Gå til innhold

Alenemødre og 100% jobb.. Hvordan får dere hverdagen til å gå opp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal snart begynne i 100% jobb, men det er mange år siden.

Hvordan får dere dagen til å gå opp? :) Med jobb, med reisevei, med middag, med aktiviteter?

Jeg kommer til å ligge på minus på fleksitid i hverdagen selvom han må være i barnehagen 8-9 timer hver dag. Hodet mitt jobber overtid på å tenke hvordan dette skal fungere.... En sliten mor og en sliten tre åring.

Det hadde vært fint om noen kunne muntre meg litt opp.

Anonymous poster hash: bb14b...741

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge barnehagen er grei og ungen din liker seg der..

og arbeidsgiveren din er grei så går dette helt fint.

Jeg hadde en arbeidsgiver som var et helvete på jord når min var 3-4 år så det gikk ikke.

• Liker 2
Skrevet

Tillater arbeidsgiver at du jobber litt hjemme på kveldstid for å gjøre opp for litt kortere dager?

Lørdagshandling hvor vi kjøper

mat for hele uka, lage middagsplan for hele uka, lag dobbel dose og spis rester neste dag. Smør frokost- og lunsjmatpakker om kvelden. Det er måter vi sparer tid i hverdagen på. Stort sett er vi to voksne, da, men likevel er det slitsomt. Lykke til!

Skrevet (endret)

Som vedkommende over skriver, lag handlelister for hele uka med middagsplan for hver dag, smør matpakker dagen før, finn frem klær dagen før.

Jeg er ikke alenemor, men gressenke halve året siden min mann er offiser på båt. Jeg står litt ekstra tidlig opp selv for å ha god tid om morgenen slik at vi slipper stress og har en fin start på dagen i lag. Ungene blir forlat blid og fornøyd i barnehagen. Hjelper på et mamma-hjerte sånne småting.

Når ungene er lagt på kvelden tømmer jeg oppvaskmaskin og forbereder neste dag.

Litt planlegging, tidligere i seng selv og tidligere opp - så funker det for meg til tross for at jeg er et b-menneske :s

Endret av LilleSnupp
  • Liker 1
Skrevet

Aktiviteter for 3-åringen trenger du ikke prioritere i hverdagen. Barna blir mer enn nok stimulert i barnehagen, og kan ha godt av roligere ettermiddag :)

Lag en måltidsplan for uka og storhandle mat en gang i uka. Sparer massevis av tid på det!

Pleier i helga å lage en mangedobbel porsjon av en middag som kan fryses ned. Rask middag til resten av uka :) lager en ny ting hver uke, så har etterhvert litt forskjellig å velge i

Skal en være sosial med venner/familie så inkluder middag i planen, da blir det mer tid sammen. :)

Anonymous poster hash: 3a57b...587
Skrevet

Takk for alle tips!

Jeg har fått drømmejobben, og den er den beste betalte jeg har hatt noen gang. Jeg gleder meg sinnsykt til å begynne.

Jeg får prøve å fordøye den dårlige samvittigheten om barnehagen og satse på at det går fint :)

Ukeplan var god ide. Storhandling må det bli, men får heller gå 2-3 ganger for klarer ikke å bære mye av gangen. Skriver dere ned alt som skal spises den dagen - både frokost - lunsj - snacks og middag?

Sosial med venner og familie. Alle venner jeg hadde har enten flyttet eller så har vi vokst fra hverandre. Familie, ja, det er ett kapittel for seg selv.

Skrevet

Takk for alle tips!

Jeg har fått drømmejobben, og den er den beste betalte jeg har hatt noen gang. Jeg gleder meg sinnsykt til å begynne.

Jeg får prøve å fordøye den dårlige samvittigheten om barnehagen og satse på at det går fint :)

Ukeplan var god ide. Storhandling må det bli, men får heller gå 2-3 ganger for klarer ikke å bære mye av gangen. Skriver dere ned alt som skal spises den dagen - både frokost - lunsj - snacks og middag?

Sosial med venner og familie. Alle venner jeg hadde har enten flyttet eller så har vi vokst fra hverandre. Familie, ja, det er ett kapittel for seg selv.

Ta taxi hjem etter handlerunden.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har med meg en tursekk når jeg handler. Ser kanskje litt dumt ut, men jeg får med meg alt på én tur og kan handle bare én gang i uka. Jeg supplerer med brød, melk og grukt - og det vi evt. skulle gå tom for. Ukeshandelen gjør jeg lørdag morgen sammen med treåringen. Butikken åpner 9 og da er vi på plass, har jo vært oppe i noen timer alt da.

Matpakker smører jeg kvelden før og legger i kjøpeskapet. Treåringen spiser frokost i barnehagen, da får han enten med frokostblanding eller instant-havregrøt (melk får han av barnehagen). Jeg spiser på skolen.

Det meste av husarbeid gjøres søndag eller lørdag formiddag, avhengig av hva slags planer vi har. Tar bare rydding og oppvask i uka, og vaskingen i helgen. Da får treåringen "hjulpet til" også.

• Liker 1
Skrevet

Bruk barnevogn til shopping?

Jeg har mestret full jobb og 3 barn. Dette med handling og ukeplan er den viktigste måten å spare tid og penger på.

I tillegg har jeg hushjelp hver 14.dag

• Liker 1
Skrevet

Takk for alle tips!

Planlegger i hovedsak middag nå. Har sånn ca i hodet hvor mye som går av egg, melk, pålegg, yoghurt osv. Men i starten pleide jeg å sette opp sånn ca liste på hva jeg trengte av "grunnutrustning" hver uke også. En fin bi-effekt av å planlegge er at jeg sparer faktisk en god del penger på å ikke impulshandle :)

Har heller ikke bil, og som de andre her sier så pleier jeg å ta en stor ryggsekk eller barnevogn med når jeg handler stort. Vinterstid i dårlig vær hender det vi går til butikken og tar taxi hjem med varene - har ikke dårlig samvittighet noe sted! :) Blir tid til mye leking og kos på den tiden vi sparer inn, og for det jeg sparer på å ikke ha bil kan jeg kjøre MYE taxi.

Anonymous poster hash: 3a57b...587

• Liker 2
Skrevet (endret)

Vi kjøper i utgangspunktet for hele uka, men må gjerne etterfylle med frukt og brød. Sparer virkelig mye tid og noe penger. Kaster også mye mindre mat takket være middagsplanlegging.

Jeg pleier å handle med sykkel (har sykkelvesker samt henger til ungen), eller til fots med ryggsekk.

Edit: gratulerer med drømmejobben! :-)

Endret av kokkos
Skrevet

Kjøp brød og frys ned. Frukt holder 1 uke. Vi ukeshandler, og supplerer sjeldent utover i uka, da blir poenget borte :)

Skrevet

Mange gode tips du har fått. I tillegg til ukeshandling laget jeg ofte opp mange dagers middag på søndager. Store gryter, supper, lasagne, km som jeg frøs ned i posjonspakninger. Gjorde ettermiddagene lettere. Tok frem.det vi skulle ha kvelden før. Gjorde det også enkelt om vi plutselig var flere.til middag en dag. Jeg bakte.også fem-seks brød i slengen, skar opp og frøs ned. Alltid ferskt brød :-)

Harbdu mulighet til å.få noen til å kjøre deg i butikken en gang i blant? Eller ta Taxi som noen skrev lenger opp.

Mye tid går med til matlaging og handling, så det er her du virkelig kan spare inn tid.

Er det flere i barnehagen som er alene? Bytte på med å hente hverandres barn så du kan jobbe ekstra innimellom, få en skoleungdom til å hente en eller to ettermiddager i uka. Om du innimellom kan jobbe litt ekstra hjelper dette også på de andre dagene :-)

Anonymous poster hash: 1728b...6ee

Skrevet

Er alene annenhver uke, så jeg får annehver uke å "komme" meg på. Men de dagene jeg er alene med ungene er rimelig hektiske og mitt råd er planlegging, planlegging, planlegging.

Jeg lager middagsliste og handler inn alt jeg trenger dagen før ungene kommer til meg, noen ganger må jeg fylle på med frukt og grønt, men som regel holder det.

Rent praktisk begynner morgendagen kvelden før. Jeg tar opp fra fryseren det vi skal ha til middag, sørger for at det er nok brød, setter fram kopper, glass, tallerkener, matbokser og alt annet som vi trenger neste morgen. Står opp tidlig for å dusje og stelle meg selv før jeg vekker ungene. Dersom det er noe de kan gjøre når det gjelder før jeg kommer hjem, gjør de det.

Setter på vask mens middagen stå i ovnen eller på komfyren. Forsøker å rydde etterhvert istdenfor at det skal hope seg opp. Legger sammen klær mens jeg ser på TV. Hjelper til med lekser mens middagen eller kveldsen lages. Kort sagt, forsøker å utnytte tiden best mulig.

Lykke til

Skrevet

Holde sammen med barnefaren ;)

Livet er for kort til å få barn, men ikke være sammen med dem. 8-9 timers dager er grusomt lenge for små barn. Vi er bare 7-8 timer selv på jobb, og synes det er kjempelenge. Hva da med et lite barn?

Gå ned i stilling alle dere som får barn. Vi lever en gang, når vi dør er vi død, og skal vi virkelig da leve et stressfult liv med bare jag etter penger?? Ingen barn dør av å ikke få leker, ski, nye klær hele tiden, data, ipod, mobiler, dvd filmer ect hele tiden. Barn trenger TID, ikke TING. Såååå mye penger foreldre kunne spart om de faktisk ikke lot seg påvirke av alle andre, reklamen og media.

Anonymous poster hash: c873b...c18
  • Liker 5
Skrevet

Holde sammen med barnefaren ;)

Livet er for kort til å få barn, men ikke være sammen med dem. 8-9 timers dager er grusomt lenge for små barn. Vi er bare 7-8 timer selv på jobb, og synes det er kjempelenge. Hva da med et lite barn?

Gå ned i stilling alle dere som får barn. Vi lever en gang, når vi dør er vi død, og skal vi virkelig da leve et stressfult liv med bare jag etter penger?? Ingen barn dør av å ikke få leker, ski, nye klær hele tiden, data, ipod, mobiler, dvd filmer ect hele tiden. Barn trenger TID, ikke TING. Såååå mye penger foreldre kunne spart om de faktisk ikke lot seg påvirke av alle andre, reklamen og media.

Anonymous poster hash: c873b...c18

Jeg er allerede i en helvetes kpmplisert situasjon da jeg ikke har jobbet på fire år, er alenemor uten avlastning og mitt barn har en funksjonshemming.

80 % jobber vokser ikke på trær, og jeg føler meg lykkelig over å ha fått den jobben. Jeg er der hvor jeg setter meg ned å gråter fordi at jeg har ingen å omgås, og ikke hatt det på nesten to år. Jeg må gjøre noe! Ikke søren om jeg skal leve på staten til han blir stor.

Jeg er ikke i den situasjonen at jeg kan velge jobber.. Sånn er det bare!

Men ja, jeg er enig og jeg skulle ønske det var annerledes. Kommer til å merke det på den dårlige samvittigheten, men akkurat nå så trenger jeg dette. Etter prøvetiden kan jeg diskutere en nedgang i prosent, men da må jeg gjennom den først.

Jeg vil ikke leve dette livet her hvor jeg bare har lyst til å ligge i senga og grine.

• Liker 8
Skrevet

En skoleungdom var en god ide :) Det skal jeg undersøke nærmere.

Det er ingen andre aleneforeldre i barnehagen, men kanskje noen av parene har lyst å hjelpe til? Jeg skal forhøre meg litt.

Jeg får begynne å ta med meg sekk på storhandling selvom det nok ser litt harry ut.

Også får jeg bare begynne dagen før med alt, får øve meg litt nå så det sitter før jeg begynner :)

• Liker 1
Skrevet

Hvordan får dere dagen til å gå opp? :) Med jobb, med reisevei, med middag, med aktiviteter?

Jeg kommer til å ligge på minus på fleksitid i hverdagen selvom han må være i barnehagen 8-9 timer hver dag. Hodet mitt jobber overtid på å tenke hvordan dette skal fungere.... En sliten mor og en sliten tre åring.

Jeg ble alenemor når barna var 1 og 5 år, hadde full jobb, men var heldig som hadde jobb, barnehage og skole i gåavstand hjemmefra. Måte planlegge godt, etter jobb ble det middagslaging, rydding, vaske klær, helgene tok jeg ordentlig vask av huset, laga opp middag, stekte kjøttkaker, laga ertestuing, bakte brød og boller etc, som jeg hadde i fryseren. Fotballtrening med gutten var rett etter jobb, sånn at vi ikke rakk hjem, men det gikk bra, kjøpte med oss noe lett mat. Faren var syk så det var aldri at de var hos han pga det, så de var hos meg hele tiden. Alt går fint bare en planlegger godt.

Anonymous poster hash: 98158...d42

Skrevet

Du har vel 8 timers dag, som er det vanlige, har du lang reisevei til jobb?

Skrevet

Du har vel 8 timers dag, som er det vanlige, har du lang reisevei til jobb?

Rundt 45 min. Dessverre. :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...