AnonymBruker Skrevet 15. november 2013 #1 Skrevet 15. november 2013 Jeg har prøvd å spise sunt i overkant av et år nå. Har gått ned 22 kilo, men jeg har aldri lært meg og telle kalorier. Så jeg har egentlig ingen anelse på hvor mange kalorier jeg får i meg om dagen, ikke et ca tall engang. Jeg syns det er så misvisende og vanskelig å lese kalorier og jeg lurte på om dere kunne hatt hjulpet meg litt og sagt hvor mange kalorier det omtrent er i dette: Frokost: En speltlompe med salat, agurk, tomat og kalkunfilet og et eple. Mellommåltid: En banan. Lunsj: To grove knekkebrød med salat, agurk og to egg tilberedt på ulike måter (hardkokt eller eggerøre) Middag: En laksefilet\kyllingfilet med gulrot, brokkoli og blomkål ved siden. Etter trening\kveldsmat: Havregryn (ca 100 g) med rosiner, skummet melk og kanel. Hadde satt utrolig stor pris på om noen kunne hjulpet meg Anonymous poster hash: 2a98d...a68
AnonymBruker Skrevet 15. november 2013 #2 Skrevet 15. november 2013 Aldri lært deg å telle kalorier? Dersom du kan lese, og har gått på skolen lenge nok til å lære helt grunnleggende matte (dvs barneskolenivå) så klarer du da vitterlig å telle kalorier. Typisk latskap å skylde på at man ikke "kan". Anonymous poster hash: 93089...8e7 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2013 #3 Skrevet 15. november 2013 Det har seg sånn at jeg har dyskalkuli, og er helt fjern når det gjelder matte. Samme som dysleksi, bare med tall... Hvis du ikke kan hjelpe så er det helt greit Anonymous poster hash: 2a98d...a68
Gjest ghej75 Skrevet 15. november 2013 #4 Skrevet 15. november 2013 (endret) Den eneste måten du kan være sikker på er ved å veie maten, slå opp i en matvaretabell hva matvaren inneholder av kalorier, og regne ut (eks, si speltlompe er 150 kcal per 100 g. En lompe veier 30 g. Da deler du først 150 på 100, tar det tallet du får og ganger med 30. Da får du 45 kcal i en lompe. Det finnes gode verktøy med matvaredatabaser der du bare legger inn matvare og gram og den regner ut for deg, f.eks. diett.no. Ikke stol på øyemål, om du først skal bruke kaloritelling som slankemetode. Endret 15. november 2013 av ghej75
AnonymBruker Skrevet 15. november 2013 #5 Skrevet 15. november 2013 Det har seg sånn at jeg har dyskalkuli, og er helt fjern når det gjelder matte. Samme som dysleksi, bare med tall... Hvis du ikke kan hjelpe så er det helt greit Anonymous poster hash: 2a98d...a68 Har også dyskalkuli! Det hjelper meg veldig å bruke greteroede sin kalorikalkulator. Kan jo være noe å prøve? Men du får jo diverse apps til å gjøre dette også, my fitnesspal og de der. Anonymous poster hash: 93c6b...28c
AnonymBruker Skrevet 15. november 2013 #6 Skrevet 15. november 2013 Jeg kan rekne ut for deg, siden jeg kjeder meg uansett. Frokost ca: 140 kcal Mellom: 100 kcal Lunsj: ca 250 (Om du bruker olje/smør når du lager eggerøre, så må du ta disse kaloriene i tillegg) Middag: ca 300. (Nå spørs det helt hvor stor laksefileten/kyllingfileten er) Kvelds: ca 450 Tilsammen omtrendt: 1240 kalorier. Dette er altfor lite mat. Du burde minst holde deg på 1500 kalorier hver dag. Anonymous poster hash: a0db7...4cc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå