Thomasine Skrevet 7. mai 2004 #1 Skrevet 7. mai 2004 Så på programmet i går - og i dag skal vi spise kylling med bla. Spisskummen!! Men på NRK sine sider står det at retten inneholder Karve, mens den samme retten på svensk nettside inneholder Kumin. Det er vel ikke det samme??!! Jeg har da vitterlig både Kummen (...mange forskjellige skrivemåter... ) og Karve i min krydderhylle...???!!! :klø: Retten smaker vel anderledes alt etter hvilket av de krydderne en bruker...??
Gjest gjest1 Skrevet 7. mai 2004 #2 Skrevet 7. mai 2004 Kummin heter på norsk spisskarve, du kan bruke karve og spisskarve om hver andre, men de smaker litt forskjellig.
Arkana Skrevet 7. mai 2004 #3 Skrevet 7. mai 2004 Karve og kummen er det samme, spisskarve/spisskummen er derimot noe annet. I England er cumin spisskummen, og jeg vil tro det er spisskummen hun mente når hun sa kumin. Og med den retten hun laget virker det usannsynlig at hun skulle bruke karve.
Gjest gjest1 Skrevet 7. mai 2004 #4 Skrevet 7. mai 2004 Sjekket på nettet nå. Disse uttrykkene brukes også litt om hverandre. Kummen og karve er det samme, spisskummen og spisskarve er en nær slektning av karve, men har en litt annen smak. karve
Thomasine Skrevet 7. mai 2004 Forfatter #5 Skrevet 7. mai 2004 Jeg har malt Cumin som skal testes ut på kyllingen i dag, iallefall. Den lukter langt fra Karve - mere indisk-inspirert?! :klø:
Arkana Skrevet 7. mai 2004 #6 Skrevet 7. mai 2004 Jeg har malt Cumin som skal testes ut på kyllingen i dag, iallefall. Den lukter langt fra Karve - mere indisk-inspirert?! :klø: Ja, det stemmer. Karve har en mer spesiell lukt (brukes i surkål, den lukten kjenner de fleste), men spisskummen er mye brukt i bl.a. indiske retter. Kjempegodt i allefall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå