AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #1 Skrevet 16. november 2013 Hører hunden (som eier har i hagen hele tiden) bjeffer på forbipasserende. Kikker i vinduet for å se hva det var, og ser eier komme ut, hunden synker sammen før han tar tak i nakkeskinnet så han hyler og gir den et solid spark i siden, før han drar den etter skinnet inn. Dette er en hund på rundt 40 kg. Hva skal jeg gjøre? Går det an å ta en telefon til mattilsynet? Ropte ut av vinduet at han skulle til helvete la det være. Blir så provosert at jeg rister her. Stakkars dyr!! Noen søplemennesker skulle aldri vært i nærheten av dyr! Anonymous poster hash: faae5...bb2
xalo Skrevet 16. november 2013 #2 Skrevet 16. november 2013 Det er fullt mulig å ta kontakt med Mattilsynet, de forvalter dyrevelferdsloven og det er ikke lov å mishandle dyr i Norge. Problemet her er at det vil stå ord mot ord, så saken står utrolig mye sterkere om du faktisk er villig til å stå frem via varslingsknappen på mattilsynet.no eller ringer personlig, da kan de stille spørsmål tilbake, i motsetning til om du varsler anonymt via internett. Bevis vil uansett være et problem om det ikke er synlige bevis på mishandling i form av blåmerker, sår, brukne bein, brannskader, etc. Det er dessverre den triste realiteten at mange bruker Mattilsynet for å skape trøbbel i forbindelse med skilsmisser og nabokrangler, det blir ikke mere sårt enn å bli anklaget for å ha mishandlet sitt eget dyr, og forvaltningsloven og det faktum at et dyr er noens eiendom gjør slike saker vanskelig å håndtere, men det er likevel det riktige å melde fra. Mattilsynet plikter å undersøke saken, enten via egne inspektører som er utdannede veterinærer og gode til å se sykdom hos dyr og vurdere dyrevelferd, ellers kan de gi oppdraget videre til dyrevernnemder som alle distriktskontor hos MT har. Du er likevel ikke part i saken og vil ikke få innsyn, noe mange dessverre tror når de melder fra om noe, men for dyret sin del kan dette utgjøre en stor forskjell og dyret er det vesentlige i denne saken. Mattilsynet kan gi mannen vedtak om forbedring av dyrehold, ta dyret i forvaring, frata mannen retten til å ha dyr, evt anmelde forholdet. Ved innsamling av bevis o.l. får de hjelp av politiet. Håper dette hjalp og håper du tar kontakt med Mattilsynet. 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #3 Skrevet 16. november 2013 Se om du får filmet dette, eller tatt bilder. Anonymous poster hash: 5ba49...3b2 3
HappyToughts Skrevet 16. november 2013 #4 Skrevet 16. november 2013 går det an å melde dette til politiet? Altså, tar politiet slike saker på alvor? Det burde de absolutt gjøre. Jeg blir så inni hælvette forbannet på mennesker som mishandler dyr!!
HappyToughts Skrevet 16. november 2013 #5 Skrevet 16. november 2013 leste akkuratt at politiet må ha bevis. kansje det er best å kontakte mattilsynet først da.
Gjest HappyWaffle Skrevet 16. november 2013 #6 Skrevet 16. november 2013 Hvis du ser at hunden bjeffe igjen så stå klar ved vinduet med kamera og film han! Sånne mennesker fortjener å bli sparka mens de ligger nede etter min mening!
Gjest ghej75 Skrevet 16. november 2013 #7 Skrevet 16. november 2013 Jeg vet om flere tilfeller der folk har sendt anonyme tips, og Mattilsynet har da vært raske med å komme på kontroll, så du må ikke la være å foreta deg noe fordi du er redd det ikke blir fulgt opp. Jeg vil tro en hund som blir jevnlig mishandlet absolutt har en adferd som i større eller mindre grad er preget av det, selv om det hadde vært optimalt om du kunne plukket opp mobilen og filmet eller tatt opp neste gang noe skjedde.. Godt å høre om folk som bryr seg, håper virkelig du klarer å bidra til at denne stakkars hunden får et nytt hjem!
AnonymBruker Skrevet 17. november 2013 #8 Skrevet 17. november 2013 Har ingen peilig på slike ting, og er kun 17 år, men, du kunne jo kanskje snakket med flere naboer om dette? Om det passer slik. Også kan dere alle (en og en) kontakte mattilsynet. Dette vil jo sikkert stå sterkere! Anonymous poster hash: b1414...4b1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2013 #9 Skrevet 17. november 2013 Så engang en mann som slo hunden sin på gata med et flexiband. Han fikk en runde selv med det båndet og med lovnad om at det ikke var siste gang hvis det gjentok segAnonymous poster hash: b1ada...02f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå