AnonymBruker Skrevet 14. november 2013 #1 Skrevet 14. november 2013 Vi har en snart ettåring i huset som ikke vil/orker/klarer å spise selv, det er da snakk om feks brødbiter. Hvis vi holder fram brødskiva så tar han en bit, men hvis vi legger en brødbit foran ham så bare klemmer han på den og kaster den, uansett hvor sulten han er. Kan ta den samme brødbiten og putte den i munnen hans, da spiser han den... Hvordan kan jeg få ham interessert i å spise litt selv også? Jeg har prøvd å gi ham brødskiver uten pålegg, han synes det er veldig fascinerende å rive dem i stykker men han spiser dem ikke. Han spiser kavring og kjeks og større ting selv, samt pastaskruer og andre ting som ser artig ut.Anonymous poster hash: 0b867...779
Gjest Lite nytt Skrevet 14. november 2013 #2 Skrevet 14. november 2013 Har du prøvd å spise sammen med barnet? Det pleier ofte å hjelpe. Barn leker som oftest med maten og, de blir kjent med maten på den måten At barn vil bli matet kan tyde på at de vil ha mere oppmerksomhet enn det de får. Men, det kan jo være at brødskiver ikke er så spennende å spise og. Tålmodighet er en dyd
AnonymBruker Skrevet 14. november 2013 #3 Skrevet 14. november 2013 Tipper han spiser om han blir sulten. Ellers gjør det meg ingenting å putte brødbitene i munnen på min ettåring, han tar dem nok selv etterhvert. Vet ikke om noen frisk voksen som må mates med brødbiter for å få det i seg. Vi velger å gjøre minst mulig ut av matsituasjonen slik at det ikke skal bli noe negativt. Er heller ikke redd for at barna ikke skal bli mette, da spiser de mer til neste måltid. Men jeg hadde nok matet han tipper jeg. Anonymous poster hash: 0b49c...0eb
AnonymBruker Skrevet 14. november 2013 #4 Skrevet 14. november 2013 Høres helt normalt ut da gutten var ett år så var spisingen en blanding av mating og han utforska maten sin, men var ikke så ivrig på å putte i munnen ennå så ble noen skjeer/brødbiter fra en voksen innimellom Anonymous poster hash: 81edd...d51
Missy1 Skrevet 14. november 2013 #5 Skrevet 14. november 2013 Sånn var gutten min også, veldig lenge. Han begynte ikke å spise selv før han var nesten 2år gammel og for å få han til å gjøre det så trente vi mye på det. Men jeg tror ikke han forstod at han skulle føre maten til munnen, noe jeg ser ditt barn forstår. Det du kan prøve, som fungerte for oss er å putte maten i hånda hans og lede hånda opp til munnen hans. Det er kanskje verdt et forsøk?
Frisørdama Skrevet 14. november 2013 #6 Skrevet 14. november 2013 Dette høres kanskje teit ut, men la han prøve spise med gaffel. Du må nok hjelpe til med å få brødbiten på gaffelen (eller hva det er han skal spise) men så kan det hende at han synes det er en artig måte å gjøre det på og spiser selv. Ellers så får du bare mate han til han skjønner greia rett og slett, mat å jo disse små ha, uansett hor stae de kan være på hvordan måltidet skal foregå. Min på to synes det er veldig morro hvis bilen hans får spise litt, og så skal han spise litt, da er det plutselig morro å spise og maten går unna så det suser. 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2013 #7 Skrevet 14. november 2013 Hei, takk for tips og innspill! Sånn som det er i dag så mater jeg ham, og lager ikke noe styr hvis han hiver ned en brødbit. Spiser ofte sammen med ham men det virker nesten ikke som om han forstår at det er "samme" mat vi spiser (kan jo prøve å spise av samme fysiske brødskive som han) Gaffel kan jeg jo alltids prøve, samt se om han har lyst til å mate noen av lekene Anonymous poster hash: 0b867...779
Gjest pysepusen Skrevet 14. november 2013 #8 Skrevet 14. november 2013 (endret) Hva om han ikke får biter da, men en halv skive å bite av? Vi gjorde det da bitene ble gjort om til "leketøy". Leste HI enda en gang nå. Ser at det er prøvd. Jeg hadde bare matet ved siden av. En gang kommer det Endret 14. november 2013 av pysepusen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå