Gå til innhold

Hvordan lager du perfekt ribbe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha julaften for første gang i år. Jeg har aldri stekt ribbe før og trenger deres hjelp.

Hvordan steker/tilbereder dere ribba dere som får den perfekt hvert år? :)

Anonymous poster hash: bdd51...d31
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ruter opp og krydrer ribba 2 dager før jeg skal steke den.Gnir inn med mye pepper og salt (eller hva du måtte ønske av krydder)

Lar den stå i kjøleskapet til julaften.Tar den ut tidlig på morningen og lar den bli temperert.Så inn på en stekerist, 180 grader i flere timer.

Har et stekebrett som er dypt,slik at jeg har vann nede i brettt ( jeg finner ikke ordet for stekebrettet!!)

Heller over skya som da lages ,over hele ribba flere ganger. Når den begynner å bli ferdig,setter jeg opp varmen ,på grill funksjon. Samt heller over mer sky først. Sitter og passer på,for svoren kommer nå fort! Samt jeg vil ikke ha den brent.

Lar ribba hvile før vi skjærer den opp

Skrevet

Krydre godt to dager før.

Legger den i formen med svoren ned. Ha på vann så det dekker svoren. Sett i ovnen på 200 grader i ca 40 min.Dekk til med folie.

Ta ribben ut, legg den på risten og sett over langpannen(nå er vannet fordampet)Ta av folie. Sett inn i ovnen på 180 gradder, og stekes der til den er ferdig. Hus og løfte ribben opp,så den ikke blir svai,for da blir ikke svoren sprø. Bruk folie eller en tallerken under.

Jeg skriver ca tempratur, for husker ikke fra år til år. La den stå i ovnen til steking 1 time og tre kvarter. La den hvile før du begynner å skjære i den. I alle fall en halvtime. Glemte å skrive at jeg skjører i svoren før damping. Jeg ruter ikke, men skjærer rett over i tynne skiver.

Du får det sikkert til, det pleier å komme masse på nett oppunder jul

Anonymous poster hash: 2128c...29f
Skrevet

Vi skal ha julaften for første gang i år. Jeg har aldri stekt ribbe før og trenger deres hjelp.

Hvordan steker/tilbereder dere ribba dere som får den perfekt hvert år? :)

Anonymous poster hash: bdd51...d31

Kanskje du skal presisere hva slags ribbe? Litt forskjell på hvordan man lager svineribbe og fåreribbe :)

Anonymous poster hash: 20dd4...949

Skrevet

Ett tips er å bruke tapetkniv i stedet for vanlig kniv til opprutingen, det blir myye enkelere da :) Ellers ca samme prosedyre som ab 29f.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...