Gå til innhold

Et naturlig blondt kinesisk barn. [Bilder]

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg kjenner ei som er sør-europeisk, med mørke foreldre og ingen blonde i familien what so ever. Hun er blond oghakket lysere i huden enn resten av familien. Iflg. henne selv er det pga en genmutasjon, som også har påvirket fordøyelsen. Husker ikke navnet på diagnosen, men den er relativt sjelden, og minner litt om albinisme, bare at de har NOE pigmenter (hun har f.eks brune øyne). I vesten blir folk som har dette ofte feildiagnosert, fordi de lyse trekkene ikke vekker noen oppmerksomhet.

Anonymous poster hash: 6976f...e3b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være den snodigste bloggen jeg har sett. Jeg vet at det finnes mammabloggere altså, men at det finnes bloggere som utleverer barnet sitt så til de grader som denne dama gjør, det synes jeg er på grensen.

Pen jente, men jeg er usikker på hvor heldig det er for henne å ha denne mammaen hun fikk utdelt. Så frekk er jeg faktisk.

Endret av Hjarte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest artikler den siste halvtimen om blonde asiatere. :fnise: Må innrømme at det fascinerer meg. Noen kombinasjoner, som mørkt mørkt hår og veldig lyse øyne, eller nesten oljesvarte øyne og naturlig blondt hår er så pent! Men tror nok blondt hår og lyse øyne er spesielt sjeldent i land som Kina. Det er også mindre mangfold av trekk i utseende der enn i mange vestlige land også, så hvis man først skiller seg ut, skiller man seg ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest artikler den siste halvtimen om blonde asiatere. :fnise: Må innrømme at det fascinerer meg. Noen kombinasjoner, som mørkt mørkt hår og veldig lyse øyne, eller nesten oljesvarte øyne og naturlig blondt hår er så pent! Men tror nok blondt hår og lyse øyne er spesielt sjeldent i land som Kina. Det er også mindre mangfold av trekk i utseende der enn i mange vestlige land også, så hvis man først skiller seg ut, skiller man seg ut.

Kan du linke til disse artiklene?:)

Anonymous poster hash: 22b86...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen gener er sterkere i følge Mendels lov. Ta brune øyne feks, det heter dominant fordi man trenger kun 1 brunt allel av et gen for å få brune øyne, mens for å få blå øynr må man ha hele 2 alleler av et gen som koder blått. Men det betyr ikke at de med brune øyne alltid høyest sannsynlig vilfå brunøyede barn, mange som misforstår her. Det kommer an på om du har 2 brune eller 1 brunt allel. De fleste fra asia og afrika har som oftest begge brune alleler og selv om de får barn med blåøyede så vil de alltid gi et brunt gen videre og barnet vil derfor i følge mendels lov bare kunne få brune øyne siden man bare trenger et brunt gen, det er derfor det er dominant. Men barna til disse igjen vil ha blå gener men brune øyne og de vil kunne videreføre enten et blått eller et brunt allel. Så må den andre partneren også videreføre et blått allel hvis barnet skal få blå øyne. Det vil da bli som å kaste terning for genene dine halveres når man produserer barn med en annen. Blondt hår er litt annerledes enn øyenfarge, ikke like dominant som øyefarge. Har hørt at det er pigmentene fra foreldrene sammenlagt som gir hårfargen. Som oftest trenger man lyse gener fra begge foreldre for å kunne få et lyst barn. Mørkhårede folk kan også ha noen lyse hårgener. De med kullsvart hår har derimot lite lyse gener og derfor blir barna mørkhårede selv om den andre partneren har lyst hår. Muligens at barnet blir litt lysere enn den mørkhårede av foreldrene da. Rødt hår er ihvertfall recessivt. Her må man få rødt gen fra begge foreldre for å kunne få et rødhåret barn. Men genet kan jo "gjemme"seg i flere generasjoner før det blir rett kombinasjon med begge foreldres rødhåret gen for å kunne få denne fargen.

Jeg har mellommørke gråblå øyne, og faren til sønnen min har lyse gråblå øyne. Vi har en sønn med grågrønne øyne.....syns det er litt spesielt. Farfaren til sønnen min hadde grønne øye...er det derfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oj! :)

Jeg er ei kinesisk jente som er forlovet med en høy og lys etnisk norsk mann med lyseblondt hår og lyseblå øyne. Hvor stor er sannsynligheten for at våre barn vil bli slik som denne nydeligheten her, mon tro? :rodmer:

Anonymous poster hash: 3e377...ab3

Sannsynligheten er lav ettersom dine gener er dominante. Deres barn vil etter all sannsynlighet arve mesteparten av dine trekk og farger.

Anonymous poster hash: 7923d...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mellommørke gråblå øyne, og faren til sønnen min har lyse gråblå øyne. Vi har en sønn med grågrønne øyne.....syns det er litt spesielt. Farfaren til sønnen min hadde grønne øye...er det derfor?

Sånn rent genetisk finnes det bare to farger; brune eller blå. Grønne og svarte øyne er lyse og mørke varianter av brune øyne og stammer fra det samme genet. Blå øyne er nedstammer ekslusivt fra genmutasjonen jeg nevnte i tidligere svar i denne tråden.

Dersom sønnen din har grønne øyne og han stammer fra en mann med grønne øyne, er det sikkert derfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis gener fra feks Romerske styrker som har spredd seg gjennom de siste tusen årene. Om feks bestefaren din var en neger hender det faktisk at helt hvite mennesker får svarte barn flere hundre år senere.

Anonymous poster hash: 024a3...069
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt info om blå øyne http://www.sciencedaily.com/releases/2008/01/080130170343.htm

Når det gjelder blondt hår er jeg litt mer usikker, men jeg mener å huske at blondt hår har sin opprinnelse i Baltikum/Finland

http://www.independent.co.uk/news/science/how-women-evolved-blond-hair-to-win-cavemens-hearts-467901.html

Dere som syns det er spesielt at noen i Asia har noen av disse trekkene, hva tenker dere om at nesten et halvt kontinent (Nord-Europa) har det? Jeg syns det gjør oss ganske eksotiske og spesielle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.strawberryblondfromchina.blogspot.no/

Jeg finner dette meget interessant. Hvor store tilfeller er det av dette? Nei, hun er ikke albino. Hun er naturlig blond og adoptert.

attachicon.gifblogger-image--1810763820.jpg

Anonymous poster hash: 22b86...302

Det jeg finner mest interessant, er at beina hennes ser ut til åb være bytta om, slik at stortærne er ytterst på begge to. Jeg tenker photoshop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn rent genetisk finnes det bare to farger; brune eller blå. Grønne og svarte øyne er lyse og mørke varianter av brune øyne og stammer fra det samme genet. Blå øyne er nedstammer ekslusivt fra genmutasjonen jeg nevnte i tidligere svar i denne tråden.

Dersom sønnen din har grønne øyne og han stammer fra en mann med grønne øyne, er det sikkert derfor.

Men faren har ikke grønne...men er bærer av det genet da... Så en skisse for sannsynligheten av å få barn med grønne øyne hvis begge hadde blå. Den var på 5 % tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis gener fra feks Romerske styrker som har spredd seg gjennom de siste tusen årene. Om feks bestefaren din var en neger hender det faktisk at helt hvite mennesker får svarte barn flere hundre år senere.

Anonymous poster hash: 024a3...069

Det har vært noen slike historier fra den nye verdenen, altså nord- og sør-Amerika. Har ikke hørt om hvite eurpoeere, persere eller arabere som har fått svarte barn på tross av kontakt med afrikanske folk. Har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sannsynligheten er vel stor for at far (eller evt. mor) var vestlig/blond da.

Anonymous poster hash: 47d05...1a9

Det holder ikke med bare en. For å bli blond må man arve det fra begge foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg finner mest interessant, er at beina hennes ser ut til åb være bytta om, slik at stortærne er ytterst på begge to. Jeg tenker photoshop.

Hun står ikke bare med beina i kryss da...?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun står med beina i kryss.

Anonymous poster hash: bbd8f...371

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun står med bena i kors..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun står ikke bare med beina i kryss da...?

Jeg tenkte på det, men jeg får det liksom ikke til å stemme med måten hun står på forøvrig. Eller vinkelen på leggene i fht hverandre. Når de er såpass parallelle, så skjønner jeg ikke helt hvordan hun skulle kunne krysse dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er albinoer.

Blå øyne er en arvelig mutasjon som oppsto i området rundt Kaukasus for 6 - 10 000 år siden og har spredt seg til Europa og visse deler nord i Midtøsten med jordbruket. Genene som gir denne mutasjonen er ressesive, altså forsvinner de fort når bærere av denne mutasjonen blander seg med folk som ikke har den.

Altså ,folkeslag som har sitt genetiske opphav utenfor Kaukasus har ikke denne mutasjonen og har heller ikke blå øyne. Kinesere har sitt genetiske opphav i Sibir. I kalde områder med mye snø (med påfølgende lysrefleksjoner fra sola er mørke øyne en fordel, det er som å ha solbriller rett på øyet).

Når folk i Asia eller Afrika har "blå" øyne skyldes det sykdom eller albinisme.

De recessive genene forsvinner ikke om folk som har de blander seg med andre, men de "gjemmer" seg i og med at de fleste da sikkert bare har et recessivt gen eventuelt og kan hoppe over flere generasjoner inntil de dukker opp igjen og gir uttrykk for blå øyne hvis avkommet har to kopier av genet for blå øyenfarge. Litt samme opplegg for rødt hår, plutselig kan det dukke opp i en familie som ikke har hatt det i hundrevis av år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...