AnonymBruker Skrevet 15. november 2013 #1 Skrevet 15. november 2013 Hei! Noen av dere som har fulgt traineeprogram etter endt utdannelse? Typisk over en periode på to år, med 2-4 ulike stillinger hos bedrifter. Det står ingenting i stillingsannonsen eller på hjemmesiden ang. permisjon. Hvis man blir gravid ila denne perioden, hva skjer da? Vanlig permisjonsregler? Anonymous poster hash: 05fb5...53d
AnonymBruker Skrevet 15. november 2013 #2 Skrevet 15. november 2013 Jeg har vært i et 18 mnd traineeprogram, hvor lønnsutbetalingene varierte(altså; noen ganger var det selve bedriften, andre ganger traineeordningen) - og permisjonsreglene er helt vanlige. Noe annet hadde de ikke hatt lov til Du har rettigheter som alle andre, men du har ikke godene ellers(eks automatisk rett på betalt ammefri osv) som er i selve bedriften da du er midlertidig ansatt der/forholder deg til hva selve traineeordningen har avtale om. Men permisjonsmessig sett har du samme rettigheter som alle andre - og det enkelte som ble gravide i selve traineeperioden. Summen din regnes som om det var en vanlig fast eller midlertidig stilling. Anonymous poster hash: 95deb...6a3 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2013 #3 Skrevet 15. november 2013 Jeg har vært i et 18 mnd traineeprogram, hvor lønnsutbetalingene varierte(altså; noen ganger var det selve bedriften, andre ganger traineeordningen) - og permisjonsreglene er helt vanlige. Noe annet hadde de ikke hatt lov til Du har rettigheter som alle andre, men du har ikke godene ellers(eks automatisk rett på betalt ammefri osv) som er i selve bedriften da du er midlertidig ansatt der/forholder deg til hva selve traineeordningen har avtale om. Men permisjonsmessig sett har du samme rettigheter som alle andre - og det enkelte som ble gravide i selve traineeperioden. Summen din regnes som om det var en vanlig fast eller midlertidig stilling. Anonymous poster hash: 95deb...6a3 Flott, takk for svar! Jeg var liksom redd jeg ikke hadde rett til noen permisjon hvis jeg skulle bli gravid, for da er stillingen totalt uaktuell Anonymous poster hash: 05fb5...53d
ViljaH Skrevet 15. november 2013 #4 Skrevet 15. november 2013 Du bør vurdere å utsette prøvingen hvis du ønsker å være i et trainee-program... det handler om å lære mest mulig via eksponering overfor ulike deler av bedriften over relativt kort tid. Du må påregne å jobbe mye, og tilbake får du kickstart på karrieren. Ikke helt forenlig med svangerskapsplager og spedbarnstid hvis det kan unngås...
*Frida* Skrevet 15. november 2013 #5 Skrevet 15. november 2013 Eg blei gravid 6 månadar ut i et 2 års traineeprogram. Besto av i hovedsak kursing og rullering av arbeidsoppgåver, og ikkje bytte av arbeidsplass. Eg fullførte 1. året, og fullførte med kullet neste år. Ingen problem, heller ikkje med tanke på permisjonsrettar.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2013 #6 Skrevet 15. november 2013 Du bør vurdere å utsette prøvingen hvis du ønsker å være i et trainee-program... det handler om å lære mest mulig via eksponering overfor ulike deler av bedriften over relativt kort tid. Du må påregne å jobbe mye, og tilbake får du kickstart på karrieren. Ikke helt forenlig med svangerskapsplager og spedbarnstid hvis det kan unngås... Ja, fullstendig klar over det, men lurer bare i tilfelle det skulle skje. Anonymous poster hash: 05fb5...53d
AnonymBruker Skrevet 15. november 2013 #7 Skrevet 15. november 2013 Du bør vurdere å utsette prøvingen hvis du ønsker å være i et trainee-program... det handler om å lære mest mulig via eksponering overfor ulike deler av bedriften over relativt kort tid. Du må påregne å jobbe mye, og tilbake får du kickstart på karrieren. Ikke helt forenlig med svangerskapsplager og spedbarnstid hvis det kan unngås... Ikke enig. Det spiller ingen rolle, man utsetter bare perioden som på en vanlig arbeidsplass. Som sagt så har jeg deltatt i et, og valgte selv å utsette barneplanlegging - men det viste seg å være helt unødvendig. Jeg og de andre fikk hverken flere eller færre sjanser enn de som fikk barn underveis. Det er en illusjon at man jobber ræva av seg i traineeprogrammet sammenliknet med andre tilsvarende jobber, og de krever ikke noe ekstremt av kandidatene - man blir uansett valgt ut fordi man er i "toppsjiktet" av kandidater, og de er kjempefornøyde med den jobben man gjør. Ingen sure miner for de som ble gravide, og de fortsatte bare i nye kull som før - null problem. Det eneste minuset er om man er forpliktet til å delta i en plassering utenlands, da kan graviditeten krasje med plasseringen(men det kan løses om man har økonomi til å organisere det slik at mannen tar permisjonen mens man er i utlandet, og man får leid ut bolig dersom man eier - ikke nødvendig dersom man leier). TS: Nå vet jeg ikke hvor du sikter til, men jeg har iallefall erfaring fra et program som var tilknyttet private og offentlige virksomheter hvor man var 6 mnd i 3 forskjellige plasseringer, og det var virkelig ikke noe problem å få barn i denne perioden - eller om andre uforutsette ting oppstod. Noen ble syke en periode, andre fikk tilbud om å fortsette et prosjekt en periode og ble dermed satt "på vent" på samme måte som de som ble gravide - det var i det hele tatt veldig fleksibelt, og ingen negative reaksjoner som eksempelvis at man ble nedprioritert på sine plasseringsønsker dersom man ikke alltid kunne være 100% tilstede av ulike grunner. Det var fag og behovene til virksomhetene som ble matchet - ikke hvor mye "rotterace" man gjennomførte. Når det er sagt så har jeg ikke helt samme inntrykk av alle traineeordninger - Schipsted tror jeg skiller seg litt ut(eksempelvis med at de visstnok ble "anklaget" for å favorisere mannlige deltakere i lønn,stilling osv - så kanskje presset er litt annerledes der). Anonymous poster hash: 95deb...6a3
Gjest Ciegus Skrevet 15. november 2013 #8 Skrevet 15. november 2013 Har vært på bedriftspresentasjon for et slikt opplegg, og der sa hvertfall den ene deltakeren, helt uoppfordret, at foreldreperm var null problem.
Lune Skrevet 16. november 2013 #9 Skrevet 16. november 2013 (endret) Jeg har også vært på trainee program og fikk beskjed om at man ikke burde bli gravid ila de to årene. Endret 16. november 2013 av Lune
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #10 Skrevet 16. november 2013 Jeg har også vært på trainee program og fikk beskjed om at man ikke burde bli gravid ila de to årene. Det har de ikke lov til ihht norsk lovverk å si, så da hadde jeg valgt meg ut et annet traineeprogram å søke på. Traineeordninger har samme lovverk å forholde seg til som alle andre arbeidsgivere. Hos oss ville det ikke falt dem inn å si noe sånt nettopp fordi de var profesjonelle som arbeidsgivere og vet det er poengløst uansett hva de personlig måtte mene. Traineeordninger har ikke fritak fra lov om diskriminering, og heldigvis forsøker de færreste å late som om de har det heller. Anonymous poster hash: 95deb...6a3 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #11 Skrevet 16. november 2013 TS her. Om det er relevant, så gjelder det Trainee Innlandet. Føler det er lit kleint å spørre om akkurat permisjon... Anonymous poster hash: 05fb5...53d
Lune Skrevet 18. november 2013 #12 Skrevet 18. november 2013 Det har de ikke lov til ihht norsk lovverk å si, så da hadde jeg valgt meg ut et annet traineeprogram å søke på. Traineeordninger har samme lovverk å forholde seg til som alle andre arbeidsgivere. Hos oss ville det ikke falt dem inn å si noe sånt nettopp fordi de var profesjonelle som arbeidsgivere og vet det er poengløst uansett hva de personlig måtte mene. Traineeordninger har ikke fritak fra lov om diskriminering, og heldigvis forsøker de færreste å late som om de har det heller. Anonymous poster hash: 95deb...6a3 nei, er mye som ikke lov, men det praktiseres jo. Er i en annen jobb nå, og fikk nettopp beskjed om at jeg ikke får fast jobb pga at jeg er gravid. Lov? nei, så aboslutt ikke.
Amarinda Skrevet 18. november 2013 #13 Skrevet 18. november 2013 nei, er mye som ikke lov, men det praktiseres jo. Er i en annen jobb nå, og fikk nettopp beskjed om at jeg ikke får fast jobb pga at jeg er gravid. Lov? nei, så aboslutt ikke. I så fall bør du ta kontakt med likestillingsdepartementet og bruke fagforeningen for det det er verdt. 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2013 #14 Skrevet 18. november 2013 nei, er mye som ikke lov, men det praktiseres jo. Er i en annen jobb nå, og fikk nettopp beskjed om at jeg ikke får fast jobb pga at jeg er gravid. Lov? nei, så aboslutt ikke. Da gjør du som Tally her sier, det er lovstridig. Anonymous poster hash: 95deb...6a3
Lune Skrevet 19. november 2013 #15 Skrevet 19. november 2013 I så fall bør du ta kontakt med likestillingsdepartementet og bruke fagforeningen for det det er verdt. Men tør ikke i frykt for å ikke få attest eller referanse.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå