Gå til innhold

Må karbohydrater og fett spises på bestemte tider av døgnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått en diettplan, og den er veldig detaljert. Lurer egentlig bare på om dette er av betydning for treningen min(styrke).

Mine tre eksempler, alt ettersom når på døgnet man trener

Måltid 1: Proteiner

Trening

Måltid 2: Proteiner og karbohydrater

Måltid 3: Proteiner og karbohydrater

Måltid 4: Proteiner og fett

Måltid 5: Proteiner og fett

Måltid 1: Proteiner og fett

Måltid 2: Proteiner

Trening

Måltid 3: Proteiner og karbohydrater

Måltid 4: Proteiner og karbohydrater

Måltid 5: Proteiner og fett

Måltid 1: Proteiner og fett

Måltid 2: Proteiner og karbohydrater

Måltid 3: Proteiner og fett

Måltid 4: Proteiner

Trening

Måltid 5: Proteiner og karbohydrater

Er dette virkelig av betydning? Jeg vet at det kan være lurt å få i seg litt karbohydrater sammen med proteinene etter trening, men jeg prøver å holde meg mest unna karbohydrater da jeg ikke tåler dette så godt i mengder. Jeg kan godt spise proteiner til alle måltider(og grønnsaker uten nevneverdig mye karbohydrater til alle måltider), men jeg ønsker også å inkludere fett. Men i følge denne planen kan jeg ikke spise fett til alle måltider. Vil virkelig dette ha noe å si for min fremgang?

Anonymous poster hash: 024ab...771
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rent kalorimessig: nei.

Men ikke alt handler om kalorier, verken når det gjelder vektnedgang eller helse generelt.

Om det er ett måltid du bør droppe kaloriene, og spise fett og proteiner, så er det frokost. Ved å spise en fettrik frokost setter du enkelt forklart kroppen i fettforbrenningsmodus for dagen, noe som er positivt både mtp eventuell nedgang i fettprosent/vekt, og for hvordan du føler deg utover dagen.

Som du sier er det også lurt å få i deg litt karbohydrater etter trening, om du har trent hardt og lenge. Unngå fruktose i denne sammenheng, da denne ikke fyller opp glykogenlagrene i musklene, men istedet havner i leveren. Poteter er fine å spise etter trening, helst sammen med en feit biff og saus, selvsagt. :)

Kort sagt er det helt uproblematisk å kutte kraftig ned på karbohydratene dersom du ønsker det, forutsatt at du spiser nok fett.

Med tanke på progresjon er det viktigste å få i seg nok proteiner til å få restituert skikkelig, og spist nok fett (og/eller karbohydrater) til å få i deg nok energi totalt sett til å ha det nødvendige overskuddet som kreves når man skal komme i bedre fysisk form.

Det er forøvrig bortkastet å spise så mange ganger pr dag, dersom man spiser på en måte som holder blodsukkeret stabilt. Helsemessig er det gunstigere å samle måltidene til større og færre.

Anonymous poster hash: 61593...1b6
  • Liker 4
Skrevet

Rent kalorimessig: nei.

Men ikke alt handler om kalorier, verken når det gjelder vektnedgang eller helse generelt.

Om det er ett måltid du bør droppe kaloriene, og spise fett og proteiner, så er det frokost. Ved å spise en fettrik frokost setter du enkelt forklart kroppen i fettforbrenningsmodus for dagen, noe som er positivt både mtp eventuell nedgang i fettprosent/vekt, og for hvordan du føler deg utover dagen.

Som du sier er det også lurt å få i deg litt karbohydrater etter trening, om du har trent hardt og lenge. Unngå fruktose i denne sammenheng, da denne ikke fyller opp glykogenlagrene i musklene, men istedet havner i leveren. Poteter er fine å spise etter trening, helst sammen med en feit biff og saus, selvsagt. :)

Kort sagt er det helt uproblematisk å kutte kraftig ned på karbohydratene dersom du ønsker det, forutsatt at du spiser nok fett.

Med tanke på progresjon er det viktigste å få i seg nok proteiner til å få restituert skikkelig, og spist nok fett (og/eller karbohydrater) til å få i deg nok energi totalt sett til å ha det nødvendige overskuddet som kreves når man skal komme i bedre fysisk form.

Det er forøvrig bortkastet å spise så mange ganger pr dag, dersom man spiser på en måte som holder blodsukkeret stabilt. Helsemessig er det gunstigere å samle måltidene til større og færre.

Anonymous poster hash: 61593...1b6

+++1

Vil legge til at det går fint an å ha nøtter til frokosten også. De inneholder stortsett så mye fiber at karbohydratmengden ikke spiller så stor rolle. I tillegg inneholder de mange viktige mineraler og vitaminer.

Kjøtt og nøtter er etterhvert en velkjent frokost i idrettstrakter.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...