AnonymBruker Skrevet 15. november 2013 #1 Skrevet 15. november 2013 Jeg bor i et tettsted der det er båndtvang overalt bortsett fra i utmark. Har ikke mulighet til å dra til utmark nå pga jeg ikke har bil, og det er dritlangt å gå. Det er et jorde her jeg har sett 2-3 hundeeiere slipper hunden sin løs. Noen jeg pratet med mente det kunne hjelpe på adferden til bikkja om jeg slipper ham løs mer. Tenkte godbitsøk og å løpe litt, når det ikke er noen andre der. Problemet er at an ikke kommer på innkalling dersom han finner ut at han ikke giddet. Han tar ikke rådyr og sånn, han er mindre enn mange katter, men litt flaut om an skulle løpe bort til folk. Altså, jeg vet ikke om godbiten er spennende NOK til at innkallingen kan fungere. Langline et alternativ, men da må jeg få råd først, og det blir jo ikke heeelt detsamne som å være løs. Så.. Går hundevelferd foran loven ? Ikke? Anonymous poster hash: f06b0...aef
AnonymBruker Skrevet 15. november 2013 #2 Skrevet 15. november 2013 Nei, den går ikke det. Hvis du ikke har råd til langline har du strengt tatt ikke råd til hund. Anonymous poster hash: 1c2dd...038 10
AnonymBruker Skrevet 15. november 2013 #3 Skrevet 15. november 2013 Skaff langline, tren innkalling. Anonymous poster hash: 164d2...45e 2
Lea2 Skrevet 15. november 2013 #4 Skrevet 15. november 2013 En langline trenger ikke å være dyrt. Jeg stoler ikke på at hunden kommer til meg når det er mer interessante ting rundt (f.eks andre dyr/hunder) eller mennesker for den saks skyld. Jeg lar ham løpe med et veldig lett/tynt bånd festet i halsringen (1-2 meter langt). For det første ser det ut som dette gir ham en følelse av å være i bånd og for det andre er det mye lettere å få tak i ham om han skulle løpe bort til noe/noen og trekke ham unna. Også lettere for andre mennesker å ta tak i båndet om han skulle stikke helt av fra meg. Om hunden din ikke er typen som biter over linen eller er så sterk at den ikke holder kan du kjøpe en tynn og lang line i jernvare og feste en krok i den ene enden. Da slipper du unna med en brøkdel av det du må betale i den dyrebutikk inntil videre. Du må selvsagt være obs på at linen kan sette seg fast i ting.
Tiak Skrevet 15. november 2013 #5 Skrevet 15. november 2013 Det er for øvrig ikke slik at hunden skal få innkallingskommandoen, og så velge å komme fordi belønningen din er bedre enn belønningen for ikke å komme - du skal derimot trene sånn at hunden hjernevaskes og kommer uten å tenke seg om et sekund (og da blir godbiten positiv forsterkning istedet for lokking). Det kan høres ut som du burde trene generelt med hunden og la den få bruke hodet litt, da blir den kanskje mer fornøyd i hverdagen. Søksøvelser kan fint trenes med bånd på. Les noen bøker (omså fra biblioteket), ta Canis sitt gratis klikkertreningskurs på mail, og spar penger til innkallingskurs.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2013 #6 Skrevet 15. november 2013 Nei, den går ikke det. Hvis du ikke har råd til langline har du strengt tatt ikke råd til hund. Anonymous poster hash: 1c2dd...038 Den jeg kjøpte kosta 3-400kr. Den jeg hadde ble kjørt over og ødelagt av en som klippa gresset i Hagen min i sommer. Fikk ikke nu. Og fikk en regning på nesten 6000kr nettopp. Og har nylig hatt et selskap med 40 stk, m middag, kaker osv, og mannen min har bursdag om noen dager. Tror jeg må selge hunden, har ikke råd til langline !!!! Akkurat nå! Dyreplager, jeg Anonymous poster hash: f06b0...aef
AnonymBruker Skrevet 15. november 2013 #7 Skrevet 15. november 2013 Det er for øvrig ikke slik at hunden skal få innkallingskommandoen, og så velge å komme fordi belønningen din er bedre enn belønningen for ikke å komme - du skal derimot trene sånn at hunden hjernevaskes og kommer uten å tenke seg om et sekund (og da blir godbiten positiv forsterkning istedet for lokking). Det kan høres ut som du burde trene generelt med hunden og la den få bruke hodet litt, da blir den kanskje mer fornøyd i hverdagen. Søksøvelser kan fint trenes med bånd på. Les noen bøker (omså fra biblioteket), ta Canis sitt gratis klikkertreningskurs på mail, og spar penger til innkallingskurs. Dette vet jeg gitt. Anonymous poster hash: f06b0...aef
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2013 #8 Skrevet 15. november 2013 Nei, nei, nei, slapp av. Ei langline trenger ikke å være dyr.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2013 #9 Skrevet 15. november 2013 En langline trenger ikke å være dyrt. Jeg stoler ikke på at hunden kommer til meg når det er mer interessante ting rundt (f.eks andre dyr/hunder) eller mennesker for den saks skyld. Jeg lar ham løpe med et veldig lett/tynt bånd festet i halsringen (1-2 meter langt). For det første ser det ut som dette gir ham en følelse av å være i bånd og for det andre er det mye lettere å få tak i ham om han skulle løpe bort til noe/noen og trekke ham unna. Også lettere for andre mennesker å ta tak i båndet om han skulle stikke helt av fra meg. Om hunden din ikke er typen som biter over linen eller er så sterk at den ikke holder kan du kjøpe en tynn og lang line i jernvare og feste en krok i den ene enden. Da slipper du unna med en brøkdel av det du må betale i den dyrebutikk inntil videre. Du må selvsagt være obs på at linen kan sette seg fast i ting. Takk for tip, det var lurt!! nei, han er ingen gnager så det går nok bra. Den må tåle 7 kg muskler. Anonymous poster hash: f06b0...aef
AnonymBruker Skrevet 15. november 2013 #10 Skrevet 15. november 2013 Men skal jeg da melde ifra til... Noen.. Om de som slipper hundene løse? (De har ikke full kontroll på dem)Anonymous poster hash: f06b0...aef
Gjest Hyssingen Skrevet 15. november 2013 #11 Skrevet 15. november 2013 Min langline er 6 meter og kostet 70kr. Dra på jernvaren og kjøp nylonstring og karbinkrok.
Tiak Skrevet 15. november 2013 #12 Skrevet 15. november 2013 Du skriver "jeg vet ikke om godbiten er spennende nok til at han kommer på innkalling", så da visste du tydeligvis ikke det, men ok. Dette vet jeg gitt. Anonymous poster hash: f06b0...aef 2
murray Skrevet 15. november 2013 #13 Skrevet 15. november 2013 Vi betalte 80 kr for ei langline på biltema. 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2013 #14 Skrevet 15. november 2013 Men kan man få lengre en 6 m? Jeg hadde 15 m, følte det var mer passe. Har egentlig lyst på glatt, men det blir vel vanskelig å få tak i. Anonymous poster hash: f06b0...aef
Lea2 Skrevet 15. november 2013 #15 Skrevet 15. november 2013 Det kan jo hende at hunden din også blir lurt av en liten linestump festet i halsringen også. Problemet med både det og line er at det ikke er sikkert hunden kommer når denne IKKE er festet. Den merker jo at den har line/bånd. Men det duger for utrygge områder og lek/spor etc. For meg er ikke langline et alternativ, ettersom jeg har områder der hunden KAN løpe og han kommer mer enn gjerne løpende når jeg har med meg en annen person på tur. Viktig å holde "flokken" samlet tydeligvis Men om jeg går alene har han jo kontroll på hvor jeg er, så da løper han gjerne avgårde etter andre dyr/mennesker eller for å erte meg. Som regel hindrer den lille taustumpen ham i å stikke (psykisk?) og han kommer gjerne tilbake om jeg snur og går en annen vei, etter å ha snust litt på det han stakk for å snuse på.
Honey Dew Skrevet 15. november 2013 #16 Skrevet 15. november 2013 Jeg bor i et tettsted der det er båndtvang overalt bortsett fra i utmark. Har ikke mulighet til å dra til utmark nå pga jeg ikke har bil, og det er dritlangt å gå. Det er et jorde her jeg har sett 2-3 hundeeiere slipper hunden sin løs. Noen jeg pratet med mente det kunne hjelpe på adferden til bikkja om jeg slipper ham løs mer. Tenkte godbitsøk og å løpe litt, når det ikke er noen andre der. Problemet er at an ikke kommer på innkalling dersom han finner ut at han ikke giddet. Han tar ikke rådyr og sånn, han er mindre enn mange katter, men litt flaut om an skulle løpe bort til folk. Altså, jeg vet ikke om godbiten er spennende NOK til at innkallingen kan fungere. Langline et alternativ, men da må jeg få råd først, og det blir jo ikke heeelt detsamne som å være løs. Så.. Går hundevelferd foran loven ? Ikke?Anonymous poster hash: f06b0...aef Nei, den gjør nok ikke det. Og når han ikke lystrer deg, skal du ALDRI slippe han løs. Jeg vil anbefale deg å kjøpe en langline istedet, da har du han under delvis kontroll og du kan trene han under kontrollerte forhold.
Gjest Hyssingen Skrevet 15. november 2013 #17 Skrevet 15. november 2013 Men kan man få lengre en 6 m? Jeg hadde 15 m, følte det var mer passe. Har egentlig lyst på glatt, men det blir vel vanskelig å få tak i.Anonymous poster hash: f06b0...aef Du kan få en km om du vil. Du bestemmer selv lengden og betaler pr.meter. 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2013 #18 Skrevet 15. november 2013 Men skal jeg da melde ifra til... Noen.. Om de som slipper hundene løse? (De har ikke full kontroll på dem)Anonymous poster hash: f06b0...aef Ja, det skal du. Siden de bryter loven, ringer du til politiet. Evt. tar bilder på forhånd og tar dem med. Anonymous poster hash: 3b1d5...c8d
AnonymBruker Skrevet 15. november 2013 #19 Skrevet 15. november 2013 Den jeg kjøpte kosta 3-400kr. Den jeg hadde ble kjørt over og ødelagt av en som klippa gresset i Hagen min i sommer. Fikk ikke nu. Og fikk en regning på nesten 6000kr nettopp. Og har nylig hatt et selskap med 40 stk, m middag, kaker osv, og mannen min har bursdag om noen dager. Tror jeg må selge hunden, har ikke råd til langline !!!! Akkurat nå! Dyreplager, jeg Anonymous poster hash: f06b0...aef Selskapet var vel frivillig, det kunne du gjort billigere. Mannen din er voksen og kan vente til neste mnd med gave. Anonymous poster hash: 1c2dd...038 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2013 #20 Skrevet 15. november 2013 Selskapet var vel frivillig, det kunne du gjort billigere. Mannen din er voksen og kan vente til neste mnd med gave. Anonymous poster hash: 1c2dd...038 Selskapet var vel frivillig, det kunne du gjort billigere. Mannen din er voksen og kan vente til neste mnd med gave. Anonymous poster hash: 1c2dd...038 Nei, det aå arktisk obligatorisk Anonymous poster hash: f06b0...aef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå