AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #1 Skrevet 16. november 2013 Fikk akkurat høre av svigermor at man ikke skal vaske kjevlen(av tre), på noe som helst måte. Jeg lånte nemlig en av henne og vasket av restene på den med en klut med varmt vann og tørket det av etterpå. Vet at man ikke skal ha såpe på eller ha den i maskinen. Men syntes det er litt rart at man ikke kan vaske av den etterpå? Er jo litt.. ekkelt at det skal sitte igjen små deigrester man ikke får vekk på en annen deig senere? Anonymous poster hash: 9a1a7...b8b
Pusemamma Skrevet 16. november 2013 #2 Skrevet 16. november 2013 Jeg vasker min med såpe og vann, tørker den godt og la den ligge på benken til den er helt tørr. Har gått fint det. 3
HvittHus Skrevet 16. november 2013 #3 Skrevet 16. november 2013 Jeg har hatt kjevlet mitt i 26 år og det har blitt vasket utallige ganger med varmt vann og såpe. Ser ikke noe slitasje på treverket, og det er heller ikke aktuelt å la være å vaske. Det ville være uhygienisk. 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #4 Skrevet 16. november 2013 Hehe, har aldri vært så nøye på det før, pleide selv å vaske med såpe og vann! Helt til jeg fikk høre at man ikke skulle gjøre det Rakk ikke å spørre hvorfor. Så er nok bare tull og fjas. Da vet jeg ihvertfall at man kan bruke såpe og vann også, enda bedre! Da er jeg sikker på at det blir skikkelig rent hvertfall Da vet jeg også at jeg skal vaske kjevlen neste gang jeg låner fra svigermor, æsj. Anonymous poster hash: 9a1a7...b8b
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #5 Skrevet 16. november 2013 Treverk skal aldri vaskes med såpe!!!!! Vent til deigrestene har størknet og tørk av kjevlen med en tørr klut. Anonymous poster hash: 027ab...170 2
Brunhilde Skrevet 16. november 2013 #6 Skrevet 16. november 2013 Jeg "skraper" de tørre deigrestene av med den grove siden av en kjøkkensvamp, så vasker jeg kjevlet med varmt vann og lar det lufttørre. Jeg arvet kjevlet etter min mor, og det må være minst 50 år gammlet, men like godt! 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #7 Skrevet 16. november 2013 Ikke såpe på kjevlet! Både setter smak og tørker ut treverket. Tørk eventuelt av med våt klut. Anonymous poster hash: c59f3...e89 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #8 Skrevet 16. november 2013 Vasker dere ikke skjærebrettene i tre heller da? urk.. Anonymous poster hash: cc13b...1fd
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #9 Skrevet 16. november 2013 Her vasker vi kjevlen i vaskemaskin. Kjøpte kjevlen i februar 1988 og den er like fin og lukter ikke. Folk er så hysteriske.. Anonymous poster hash: 364a5...db9
Djungelvrål Skrevet 16. november 2013 #10 Skrevet 16. november 2013 Har tatt de i oppvaskmaskon, men da sprekker de så har vasket dem for hånd med vanlig zalo og kost. Like fin etter et par år.
Brunhilde Skrevet 17. november 2013 #11 Skrevet 17. november 2013 Her vasker vi kjevlen i vaskemaskin. Kjøpte kjevlen i februar 1988 og den er like fin og lukter ikke. Folk er så hysteriske.. Anonymous poster hash: 364a5...db9 Hysteriske som vasker kjevlet i oppvaskmaskin, ja. Vi andre har, vil jeg påstå,et forholdsvis sunt forhold til rengjøring. 1
Cata Skrevet 17. november 2013 #12 Skrevet 17. november 2013 Vasker med zalo og oppvaskbørste, skyller godt med varmt vann og lar det ligge på benken og lufttørke etterpå. Det har ikke sprukket ennå og det er godt og vel 20 år. Godt mulig det er fordi jeg ikke bruker det så fryktelig ofte, men det gjelder vel for de aller fleste av oss. Vi "kjevlebaker" vel ikke hver uke akkurat. Min mors trekjevle har fått samme behandling og lever enda, og det er nå minst 45 år.
LukaFrost Skrevet 17. november 2013 #13 Skrevet 17. november 2013 Tror aldri jeg har vaska kjevla noe ærlig i såpe og vann. Jeg tørker av den. Jeg passer jo på å bruke nok mel når jeg kjevler, så den ikke blir full av deig.
Gjest Solsmil Skrevet 17. november 2013 #14 Skrevet 17. november 2013 Her blir den vasket i oppvaskemaskinen. Og den har vart i 30 år, så tror ikke det er noe problem
Jade Skrevet 17. november 2013 #15 Skrevet 17. november 2013 Vår gikk i oppvaskemaskin til den sprakk. Da ble den byttet ut med en plastkjevle fra Tupperware. Kunne aldri tenkt meg å bruke et kjøkkenredskap år etter år uten å vaske det. Skulle jeg dytte i meg årgamle bakterier bare for ikke å ødelegge en kjevle??? Skrape av deigen? Bruke nok mel?? Skulle skjønt det om kjevlen var arvegods fra tipp-tipp-tipp-oldemor eller at den kostet 55000,-, men ærlig talt. Man er da ikke så redd for en kjevle, at man setter helsa på spill for ikke å ødelegge den? 3
Cata Skrevet 17. november 2013 #16 Skrevet 17. november 2013 Skulle skjønt det om kjevlen var arvegods fra tipp-tipp-tipp-oldemor eller at den kostet 55000,-, men ærlig talt. Man er da ikke så redd for en kjevle, at man setter helsa på spill for ikke å ødelegge den? Den samme tanken slo meg. Mitt er et helt standard trekjevle som ikke kostet de store summene da jeg kjøpte det en gang. Husker ikke hva det kostet, men ville nok husket det om det hadde vært dyrt. Sprekker det, så sprekker det, og da har jeg sikkert råd til et nytt. Eller, vent, alderen min tatt i betraktning så kan jeg like gjerne kjøpe to så har jeg resten av min levetid hvis de varer like lenge som det første . 1
Gjest Keikolina Skrevet 17. november 2013 #17 Skrevet 17. november 2013 Tar skjærebrettet i tre i oppvaskemaskinen å jeg, de varer vel ca et år før jeg kjøper nye.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2013 #18 Skrevet 17. november 2013 Bakterier dør mye raskere på tre enn på plast og glass. Derfor behøver man ikke vaske tre slik man må vaske plast og glass. Anonymous poster hash: 027ab...170 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2013 #19 Skrevet 17. november 2013 Vasker dere ikke skjærebrettene i tre heller da? urk.. Anonymous poster hash: cc13b...1fd Skjærfjøler trenger ikke vaskes særlig ofte, fordi tre inneholder stoffer som er tildels naturlig antiseptiske. Trefjøler som blir vasket mye tørker ut og sprekker etterhvert. Så har ei dyrere fjøl nå, og den oljer jeg etter nødvendig vask for å unngå det. Anonymous poster hash: c59f3...e89 2
Hoppetaujenta Skrevet 17. november 2013 #20 Skrevet 17. november 2013 Nå er det jo en stor forskjell på å vaske lett over dem med lunkent vann og litt såpe, i forhold til å la dem ligge noen timer"i bløt". Alt av tre vaskes når det har vært brukt her hos meg, og det lever i beste velgående - år etter år. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå