AnonymBruker Skrevet 15. november 2013 #1 Skrevet 15. november 2013 Jeg er en jente på 17 år som lenge har hatt komplekser med kroppen min. Jeg har mange ganger prøvd å slanke meg, men har ikke klart det. Nå skal jeg klare det! Målet mitt er og se bra ut til sommeren, og jeg vil gjøre dette på en skikkelig og sunn måte. Jeg trener ikke noe spesielt, men jeg har nå begynt med å gå en tur minst 3 ganger i uka, og gjøre styrkeøvelser for mage, armer og ben på tirsdag, torsdag og søndag. Det er ikke så mye trening, men jeg begynner i det små sånn jeg faktisk klarer og venne meg til det og ikke plutselig ikke orke. Jeg er ikke så flink til å spise riktig, og jeg er klar over at dette har veldig mye å si for hvordan jeg ser ut. Men jeg har lite peiling på hva som faktisk er bra og ikke.. Jeg spiser alltid frokost. Hva jeg spiser da kommer ann på hvor god tid jeg har. Jeg lager meg ofte to speilegg som jeg spiser til to skiver brød. Ellers lager jeg havregrøt at 2dl havregryn og litt vann. Om jeg har dårlig tid spiser jeg 3-4 brødskiver med skinke, og drikker enten et galss med melk eller appelsinjuice. Jeg har også hørt at kaffe gjør deg slank, så jeg drikker en kopp om morgenen og kanskje en senere på dagen også.stemmer det at kaffe gjør deg slank? har lest det på mange dietter og vet at venninna mi slanket seg på det, men hun drakk jo bare kaffe og ikke noe annet. Søker jeg på det får jeg mange forskjellige svar, så hva stemmer egentlig? Til middag spiser jeg det moren min lager til, og det kan være alt i fra salat til take away pizza. Men jeg tror problemet mitt ligger i alle mellommåltidene mine. Jeg er veldig glad i godteri og annet snacks. Jeg prøver ofte å heller lage meg en smoothie, en kaffekopp eller popcorn. Men det blir likevel litt godteri, men ikke like mye! prøver å venne meg av litt etter litt.Så, det jeg lurer på er om noen her har noen enkle tips til hva jeg kan gjøre? Jeg har virkelig bestemt meg nå, og vil klare dette! Noen tips til snacs? Enkel skolelunsj? Hadde satt stor pris på svar! Anonymous poster hash: 3ad8f...d54
Gjest Runforit Skrevet 15. november 2013 #2 Skrevet 15. november 2013 Først og fremst: høyde og vekt?
AnonymBruker Skrevet 15. november 2013 #3 Skrevet 15. november 2013 Spis sunt og tren styrke. Hallo............. Anonymous poster hash: 8cc8a...613 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2013 #4 Skrevet 15. november 2013 Først og fremst: høyde og vekt? 168 - ca.71 kg. Jeg er ikke tykk, men jeg er kraftig. På bena har jeg litt muskler, spesielt på leggene som jeg gjerne ville hatt mindre.. Ellers har leg lagt på meg de siste årene så har en del synlig fett, spesielt på magen. Anonymous poster hash: 3ad8f...d54
AnonymBruker Skrevet 15. november 2013 #5 Skrevet 15. november 2013 Først og fremst: høyde og vekt? Et veldig viktig og relevant spørsmål. Jeg er glad for at det finnes mennesker som spør om slikt før de deler råd om slanking. Beklager for avsporingen Anonymous poster hash: 6f857...527 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2013 #6 Skrevet 15. november 2013 - Husk at juice inneholder like mye kalorier som vanlig brus. Dropp derfor juicen til frokost, og drikk vann isteden for. - Spis grønnsaker om du er småsulten og sugen på noe. - Unngå take away mat til middag. Det er sjokkerende mye kalorier i for eksempel kinamat. - Selv om du spiser sunt, så betyr ikke det at du automatisk går ned i vekt. Sunn mat kan også inneholde en del kalorier, som blant annet nøtter, olje, avokado, h-melk osv. For å gå ned i vekt så må du spise mindre enn du forbrenner. - Om dere har pizza/taco/lasagne/hamburger til middag, så lag deg en stor skål med salat som du kan spise attmed. Da kan du nemlig spise mindre pizza/lasagne, fordi salaten metter. - Drikk et glass vann før du spiser. - Unngå å spise epler etter et måltid. Har lest at det gjør deg mer sulten. - Spis mer proteinrik mat som egg, skinke, kylling, laks... Tren styrketrening og kondisjon et par ganger i uka. Styrketrening strammer opp kroppen og gir en høyere forbrenning. Anonymous poster hash: ee956...8d6
Gjest Runforit Skrevet 15. november 2013 #7 Skrevet 15. november 2013 168 - ca.71 kg.Jeg er ikke tykk, men jeg er kraftig. På bena har jeg litt muskler, spesielt på leggene som jeg gjerne ville hatt mindre.. Ellers har leg lagt på meg de siste årene så har en del synlig fett, spesielt på magen. Anonymous poster hash: 3ad8f...d54 Fokuset bør være på livsstil, ikke slanking. Slanking er bare slitsomt og demotiverende. Sats på et rent kosthold. Med det mener jeg mat laget fra bunn av. Du er 17 år så du bør sette deg inn i dette nå så du er rustet til å lage egen mat til du skal stå på egne bein. Frokost alternativ 1 dl havregryn kokt på vann(par minutter i mikroen) med oppkuttet eple og banan med kanel/ Eggerøre med skinke stekt på 1 ss olje med et par grove knekkebrød Lunsj Salat med kokt egg(kok de klar kvelden før så sparer du tid på morgenen) med oppkuttet skinke og masse grønnsaker og fetaost Mellom 14 mandler og en frukt Middag 200 gram med kjøtt, en knytteneve med brun ris/pasta/potet og masse grønnsaker Dessert Fruktsalat Kvelds Omelett med skinke og grønnsaker/ Grove knekkebrød med masse kjøttpålegg med tomat/paprika etc Her kan du selvsagt variere, men er et forslag på hvordan du kan ta utgangspunkt i et kosthold som gir deg nok mat og næring som du faktisk kan leve med. I tillegg burde du starte å trene. Ikke bare for at du skal tenke på vekta, men fordi trening gir deg mer overskudd og energi og motivasjon til å generelt leve en sunnere livsstil. Du er ung så kroppen din vil fort komme i form. Det er kjipt og vondt i starten, men tro meg når jeg sier at du vil merke rask fremgang i formen. Ikke start opp for hardt og hver dag. Start med 2-3 ganger i uka. Powerwalking er en fin måte å starte opp på og så kan du avansere med små joggeintervaller og jogging etterhvert som formen blir sterkere. Noen enkle styrkeøvelser som du allerede gjør er også en fin ting å gjøre.
Lea2 Skrevet 15. november 2013 #8 Skrevet 15. november 2013 Kaffe gjør deg ikke slank. Å kun drikke kaffe er ikke en sunn måte å slanke seg på. MEN kaffe uten melk og sukker er en grei erstatning for sukkerholdige drikker og når man vil ha noe varmt i stedet for kaldt vann. Spis normalt, men unngå junk. Drikk vann i stedet for juice og brus. Spis mer grønnsaker og frukt. Ta trappa i stedet for heisen, gå av bussen et stopp før du må om du har tid (og det ikke er mange mil til neste). Ikek sult deg! Jeg vil tro de fleste jenter på 17 år (og eldre/yngre) har komplekser for kroppen sin og at mange ødelegger den ved å sulte seg eller slanke seg for mye.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2013 #9 Skrevet 15. november 2013 Kaffe gjør deg ikke slank. Å kun drikke kaffe er ikke en sunn måte å slanke seg på. MEN kaffe uten melk og sukker er en grei erstatning for sukkerholdige drikker og når man vil ha noe varmt i stedet for kaldt vann. Spis normalt, men unngå junk. Drikk vann i stedet for juice og brus. Spis mer grønnsaker og frukt. Ta trappa i stedet for heisen, gå av bussen et stopp før du må om du har tid (og det ikke er mange mil til neste). Ikek sult deg! Jeg vil tro de fleste jenter på 17 år (og eldre/yngre) har komplekser for kroppen sin og at mange ødelegger den ved å sulte seg eller slanke seg for mye. Jeg drikker bare vanlig sort kaffe uten melk og sukker, men det hjelper ikke i det hele? jeg mener da annet enn som erstattning som brus? Hva med te da? Ja det er mange som velger å heller sulte en uke enn å spise sunt. Men som sakt vil jeg gjøre dette på en sunn måte, selv om det gjerne tar litt lenger tid. Anonymous poster hash: 3ad8f...d54
AnonymBruker Skrevet 15. november 2013 #10 Skrevet 15. november 2013 Fokuset bør være på livsstil, ikke slanking. Slanking er bare slitsomt og demotiverende. Sats på et rent kosthold. Med det mener jeg mat laget fra bunn av. Du er 17 år så du bør sette deg inn i dette nå så du er rustet til å lage egen mat til du skal stå på egne bein. Frokost alternativ 1 dl havregryn kokt på vann(par minutter i mikroen) med oppkuttet eple og banan med kanel/ Eggerøre med skinke stekt på 1 ss olje med et par grove knekkebrød Lunsj Salat med kokt egg(kok de klar kvelden før så sparer du tid på morgenen) med oppkuttet skinke og masse grønnsaker og fetaost Mellom 14 mandler og en frukt Middag 200 gram med kjøtt, en knytteneve med brun ris/pasta/potet og masse grønnsaker Dessert Fruktsalat Kvelds Omelett med skinke og grønnsaker/ Grove knekkebrød med masse kjøttpålegg med tomat/paprika etc Her kan du selvsagt variere, men er et forslag på hvordan du kan ta utgangspunkt i et kosthold som gir deg nok mat og næring som du faktisk kan leve med. I tillegg burde du starte å trene. Ikke bare for at du skal tenke på vekta, men fordi trening gir deg mer overskudd og energi og motivasjon til å generelt leve en sunnere livsstil. Du er ung så kroppen din vil fort komme i form. Det er kjipt og vondt i starten, men tro meg når jeg sier at du vil merke rask fremgang i formen. Ikke start opp for hardt og hver dag. Start med 2-3 ganger i uka. Powerwalking er en fin måte å starte opp på og så kan du avansere med små joggeintervaller og jogging etterhvert som formen blir sterkere. Noen enkle styrkeøvelser som du allerede gjør er også en fin ting å gjøre. Takk for tips, synes det med hva jeg egentlig kan spise er veldig vansklig, men nå vet jeg noe! Anonymous poster hash: 3ad8f...d54
Gjest Runforit Skrevet 15. november 2013 #11 Skrevet 15. november 2013 Takk for tips, synes det med hva jeg egentlig kan spise er veldig vansklig, men nå vet jeg noe! Anonymous poster hash: 3ad8f...d54 Du kan spise alt egentlig, men med "ren" mat så vet en at alt en putter i seg er næringsrikt og noe kroppen gjør nytte av. Med ferdigmat/posemat etc er det mye skjult sukker og andre ting kroppen ikke trenger. Du kan fremdeles kose deg med litt sjokoalde, kake og is en dag i uka(skal ikke være helt fanatisk ), men hverdagskostholdet bør være sunt, rent og næringsrik. Da er det mye lettere å holde på en sprek og sunn kropp 2
Lea2 Skrevet 15. november 2013 #12 Skrevet 15. november 2013 Du går ikke ned i vekt bare fordi du drikker kaffe (det kan umulig være mye i såfall.. annet enn om forbrenningen din påvirkes i en eller annen retning av koffeinen). Det er samme sak med te. For meg er kaffe en ok ting fordi jeg liker kaffe og får mindre lyst på søte ting. Kaffe i stedet. Det er kanskje sånn at kaffe er vanndrivende og at kroppen minster litt vann (og vann veier jo også). Men det er vel ikke vann du vil bli kvitt? Om du da ikke sliter med vann i kroppen. Mer enn normalt. 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #13 Skrevet 16. november 2013 Jeg lurer på en ting! Blir du tykk av light brus? feks pepsi max? Anonymous poster hash: 713e6...e39
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #14 Skrevet 16. november 2013 Jeg lurer på en ting! Blir du tykk av light brus? feks pepsi max? Anonymous poster hash: 713e6...e39 Nei. Light brus gjør deg gjerne litt oppblåst, men utenom det så legger du ikke på deg. Anonymous poster hash: ee956...8d6
Pringle Skrevet 16. november 2013 #15 Skrevet 16. november 2013 Jeg lurer på en ting! Blir du tykk av light brus? feks pepsi max? Både ja og nei. Det er omtrent ikke kalorier i den typen brus, men søtsmaken kan øke appetitten, gjøre deg sugen på søtsaker ol og få deg til å spise mer. Og det er mulig at aspartam øker utskillelsen av insulin og derved lagringen av fett: http://www.nrk.no/livsstil/--aspartam-kan-gi-magefett-1.6217715 Google og test det ut selv for å gjøre deg opp en mening.
Løvetanten Skrevet 17. november 2013 #16 Skrevet 17. november 2013 (endret) Jeg mener at det aller lureste du kan gjøre er å kvitte deg med småspisingen, for det er sjelden at det er bra ting man går og snacker på. Kutt ut godteri og popcorn. Ikke drikk sukker (juice, brus), men få ellers i deg helt vanlig mat uten å tenke på kalorier. Ikke vær redd for fett, men vær mye mer "redd" for sukker. Det er sukkeret som gjør at du legger på deg. Fettet er viktig for deg, og du har en kropp som enda er i utvikling. I tillegg gjør det deg mett og gir langvarig energi. Drikk gjerne helmelk og spis nøtter og avocado. Ha smør på brødskiva og stek i meierismør. Egg er supert pålegg og også bra som mellommåltid. Det greieste er når man spiser når kroppen er sulten og stopper når den er mett. Om du ofte er sugen på noe kan det gjerne være et tegn på at du spiser for lite. Endret 17. november 2013 av Løvetanten
AnonymBruker Skrevet 17. november 2013 #17 Skrevet 17. november 2013 Jeg trener ikke noe spesielt, men jeg har nå begynt med å gå en tur minst 3 ganger i uka Jeg er ikke så flink til å spise riktig, og jeg er klar over at dette har veldig mye å si for hvordan jeg ser ut. Men jeg har lite peiling på hva som faktisk er bra og ikke.. Du trenger jo ikke "enkle slanketips", du har jo allerede fasiten. Du sier at du ikke trener noe spesielt og ikke spiser riktig. Løsningen er å begynne med en eller annen form for trening samt spise riktig. Det er ikke vanskelig å finne generell informasjon om sunn mat. Ja, det er mye forvirrende der ute med ulike dietter, men du har vel litt sunn fornuft også? Du forstår av havregryn er bedre enn søte havrekjeks, laks er bedre enn grillpølser etc. Alle vet at pizza ikke er direkte sunt, og at det er bra å spise renest mulig med masse grønnsaker. Lag gjerne en bærsmoothie til kvelds hvis du blir snackssugen. Du trenger overhodet ikke fundere på om én ingrediens er slankende i seg selv. Ingenting er slankende alene, du må se på helheten. Beveg deg mer, tre gåturer i uken er lite for en 17-åring. Anonymous poster hash: 4a3d1...948 1
heiduderborte Skrevet 17. november 2013 #18 Skrevet 17. november 2013 første steg er å bytte ut det du nå spiser med en sunnere variant. etter en stund bytter du ut disse litt sunnere matvarene med en enda sunnere type, også holder du deg der. Etterhvert kvitter du deg med de usunne tingene som brus, potetgull og sjokolade
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå