Gå til innhold

Et naturlig blondt kinesisk barn. [Bilder]

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har mellommørke gråblå øyne, og faren til sønnen min har lyse gråblå øyne. Vi har en sønn med grågrønne øyne.....syns det er litt spesielt. Farfaren til sønnen min hadde grønne øye...er det derfor?

Grønne øyne er egentlig mer dominant enn blå. Det har mer pigmenter enn blå. Noen regner blå og grønne som under samme kategori (lyse øyne). Men har hørt at det er en egen kategori på diverse genetikk nettsider.

Så hvis man følger den modellen så vil en person med et grønt gen (som er uten brune gener) få grønne øyne selv om han/hun også har to blå gener som koder blå øyne. Bakgrunnen som er lys nok vil gjøre at det grønne blir synlig. Mens de som har brune øyne og har grønne gener vil ikke kunne vise denne fargen fordi bakgrunnen er for mørk, men mulig med brungrønne hbis brunfargen ikke er for mørk.

Sånn ut i fra denne teorien så burde ikke ditt barn få grønne øyne siden genetisk sett skulle ikke noen av dere med blå eller grå øyne ha grønne gener. Men ikke alltid det stemmer. Noen ganger får blåøyde folk brunøyde barn. Kan være mange årsaker. En årsak som jeg hørte om er siden mange babyer har blå øyne når de er små og så bytter noen farge til den egentlige fargen genene deres koder for. Men hos noen blir denne transformasjonen ufullstendig eller av en eller annen grunn stopper opp helt. Så tror denne personen at den egentlig har blå øyne feks, men skulle egentlig ha brune. Mens i genene så har den personen koder for brune øyne og kan derfor fortsatt gi videre brune øyne til avkommet. En annen teori er chimiasm ( husker ikke om det er riktig skrevet). Det er når man i sitt arvemateriale har to ulike DNA populasjoner som for to ulike individer i en person. Det kan være at de cellene i din kropp (somatiske celler) har gener for blå øyne, mens i kjønnscellene er det DNA for brune øyne. Så man har selv blå øyne, mens man gir videre gener for brune øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder ikke med bare en. For å bli blond må man arve det fra begge foreldrene.

Han "blonde" duden fra saved by the bell Mark Paul Gosselaar er visst halvt indonesisk (mor). Han har da litt mørkere hår nå. Men skulle aldri slå meg at han var halvt asiatisk :P

http://www.google.no/search?q=mark+paul+gosselaar+with+mother&safe=strict&rlz=1Y1XIUG_enNO545NO545&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=3uCHUpT1JJSL4gTM5YCgCw&ved=0CAgQ_AUoAA&biw=360&bih=615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Enten er hun blanding av europeisk-asiatisk eller så kan det være en ny mutasjon i genet for hårfarge. Eventuelt at begge foreldre har en mutasjon som ikke viste seg før de fikk barn sammen. Barn nr2 ser mer ut som albino.

Eller at en av foreldrene er i slekt med en lys person, typ europeer eller noe.

Har jo vært tilfeller av to hvite mennesker som har fått barn som var neger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller at en av foreldrene er i slekt med en lys person, typ europeer eller noe.

Har jo vært tilfeller av to hvite mennesker som har fått barn som var neger.

Men veldig få halvt asiatere får lyst hår. Selv om en av foreldrene har lyseblondt hår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klar albino denne her ja. Ganske blek i huden, håret kritthvitt, øyenvippene hvite og i øynene ser du at det mangler pigment.

Nei hun er ikke albino.

Anonymous poster hash: 03566...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble det fastslått at hun er albino?

Anonymous poster hash: 22b86...302

Ingen av disse barna er albinoer, fordi barn som er albino er sterkt lyssensitive. Du ville ikke kunne tatt bilde av de med en blitch, og øynene ville vært veldig røde.

Anonymous poster hash: 03566...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er rart hun kaller henne "strawberry blond", trodde det var heeeelt lyst hår med rødskjær jeg? Dette er jo mørk blondt. Uansett et vakkert barn:) Det er mange albinoer blant kineserne, mulig dette er en blanding av en albino og en "vanlig" kineser??

Det kan jo også være at mor eller far er hvit. Våre naboer er en hvit dame og en veldig mørk afrikansk mann. Barna der er nesten helt lyse, man kan nesten ikke se at det er noe svart i dem, kun veldig krøllete hår da, men det er nesten helt lyst. Må også legge til at de er usedvanlig vakre!

Anonymous poster hash: 7a20f...977

Mørk blond???!!!??? Ikke søren om hun er mørk blond. Mørk blond er ganske mørk tilnærmet brunt. Det der ER jordbærblondt.

Anonymous poster hash: 983b6...d47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av disse barna er albinoer, fordi barn som er albino er sterkt lyssensitive. Du ville ikke kunne tatt bilde av de med en blitch, og øynene ville vært veldig røde. Anonymous poster hash: 03566...e52

Hun første er ikke albino, det er jeg enig i, men hun som jeg siterte er ganske typisk albino jo. Øynene er ikke nødvendigvis veldig røde hos albinoer, ofte er det et slikt utseende på øynene som det hun har på bildet. Lysskyheten kan variere noe, og det er ikke sikkert at bildet er tatt med blits.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn rent genetisk finnes det bare to farger; brune eller blå. Grønne og svarte øyne er lyse og mørke varianter av brune øyne og stammer fra det samme genet.

Anonymous poster hash: 7923d...2c7

Dette stemmer ikke, dette er en grov forenkling som blir brukt i grunnskolen for å lære ungene grunnprinsippet med dominante og recessive gener. Blå/brun styres av ett genpar, men grønn og andre farger styres av andre genpar som samhandler på ulikt vis med blå/brun-allelene, og blir derfor for komplisert for ungdomsskolegenetikk.

Anonymous poster hash: a6b66...166

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det med blitz forresten stemmer ikke helt. Finnes mange albino modeller (Shaun Ross f.eks), som blir fotografert både i sollys og med blitz, selv om det sikkert er ubehagelig og de kan ha en del øyeproblem. Men bildene dere sikter til av babyen er tatt i naturlig indirekte dagslys, innendørs. Ikke brukt blitz.

Ikke alle har røde øyne. Og som nevnt ovenfor så trenger man heller ikke å ha brune øyner om en av foreldrene har brune øyner. Grønne øyne i Israel er ganske forskjellige fra grønne øyner i Norge også til eksempel på variasjon i farger. Det er mer enn ett gen som er ansvarlig for øyenfargen og mer komplisert enn at en er dominant over den andre.

Ylvisbrødrene er ofte et godt eksempel på mangfoldet av gener som har gitt to ulike fysiske utseender selv om de har helt lik slektskap.

Det finnes forskjellige utslag i albinisme som beskrevet her:

Ocular Albinism (OA) affects only the eyes, not the skin or hair. It results from an X-linked chromosomal inheritance and so occurs mostly in boys.

Oculocutaneous Albinism (OCA) affects the eyes, hair and skin and includes several different forms. The first form, OCA1 involves the tyrosinase enzyme, which converts tyrosine (an amino acid) into melanin. Melanin is a chemical that colors our skin, eyes and hair. OCA1 includes two sub-groups:

• OCA1a: Those with this type of albinism have no pigment and no active tyrosinase
  • OCA1b: Those with this type of albinism have some residual tyrosinase activity and so havesome pigment. Although they have decreased pigmentation at birth, it may increase slightly throughout their lives. People in this group may even have the ability to sun tan.

For eksempel det jeg har markert ovenfor. Det er lite info om albinisme generelt sett, men dessverre er det ofte slik at de ikke har noen plass i samfunnet hvor det oftest oppstår, og trist er det.

Anonymous poster hash: cdf6b...607
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mellommørke gråblå øyne, og faren til sønnen min har lyse gråblå øyne. Vi har en sønn med grågrønne øyne.....syns det er litt spesielt. Farfaren til sønnen min hadde grønne øye...er det derfor?

Grønne øyne kommer av samme gener som blå. Så det er noe sjeldent innenfor den sjeldneste av øyenfargene (blå)

Anonymous poster hash: 8c253...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønne øyne kommer av samme gener som blå. Så det er noe sjeldent innenfor den sjeldneste av øyenfargene (blå)

Anonymous poster hash: 8c253...e2a

Genet for grønne øyne er ikke fra samme gen som blå øyne. Står forklart her fra the tech:

http://genetics.thetech.org/ask/ask316

Endret av Teeny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Adoptivforeldrene er jo ikke asiatere...? :)

Og hva i all verden har det med hårfargen til barnet å gjøre?

Anonymous poster hash: a6b66...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ulike grader av albinisme, og både denne kinesiske jenta, maria og andre lyse født i områder der nesten 100% er mørke. Ta f.eks. arabere med rødt hår, de har også en variant av albinisme.

Anonymous poster hash: 7923d...2c7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj! :)Jeg er ei kinesisk jente som er forlovet med en høy og lys etnisk norsk mann med lyseblondt hår og lyseblå øyne. Hvor stor er sannsynligheten for at våre barn vil bli slik som denne nydeligheten her, mon tro? :rodmer:Anonymous poster hash: 3e377...ab3

Hahahahahahha. For et idiotisk spørsmål.

Anonymous poster hash: 981de...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...