasse. Min bestfar lærte meg en fin ting. Dem som virkelig HAR klasse, trenger ikke bruke fancy merkeklær og logoer for å vise seg frem. Å prøve for hardt blir snobberi - ikke noe annet. Min bestefar var en av de rikeste i sin by, men utad viste han ikke det med noe annet enn en nokså ordninær, men klassisk stil. Det viktigste av alt - han var en fantastisk høflig og flott gentleman,visste hvordan han skulle få alle til å føle seg sett og anerkjent, uansett fattig eller rik - og han brydde seg ikke om den statusen han faktisk hadde. Han har lært meg mye om klasse. ps. forøvrig har jeg et ekte burberry skjerf jeg bruker daglig. Jeg skjuler faktisk merkelappen så mye som mulig, så ikke folk skal tro at jeg er opptatt av å vise frem. (veldig mange går jo rundt med fakeskjerf.) Jeg for min del har skjerfet fordi jeg kom over et kupp - og digger mønsteret. That`s it - og handler lite om klasse for min del. Endret 16. november 2013 av Linn35
Miss-Grey Skrevet 16. november 2013 #12 Skrevet 16. november 2013 Min bestfar lærte meg en fin ting. Dem som virkelig HAR klasse, trenger ikke bruke fancy merkeklær og logoer for å vise seg frem. Å prøve for hardt blir snobberi - ikke noe annet. Jeg har lært det samme ved ren observasjon når jeg bodde i et veldig dyrt strøk i Oslo; logoer og flashy rikdom er lavstatus blant de mest pengesterke. Det er ikke dermed sagt at det ikke spiller noen rolle hvor dyre klær man har, men de som er oppvokst med mye penger kan spotte kvalitet på lang avstand, og trenger ikke logoen for å skille dyre klær fra billige. Jeg liker ikke nødvendigvis å identifisere meg med dem jeg nevnte over, men jeg er oppvokst i det man før ville kalt "et møblert hjem", og kan lett spotte hva slags materialer noens genser er, bare ved å se på den. For meg er merker og logoer sekundært, og i stor grad et irritasjonsmoment. Jeg liker godt en del klær fra Ralph Lauren, men i Norge selges knapt RL-klær uten logo. Da er det fullstendig uaktuelt for meg, gidder ikke bruke tid på å dekke over logoene (f.eks. med en brosje) hver eneste morgen. Nei, synlige logoer er lavstatus, iallefall etter min mening. 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #13 Skrevet 16. november 2013 Opp i alt dette, må man ta vare på de unge: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10104645 Anonymous poster hash: 515ec...776 2
Gjest Peanut Skrevet 18. november 2013 #14 Skrevet 18. november 2013 (endret) Det samme som: http://www.wikihow.com/Be-Classy Endret 19. november 2013 av Peanut
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2013 #15 Skrevet 18. november 2013 Vel, i følge min bestemor var du av lav klasse hvis du gikk med dongery på søndag og du var lesbe hvis du viste deg ute uten neglelakk, lebestift og håndveske. 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2013 #16 Skrevet 18. november 2013 Klasse og stil handler i veldig liten grad om hva man har på seg, og overhodet ikke om penger eller merker.Anonymous poster hash: 04d82...b33 2
Gjest Lille-pus Skrevet 18. november 2013 #17 Skrevet 18. november 2013 Å ha 'klasse' er nok i min verden synonymt med 'dannelse': Å inneha kulturell kunnskap nok til å kunne føre interessante samtaler med den du snakker med (uansett hvem vedkommende er så er mennesker interessante og spesielt om du evner få dem til å slapp av og gi dem oppvelsen av at det de forteller er interessant for deg), å kunne føre seg i alle menneskers selskap, å kunne være representativ, og til slutt det viktigste: å evne få mennesker til å føle seg velkomne og ønsket i ditt selskap. 5
Vannkvinne Skrevet 19. november 2013 #18 Skrevet 19. november 2013 Å ha 'klasse' er nok i min verden synonymt med 'dannelse': Å inneha kulturell kunnskap nok til å kunne føre interessante samtaler med den du snakker med (uansett hvem vedkommende er så er mennesker interessante og spesielt om du evner få dem til å slapp av og gi dem oppvelsen av at det de forteller er interessant for deg), å kunne føre seg i alle menneskers selskap, å kunne være representativ, og til slutt det viktigste: å evne få mennesker til å føle seg velkomne og ønsket i ditt selskap. Så bra sagt, Lille-Pus! Altfor sjelden man møter slike mennesker. Jeg kan vel oppsummere det som "god folkeskikk"..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå