Gå til innhold

Kalorifattig mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har tips til mat som med lite kalorier? :) Hva du eventuelt spiser i løpet av dagen?

Anonymous poster hash: cf2ea...d48
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mat med mye fiber og vann og lite karbohydrater, fett og protein vil ha lavest kaloriinnhold. Derfor er det minst kalorier i grønnsaker.

Den beste måten å unngå ekstra kalorier på er å lage maten fra bunnen av, og unngå alt som heter "raskt", "hurtig" og "enkelt" :).

Mager protein (gjerne vegetarisk, som quorn, eller hvit fisk som torsk), store mengder grønnsaker og litt "trege karbohydrater" (f.eks. fullkornspasta, quinoa, linser, bønner og frukt) er gode valg. Som mellommåltid f.eks. skyr, cottage cheese med sukkerfritt syltetøy, omelett, oppkuttet frukt og grønnsaker og LITT (men noe!) nøtter. Dette er jevnt over noe mange kan være enige om er et greit sunt kosthold som både er næringsrikt og kalorifattig, men det finnes vel knapt et emne du får flere treff og meninger på om du leter litt rundt i blogger og forum og nyhetsartikler :).

Skrevet

Tusen takk! :)

Skrevet

Vann har kjempelite kalorier!

Anonymous poster hash: e0d9a...060
Skrevet

Vann har kjempelite kalorier!

gå bort.

• Liker 4
Skrevet

Agurk, kålrabi, gulrøtter, blomkål og andre grønnsaker generelt. :) Kylling og kalkun er også veldig magert, og inneholder lite kalorier. Samme med skinke.

Anonymous poster hash: 48cc9...3c1
Skrevet (endret)

Ikke sats på FOR lite kalorier selv om du skal ned i vekt. Kroppen må ha sitt, og å spise masse energifattig mat utvider magesekken slik at du vil slite unødvendig med sult. Du skal også beholde humøret. Spis litt av hvert hver dag, men mest mulig naturlig, dvs laget fra bunnen. Gårsdagens meny var jeg spesielt fornøyd med, du kan godt få den:

Frokost 289 kcal
Bløtkokt egg
Wasa Husman knekkebrød med røkt laks
H-melk
Plommer
Agurk

Mellommåltid 149 kcal
Yoghurt Naturell og Kesam Original
Müsli med tørket frukt

Lunsj 315 kcal
Tunfisksalat med ekte majones og finhakket løk, på 2 stk
Wasa Husman knekkebrød
Granateple

Middag 555 kcal
Kyllinglår
Søtpotetmos med smør og H-melk
Erter

Kveldsmat 100 kcal
Camembert og druer

Endret av Pringle
Skrevet

Spiser ikke mat med like kalorier. Spiser mat som nærer kroppen og gjør meg mett.

Anonymous poster hash: e8654...08b
  • Liker 3
Skrevet

Takk for svar :)

Spiser ikke mat med like kalorier. Spiser mat som nærer kroppen og gjør meg mett.

Da har du ikke noe her inne å gjøre da.

Skrevet

Takk for svar :)

Da har du ikke noe her inne å gjøre da.

Jo, fordi jeg går ned i vekt allikevel ;)

• Liker 4
Skrevet

Jo, fordi jeg går ned i vekt allikevel ;)

Var uansett usaklig. Lagde dette for å få tips til kalorifattig mat, og hva folk spiser om dagen ;) ;)

• Liker 2
Skrevet

Var uansett usaklig. Lagde dette for å få tips til kalorifattig mat, og hva folk spiser om dagen ;) ;)

Wow, er det virkelig utenkelig for deg at lite kalorier ikke betyr at man bør spise det for å gå ned i vekt? Har du aldri tenkt på metthetsgrad? Eller vitaminer og mineraler per kcal? Eller sunnhet generelt? Folk må legge fra seg denne kaloribesettelsen og heller se på type kalori. En kalori er en kalori i en forbrenningsovn, men forskjellige makronæringer påvirker kroppen forskjellig slik at en kalori er ikke en kalori når vi spiser det. Vår kropp er ganske mye mer avansert enn en forbrenningsovn.

• Liker 4
Skrevet

Wow, er det virkelig utenkelig for deg at lite kalorier ikke betyr at man bør spise det for å gå ned i vekt? Har du aldri tenkt på metthetsgrad? Eller vitaminer og mineraler per kcal? Eller sunnhet generelt? Folk må legge fra seg denne kaloribesettelsen og heller se på type kalori. En kalori er en kalori i en forbrenningsovn, men forskjellige makronæringer påvirker kroppen forskjellig slik at en kalori er ikke en kalori når vi spiser det. Vår kropp er ganske mye mer avansert enn en forbrenningsovn.

Haha, skjerp deg. Har da for **** ikke skrevet at jeg skal ned i vekt engang? JEG SPURTE KUN OM TIPS TIL MAT MED LAVT KCALINNHOLD. Så hvis du ikke har noen tips å komme med, så vennligst fjern deg, og slutt å provoser. Skjønner virkelig ikke hvorfor folk som ikke har noe som har med saken å skrive, må kommentere i det heletatt.

• Liker 1
Skrevet

Haha, skjerp deg. Har da for **** ikke skrevet at jeg skal ned i vekt engang? JEG SPURTE KUN OM TIPS TIL MAT MED LAVT KCALINNHOLD. Så hvis du ikke har noen tips å komme med, så vennligst fjern deg, og slutt å provoser. Skjønner virkelig ikke hvorfor folk som ikke har noe som har med saken å skrive, må kommentere i det heletatt.

OK, siden du skal holde vekta og ikke gå ned i vekt redigerer jeg innlegget mitt til dette:

Wow, er det virkelig utenkelig for deg at lite kalorier ikke betyr at man bør spise det for å holde vekta? Har du aldri tenkt på metthetsgrad? Eller vitaminer og mineraler per kcal? Eller sunnhet generelt? Folk må legge fra seg denne kaloribesettelsen og heller se på type kalori. En kalori er en kalori i en forbrenningsovn, men forskjellige makronæringer påvirker kroppen forskjellig slik at en kalori er ikke en kalori når vi spiser det. Vår kropp er ganske mye mer avansert enn en forbrenningsovn.

• Liker 3
Skrevet

OK, siden du skal holde vekta og ikke gå ned i vekt redigerer jeg innlegget mitt til dette:

Wow, er det virkelig utenkelig for deg at lite kalorier ikke betyr at man bør spise det for å holde vekta? Har du aldri tenkt på metthetsgrad? Eller vitaminer og mineraler per kcal? Eller sunnhet generelt? Folk må legge fra seg denne kaloribesettelsen og heller se på type kalori. En kalori er en kalori i en forbrenningsovn, men forskjellige makronæringer påvirker kroppen forskjellig slik at en kalori er ikke en kalori når vi spiser det. Vår kropp er ganske mye mer avansert enn en forbrenningsovn.

Ok. Men å si folk må legge fra seg kaloribesettelsen er lettere sagt enn gjort. Jeg har nå hatt anorexia i over to år, noe som handler mye om å ha kontroll (ikke vektnedgang), og kontroll over kaloriene. Jeg har et viss antall jeg ikke skal overstige pr. dag. Jeg spurte derfor om mattips med lite kcal, slik at jeg kan prøve å spise mer variert uten å overstige maksgrensen min. Jeg er nok ikke den eneste som har det slik, men jeg forstår du ikke skjønner noe av dette ettersom du ikke er i min situasjon. Om jeg skulle ha startet å ha kontroll over alt det makrogreiene og hadde bare ting blitt tusen ganger tyngre for meg. Så ja, når du ikke har tips å komme med, kan du heller skrive en annen plass.

Gjest Runforit
Skrevet

Ok. Men å si folk må legge fra seg kaloribesettelsen er lettere sagt enn gjort. Jeg har nå hatt anorexia i over to år, noe som handler mye om å ha kontroll (ikke vektnedgang), og kontroll over kaloriene. Jeg har et viss antall jeg ikke skal overstige pr. dag. Jeg spurte derfor om mattips med lite kcal, slik at jeg kan prøve å spise mer variert uten å overstige maksgrensen min. Jeg er nok ikke den eneste som har det slik, men jeg forstår du ikke skjønner noe av dette ettersom du ikke er i min situasjon. Om jeg skulle ha startet å ha kontroll over alt det makrogreiene og hadde bare ting blitt tusen ganger tyngre for meg. Så ja, når du ikke har tips å komme med, kan du heller skrive en annen plass. Anonymous poster hash: cf2ea...d48

Da burde du få proffesjonell hjelp. Ikke søke råd på forumer på nettet.

Skrevet

Da burde du få proffesjonell hjelp. Ikke søke råd på forumer på nettet.

Jeg gjør akkurat som jeg vil om å søke tips i forumer, men tror nok ikke jeg tar imot ditt.

• Liker 1
Skrevet

Raportert.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Kjære AB

Jeg stenger denne tråden nå og vil gjerne formidle telefonnummeret til
http://www.iks.no/, 22 94 00 10. Her sitter det mennesker med både kompetanse og erfaring, og som kan gi deg gode og nyttige råd på veien.

Vennlig hilsen ......

Sophie-Ann, mod

Endret av Sophie-Ann
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...