Gå til innhold

Steforeldre og sykedager på stebarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom til å tenke på noe her en dagen. Har steforeldre krav på sykedager når stebarn er syke?

Steforeldrenes inntekt blir jo tatt med når det gjelder utvidet barnetrygd og andre økonomiske ting i tilknytning til stebarn.

Min nye samboer deltar aktivt i hverdagen til sønnen min og ønsker også å delta og hjelpe til når han er syk. Men vi synes ikke det er riktig at han da skal være nødt til å ta av sine sykedager eller ferien.

Er det noen som vet eller har synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Gjest ikke innlogget Sissi
Skrevet

Jeg er ikke 100% sikker, men så vidt jeg vet så har IKKE steforeldre krav på sykedager for barn. Du kan jo evt høre med tryggdekontoret, de bør jo vite sikkert.

Skrevet

Tror ikke steforeldre har rett på sykedager for stebarna nei. Jeg har ihvertfall måttet bruke ferie/ avspasering, og fikk beskjed på jobben om at jeg ikke hadde krav på annet...

Gjest Madam Felle
Skrevet

Det er bare foresatte til barnet som får ta ut sykedager, når barnet er syk. Derfor har ikke han krav på å være hjemme når stebarnet er syk.

Skrevet

Dersom dere har vært samboere i mer enn 12 mnd, kan deler av dine hjemme-med-sykt-barn-dager (du får flere enn vanlig som "aleneforsørger") overføres til kjæresten din. Det er bare å ta kontakt med Trygdekontoret og gi beskjed om dette.

Dersom dere er gift er det ikke krav til samboerskap i 12 mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...