Gå til innhold

Selveier, andel eller aksjeleilighet - hva er forskjellen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Skal kjøpe leilighet å lurer på dette med selveier, andel eller aksjeleilighet.

Hva er forskjellene og positive og negative sider ved de ulike eieformene?

Tusen takk! :-)

Anonymous poster hash: 6ff2e...cc5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Wyller, Boligrett.

Anonymous poster hash: a000a...b14
Skrevet

Ville personlig aldri kjøpt noe annet enn selveier. Har dette som standard filter hos FINN.

Skrevet

I praksis er det liten forskjell på selveier og andelsleilighet, for blokkleiligheter. Du kan pusse opp og få prisstigningen selv for begge. Det er litt ulike regler for utleie, mye friere med selveier. For selveier må du betale 2,5% i dokumentavgift ved kjøp av leiligheten, dette slipper du ved kjøp av andelsleilighet.

• Liker 1
Skrevet

En selveier-leilighet eier DU. Du kjøper den selv og prisstigningen er din. Du kan pantsette, leie ut eller pusse opp. Din bolig.

Ved å kjøpe aksjeleilighet kjøper du deg inn i bygget, men eier ikke selve leiligheten. Du har bruksrett, men det er et styre som tar for seg de ulike beslutningene.

Dersom det er høy fellesgjeld er dette noe å være obs på - du får ikke igjen penger ved prisstigning på samme måte. Noen tror de gjør et "kupp" ved å ikke betale dokumentavgift.

Du har nok ikke mye erfaring med dette. Selvsagt får man prisstigningen og selvsagt lønner det seg å ikke betale dokumentavgift, dette kommer jo helt an på tidsperspektiv. Jeg tjente akkurat 1,5 mill på en borettslagsleilighet. Eid i 4 år. Hadde den vært selveier hadde jeg tjent 1,3 mill. 200.000 bort i dokumentavgift. Og hadde det vært selveier, som også har et styre, og alle takene måtte skiftes så hadde jeg måttet cashe ut 200.000 for nytt tak. I borettslag er der borettslagets ansvar. Resultat bare 1200kr ekstra i året på husleien.

Det er mange faktorer her, og tidsperspektiv er viktig

• Liker 1
Skrevet

Du har nok ikke mye erfaring med dette. Selvsagt får man prisstigningen og selvsagt lønner det seg å ikke betale dokumentavgift, dette kommer jo helt an på tidsperspektiv. Jeg tjente akkurat 1,5 mill på en borettslagsleilighet. Eid i 4 år. Hadde den vært selveier hadde jeg tjent 1,3 mill. 200.000 bort i dokumentavgift. Og hadde det vært selveier, som også har et styre, og alle takene måtte skiftes så hadde jeg måttet cashe ut 200.000 for nytt tak. I borettslag er der borettslagets ansvar. Resultat bare 1200kr ekstra i året på husleien.

Selv om det kanskje ikke har vært tilfellet for deg, så er det vanlig at aksjeleiligheter eller borettslagslieligheter har høy fellesgjeld og lav pris og "lokker" kjøpere på den måten.

Fellesgjelden skal uansett betales på lik linje med resten av lånet, så har du ikke råd pr. mnd til å betale en leilighet som koster 3mill uten fellesgjeld, så har du heller ikke råd til å betale på en leilighet som koster 500.000 og 2.500.000 i fellesgjeld. Fellesgjeld gjør deg også delvis ansvarlig for andres del. Poenget med høy fellesgjeld er nettopp å få kjøpt en leilighet banken mener du ikke har råd til i utgangspunktet. Eller mao, en bolig du egentlig ikke har råd til.

Hvis du vil leie ut er det ofte strengere regler for borettslag enn ved selveier.

Hvis naboen i et borettslag ikke klarer å betjene fellesutgiftene - så må de andre medlemmene i et borettslag punge ut, og redde situasjonen - borettslaget kan gå til tvangssalg.

Du har en annen type sikkerhet som selveier.

Skrevet

Selv om det kanskje ikke har vært tilfellet for deg, så er det vanlig at aksjeleiligheter eller borettslagslieligheter har høy fellesgjeld og lav pris og "lokker" kjøpere på den måten.

Fellesgjelden skal uansett betales på lik linje med resten av lånet, så har du ikke råd pr. mnd til å betale en leilighet som koster 3mill uten fellesgjeld, så har du heller ikke råd til å betale på en leilighet som koster 500.000 og 2.500.000 i fellesgjeld. Fellesgjeld gjør deg også delvis ansvarlig for andres del. Poenget med høy fellesgjeld er nettopp å få kjøpt en leilighet banken mener du ikke har råd til i utgangspunktet. Eller mao, en bolig du egentlig ikke har råd til.

Hvis du vil leie ut er det ofte strengere regler for borettslag enn ved selveier.

Hvis naboen i et borettslag ikke klarer å betjene fellesutgiftene - så må de andre medlemmene i et borettslag punge ut, og redde situasjonen - borettslaget kan gå til tvangssalg.

Du har en annen type sikkerhet som selveier.

OMG, det er mye du har misforstått. Du er ikke ansvarlig for andres gjeld dersom borettslaget har sikringsfond, noe de fleste har. De fleste borettslag og askjeleiligheter har heller ikke skyhøy fellesgjeld, dette gjelder i første rekke nye borettslag (aksjeleiligheter er det ikke lov å opprette lenger). Du får heller ikke en bolig du ikke har råd til, banken tar hensyn til hele lånebelastningen når du skal få innvilget lån, dvs. inkludert fellesgjeld. Sikkerheten du har med selveier er først og fremst friheten til utleie.

• Liker 5
Skrevet

Ville personlig aldri kjøpt noe annet enn selveier. Har dette som standard filter hos FINN.

Enig.

Skrevet

OMG, det er mye du har misforstått. Du er ikke ansvarlig for andres gjeld dersom borettslaget har sikringsfond, noe de fleste har. De fleste borettslag og askjeleiligheter har heller ikke skyhøy fellesgjeld, dette gjelder i første rekke nye borettslag (aksjeleiligheter er det ikke lov å opprette lenger). Du får heller ikke en bolig du ikke har råd til, banken tar hensyn til hele lånebelastningen når du skal få innvilget lån, dvs. inkludert fellesgjeld. Sikkerheten du har med selveier er først og fremst friheten til utleie.

+ at som selveier kan du bygge om leiligheten uten å måtte innhente tillatelse fra borettslaget. Men uansett er det litt mer trygt å eie selv. Bare husk å ha forsikringen i orden.

Anonymous poster hash: bf5c3...79e

Skrevet

+ at som selveier kan du bygge om leiligheten uten å måtte innhente tillatelse fra borettslaget. Men uansett er det litt mer trygt å eie selv. Bare husk å ha forsikringen i orden.

Anonymous poster hash: bf5c3...79e

Det er ikke nødvendigvis fritt frem til å bygge om selv om det er en selveierleilighet, det kommer an på vedtektene.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Som jeg skrev over så er det i praksis ikke så stor forskjell på å bo i borettslagsleilighet eller selveierleilighet. Loven er endret slik at reglene i borettslag er myket opp, så nå er det stort sett dokumentavgiften og utleie som er ulikt.

Det er selvsagt lurt å tenke seg om før man eventuelt kjøper en helt ny borettslagsleilighet med skyhøy fellesgjeld og lavt innskudd der borettslaget kun betaler renter og ikke avdrag på fellesgjelden de første årene. Da kan man få seg en overraskelse i form av stor økning av husleien når man begynner å betale avdrag på gjelden. I. Noen nyeborettslag har man mulighet til å betale innen del av fellesgjelden, og dette vil redusere din andel av fellesgjelden og månedlig husleie.

I en del borettslag er det renovering av balkonger eller bad for alle leiligheter samtidig og dette dekkes inn gjennom husleie og fellesgjeld. Dette kan ikke sameiner gjøre på samme måte, og sameiner har heller ikke sikkerhet i å ta oppfellesgjeld da hver eier eier sin egen seksjon.

Det er ikke noe problem bygge om eller rive vegger innvendig i de fleste borettslagsleiligheter.

Endret av Serafina.
  • Liker 1
Skrevet

Støtter dette. Har kjøpt og solgt flere ganger.

Svarene til Maria90 er ikke bra nok. Det er ikke så enkelt.

• Liker 1
Skrevet

Det er riktig at det kan være dumt å kjøpe leilighet med skyhøy fellesgjeld, men det blir helt feil å bruke dette mot andelsleiligheter generelt.

Begge våre leiligheter har vært andel. Vi har bevisst sett etter dette, av to grunner.

For det første har det blitt billigere pga dokumentavgiften. 2,5 % blir ganske mye penger.

For det andre kan det være vanskeligere å leie ut andelsleiligheter. Dermed blir ofte bomiljøet bedre, siden de som bor der er eiere, og bryr seg om hvordan det ser ut, respekterer husregler om støy osv. Hvis man vil leie ut for en periode f.eks. ved utenlandsopphold på jobb el.l, er det normalt ganske lett å få godkjenning til det.

Jeg har bare positivt å si om andel. Og dessuten:

I bygget vårt finnes det utrolig mange ulike leiligheter, selv om de ble bygget likt opprinnelig. Det har altså ikke vært noe problem å bygge om, flytte kjøkken, slå ut vegger osv.

Og: fellesgjeld betales gjennom husleie. Det er jo selvsagt, men det virker likevel som at enkelte tenker at 'oi, det er ganske mye fellesgjeld, og det er ganske høy husleie', som om det er penger man betaler hver for seg.

Hos oss er forresten fellesgjeld på kr 250 000, og mnd husleie er 3050 inkl. varme, varmtvann, tv, vaktmester, komm.utg. osv. Dette er en leilighet til ca kr. 4.5 mill. Jeg synes ikke det er så galt.

• Liker 2
Skrevet

Vil bare nevne at det er ikke alltid kommunale avgifter er med i husleie på selveier.

Ei jeg kjenner betaler ca 6000 i kommunale avgifter enten 2 eller 4 ganger i året.

Skrevet (endret)

En selveier-leilighet eier DU. Du kjøper den selv og prisstigningen er din. Du kan pantsette, leie ut eller pusse opp. Din bolig.

Ved å kjøpe aksjeleilighet kjøper du deg inn i bygget, men eier ikke selve leiligheten. Du har bruksrett, men det er et styre som tar for seg de ulike beslutningene.

Dersom det er høy fellesgjeld er dette noe å være obs på - du får ikke igjen penger ved prisstigning på samme måte. Noen tror de gjør et "kupp" ved å ikke betale dokumentavgift.

jeg er litt nysgjerrig på hva du mener med at du ikke får prisstigning på samme måte ved høy fellesgjeld?

Endret av Geralt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...