Gå til innhold

Får man velge katt fra Dyrebeskyttelsen selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst på katter, og vurderer å kontakte Dyrebeskyttelsen. Av ulike grunner ønsker jeg innekatt (har hatt en drøss med utekatter som har blitt påkjørt:( ). Tenker å ha to, slik at de har selskap i hverandre.

Er det noen her som har fått katt fra Dyrebeskyttelsen? Er det slik at man får komme dit og velge akkurat den man vil? Jeg er opptatt av at jeg skal føle en kjemi og "bli forelsket" når jeg skaffer meg dyr, og vil derfor ikke bare ha en tilfeldig. Skal føle at akkurat DEN katten er den rette.

Skjønner så klart at jeg må få en katt som er vant til å være inne og en som passer meg på andre måter, to som går overrens, men utover det; får man velge selv?

Hadde blitt veldig glad om noen som har fått katt fra Dyrebeskyttelsen ville fortalt meg litt om gangen i dette. Får man komme inn og se, kose osv eller plukker de bare ut en?

Hilsen en som vurderer å bli katteeier:)

Anonymous poster hash: 5a13c...e1d
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

,

Endret av Fantomina
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har besøkt Dyrebeskyttelsen i Oslo, og der velger du den kaninen eller katten som du har best kjemi med :)

Anonymous poster hash: 0242a...a30
Skrevet

Det er katten som velger deg - ikke omvendt! :)

Slik var det for oss; mannen min så denne barberte katten i vinduskarmen som satt og så på oss da vi kom inn og bare: javisst, han er det vi skal ha.

Personalet ser også an personene og om de tror du kan hanskes med katten og hvilke bo-forhold du har. De hadde f.eks. noen katter som var menneskesky som de ikke vil selge til hvem som helst.

Anonymous poster hash: cc7ed...994
Skrevet

Selvfølgelig får du det! Du får komme på besøk på kattehuset eller i fosterhjemmet og møte katten så mange ganger som ønsket. Du har også noen uker "angrefrist" på katten, så om det viser seg at dere ikke passer for hverandre så kan du levere den tilbake.

Ps: Det finnes flere organisasjoner enn Dyrebeskyttelsen, sjekk f.eks. Foreningen for omplassering av dyr.

Så bra! Skal sjekke Foreningen for omplassering av dyr også-

Tror du/dere de er skeptiske til at jeg vil ha kattene inne? Er egentlig selv av den oppfatningen at katter bør være ute også, men har så mange dårlige erfaringer med det + jeg har lest om katter som faktisk trives inne hvis de er to og får mye oppmerksomhet.

Er redd for at de avviser meg eller sier noe a la "vi har kun 1 katt som passer som innekatt".

Skrevet

Det er katten som velger deg - ikke omvendt! :)

Slik var det for oss; mannen min så denne barberte katten i vinduskarmen som satt og så på oss da vi kom inn og bare: javisst, han er det vi skal ha.

Personalet ser også an personene og om de tror du kan hanskes med katten og hvilke bo-forhold du har. De hadde f.eks. noen katter som var menneskesky som de ikke vil selge til hvem som helst.

Anonymous poster hash: cc7ed...994

Hehe, så herlig:)

Det er jo bra at de "blander seg" på den måten da, for både meg og kattens del:)

Skrevet

Ei venninne av meg fikk ikke lov til å overta noen katter fra Dyrebeskyttelsen i Trondheim, fordi hun skulle ha den som innekatt... :/

Anonymous poster hash: c5b68...b96
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

"Riktig menneske til riktig katt" er en leveregel hos min organisasjon.

Bestilling funker ikke hos oss. Så har vi alltid en antagelse om hvilke katter som vil få det best i hvilket miljø (familie med små barn, en singel person, med hund/uten hund, hos godt voksne mennesker osv.).

Men det er altså katten som bestemmer.

Besøk et hjelpesenter, sett deg rolig ned og bli inspisert av kattene. Jeg vil nesten vedde på at en av disse kattene bestemmer seg for å adoptere deg, - og du vil merke veldig godt hvilken katt det er.

Gutta mine bodde på hjelpesenteret... og min sorte Gentleman bestemte seg for meg da han var en neve stor....

Jeg kunne ikke ta ham da... men han ventet..... ett år ventet han... han ville ikke ha noen av de andre han ble forsøkt overtalt til å ta...

Da han hørte stemmen min i gangen på hjelpesenteret et år etter så kom han springende.

Da ble han med meg.

Jeg er hans menneske... han viser det med hele seg... hele tiden... han er min gutt...

Edit: Av og til... av og til kommer det inn en katt fra et dødsbo... en innekatt som har bod med sitt menneske inntil dette mennesket døde og katten ble både menneske- og husløs..

Disse kattene sørger over at mennesket deres er borte, og de trenger tid for å knytte seg til et nytt menneske.

Men, det jeg ville frem til: Mange av disse ganske få kattene er innekatter.

Disse kattene bør få forsette sitt liv som innekatter.

Og så er det katter med funksjonshemninger (men i Norge avlives disse kattene som regel). Min ene er 'svaksynt' og han ville ikke bli gammel utendørs.

Endret av Lille-pus
  • Liker 5
Skrevet (endret)

,

Endret av Fantomina
Skrevet

De fleste katter bør nok få være utekatter. Men min lokale Dyrebeskyttelsen har de fleste kattene sine i fosterhjem og blir godt kjent med dem, så de finner av og til en og annen katt som kan trives som innekatt. Dersom Dyrebeskyttelsen hos deg har en hjemmeside der alle kattene er presentert, kan du lese der, hvis ikke får du bare ta kontakt med foreningen, fortelle litt om deg selv og hvorfor du kan tilby en katt et godt hjem, og be om at de tar kontakt når de får inn en potensiell innekatt.

Anonymous poster hash: bba5c...16b
  • Liker 1
Skrevet

Hmm, nå ble jeg litt i tvil.

Kanskje det er best for meg å få et par kattunger heller, slik at de blir vant med innelivet fra starten. Bor i Rogaland, vet bare om Dyrebeskyttelsen her (FOD var visst bare i Oslo så jeg).

Kan jo ha katten litt ute også kanskje. Er bare så redd for at den skal bli påkjørt. Også bor jeg i 2. etg så må i så fall bære den ned og "hente den" (rope?) når den skal inn.

Har vært inne på Sør-Rogalands avdeling, men der var det ingen bilder av katter til omplassering. På Facebook var det noen, men de var lagt ut for lenge siden + en del var "ikke omplasserbare".

Trenger ikke ha to heller, dersom jeg finner en som trives best alene:) Er åpen for det meste, bare katten vil trives med det jeg kan tilby og at vi "forelsker oss":)

Er jo mange på finn.no også, men vil helst ikke støtte disse idiotfolka som får kattunger i hytt og pine eller skal omplassere katten fordi de har blitt "allergiske" (ikke de som faktisk er det, men dere skjønner) eller finner ut det var kjedelig når ferien kommer.

Tusen takk for alle svar og råd foressten!

Skrevet

Hei,

Du kan gjerne sende meg en personlig melding ang katt fra Dyrebeskyttelsen i Rogaland, og uansett har de katter til salgs på finn.no, send en e-post derfra, så får du sikkert svar ganske raskt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...