AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #1 Skrevet 16. november 2013 Jeg jobber i en vanlig butikk/kiosk og er satt opp på vakt til kl 21.00 på nyttårsaften for å ha vareopptelling. Kan arbeidsgiver gjøre dette? Har en anelse om at sjefen gjør dette for å slippe å betale ekstra lønn ifh til om dette hadde vært en søndag eller en annen dag? Hvis det ikke er lov så vil jeg gjerne ha noe å vise til før jeg konfronterer han om dette. Syns egentlig det er uhørt å sette opp noen så sent på jobb når man egentlig skal være familie/venne for å feire.Anonymous poster hash: f314c...18a
Glitnir Skrevet 16. november 2013 #2 Skrevet 16. november 2013 Hvorfor skulle det ikke være lov? Det eneste er om vakten blir for lang ift loven, men du skriver ikke noe om når du begynner. 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #3 Skrevet 16. november 2013 Hva sier kontrakten din om arbeidstid? Har du faste vakter eller er du tilkallingshjelp? Greit å inkludere relevant informasjon i åpningsinnlegget og ikke bare klage. Det er ikke forbudt å jobbe kvelder på dager man helst vil kose seg, men du kan ikke bli tvunget til vareopptelling hvis du har faste vakter som faller utenfor dette eller er tilkallingshjelp som (teoretisk) kan si nei til alle vakter. Anonymous poster hash: 24a6e...e91
Gjest Funky Punk Skrevet 16. november 2013 #4 Skrevet 16. november 2013 Nyttårsaften er vel ingen rød dag. Ser ingen grunn til at en sjef ikke har lov til å forvente at de ansatte jobber.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #5 Skrevet 16. november 2013 § 10-10. Søndagsarbeid (1) Det skal være arbeidsfri fra kl. 1800 dagen før en søn- eller helgedag og til kl. 2200 dagen før neste virkedag. Jul-, påske- og pinseaften skal det være arbeidsfri fra kl. 1500 til kl. 2200 dagen før neste virkedag. Arbeid innenfor disse tidsrom regnes som søn- og helgedagsarbeid. (2) Arbeid på søn- og helgedager er ikke tillatt med mindre arbeidets art gjør det nødvendig. (3) Arbeidsgiver skal drøfte behovet for søn- og helgedagsarbeid med arbeidstakernes tillitsvalgte før det iverksettes. (4) I virksomhet som er bundet av tariffavtale kan arbeidsgiver og arbeidstakerens tillitsvalgte inngå skriftlig avtale om arbeid på søn- og helgedager dersom det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for dette. (5) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan slutte skriftlig avtale om arbeid på søn- og helgedager utenom de tilfeller som er nevnt i denne paragraf, mot tilsvarende fri på andre dager som i henhold til arbeidstakerens religion er helge- eller høytidsdag. Slik avtale kan inngås uten hensyn til bestemmelsene i § 10-8 fjerde ledd. Man kan helt sikker argumentere for at det er nødvendig arbeid, men etter kl. 18 skal det uansett lønnes som helligdag. 1. nyttårsdag er alltid helligdag, derfor vil deler av dagen før regnes som helligdag. Anonymous poster hash: baaf7...231
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #6 Skrevet 16. november 2013 Er dere organisert, sjekk tarffavtalen om du har krav på 100% overtid etter kl xx Ser flere tariffavtaler der det gis overtid etter 13:15 på Jul- nyttår og pinseaften. Anonymous poster hash: e201d...774
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #7 Skrevet 16. november 2013 Hva sier kontrakten din om arbeidstid? Har du faste vakter eller er du tilkallingshjelp? Greit å inkludere relevant informasjon i åpningsinnlegget og ikke bare klage. Det er ikke forbudt å jobbe kvelder på dager man helst vil kose seg, men du kan ikke bli tvunget til vareopptelling hvis du har faste vakter som faller utenfor dette eller er tilkallingshjelp som (teoretisk) kan si nei til alle vakter.Anonymous poster hash: 24a6e...e91 Står ikke fastsatt i kontrakten når og hvor lenge jeg skal jobbe. Men har det som fast dag, men bare frem til kl 19.00. Men som sagt ikke noe av dette står i kontrakten. Og da jobber jeg fra kl 13.00 altså i 6 timer. Og det er jo ikke akkurt "for mye" heller i forhold til loven. Anonymous poster hash: 09a6f...9ee
Glitnir Skrevet 16. november 2013 #8 Skrevet 16. november 2013 Står ikke fastsatt i kontrakten når og hvor lenge jeg skal jobbe. Men har det som fast dag, men bare frem til kl 19.00. Men som sagt ikke noe av dette står i kontrakten. Og da jobber jeg fra kl 13.00 altså i 6 timer. Og det er jo ikke akkurt "for mye" heller i forhold til loven. Anonymous poster hash: 09a6f...9ee Da kan sjefen i utgangspunktet ikke kreve at du jobber lengre enn til 19.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå