Gå til innhold

Bekymret for nabokatten - Eier borte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har seg sånn at vi bor i et borettslag. Naboen ved siden av har en kattunge, ca 6-8 mnd gammel vil jeg tippe. Hun er MYE borte. Men tror hun har hatt med katten tidligere når hun har vært borte. I dag har denne kattungen vært ute i over 12 timer i stormen. Den driver å klatrer på vinduet vårt og sitter utenfor verandadøren. Jeg åpnet døren for min katt nå i sted og da spratt kattungen inn og gjemte seg under stuebordet. Men jeg fikk jagd den ut igjen.. Den bare sitter utenfor her og vil tydelig inn :( Jeg får så vondt av den jeg! Min store bekymring er at naboen har reist bort for helgen og bare latt katten være igjen ute.. Det står verken mat eller drikke til den ute. Jeg overdriver sikkert nå? Men jeg får bare så vondt av den stakkars katten som sitter der ute i regnet :frown: Hva skal jeg gjøøøre? Blir så fortvilt

:sjenert:

Anonymous poster hash: c9978...86f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du faktisk vært og ringt på hos naboen så du vet hun er borte? Kan du sende henne en melding og høre om det er greit at du tar inn pusen hos deg pga været?

• Liker 1
Gjest lavendelkyss
Skrevet

Du må jo selfølgelig slippe den inn og gi den mat om du med sikkerhet VET at eier er borte.

Jeg hadde ikke tenkt meg om engang om en kattunge sto ute alene nå i stormen og jeg visste eiere var bortreist.

• Liker 5
Skrevet

Jeg vet at dette er noe man helst skal unngå, men om du er sikker på at eieren er borte og det er storm ute, så ville jeg uansett ha sluppet den inn, også tatt kontakt med eieren. Også heller sluppet katten ut igjen når jeg har fått svar på om eieren kommer hjem snart (noe han/hun burde!) og stormen er over.

• Liker 2
Skrevet

Jeg aaner ikke hva hun heter en gang. Er ganske nyinnflyttet så har ikke peiling på navn desverre.. Jeg vet ikke med sikkerhet hun er borte.. Jeg håper virkelig ikke hun er det. Men jeg ser det lyser i gangen i leiligheten hennes, og det har det ikke gjort før når hun har vært bortreist. Så jeg håper hun bare er på jobb eller noe, men syns den stakkars kattungen har vært ute lenge nok nå :( Den har et lite hus på verandaen sin, men ser ikke noe mat. Syns det er lenge for en kattunge å være uten mat. Får så vondt av den.. Men kan jo ikke ta den inn, tenk om hun kommer hjem? Og tenk om kattungen tror den bor her da? + At jeg har to katter selv.. Tror ikke de hadde blitt særlig fornøyde hvis den kattungen kom inn i hus. Men jeg ville selvfølgelig gjort det hvis naboen med sikkerhet bortreist.

Gjest lavendelkyss
Skrevet

Jeg aaner ikke hva hun heter en gang. Er ganske nyinnflyttet så har ikke peiling på navn desverre.. Jeg vet ikke med sikkerhet hun er borte.. Jeg håper virkelig ikke hun er det. Men jeg ser det lyser i gangen i leiligheten hennes, og det har det ikke gjort før når hun har vært bortreist. Så jeg håper hun bare er på jobb eller noe, men syns den stakkars kattungen har vært ute lenge nok nå :( Den har et lite hus på verandaen sin, men ser ikke noe mat. Syns det er lenge for en kattunge å være uten mat. Får så vondt av den.. Men kan jo ikke ta den inn, tenk om hun kommer hjem? Og tenk om kattungen tror den bor her da? + At jeg har to katter selv.. Tror ikke de hadde blitt særlig fornøyde hvis den kattungen kom inn i hus. Men jeg ville selvfølgelig gjort det hvis naboen med sikkerhet bortreist.

Du går å ringer på til naboen din?

• Liker 2
Skrevet (endret)

Du må da for all del ringe på og sjekke! Er hun ikke hjemme nå har kattungen uansett vært lenge nok ute i stormen, og hun har ingen grunn til å være sur på deg når hun evt. kommer hjem. Heng en lapp på døren med nummeret ditt og en kort beskjed!

Håper du klarer å veie behovene til denne kattungen tyngre enn evt. ubehag det fører til for dine katter å få besøk noen timer. Se om du evt kan dele opp litt soner i huset (hvis du f.eks. har to etasjer).

Er det ikke svar når du ringer på, og får du ikke respons på telefon eller døren i løpet av det nærmeste døgnet ville jeg kontaktet dyrebeskyttelsen slik at de kunne tatt inn kattungen. Man behandler ikke dyr sånn.

Endret av ghej75
Skrevet

Kanskje navnet hennes står på dørskiltet? Postkassa?

Slipp katten inn hvis du ikke får tak i henne. Den vil nok ikke tro den bor hos deg. Men du må nok regne med at dine katter ikke akkurat vil hilse den velkommen. Et eget rom, kanskje? Hilsen en med 2 katter som har hatt andre katter og til og med hunder på nødbesøk i dårlig vær..

Anonymous poster hash: a8f4f...32b

Skrevet

Ja, ha katten inn i et eget rom. Alt er bedre enn at den skal være ute, kald og redd.

Også kan du jo gå å ringe på døra der hun bor? Om hun ikke svarer, skriver du en lapp med navn og nummer og altmulig, og forklarer at katten hadde vært ute så lenge at den var desperat etter å komme inn. Så kan hun få pusen tilbake når hun kommer hjem!

• Liker 1
Skrevet

Jeg har sjekket postkassene nå og skal nå prøve å finne navnet på denne damen. Bilen hennes står her, men leiligheten hennes er bekmørk....

Skrevet

Har du nummeret til eieren? Da synes jeg du bør ringe. Hvis du ikke har det, søk opp navnet på nettet og finn nummeret!

Det er uansvarlig å skaffe seg katt hvis man ikke har tid til den. Den har like stor rett som eieren sin å få komme inn, spesielt når det er dårlig vær ute!

Hvis du ikke får tak i eieren kan du ringe til dyrebeskyttelsen og be dem ta vare på katten til dere får tak i eieren. Du kan sikkert ringe og gi anonymt tips, så kan de ordne opp med eieren....

Hvis du slipper katten inn kan det hende den bestemmer seg for å flytte inn, hvis du ikke allerede vet det...

Skrevet (endret)

Fant nummeret og var klar til å sende henne mld. Skulle på verandaen for å slippe inn vår katt og da så jeg hun sto ute og ropte på katten! :bolledeig: Halleluujah!

Endret av Sitronmelis
Gjest Sagarmatha
Skrevet

Bra for pusen.

I morgen kjefter du på naboen din synes jeg. Hvis ikke kan jeg gjøre det for deg.

Skrevet

Jeg ville ha tatt en prat med naboen og forklart hvordan pusen holder på når den er ute over lengre tid, at den prøver å komme seg inn til andre. Det er mange som blir overrasket over at kattene deres ikke er så selvstendige og tøffe som de trodde.. Denne katten er jo egentlig for ung til å være ute alene i det hele tatt, og hvis det fortsetter slik at den blir stengt ute over så lang tid, er faren stor for at den lusker av sted på leting etter et annet hjem..

Når det er sagt, bor jeg slik til selv at Pusina mi ikke får komme inn akkurat når hun vil. I går ville hun av en eller annen grunn på død og liv ut i styrtregn og vind. Så hadde jeg en jobb å gjøre der jeg ikke kunne stoppe opp, og ergo ble hun værende ute. Etter 3-4 timer gikk jeg til vinduet og så etter henne, men da var hun ikke utenfor. Mest sannsynlig hadde hun vært der, men så gitt opp og gått et annet sted. Så hun var lenge ute i går i svært lite pusevennlig vær. Men hun er jo en klok voksen dame og vant til at det er slik det fungerer. Regn og storm er heller ikke det verste for puser, de finner ly (hun kom hjem svært lite våt sett i forhold til regnværet for å si det sånn ;))

Kulden derimot skal man være veldig forsiktig med.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ha tatt en prat med naboen og forklart hvordan pusen holder på når den er ute over lengre tid, at den prøver å komme seg inn til andre. Det er mange som blir overrasket over at kattene deres ikke er så selvstendige og tøffe som de trodde.. Denne katten er jo egentlig for ung til å være ute alene i det hele tatt, og hvis det fortsetter slik at den blir stengt ute over så lang tid, er faren stor for at den lusker av sted på leting etter et annet hjem..

Når det er sagt, bor jeg slik til selv at Pusina mi ikke får komme inn akkurat når hun vil. I går ville hun av en eller annen grunn på død og liv ut i styrtregn og vind. Så hadde jeg en jobb å gjøre der jeg ikke kunne stoppe opp, og ergo ble hun værende ute. Etter 3-4 timer gikk jeg til vinduet og så etter henne, men da var hun ikke utenfor. Mest sannsynlig hadde hun vært der, men så gitt opp og gått et annet sted. Så hun var lenge ute i går i svært lite pusevennlig vær. Men hun er jo en klok voksen dame og vant til at det er slik det fungerer. Regn og storm er heller ikke det verste for puser, de finner ly (hun kom hjem svært lite våt sett i forhold til regnværet for å si det sånn ;))

Kulden derimot skal man være veldig forsiktig med.

Ja, det kan nok være lurt å fortelle henne om hvordan katten holder på når den er ute over lengre tid. Det som bekymrer meg mest er at det skal bli slik når vinteren og minusgradene kommer. Det er ihvertfall ikke greit for min del at katten er ute over lengre tid når det er bikkjekaldt ute og eier er lenge borte :nei:

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Vel.. Nå er det jaggu på'n igjen. Katten har vært ute siden i dag tidlig og er fortsatt ute..klokken er snart to på natten og hjemme hos henne er det svart som natten og det har det vært i hele dag. Bilen hennes står her og. Lurer på hva i helvete som foregår? Hvorfor lar hun katten være ute hele jævla dagen? Den står og titter inn gjennom ruta og klorte på døren i sta. Det regner og blåser ute.. Jeg syns dette er jævla provoserende! Hvordan har hun hjerte til sånt? Unnskyld meg altså men jeg syns ikke dette er greit. Må nok legge igjen et brev i postkassen om dette for dette går ikke an. Muligens hun kanskje er på julebord ellernoe? Men det er jo fortsatt ingen unnskyldning for å la katta være igjen ute. Det finnes da kattedo man kan ha inne.. Åååh jeg blir så sint og trist :(:catmilk:

Skrevet

Det har seg sånn at vi bor i et borettslag. Naboen ved siden av har en kattunge, ca 6-8 mnd gammel vil jeg tippe. Hun er MYE borte. Men tror hun har hatt med katten tidligere når hun har vært borte. I dag har denne kattungen vært ute i over 12 timer i stormen. Den driver å klatrer på vinduet vårt og sitter utenfor verandadøren. Jeg åpnet døren for min katt nå i sted og da spratt kattungen inn og gjemte seg under stuebordet. Men jeg fikk jagd den ut igjen.. Den bare sitter utenfor her og vil tydelig inn :( Jeg får så vondt av den jeg! Min store bekymring er at naboen har reist bort for helgen og bare latt katten være igjen ute.. Det står verken mat eller drikke til den ute. Jeg overdriver sikkert nå? Men jeg får bare så vondt av den stakkars katten som sitter der ute i regnet :frown: Hva skal jeg gjøøøre? Blir så fortvilt

:sjenert:

Anonymous poster hash: c9978...86f

Jeg hadde tatt den inn, hadde ikke klart å la vær. Har et blødene hjerte for katter som må være ute å fryse. Katter er ikke tilpasset norsk natur opprinnelig, de er ørkendyr!

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville også tatt den inn TS. Har en pus jeg og, og selv om hun snart er 4 år gammel sjekker jeg om hun vil inn max. annenhver time, uavhengig av vær. Også en kattunge da :/

En gang har det skjedd at jeg slapp ut pus om morgenen, uten å tenke på at jeg hadde fullt kjør den dagen og samboer var bortreist. Fikk panikk kl.20 om kvelden og raste hjem for å slippe inn pus. Følte meg som verdens verste matmor.. Og denne dama tenker tydeligvis at dette er ok!

Nei, slipp pusen inn, og snakk med naboen.

Anonymous poster hash: 3c746...92f
  • Liker 1
Skrevet

Hvis du tar pusen inn, og har henne inne til imorgen, så håper jeg nesten at naboen kommer hjem i natt og blir bekymret for om pus har gått seg bort. Det er bare sunt å sette en støkk i henne, la henne bekymre seg. Kanskje hun tenker to ganger på pus før hun stikker av neste gang..

• Liker 1
Skrevet (endret)

En gang har det skjedd at jeg slapp ut pus om morgenen, uten å tenke på at jeg hadde fullt kjør den dagen og samboer var bortreist. Fikk panikk kl.20 om kvelden og raste hjem for å slippe inn pus. Følte meg som verdens verste matmor.. Og denne dama tenker tydeligvis at dette er ok!

Min katt går ut kl 06 om morgenen og er ute til 19-20 hver dag. Det var han ganske ofte fra han var liten og klar for den store verden, i all slags vær. Han får selvsagt pålagt innetid om det er for kaldt ute.

Jeg syns det er litt overdrevet om TS ikke har gått bort for å snakke med henne, men antar at denne damen er slem mot katten sin for hun har sett den ute et par ganger i lenger tid. Hun vet sikkert ikke hvordan den oppfører seg mens den er ute, og hvis ingen forteller henne, så blir det ikke bedre. Jeg blir vel stemplet som dyremishandler for pus elsker å være ute i snø, storm og drittvær og nekter å komme inn - men tusler rundt hele dagen og sitter utenfor vinduet til naboen for å speide. Han blir ofte inne om det er sol :klaske:

Jeg sier ikke det er tilfelle her, men det går an å prate sammen hvis man mener noe er et problem :)

Endret av ninuska_
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...