Gå til innhold

Tørking av klær

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tørketrommel og noe i gangen inn mot stua (har så lite bad). Skal imidlertid anskaffe oss en luftAVfukter, fra Clas Ohlson som hjerner fuktighet i lufta. Leste at en vanlig vask avgir TO liter vann, og som kjent er fukt i innemiljøet ikke bra for helsa...

Anonymous poster hash: 8abf0...3e3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke alle har luksusen med vifte på badet, eget vaskerom, eget gjesterom, utendørsarealer osv.

Vi tromler det som kan tromles, dvs. sengetøy, håndklær, jeans, enkelte skjorter og undertøy, mens resten er vi faktisk nødt til å tørke i gangen eller i stuen. Å ha vinduet åpent vinterstid er uaktuelt. Vi forsøker å ha det godt og varmt og sentrifugerer så mye som vi kan, men ellers er det ikke noe mer vi kan gjøre.

Anonymous poster hash: 1f4d1...3ef
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Vi tørker klærne på stua.

Har ikkr noe annet valg da det er for trangt alle andre steder i huset.

Har derfor gått til innkjøp av en liten luftavfukter som jeg skrur på når jeg henger opp våte klær, og skrur av når klærne nærmer seg tørre

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tørker på kjøkkenet, det er eneste stedet jeg har vifte. Lager sjeldent mat der inne så bekymrer meg ikke for lukt.

Anonymous poster hash: f4d1c...952

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer mener at klær må tørkes på badet, da tørking av klær andre steder på stue/soverom kan føre at det blir oppblomstring av fukt og mugg.

Jeg tenker det går greit å tørke klær i resten av leiligheten også, særlig da det passer bedre for oss å henge opp feks skjorter og kjoler andre steder enn på badet. Er imidlertid enig i at det optimale hadde vært et vaskerom.

Hva tenker dere, og hvor tørker dere klær?

Anonymous poster hash: 47fe7...32a

Å tørke klær kan en gjøre hvor som helst. Også på soverommet eller midt i stua. Det eneste som er viktig er at det er såpass til terre at luften i rommet aldri kjennes fuktig. I det øyeblikket den gjør det er det fare for mugg og så videre. Det gjelder også på de aller, aller fleste bad, forresten. Eldre bad har dårlig terre. Eneste grunnen til at det går bra er varmekablene og av samme grunn skal man ikke slå dem av om sommeren. Da sparer en litt strøm men risikerer å pådra seg et oppussingsmareritt.

Så du tørker klær på det rommet som har best terre, rett og slett. Om du ikke har noe slikt rom kan et kompromiss være å enten vaske mindre av gangen eller å fordele vasken utover flere rom. Det beste er å tørke mest mulig ute, om mulig.

En finkjole eller jakke som henger til tørk her og der vil aldri utgøre noen fare, forøvrig. Det er å være hysterisk.

Anonymous poster hash: eecab...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens vi bygget hus bodde vi ett år i en leid leilighet på 79 kvadrat... Alt måtte tromles unntatt kjoler og skjorter pga plassmangel med to voksne, 2 barn, 2 hunder og 2 katter på så liten plass. Men skal love deg at det ble en god del mer slitasje på klørne av å tromle dem! Merker ikke noe på undertøy, håndklør og sengetøy da jeg alltid har tromlet det, men vanlige klær... Kunne se de falmet uke for uke. Etter vi kom inn i huset for 3 år siden har jeg ikke tromlet et eneste vanlig kkesplagg foruten håndklør undertøy og sengklør. Og jeg ser med det blåtte øye at klærne ikke falmes mer! Trommel er bra til 60 graderstøy men slett ikke til vanlig 40grader. Trommel er ikke alltid det beste.

Anonymous poster hash: 9627f...6e4

Jeg tromler alt unntatt fine topper/kjoler, BH'er osv. Jeg har ikke merket at klærne ble slitt av å bli tromlet, heller ikke billigklær fra HM osv. Enda de har blitt brukt år etter år. Synes ofte klærne blir så stive (selv om jeg bruker litt tøymykner), firkantet og formløse om de lufttørkes. For ikke å snakke om så mye støv det er og blir i klær som aldri tromles. Så min personlige erfaring er at tørketrommel er best. :)

Edit: Jeg glemte å legge til at jeg tromler alt på svak varme.

Endret av _Essx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Annonse

AnonymBruker

Du vet at det blir matos av klærne hvis du tørker dem på kjøkkenet?

Anonymous poster hash: 9627f...6e4

Gjelder dette også hvis man har kjøkken kombinert med stue, hvorav klær som står ganske nært kjøkkenet?

Anonymous poster hash: 36058...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å tørke klær inne er ikke bra. Har vært mye artikler på nett om dette i vinter, søk opp så finner du det.

Det er heller ikke bra på badet, og hvorfor tørke inne?

Jeg tørker alle klær ute. Har et stativ ute på terassen,er det mye tøy,så har jeg et ekstra stativ jeg kan sette ut.

Det tørker fortere ute på vinteren enn tørketrommel også.

Skal klær tørkes inne, så må du tilføre luft. Det har jo hendt vi har søvestregn og storm på vinteren, da setter jeg stativet inne på et somt soverom, setter stativet under vindu, og har vinduet oppe. Tar ikke lang tid å tørke det da.

Anonymous poster hash: 3f8e8...1f4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tørker i stuen både på vinter og sommer, da vi ikke har plass til å tørke noe annet sted. På sommeren har vi vinduet oppe og det tørker på null komma niks. På vinteren er luften så tørr i leiligheten uansett at jeg ikke merker noe til fuktighet.

En sjelden gang tørker vi på det bittelille badet, men der inne føles det så rått dersom vi henger opp for mye tøy. Jeg tørker aldri tøyet mitt i trommel, da jeg synes de blir så fort slitt. Kun håndklær, sokker, undertøy og sengetøy får bli tromlet hjemme hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi tørker klær i stuedelen av vårt ene rom, fordi det er der stativet er minst i veien. Klær som drypper tørkes på badet. Om vinteren er det ofte så tørt i leiligheten at det er godt med litt luftfukting, spesielt hvis det blir så kaldt at vi må sette på varmeovnen.

Anonymous poster hash: addf2...b6f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har aldri tørket klær på badet før. tørker de i gangen i 2. etasje eller på soverommet. flytter snart til en leilighet som har tørketrommel. det blir deilig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Å tørke klær inne er ikke bra. Har vært mye artikler på nett om dette i vinter, søk opp så finner du det.

Jeg tørker alle klær ute. Har et stativ ute på terassen,er det mye tøy,så har jeg et ekstra stativ jeg kan sette ut.

Skal klær tørkes inne, så må du tilføre luft. Det har jo hendt vi har søvestregn og storm på vinteren, da setter jeg stativet inne på et somt soverom, setter stativet under vindu, og har vinduet oppe. Tar ikke lang tid å tørke det da.

Er ikke så lett for alle å tørke klær riktig.

Jeg kan ikke ha klærne ute, for det er så mange pøbelunger her og jeg kan ikke stå og passe på klesvasken min hele tiden hver gang. Har forsøkt, men endt opp med klær i trærne eller forsvunnet.

Jeg kan ikkr ha tørkestativet på soverommet under vinduet. Det er rett og slett ikke plass.

Ei heller på badet. Om jeg lar stativet stå der så får man ikke vasket seg på hendene, tatt seg en dusj eller gått på do.

Gangen er minimal, så eneste stedet jeg får hengt opp klær er i stua. Og der kan jeg ikke ha vinduet åpent om jeg ikke er til stede, da har jeg har dyr som kan smette ut.

Og tenk alle som bor på 1-roms i blokk. Litt vanskelig å finne en egnet plass der også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gjelder dette også hvis man har kjøkken kombinert med stue, hvorav klær som står ganske nært kjøkkenet?

Anonymous poster hash: 36058...622

Ja selvsagt. Spørs hvor god vifte dere har og hvor mye matlukt det blir. Vi satt opp dør inn til kjøkkenet nettopp pga dette. Vi tørker klær på et pittelite gjesterom, og matlukten siver inn der om vi lager mat. Ble bedre etter at vi satt opp dør til kjøkkenet. Jeg hater matlukt i klær. Du kan sjekke hvor mye mat det lukter ved at du legger klærne inn på soverommet eller et annet sted det ikke lukter mat (ha åpent vinduet på soverommet) og så tar du en dusj og deretter lukter du på klærne rett etter at de er nydusjet. Da vil du kjenne om det lukter mat.

Her på vestlandet hvor det er høst omtrent hele året så går det ikke an. Vi har veranda, men den er ikke overbygd i det hele tatt. Da må vi rett og slett tørke inne. Når jeg en gang bygger hus skal jeg ha stort vaskerom med mulighet til å gå ut fra vaskerommet og henge opp klær ute under et slags tak (en veranda ovenfor eller noe), men enn så lenge så har vi ikke den muligheten. Tørker ute de dagene det er sol.

Anonymous poster hash: 0b84d...34d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...