Gå til innhold

Restauranter

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Er restauranter og fastfood bedrifter tjenstebedrifter? Er det en tjeneste å selge mat, det er jo et produkt der og?

Skrevet

Er ikke helt sikker på hva du mener med tjeneste, men de tilbyr iallefall et produkt! :)

Og skulle du være missfornøyd med varen har du krav på en ny eller til redusert pris. :Nikke:

Med tjeneste tenker jeg på at noen gjør noe for deg og ikke behøver betaling... :roll:

Gjest the imp
Skrevet

Restaurant vil nok regnes som en tjenestebedrift nettopp fordi de lager maten for deg -> tjeneste.

Tomasine: Bedrifter kan grovt sett deles i to kategorier: de som leverer varer og de som leverer tjenester, regner med at det var det gjest var ute etter her. :)

Skrevet

Okaj... :oops: :wink:

Jeg har ikke greie på slikt, men ytret meg allikevel... :oops: :wink:

Men, the imp, hva er da forskjell på en vare og en tjeneste?!

Er ikke mat en vare, da?! :klø:

Gjest the imp
Skrevet

Det der burde jeg strengt tatt vite ettersom jeg har ledelseseksamen om ikke så lenge :) Men jeg kan nå prøve :) Altså, en vare er produktet en fiskefabrikk f.eks leverer. Mens eksempler på tjenestebedrifter/servicebedrifter er ligningskontoret, rørleggere, teleselskaper osv. Vare er en fysisk ting som f.eks byggevarer, en hammer osv. Mens tjeneste ofte er immaterielle goder, som f.eks telefonvekking, sparetips fra banken osv. Tjenester konsumeres samtidig som de leveres, mens varer kan produseres på et annet sted og til et annet tidspunkt enn der det konsumeres, og en vare kan lagres.

Men så har du litt sånne tvilstilfeller da, som f.eks en restaurant der du får både en tjeneste og et produkt, eller alle toroproduktene som er en vare med en tjeneste innbakt. I følge service managment-boka mi er restaurant en tjenestebedrift.

Skrevet

:idesmil: En veldig opplysende forklaring!! :Nikke:

Du står nok på den eksamenen, the imp!! :) :)

Et lite spørsmål bare; Er Toro-produkter en vare fordi de kjøpes, lages og fortæres hjemme...???

Hva er tjenesten som er innbakt i Toro-varen?! :klø:

Ikke så viktig dette, da... men har du tid og lyst tar jeg gjerne imot et svar... :P

Gjest the imp
Skrevet

Tjenesten som er innbakt i Toro-produktene er at de er halvferdige. Altså, du trenger ikke lage maten fra grunnen av. Ta f.eks toro sauser. Du trenger kun å blande dem med vann evt. litt melk og/eller smør. Du slipper å lage noe helt fra scratch. Dermed kan du også se på det som en slags tjeneste som er innbakt i den varen du kjøper. :)

Skrevet

:bukke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...