AnonymBruker Skrevet 15. november 2013 #1 Skrevet 15. november 2013 Jeg irriterer meg grønn. Seks uker før kjæresten min møtte meg så sluttet han å røyke hasj, men i løpet av de seks månedene vi har vært sammen har han røyket tre - fire ganger, så han har jo egentlig IKKE sluttet. Hvertfall ikke ifølge meg. Kompisen røyker og hver gang han er på besøk så faller kjæresten min for fristelsen. Han VET at dette sårer meg. Ikveld skulle han få besøk av kompisen og jeg visste han ikke kom til å motstå fristelsen så jeg gikk ut noen timer. Kommer tilbake og ser han har røyka med en gang på øyne. "Jaja, akkurat som jeg trodde", tenker jeg. Jeg skjønner ikke hvorfor han ikke kan slutte helt?! Jeg har sagt han er 28 år gammel, hvor lenge skal han holde på? Han sier at det skader jo ikke, han røyker sjelden og har jo egentlig slutta. Jeg blir så forbanna såra over at han fortsetter, til og med når han vet det sårer meg. Han har jo strengt tatt ikke slutta selv om han "bare" røyker en sjelden gang?Anonymous poster hash: dc9fd...399 1
Gjest Sagarmatha Skrevet 15. november 2013 #2 Skrevet 15. november 2013 Jeg klarer virkelig ikke å se det store problemet med at din kjæreste røyker hasj kanskje annenhver måned. Ville faktisk heller ønsket det enn grøftefyll hver helg. Kanskje du skal spørre deg selv hvorfor dette sårer og irriterer deg? 5
Påfugl Skrevet 15. november 2013 #3 Skrevet 15. november 2013 Jeg lurer også på hvorfor du føler at det plager deg så mye. Han gjør det jo såpass sjelden at det ikke bør være noe problem. 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2013 #4 Skrevet 15. november 2013 Jeg klarer virkelig ikke å se det store problemet med at din kjæreste røyker hasj kanskje annenhver måned. Ville faktisk heller ønsket det enn grøftefyll hver helg. Kanskje du skal spørre deg selv hvorfor dette sårer og irriterer deg? Fordi det er ulovlig og fordi det kan medføre angst. Jeg har selv slitt med rus, men klart å komme meg unna, hvorfor kan ikke han?Anonymous poster hash: dc9fd...399 5
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2013 #5 Skrevet 15. november 2013 Vel, men så lenge han ikke røyker hasj i ditt hus, så har du ikke en skit du skulle ha sagt.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2013 #6 Skrevet 15. november 2013 Vel, men så lenge han ikke røyker hasj i ditt hus, så har du ikke en skit du skulle ha sagt. Vi bor sammen.Anonymous poster hash: dc9fd...399 2
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2013 #7 Skrevet 15. november 2013 Vi bor sammen.Anonymous poster hash: dc9fd...399 Vel, så si at du ikke synes det er greit at det røykes hasj i ditt hjem. At han røyker når han besøker kameratene sine kan du ikke si noe på. 2
Gjest ghej75 Skrevet 15. november 2013 #8 Skrevet 15. november 2013 Jeg skjønner heller ikke helt hvorfor dette sårer deg (men hadde sikkert vært mulig å prøve å forstå om du forklarte). Kanskje kjæresten din heller ikke forstår dette, og dermed ikke ser problemet med det? I mange deler av verden i dag er hasj legalisert til både medisinsk og rekerasjonelt brukt. Det er ikke bra for lungene at han inhalerer røyk, og det er ikke bra om ALT man gjør er å røyke hasj, men utover det er det ganske godt dokumentert i dag at det er ikke så ille, rett og slett. Jeg synes du bør ha en god grunn for å pålegge kjæresten din hva du vil at han skal gjøre og ikke gjøre som en del av sin fritid/sosiale samvær med venner en sjelden gang i blant. Det betyr ikke at du ikke har det altså, jeg bare får ikke helt frem av innlegget ditt hva denne grunnen er.
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2013 #9 Skrevet 15. november 2013 Vel, jeg forstår at TS ikke vll ha det i huset, det er tross alt ulovlig og hun blir innblandet i det hvis det blir razzia. 3
Gjest Sagarmatha Skrevet 15. november 2013 #10 Skrevet 15. november 2013 Fordi det er ulovlig og fordi det kan medføre angst. Jeg har selv slitt med rus, men klart å komme meg unna, hvorfor kan ikke han?Anonymous poster hash: dc9fd...399 Det er mye som er ulovlig, men som folk ikke bryr seg mye om. Fartsgrenser, tollkvoter, svart arbeid og snart om vi skal tro Statens Vegvesen; krysse veien på rødt lys. Et beskjedent forbruk av hasj er omtrent like farlig som de jeg nevnte over. Selvsagt skal man være observant både i forhold til psykisk sykdom og avhengighet, men jeg klarer virkelig ikke å se at din kjærestes forbruk skal være i den kategorien. På en annen side kan jeg forstå din bekymring dersom du selv har hatt et ukritisk forbruk, men du er likevel ikke han eller omvendt. Kanskje dere bør snakke sammen for å komme til enighet hvor "stort" problem dette er. Det vil si, om du kan/ ikke kan leve med en kjæreste som røyker hasj, og om han ønsker/klarer å gi slutt på det. 2
Gjest ghej75 Skrevet 15. november 2013 #11 Skrevet 15. november 2013 Fordi det er ulovlig og fordi det kan medføre angst. Jeg har selv slitt med rus, men klart å komme meg unna, hvorfor kan ikke han?Anonymous poster hash: dc9fd...399 Så du svarte nå etter det forrige jeg postet. Det er veldig individuelt hvordan folk reagerer på rusmidler, selv om du har hatt probemer med det er det ikke sikkert kjæresten din noen gang vil få problemer med det. Om jeg var tidligere alkoholiker som ble voldelig i fylla, ville jeg ikke nektet kjæresten min med et normalt alkoholmønster å drikke i blant. Men jeg ville nok bedt ham om å holde det unna meg, og om å ikke komme full hjem hver helg. Kan dere ikke prøve å inngå noen kompromisser og forholdsregler dere begge synes er rimelige?
AnonymBruker Skrevet 15. november 2013 #12 Skrevet 15. november 2013 Jeg skjønner heller ikke helt hvorfor dette sårer deg (men hadde sikkert vært mulig å prøve å forstå om du forklarte). Kanskje kjæresten din heller ikke forstår dette, og dermed ikke ser problemet med det? I mange deler av verden i dag er hasj legalisert til både medisinsk og rekerasjonelt brukt. Det er ikke bra for lungene at han inhalerer røyk, og det er ikke bra om ALT man gjør er å røyke hasj, men utover det er det ganske godt dokumentert i dag at det er ikke så ille, rett og slett. Jeg synes du bør ha en god grunn for å pålegge kjæresten din hva du vil at han skal gjøre og ikke gjøre som en del av sin fritid/sosiale samvær med venner en sjelden gang i blant. Det betyr ikke at du ikke har det altså, jeg bare får ikke helt frem av innlegget ditt hva denne grunnen er. Det overrasker meg egentlig hvor likegyldige så mange av dere er til hasj, er det virkerlig så akseptert? Han har sliti med rus i flere år, hasj, piller og pulver. Også fått hjelp. Han røyket hasj hver dag før og sa selv at det gikk utover hverdagen. Jeg er redd røykingen skal bli større. At han blir som før. Når han sluttet med rus, hvorfor sluttet han ikke HELT? Jeg har vært sammen med en hasjrøyker før, han ble utrolig apatisk og giddaløs, slik vil jeg ikke at kjæresten min skal bli. Jeg har angst og vet at hasj kan gi angst og unner ikke kjæresten min det helvete angst er. (ps: ikke si at hasj ikke fører til angst fordi jeg vet om flere som har fått det etter mye hasj røyking). Anonymous poster hash: dc9fd...399 4
AnonymBruker Skrevet 15. november 2013 #13 Skrevet 15. november 2013 Bare jeg som er enig med ts? Fant selv ut at samboeren hadde røyket hasj sammen med en kompis. Eksen min begynte med hasj i en alder av 13, og er nå helt hjernevaska og lever i sin egen lille narkoboble. Klikka derfor når jeg fant ut at nåværende samboer også hadde røyka det.. Han trodde ikke det var så gale, men når jeg hadde noe imot det så skulle han la være. Men samtidig, han bør jo få bestemme selv, han velger jo selv om han vil respektere det du ønsker.. Men til syvende og sist er det jo han som bestemmer, så får du bestemme om du vil bli i forholdet eller ikke. Anonymous poster hash: af84b...025 1
Gjest Sagarmatha Skrevet 15. november 2013 #14 Skrevet 15. november 2013 Det overrasker meg egentlig hvor likegyldige så mange av dere er til hasj, er det virkerlig så akseptert? Han har sliti med rus i flere år, hasj, piller og pulver. Også fått hjelp. Han røyket hasj hver dag før og sa selv at det gikk utover hverdagen. Jeg er redd røykingen skal bli større. At han blir som før. Når han sluttet med rus, hvorfor sluttet han ikke HELT? Jeg har vært sammen med en hasjrøyker før, han ble utrolig apatisk og giddaløs, slik vil jeg ikke at kjæresten min skal bli. Jeg har angst og vet at hasj kan gi angst og unner ikke kjæresten min det helvete angst er. (ps: ikke si at hasj ikke fører til angst fordi jeg vet om flere som har fått det etter mye hasj røyking).Anonymous poster hash: dc9fd...399 Det overrasker meg mer at du plutselig "kom på" denne sideinformasjonen vedrørende din kjæreste som har vært en rusmisbruker. Dersom dette er tilfelle så vet han hva konsekvensene av et slikt forbruk kan være. At noen mennesker ikke klarer å ha kontroll på sitt forbruk av et produkt, dette være seg hasj, rødvin eller Hansa juleøl, gjør ikke at jeg kommer til å ha et anstrengt forhold til det produktet. De aller fleste som røyker hasj klarer nemlig fint å ha kontroll i sitt eget liv. Jeg kommer hverken til å fordømme hasj eller dem som røyker det bare fordi du har utviklet angst av din røyking. 2
liv Skrevet 15. november 2013 #15 Skrevet 15. november 2013 Hasj er ikke det farligste en kan bruke men det henger jo veldig lenge i systemet. Han kan jo få problemer tre/fire uker etter en røyk om han kjører bil og blir stoppa i utvidet kontroll.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2013 #16 Skrevet 15. november 2013 Det overrasker meg mer at du plutselig "kom på" denne sideinformasjonen vedrørende din kjæreste som har vært en rusmisbruker. Dersom dette er tilfelle så vet han hva konsekvensene av et slikt forbruk kan være. At noen mennesker ikke klarer å ha kontroll på sitt forbruk av et produkt, dette være seg hasj, rødvin eller Hansa juleøl, gjør ikke at jeg kommer til å ha et anstrengt forhold til det produktet. De aller fleste som røyker hasj klarer nemlig fint å ha kontroll i sitt eget liv. Jeg kommer hverken til å fordømme hasj eller dem som røyker det bare fordi du har utviklet angst av din røyking. Min angst fikk jeg ikke av hasjrøyking, men traumer i livet, men jeg *kjenner* folk som har fått angst som følge av hasj. Grunnen til at jeg "plutselig" ga info om hans dopfortid var fordi dere lurte på hvorfor jeg er så imot dette. Jeg vil ikke sitte og se på kjæresten min dra den dritten ned i lungene og bli en annen person enn den han er. Anonymous poster hash: dc9fd...399 1
Påfugl Skrevet 15. november 2013 #17 Skrevet 15. november 2013 Det overrasker meg egentlig hvor likegyldige så mange av dere er til hasj, er det virkerlig så akseptert? Han har sliti med rus i flere år, hasj, piller og pulver. Også fått hjelp. Han røyket hasj hver dag før og sa selv at det gikk utover hverdagen. Jeg er redd røykingen skal bli større. At han blir som før. Når han sluttet med rus, hvorfor sluttet han ikke HELT? Jeg har vært sammen med en hasjrøyker før, han ble utrolig apatisk og giddaløs, slik vil jeg ikke at kjæresten min skal bli. Jeg har angst og vet at hasj kan gi angst og unner ikke kjæresten min det helvete angst er. (ps: ikke si at hasj ikke fører til angst fordi jeg vet om flere som har fått det etter mye hasj røyking).Anonymous poster hash: dc9fd...399 Hvis han er tidligere rusavhengig og så røyker hasj synes jeg det forandrer saken helt, så det burde du jo skrevet i hovedinnlegget. Har dere pratet om hva du føler om det da?
Gjest lavendelkyss Skrevet 15. november 2013 #18 Skrevet 15. november 2013 Jeg irriterer meg grønn. Seks uker før kjæresten min møtte meg så sluttet han å røyke hasj, men i løpet av de seks månedene vi har vært sammen har han røyket tre - fire ganger, så han har jo egentlig IKKE sluttet. Hvertfall ikke ifølge meg. Kompisen røyker og hver gang han er på besøk så faller kjæresten min for fristelsen. Han VET at dette sårer meg. Ikveld skulle han få besøk av kompisen og jeg visste han ikke kom til å motstå fristelsen så jeg gikk ut noen timer. Kommer tilbake og ser han har røyka med en gang på øyne. "Jaja, akkurat som jeg trodde", tenker jeg. Jeg skjønner ikke hvorfor han ikke kan slutte helt?! Jeg har sagt han er 28 år gammel, hvor lenge skal han holde på? Han sier at det skader jo ikke, han røyker sjelden og har jo egentlig slutta. Jeg blir så forbanna såra over at han fortsetter, til og med når han vet det sårer meg. Han har jo strengt tatt ikke slutta selv om han "bare" røyker en sjelden gang?Anonymous poster hash: dc9fd...399 Har dere barn?
AnonymBruker Skrevet 15. november 2013 #19 Skrevet 15. november 2013 Hvis han er tidligere rusavhengig og så røyker hasj synes jeg det forandrer saken helt, så det burde du jo skrevet i hovedinnlegget. Har dere pratet om hva du føler om det da? Ja, han vet godt hva jeg mener om det, men det går inn det ene øret og ut det andre. Har mistet helt troen på at han noengang kommer til å slutte så jeg må vel fortsette å bli ute noen timer når dette skjer...Anonymous poster hash: dc9fd...399 1
Gjest Sagarmatha Skrevet 15. november 2013 #20 Skrevet 15. november 2013 Min angst fikk jeg ikke av hasjrøyking, men traumer i livet, men jeg *kjenner* folk som har fått angst som følge av hasj. Grunnen til at jeg "plutselig" ga info om hans dopfortid var fordi dere lurte på hvorfor jeg er så imot dette. Jeg vil ikke sitte og se på kjæresten min dra den dritten ned i lungene og bli en annen person enn den han er.Anonymous poster hash: dc9fd...399 Det er nok mer vanlig at folk som har angst og andre psykiske lidelser tyr til hasj, alkohol og andre rusmiddel. Fint at du viser omtanke for kjæresten din, men igjen, har han hatt rusproblemer tidligere så vet han konsekvensene av det han holder på med. Til slutt må det bli hans valg om han ønsker fortsette å fyre opp, mens det er ditt valg om du orker å holde ut. Enkelt, men vanskelig. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå