Gå til innhold

Et vanskelig valg ( hvilken parkett skal jeg velge ) ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei dere.

Dere hjalp meg så mye ang mitt kjøkken, om dere husker fra førrige uke, hvor jeg var så lei meg pga kjøkkenet?;)

Vel, nå trenger jeg hjelp med valg av parkett og håper på så mange råd og svar som mulig, for jeg trenger virkelig hjelp.

For tiden bygger vi hus, og nå er tiden kommet for valg av parkett. Det som følger med i huset er vanlig eik parkett og vi har ikke så lyst å ha det i stua, så vi fikk velge.

Men det er jammen meg ikke lett, så mange parkett som finnes der ute, jeg blir helt matt.

Jeg har sett og sett, og falt for type parkett, de er litt forskjellige.

Den ene heter Eik limestone (Kahrs).

Den andre heter Ask 3-stav hvit.

Hva tenker dere? Hvilken parkett har dere? Er dere fornøyd?

Tenkte å kanskje ha den første i 2 andre etasje og den andre i første etasje.

Vi skal ha stue og kjøkken i andre, og en liten stue nede.

Vær så snill kom med råd:)

Anonymous poster hash: c7e31...682

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk hardhetsgraden til de ulike parkettene - spesielt det du skal bruke på kjøkken! Eik er ikke et hardt materiale og får følgelig lett hakk og merker i seg... Ask er hardere, men har dere vurdert bambus? Særdeles hardt materiale og miljøvennlig også ettersom bambus er rasktvoksende! Sjekk for eksempel her: http://www.byggebolig.no/gulv/male-hardhet-i-trevirke-i-parkett/ for litt kort info. VI har bambus i en hel etasje og det er ikke et merke å spore i den etter tre års bruk (og vi har to viltre unger og en slepphendt mor i huset så den burde strengt tatt fått en hel masse merker...).

Jeg ville aldri hatt parkett på kjøkkenet, har hatt det to ganger og min erfaring er at det blir stygt (raskt) uansett. Men dette er det særdeles delte meninger om ;)

Skrevet

Tusen takk for svar, skal ta en titt :)

Skrevet

Hvordan ser trappa ut? Hvis den er trefarge, kan det bli rart med ulik parkett.

Gjest Conradine
Skrevet

Jeg hadde valgt hvit Ask og fått trappen malt hvit fra leverandøren.

• Liker 1
Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Vi har Kährs valnøtt, og den er altfor myk. Velg i alle fall en med mer hardhet. Ville også valgt en lys parkett. Ville også hatt den samme overalt.

Til sist ville jeg også sett på bambus. Det var ikke så mange tilbydere av det da vi skulle ha parkett, men nå har det blitt et bra utvalg og klikkparkett. Så nå ville jeg definitivt valgt det. Tåler ekstremt mye (hardhet som tropisk trevirke), og miljøvennlig.

Har ellers ikke opplevd problemer med parkett på kjøkken, og vi har nå hatt denne parketten i ca. 6 år.

Endret av Badabing
Skrevet

Jeg hadde valgt hvit Ask og fått trappen malt hvit fra leverandøren.

Jeg og! Hvit Ask parketten er veldig fin
Skrevet

Vurdert kork? Mykt å gå på, varmt, slitesterkt og miljøvennlig.

Skrevet

Parkett på kjøkken er noe gris. Vår ser ikke ut etter tre år. Så vi går for laminat neste gang

Gjest Conradine
Skrevet

Parkett på kjøkken er noe gris. Vår ser ikke ut etter tre år. Så vi går for laminat neste gang

Jeg har hatt parkett på kjøkken i alle år og det har aldri vært noe problem.

Og jeg hadde selvsagt valgt det samme gulvet over hele leiligheten - det gir en mye finere helhet.

• Liker 1
Skrevet

Og jeg hadde selvsagt valgt det samme gulvet over hele leiligheten - det gir en mye finere helhet.

Helt enig i dette.

Parkett på kjøkken er helt uproblematisk

Jeg ville vurdert bambusgulv i dag hvis jeg skulle lagt nytt. Både pga slitestyrke og miljø. Hvis prisen er overkommelig.

Skrevet

Helt enig i dette.

Parkett på kjøkken er helt uproblematisk

Jeg ville vurdert bambusgulv i dag hvis jeg skulle lagt nytt. Både pga slitestyrke og miljø. Hvis prisen er overkommelig.

bambus koster fra ca 400kr per kvm

Anonymous poster hash: 83ffa...643

Skrevet

Har lyst til det ja, men om jeg velger samme både oppe og nede, så blir det veeeeldig dyrt for meg.:(

Skrevet

Glemte å skrive takk til dere som svarte :) Og du som skrev om Hvit Ask? Hvordan er den, er den litt grå eller heller mer mot gult?

Skrevet

Har Kahrs olja eikeparkett i oppholdsrom i 1. etg. (bla stue og kjøkken). Er kjempefornøyd. Gulvet er vakkert å se på, kjennes naturlig, er varmt og behagelig både å gå, ligge og sitte på. I tillegg skjules støv og rusk godt (noe som er kjekt med 3 unger og en katt).

Har ikke opplevd problemer med å ha parkett på kjøkkengulv. Skåner gulvet langs den mest utsatte del av kjøkkenbenken med en lang matte. Ellers har vi nesten ikke tepper/ matter i huset.

Ulempen er at det må oljes hvert år. Det er litt styr, men for oss er det verdt det.

Anonymous poster hash: 7de0d...863
Gjest Conradine
Skrevet

Glemte å skrive takk til dere som svarte :) Og du som skrev om Hvit Ask? Hvordan er den, er den litt grå eller heller mer mot gult?

hehe ... jeg bare så at det var et av valgene på førsteinnlegget ditt.

Jeg har selv hvit eik hjemme og elsker det - så jeg er ikke i tvil om at jeg hadde valgt hvit ask av de du foreslo i førsteinnlegget ditt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...