Gå til innhold

Bleier på blåresept- idiotiske regler med null skjønn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et barn på 3år med barneautisme og epilepsi. Han er veldig forsinket i utvikling og det er tydelig at han vil bruke bleie i mange år fremover fordi han ikke har forståelse eller ro til å bli pottetrent.

Legen sier at det er helt tydelig at han ikke kan bli ren med det første og syns det er synd at reglene er slik de er når barnet muligens må bruke bleie til ganske høy alder pga manglende utvikling.

Har googlet litt nå og ser at det ikke kan søkes om før fylte 5år. At de fleste barn slutter med bleie mellom 3-4 år. Dvs at vi burde vært igang med pottetrening nå, men som sagt er ikke det mulig.

Er reglene så stramme at det ikke brukes noe skjønn? Ser de på hver enkelt søknad som en individuell sak eller er det avslag med en gang de ser alderen til barnet er under 5år?

Vi har stort forbruk av bleier fordi han sliter mye med magen og fordi han er vanskelig å skifte på så bleier er helt klart en stor utgiftspost for oss, ennå dyrere blir det nå som vi ikke kan bruke "billigbleier" mer fordi han er for stor

Dere som vil komme med nedlatende kommentarer kan spare dere.

Anonymous poster hash: d955c...44a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, dette tror jeg ikke stemmer. Er ganske sikker på at du for eksempel kan få drynites på blåresept til barnet ditt. Er det legen som sier at barnet ikke kan få resept eller? Send en individuell søknad dersom det er vanskelig å få blåresept på vanlig vis, alle søknader blir gjennomgått individuelt :)

Anonymous poster hash: 31f92...23d
Skrevet

Lurer egentlig litt på hvorfor man får barn når man ikke har råd til bleier til de engang.....Reglene er fra 5 år for en grunn og jeg forstår ikke årsaken til å prøve å svindle statskassa når det bare er en liten stund til dere har rett på det.

Anonymous poster hash: dd8cd...b5c
  • Liker 8
Skrevet

Det er svært mange som ikke slutter med bleie før de er fire på dagtid, og ofte kan barn tisse i sengen om natten til de er både fem og seks uten at det feiler dem noe. Dette tar staten konsekvensen av og setter derfor selvsagt en aldersfrist for å få bleier på blåresept. Det skulle da bare mangle også.

• Liker 12
Skrevet

Er ikke så mange som bruker bleke på dagtid når de er 5, men etter min erfaring så er det en del skolestartere som har bleie på natta. Har hatt flere bhg grupper på overnatting på våren og da har det alltid vært mellom 10-30 prosent av barna som har hatt bleie på natta.

Det er nok ganske vanlig og en grunn til at man ikke får bleier på resept før barna er 5.

Min eldste datter hadde tarmproblemer, vi skiftet ca 15 bleier om dagen på henne fra hun var et år til hun sluttet med bleier. Klart det var en utgift, men barn er et stort pengesluk ;)

• Liker 1
Skrevet

Lurer egentlig litt på hvorfor man får barn når man ikke har råd til bleier til de engang.....Reglene er fra 5 år for en grunn og jeg forstår ikke årsaken til å prøve å svindle statskassa når det bare er en liten stund til dere har rett på det.

Hjelpes...

• Liker 4
Skrevet

Lurer egentlig litt på hvorfor man får barn når man ikke har råd til bleier til de engang.....Reglene er fra 5 år for en grunn og jeg forstår ikke årsaken til å prøve å svindle statskassa når det bare er en liten stund til dere har rett på det. Anonymous poster hash: dd8cd...b5c

Oi, du glemte visst å lese siste linje i HI.

Det er snakk om et barn som kanskje aldri kommer til å slutte med bleie og som bruker mye bleier pga null kontroll, det er ikke snakk om å svindle på staten på noe vis. Tro meg, vi har store kostnader ift hans diagnose ved sidenav det med bleier.

Nei legen syns helt klart at vi burde fått blåresept, men det må søkes om refusjon og derfor lurer jeg på om reglene er slik at 5år er grensa og det ikke brukes noe skjønn ift diagnoser og funksjonsnivå.

Her er det jo heller ikke snakk om at vi ikke gidder å prøve eller at barnet kan litt på potte/do, men må bruke bleie innimellom. Det er et barn som bruker bleie 24/7 og ikke kan pottetrenes i nær fremtid pga utviklingsforstyrrelse. Jeg ville heller foretrukket at han kunne gått på potte/do, men jeg kan ikke trylle bort hans utfordringer dessverre.

TS

• Liker 6
Skrevet

Forresten AB 21:33. Tror du jeg bestilte et barn med spesielle behov da jeg ble gravid og beregnet utgifter utifra det?

At jeg beregnet at jeg ikke kunne få mulighet til å komme meg ut i jobb fordi barnet krever så mye oppfølging at det tar like mye tid som en fulltidsjobb?

At vi får utgifter som tilrettelegging av bolig, innkjøp av treningsmateriell, ekstra klesvask, ekstra slitasje på klær, ekstra utgifter på mat og medisiner, ekstra utgifter ift inventar som blir ødelagt osv?

Nei jeg visste ikke dette da jeg ble gravid, ei heller da han var baby, dette er diagnoser som kommer som lyn fra klar himmel når barnet er i 1,5- 3års alder.

Ts

• Liker 8
Skrevet

Dette kan du få grunn og hjelpestønad på. Grunnstønad går på økte utgifter, og bleier og det meste andre du nevner faller helt klart inn under den biten.

Hjelpestønad går mer på den tid du bruker ekstra ifm hans diagnoser. Du har også mulighet for å søke kommunen om omsorgslønn, siden du ikke kan jobbe pga barnets diagnose.

• Liker 1
Skrevet

Kan du ikke snakke med en spesialist som kan skrive en søknad med dere til nav? Ingen regler uten unntak vel? Jeg synes det virker som at veldig mange barn slutter med bleie dagtid rundt 3 års alderen, så det virker helt tåpelig at dere ikke skal kunne søke før barnet er 5 år når det er bekreftet fra lege at bleieslutt kommer ikke til å skje på lenge. Jeg vet at det å ha barn med spesielle behov ofte gjør at det blir en kamp for det meste i systemet, dere må bare være sterke og ikke gi dere. Send en søknad, send ti, noen ganger er det kun den som behandler som enten er vrang eller snill. Håper det ordner seg!

Skrevet

Dette kan du få grunn og hjelpestønad på. Grunnstønad går på økte utgifter, og bleier og det meste andre du nevner faller helt klart inn under den biten.

Hjelpestønad går mer på den tid du bruker ekstra ifm hans diagnoser. Du har også mulighet for å søke kommunen om omsorgslønn, siden du ikke kan jobbe pga barnets diagnose.

Grunnstønad får vi ikke. HMS mener utgiftene våre på klesvask og ekstra utgifter på klær ikke er høye nok og resten som skader på inventar, innkjøp av treningsmateriell, ekstra utgifter ift mat og medisiner osv dekkes ikke av grunnstønad. Bleier dekkes ikke av grunnstønad av samme grunn som kriteriene for å søke om det på blåresept

Det er husbanken som står for dekning av tilrettelegging av bolig, men for å få det i denne kommunen må man være så fattig at man ikke engang kan få forbrukslån og det kan jo enhver få.

Hjelpestønad har vi.

Omsorgslønn er det enhver kommune som setter regler på og i vår kommune gir de veldig lite og tar ikke hensyn til at en forelder ikke kan jobbe pga oppfølging av barnet. Vi får for 2,5time i uka, noe som er latterlig. Dette blir i underkant av 1000kr i mnd.

TS

Skrevet

Nå gjelder vel regelen for relativt friske barn også?

Skrevet

Grunnstønad får vi ikke. HMS mener utgiftene våre på klesvask og ekstra utgifter på klær ikke er høye nok og resten som skader på inventar, innkjøp av treningsmateriell, ekstra utgifter ift mat og medisiner osv dekkes ikke av grunnstønad. Bleier dekkes ikke av grunnstønad av samme grunn som kriteriene for å søke om det på blåresept

Det er husbanken som står for dekning av tilrettelegging av bolig, men for å få det i denne kommunen må man være så fattig at man ikke engang kan få forbrukslån og det kan jo enhver få.

Hjelpestønad har vi.

Omsorgslønn er det enhver kommune som setter regler på og i vår kommune gir de veldig lite og tar ikke hensyn til at en forelder ikke kan jobbe pga oppfølging av barnet. Vi får for 2,5time i uka, noe som er latterlig. Dette blir i underkant av 1000kr i mnd.

TS

Har du dokumentert utgiftene nøye nok?

Hvis NAV etter å ha sett dokumentasjon på forhøya utgifter sier at dere ikke har utgifter nok til å få det dekket, så må dere jo klage.

Hvilken sats har du i hjelpestønad da?

Medisiner dekkes vel på blå resept, ellers kan man søke om å få refundert medisiner på hvit resept hvis disse er mer effektive enn medisiner på blå resept.

• Liker 1
Skrevet

1. hvorfor gidder dere å kommentere idiotlegg som kommer? Mater troll? fy fy

tror du skal snakke med nav. Du sier barnet har mageproblemer, er det en sykdom i seg selv? Mange barn er sene,så det er vel derfor en grense. Siden ditt barn har en diagnose, som ikke går over,så kan det hende du har krav. Du må kontakte de som sitter med kunnskapen på området.

gjerne en interesseorganisasjon, da det vier seg at ansatte tolker reglene ulikt

Anonymous poster hash: f6d4c...490
Skrevet

Det er derfor jeg spør her :) om noen vet om de bruker skjønn når de leser slike søknader.

Årsak til mageproblemene er ukjente så det foreligger derfor ingen dokumentasjon på det. Har forhørt meg med legen om det kan være medisinene han går på som forårsaker det, men det trodde ikke legen.

Mesteparten av medisinene er på blåresept heldigvis, men han bruker en medisin som er uregistrert og som er en nødvendighet for han. Den gis derfor ikke på blåresept.

Er ganske sikker på at jeg førte opp medisinene på søknad om grunnstønad, men avslaget kom fordet.

Det er veldig vanskelig å få grunnstønad til så små barn fordi små barn koster mye fra før, tror man skal ha over dobbelt så mye av utgiftene som et normaltfungerende barn for å få det innvilget, noe vi har og vel så det, men mye av kostnadene er for ting grunnstønad ikke dekker.

Jeg burde ha klaget på vedtaket om grunnstønad, men det er en evig kamp med søknadsskjemaer og klager, og den tiden jeg søkte var jeg så utmattet og nedenfor at jeg klarte ikke få formulert en klage på dette. Har tenkt å søke igjen, men tenkte å vente til han var litt større for å ha større sjangse for å få det igjennom.

-må si det er en enorm påkjennelse å skrive slike søknader, det er jo det negative man skal belyse i slike søknader og ikke det positive så det gjør vondt.

TS

Skrevet

Det er derfor jeg spør her :) om noen vet om de bruker skjønn når de leser slike søknader.

Årsak til mageproblemene er ukjente så det foreligger derfor ingen dokumentasjon på det. Har forhørt meg med legen om det kan være medisinene han går på som forårsaker det, men det trodde ikke legen.

Mesteparten av medisinene er på blåresept heldigvis, men han bruker en medisin som er uregistrert og som er en nødvendighet for han. Den gis derfor ikke på blåresept.

Er ganske sikker på at jeg førte opp medisinene på søknad om grunnstønad, men avslaget kom fordet.

Det er veldig vanskelig å få grunnstønad til så små barn fordi små barn koster mye fra før, tror man skal ha over dobbelt så mye av utgiftene som et normaltfungerende barn for å få det innvilget, noe vi har og vel så det, men mye av kostnadene er for ting grunnstønad ikke dekker.

Jeg burde ha klaget på vedtaket om grunnstønad, men det er en evig kamp med søknadsskjemaer og klager, og den tiden jeg søkte var jeg så utmattet og nedenfor at jeg klarte ikke få formulert en klage på dette. Har tenkt å søke igjen, men tenkte å vente til han var litt større for å ha større sjangse for å få det igjennom.

-må si det er en enorm påkjennelse å skrive slike søknader, det er jo det negative man skal belyse i slike søknader og ikke det positive så det gjør vondt.

TS

De søknadene er ikke morsomme å skrive, men det er nødvendig for ikke å gå på en økonomisk smell.

Vil bare gi deg et tips til du skal søke om grunnstønad igjen: Ta vare på alt av kvitteringer, skriv ned alt i en dagbok (hver eneste dag, inkl hvor mange vaskemaskiner med tøy du vasker), ta bilder av skader på møbler. Jo mer du kan dokumentere, jo større sjangs har du til å få det du har krav på.

Du kan få uregistrerte medisiner på blå resept, det må bare søkes nav og helfo ( dette ordner legen din ) om refusjon.

Vi fikk dekket aderma hudkrem av helfo over en viss sum, fordi den fungerte bedre enn kortisonkremer. Igjen så er det legen som søker.

Ikke skader det å søke om dekking av bleier heller, det verste du kan få er et nei.

• Liker 1
Skrevet

Hva mener Autismeforeningen og epilepsiforbundet? Går det an å få hjelp av dem til å søke?

Skrevet

Hva mener Autismeforeningen og epilepsiforbundet? Går det an å få hjelp av dem til å søke?

Takk, de kan jeg spørre :)

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...