Gå til innhold

Dere som har peiling og erfaring på ketolysekuren

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er en fattig student som tenkte å spørre om råd og hjelp her først, litt kjedelig å bruke 250 kr på å bli bruker på det andre forumet for et spørsmåls skyld.

Her er saken:
Jeg er en jente på 1.68 og som veide 80 kilo. Jeg spiste mye sjokolade,brødmat,poteter og kjeks i ukedagene, hadde ikke jobb, og satt mye stille.
18.november tok jeg tak og startet på ketolysekuren, kjøpte boken og leste mye på nettet. Jeg har også sjekket meg innemellom med ketosestix og får alltid utslag. Det har selvsagt blitt mye kylling med masse grønnsaker, og kjøttdeig med masse grønnsaker, bacon med masse grønnsaker og egg. Hvert måltid inneholder paprika,salat og agurk.

Jeg spiser ingen form for brøderstatninger og holder meg kun til mat som er ok. Allikevel, snart en mnd senere har jeg ca gått ned til 78 kg. og en av de kiloene(om ikke to) er vann i kroppen min. Fortvilet som jeg er mister jeg motivasjonen for hver dag som går og gir snart opp. I mine øyne burde jeg gått ned uansett, for jeg har sluttet totalt med brød, sjokolade og alt annet jeg spiste i uka før. Det alene burde fått meg til å gå ned masse. Jeg beveger meg også mye mer enn før. Jeg har jo hørt mange mennesker som bare spiste godteri i en begrenset mengde på lørdager, begynte å bevege seg mer, og gikk ned masse. Jeg har jo tatt enda større tiltak.

Noen som kan hjelpe meg? Vil så gjerne, men er så demotiverende når ingenting skjer.

Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet

Hvor mange kalorier inntar du da? Man kan spise for mye sunn mat også.

Skrevet

Jeg brukte en app for å sjekke kaloriinntaket, og jeg hadde masse kalorier tilgode hver dag.

Hverdagen blir gjerne frokost med noen skiver bacon, paprika og agurk med litt creme fraiche. Lunsj kylling med salat, paprika, agurk og feta ost, og middag gjerne det samme som lunsjen med eller biff og asparges.

Skrevet

Hei! Jeg er en fattig student som tenkte å spørre om råd og hjelp her først, litt kjedelig å bruke 250 kr på å bli bruker på det andre forumet for et spørsmåls skyld.

Her er saken:

Jeg er en jente på 1.68 og som veide 80 kilo. Jeg spiste mye sjokolade,brødmat,poteter og kjeks i ukedagene, hadde ikke jobb, og satt mye stille.

18.november tok jeg tak og startet på ketolysekuren, kjøpte boken og leste mye på nettet. Jeg har også sjekket meg innemellom med ketosestix og får alltid utslag. Det har selvsagt blitt mye kylling med masse grønnsaker, og kjøttdeig med masse grønnsaker, bacon med masse grønnsaker og egg. Hvert måltid inneholder paprika,salat og agurk.

Jeg spiser ingen form for brøderstatninger og holder meg kun til mat som er ok. Allikevel, snart en mnd senere har jeg ca gått ned til 78 kg. og en av de kiloene(om ikke to) er vann i kroppen min. Fortvilet som jeg er mister jeg motivasjonen for hver dag som går og gir snart opp. I mine øyne burde jeg gått ned uansett, for jeg har sluttet totalt med brød, sjokolade og alt annet jeg spiste i uka før. Det alene burde fått meg til å gå ned masse. Jeg beveger meg også mye mer enn før. Jeg har jo hørt mange mennesker som bare spiste godteri i en begrenset mengde på lørdager, begynte å bevege seg mer, og gikk ned masse. Jeg har jo tatt enda større tiltak.

Noen som kan hjelpe meg? Vil så gjerne, men er så demotiverende når ingenting skjer.

Jeg anbefaler deg å lese tipsene til kostdoktorn.se http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt

At en spiser mer energi enn man benytter er ikke årsaken. Det er effekten.

Hva som kan være årsaken(e) er ofte komplisert. Spiser du mye meieriprodukter? Nøtter? Hvor mye karbohydrater spiser du? Hvilke fettkilder har du, og estimert hvor mye protein spiser du?

• Liker 1
Skrevet

Jeg anbefaler deg å lese tipsene til kostdoktorn.se http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt

Hva som kan være årsaken(e) er ofte komplisert. Spiser du mye meieriprodukter? Nøtter? Hvor mye karbohydrater spiser du? Hvilke fettkilder har du, og estimert hvor mye protein spiser du?

Jeg spiser litt ost, og gjerne steker maten min i ekstra mye meierismør. Jeg kjøpte cocosa i dag for å kanskje få i meg mer fett.

Sånn utenom det går det innemellom litt creme fraiche og rømme til middagen, utenom det bruker jeg verken fløte eller noen andre form for meieriprodukter. Spiser heller ikke nøtter. Holder meg på 7 karbo per dag tenker jeg. Nå ahr jeg ikke full oversikt over alt som inneholder protein men spiser mye kjøtt og fugl og litt fisk.

Men jeg føler også siden jeg la om kostholdet mitt så drastisk, ifh til hvordan jeg spiste før, burde jeg ha merket det? :(

Takk for at dere hjelper meg altså, settes stor pris på. Sitter og leser tipsene til kostdoktoren nå

Skrevet

Jeg spiser litt ost, og gjerne steker maten min i ekstra mye meierismør. Jeg kjøpte cocosa i dag for å kanskje få i meg mer fett.

Sånn utenom det går det innemellom litt creme fraiche og rømme til middagen, utenom det bruker jeg verken fløte eller noen andre form for meieriprodukter. Spiser heller ikke nøtter. Holder meg på 7 karbo per dag tenker jeg. Nå ahr jeg ikke full oversikt over alt som inneholder protein men spiser mye kjøtt og fugl og litt fisk.

Men jeg føler også siden jeg la om kostholdet mitt så drastisk, ifh til hvordan jeg spiste før, burde jeg ha merket det? :(

Takk for at dere hjelper meg altså, settes stor pris på. Sitter og leser tipsene til kostdoktoren nå

7g karbo? Og du spiser grønnsaker til alle måltider? Er du sikker på at du ikke lurer deg selv på noen måte? Det høres absurd lite ut. Du trenger kanskje ikke ha så ekstrem fokus på å spise mye fett. Det handler mer om å spise nok til å bli mett.

Du kan jo prøve å kutte ut meieriprodukter en periode og se om det hjelper.

Se på tipsene og se om du kan gjøre noe små endringer.

• Liker 1
Skrevet

7g karbo? Og du spiser grønnsaker til alle måltider? Er du sikker på at du ikke lurer deg selv på noen måte? Det høres absurd lite ut. Du trenger kanskje ikke ha så ekstrem fokus på å spise mye fett. Det handler mer om å spise nok til å bli mett.

Du kan jo prøve å kutte ut meieriprodukter en periode og se om det hjelper.

Se på tipsene og se om du kan gjøre noe små endringer.

Tja, det blir lite karbo. Heldigvis har jeg merket at jeg er lite sulten om dagen og spiser tre måltider.

spiser gjerne et kokt egg eller bacon til frokost. Spiser kanskje en hel paprika i løpet av en dag, 2 karbo, spiser litt agurk (har ikke oversikten på hvor mye karbo det inneholder) litt salat og da kylling eller som regel kjøttdeig. Det blir jo ikke mye karbo ut av det. For å passe på tennene mine drikker jeg heller ikke saft eller brus, kun vann. Spiser til jeg er mett. Danderer gjerne med litt creme fraiche fordi jeg må ha noe som ikke gjør maten så tørr til middag. Jeg kan jo kutte ut creme fraichen da..

Jeg var også avhengi av melk før, drakk gjerne en liter i løpet av 1-2 dager helt alene. melk er fullstendig kuttet ut.

Skrevet

Tja, det blir lite karbo. Heldigvis har jeg merket at jeg er lite sulten om dagen og spiser tre måltider.

spiser gjerne et kokt egg eller bacon til frokost. Spiser kanskje en hel paprika i løpet av en dag, 2 karbo, spiser litt agurk (har ikke oversikten på hvor mye karbo det inneholder) litt salat og da kylling eller som regel kjøttdeig. Det blir jo ikke mye karbo ut av det. For å passe på tennene mine drikker jeg heller ikke saft eller brus, kun vann. Spiser til jeg er mett. Danderer gjerne med litt creme fraiche fordi jeg må ha noe som ikke gjør maten så tørr til middag. Jeg kan jo kutte ut creme fraichen da..

Jeg var også avhengi av melk før, drakk gjerne en liter i løpet av 1-2 dager helt alene. melk er fullstendig kuttet ut.

Vitaminer tar jeg, og finner ikke noe på listen som jeg gjør feil dessverre. I alle fall ikke som jeg er klar over selv. Ketolysekuren har gjort meg mer opplagt og jeg sover godt

Skrevet

Eneste jeg kanskje tenker jeg kan gjøre er å få i meg mer fett? Eller om jeg kanskje skal sende en mail til mail adr som sto i boken om hjelp. For jeg fatter virkelig ikke hva jeg gjør galt. Og uansett hvor mye jeg tenker så vet jeg hvor grusomt kostholdet mitt var for en mnd siden, og jeg la jo totalt om

Skrevet

Hei!

Jeg har startet på ketolysekuren denne uken, å gått ned 1,4 kg. Det er jo selvfølgelig vann. MEN, har du lest deg skikkelig opp om dette?

Det finnes en formel der du kan regne deg frem til hvor mye fett og proteiner du skal innta. Når det gjelder karbohydrater skal man ligge mellom 15-20 gram. Dvs også si, at du burde da få i deg de 15 gram karbs.

Ifølge formelen skal jeg skal innta 70 gram proteiner, 15 gram karbs og 70 gram fett. Det betyr at jeg må innta disse makroene for at jeg skal gå ned i vekt. Spiser jeg ikke etter disse, går jeg altså ikke ned.

Spiser du for lite, går kroppen inn i "sparemodus" å du går ikke ned stort mye.

Hovedbudskapet med denne dietten er at "fett forbrenner fett". Så du må få i deg riktig mengde fett.

Kroppen bruker til vanlig karbohydrater som energikilde, men når man inntar en så liten mengde karbohydrater, MÅ kroppen bruke fett som energikilde istede. Spiser du da for lite fett, tror jeg det skjer lite.

Skrevet

Hei!

Jeg har startet på ketolysekuren denne uken, å gått ned 1,4 kg. Det er jo selvfølgelig vann. MEN, har du lest deg skikkelig opp om dette?

Det finnes en formel der du kan regne deg frem til hvor mye fett og proteiner du skal innta. Når det gjelder karbohydrater skal man ligge mellom 15-20 gram. Dvs også si, at du burde da få i deg de 15 gram karbs.

Ifølge formelen skal jeg skal innta 70 gram proteiner, 15 gram karbs og 70 gram fett. Det betyr at jeg må innta disse makroene for at jeg skal gå ned i vekt. Spiser jeg ikke etter disse, går jeg altså ikke ned.

Spiser du for lite, går kroppen inn i "sparemodus" å du går ikke ned stort mye.

Hovedbudskapet med denne dietten er at "fett forbrenner fett". Så du må få i deg riktig mengde fett.

Kroppen bruker til vanlig karbohydrater som energikilde, men når man inntar en så liten mengde karbohydrater, MÅ kroppen bruke fett som energikilde istede. Spiser du da for lite fett, tror jeg det skjer lite.

Det visste jeg ikke! Står denne formelen i boka? Og hvordan skal man klare å få i seg så mye når man blir mett av så lite?

Før ble jeg jo fort mett og fort sulten igjen, nå blir jeg passe mett og tar lang tid før jeg blir sulten igjen.

Skrevet

Jeg fant denne formelen på et forum på lavkarbo.no

Du skal spise 15g karbohydrater, 1g protein pr kg kroppsvekt og resten av energien(50-75energi%) skal komme fra fett!
Du må regne ut energi i %.
Dersom du veier 65 kg:
Du skal ha ca 1 g protein pr kg kroppsvekt, mer om du er veldig aktiv.
Så spiser du 15 g karber pr dag. De skal utgjøre 5% av totalen.
Resten blir da fett!
1g protein = 4 kcal
1g karber = 4 kcal
1g fett = 9 kcal
Om jeg husker riktig, blir regnestykket noe sånt:
15g karber = 60kcal = 5% av 1200kcal
65g proteiner= 260kcal = 22% av 1200kcal
73% av 1200kcal er 876kcal som gir 97 gram fett!

ELLER:

15 g karbs x 4 = 60
1 x 70 kg x 4 = 280 (min vekt er brukt her, altså 70 kg)
60 + 280 = 340
1200 - 340 = 860 (1200 er daglig kaloriinntak)
860/9 = 95,5 gram fett
Jeg bruker den nederste.
Skrevet

Jeg synes ikke at jeg spiser til jeg sprenges liksom. Men jeg er nok veldig glad i mat.
En dag for meg kan se slik ut:

Frokost: 2 stekte egg + 2 kalkunbacon.

Lunsj: 150 gram kjøttdeig + 100 gram salat + 30 gram kremfløte
Middag: 150 gram kylling + 100 gram blomkål + 1/2 avokado + 30 gram salat
Kvelds: 1 skyr ELLER 2 stekte egg + 2 kalkunbacon

Alt stekes i meierismør.

Jeg prøver å holde meg på 1000-1200 kalorier totalt hver dag. For uansett om jeg spiser etter ketolyse, så går jeg ikke ned så mye hvis jeg ikke har et kaloriunderskudd. Dette kan du få enten ved å spise mindre kalorier totalt eller trene.

Skrevet

Jeg synes ikke at jeg spiser til jeg sprenges liksom. Men jeg er nok veldig glad i mat.

Alt stekes i meierismør.

Jeg prøver å holde meg på 1000-1200 kalorier totalt hver dag. For uansett om jeg spiser etter ketolyse, så går jeg ikke ned så mye hvis jeg ikke har et kaloriunderskudd. Dette kan du få enten ved å spise mindre kalorier totalt eller trene.

OG akkurat nå sitter jeg å goomler Bacongull! :D

Det er lov på dietten :D

Du kan også spise jordbær eller bringebær, dog SMÅ mengder.

Skrevet

Alt stekes i meierismør.

Tusen takk for all hjelp! Men heh, jeg skjønte ikke regnestykket helt. Tror du at du kunne regnet på 78 kg?

Takk for mattipsene, du har vært til megastor hjelp! Kanskje kan jeg endelig begynne å gå ned litt også:)

Skrevet

Jeg fant denne formelen på et forum på lavkarbo.no

Du skal spise 15g karbohydrater, 1g protein pr kg kroppsvekt og resten av energien(50-75energi%) skal komme fra fett!
Du må regne ut energi i %.
Dersom du veier 65 kg:
Du skal ha ca 1 g protein pr kg kroppsvekt, mer om du er veldig aktiv.
Så spiser du 15 g karber pr dag. De skal utgjøre 5% av totalen.
Resten blir da fett!
1g protein = 4 kcal
1g karber = 4 kcal
1g fett = 9 kcal
Om jeg husker riktig, blir regnestykket noe sånt:

15g karber = 60kcal = 5% av 1200kcal

65g proteiner= 260kcal = 22% av 1200kcal
73% av 1200kcal er 876kcal som gir 97 gram fett!

ELLER:

15 g karbs x 4 = 60
1 x 70 kg x 4 = 280 (min vekt er brukt her, altså 70 kg)
60 + 280 = 340

1200 - 340 = 860 (1200 er daglig kaloriinntak)

860/9 = 95,5 gram fett
Jeg bruker den nederste.

Vil det da si at du må ha i deg 95,5 gram fett? Jeg har lest ganske mye på dette, men ikke fått med meg denne formelen

Skrevet

Dersom du blir medlem på lavkarbo.no er det MANGE der som har peiling på akkurat dette. Jeg er dessverre nybegynner på dette emnet :P Jeg fant den "formelen" på lavkarbo.no Og jeg vet IKKE om denne er 100 % korrekt dessverre. Men på ketolysedietten så er det slik at hver og en må finne ut hva som funker. Noen går ned i vekt ved å spise 15 gram karbs, mens andre faktisk trenger 35 gram karbs for å gå ned i vekt. Dette gjelder også med mengde fett. Så du må nok prøve deg frem og se hva som funker for deg. Man skal også være noe i aktivitet, i boken står det at man skal gå turer osv. Så det er jo klart at du går raskere ned i vekt dersom du er mye i aktivitet.

Du setter bare inn din egen vekt der jeg har satt inn mine 70 kg. Også bruker jeg 1200 som mitt daglige kaloriinntak. Vet ikke hvor mange kalorier totalt du ønsker å ligge på hver dag.

15 g karbs x 4 = 60
1 x 78 kg x 4 = 312
60 + 312 = 372
1200 - 372 = 828
828 / 9 = 92 gram fett

Men som sagt, vet IKKE om dette er heelt korrekt :/

Gjest Absolutt
Skrevet

Jeg er ingen ekspert på området, men har prøvd denne dietten selv. Jeg opplevde samme problem som deg, hvor jeg gikk ned noen få kilo også stoppet det, selv om jeg holdt meg unna karbohydrater og trente. Så dukker problemet opp (som det ofte gjør med dietter generelt) når du skal begynne å spise normalt igjen, er det veldig vanlig å legge på seg igjen. Selv om du går over på å spise litt karbohydrater og ikke for mye. Det er nok ikke en varig løsning. Det som funka for meg, og for de aller fleste som har hatt suksess med å gå varig ned i vekt - er å spise en sammensetning av karbohydrater / proteiner og fett, men hvor du senker totale kaloriinntak og trener mye. Det tar tid, men det er verdt det hvis du ønsker varig vektnedgang. Så er det kanskje sunnere for kroppen også, og det er karbohydrater i veldig mye som du antagelig kunne tenke deg å spise en eller annen gang igjen :)

Skrevet

Du legger på deg hvis du går rett tilbake til den samme dietten du hadde før du begynte på ketolyse ja. Det gjør man uansett hvilken diett man velger å følge.

Med denne dietten, eller kostholdet, er det utrolig mange som spiser etter i MANGE ÅR. Dette fordi det minsker mageproblemer, øker energinivå osv. Veldig mange som får vondt i magen av mel, hvitt sukker, fruktsukker osv. Og dermed fungerer bedre i hverdagen med et slikt kosthold.

Og de fleste som går på ketolyse OVER TID (du kan ikke bare gå på den i 1-2 måneder, her må du gi kroppen TID), og som går over på et mer vanlig kosthold sammensatt av karbs, proteiner og fett går ikke ekstreeemt mye opp i vekt. Kanskje 1-2 kg i vannvekt. Dette kan du lese mye om på lavkarbo.no. Der skriver de om sine erfaringer og tips.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ingen ekspert på området, men har prøvd denne dietten selv. Jeg opplevde samme problem som deg, hvor jeg gikk ned noen få kilo også stoppet det, selv om jeg holdt meg unna karbohydrater og trente. Så dukker problemet opp (som det ofte gjør med dietter generelt) når du skal begynne å spise normalt igjen, er det veldig vanlig å legge på seg igjen. Selv om du går over på å spise litt karbohydrater og ikke for mye. Det er nok ikke en varig løsning. Det som funka for meg, og for de aller fleste som har hatt suksess med å gå varig ned i vekt - er å spise en sammensetning av karbohydrater / proteiner og fett, men hvor du senker totale kaloriinntak og trener mye. Det tar tid, men det er verdt det hvis du ønsker varig vektnedgang. Så er det kanskje sunnere for kroppen også, og det er karbohydrater i veldig mye som du antagelig kunne tenke deg å spise en eller annen gang igjen :)

Hvor lenge gikk du på den? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...