Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Kokken Thor
Skrevet

Gud hjelpe meg!

Nå er jeg fortvilet og svært langt nede.....

Hjemmemaskinen har begynnt å tulle.....

Først: Jeg fikk Sasser på maskinen forrige søndag. Lastet ned fxsasser (ryddeprogrammet fra Symantec) men dette vil ikke virke.

I tillegg lever maskinen sitt eget liv og vil blant annet ikke starte explorer og bredbåndsforbindelsen. Når jeg kjører Norton Antivirus på CD-Rom stasjonen vil ikke dette lastes inn på grunn av filfeil i maskinen.

Nå er jeg søkk fortvilet.....

Mitt spørsmål er:

Kan jeg kjøre recovery disk? Denne inneholder alle programmer som maskinen ble levert med. Retter denne opp i filfeil og fjerner virus?

HVA SKAL JEG GJØRE ? HJELP!!!!!!!!

Fortvilet hilsen Kokken Thor

Videoannonse
Annonse
Gjest Hege
Skrevet

Formaterer den disken harddisken? I så fall bør du bli kvitt problemene, men mister alt privat du har lagret siden maskinen var ny. Om recovery kun legger inn Windows på nytt uten å formatere er det ikke sikkert det hjelper. Men andre vet nok mer om dette enn meg :wink:

Gjest Kokken Thor
Skrevet

Takker for innspillet.

Jeg er bare sååååååååå fortvilet og irritert over den maskinen nå.

Satt i timesvis i går kveld for å laste inn antivirus og for å bli kvitt sasser (og blaster som jeg tror jeg også har på maskinen)

Resultatet? Gråt og tenners gnissel.....

Har ca 1200 musikkfiler som også går fløyten, men dette er ene og alene min egen skyld som ikke har beskyttet maskinen godt nok.

Flere tips?

Hulk hulk hilsen Kokken Thor

Gjest Anonymous
Skrevet

Har du ingen mulighet for å ta backup av filer du treng? Musikkfiler, dokument, bilete/foto osv. Kanskje programvare om du har lasta det ned.

Deretter kan du prøva formattering og reinnstallering av systemet. Så installerer du antivirusprogramvaren, og sjekkar backup-filene dine.

Har du ikkje mulighetar for å ta backup, då er det jo med ein gong litt verre... prøv så godt du kan med antivirus - det skal vera muleg å foreta slik scanning/opprydding via nettet òg - trur symantec (norton) har den tenesta. Og kjør gjere på med AdAware/Spybot i ettertid for å sjekka om du har andre ting du vil bli kvitt...

Om du ikkje greier å bli kvitt det sjølv, så kan det jo hende du har ein god forhandlar/pc-verkstad som kan hjelpa deg. Det kostar nok litt, men det kan jo vera verd det. Skadar i alle fall ikkje å spørja. (Om ingen av tipsa du får her fører fram, altså.)

Skrevet

Hvis du har flere partisjoner/mulighet til å partisjonere opp harddisken, kan dette redde de filene du har behov for å ta vare på.

Recoverydiscen sletter bare innholdet på C:(vanligvis!).

Og ja, klart du kan bruke den CD-ROMen! Det er derfor den er der ;)

Skrevet

Hvis man partisjonerer, for så å bruke recovery disk, så forsvinner den nye partisjonen. Jeg mistet nærmere 40 gB på den måten. (Recoverydisken min fikk en tur i søppelbøtta etter det der.)

Hvis man derimot får til å partisjonere, og flytter alle musikkfiler og annet viktig til den nye partisjonen, så er det fullt mulig å formatere og reinstallere uten tap av filer annet enn programmer og slikt som er installert.

Dersom backup ikke er mulig, og du allerede har prøvd alt du kan tenke deg for å bli kvitt utyskene, så vil jeg anbefale å gjøre en ren installasjon av windows igjen.

Programmer som var installert da du kjøpte pc'en skal også ha kommet på cd sammen med den. Hvis ikke kan du ta kontakt med forhandler og be om å få programcd'ene.

Skrevet

Det er akkurat derfor jeg er stor motstander av recovery disc. Som Druscila sier er det ganske stor sannsynlighet at den sletter alt, og ompartisjonerer til en disk igjen.

Jeg antar du ikke har en cd-brenner, dvd-brenner, zip-stasjon eller lignende siden du ikke nevner dette. Jeg ville da enten ha oppretta en partisjon til (Partition magic eller lignende), ført over musikkfilene og annet og ta en rein windows installasjon. Legg så inn antivirus igjen, og scan partisjonen med filene du tok vare på. Er du litt heldig har du kanskje en venn med ekstern harddisk eller brenner av slag som kan få ut disse filene for deg. Trenger du hjelp og må gå til et firma, bør de ha utstyr til å ta backup av filene du ønsker.

Lykke til :)

Skrevet

Egentlig er det jo ikke verre enn å invistere i en til harddisk(evt CD-brenner som koster rundt 500kr). Legg alt over på den, så er den sikret. :)

• 10 måneder senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Har blitt angrepet av Sasser, og PC'n kommer aldri så langt at den får starta windows før den kræsjer.

Finnes det en fix som kan kjøres direkte fra bootbar CD?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...